2897
Sök

Konstigt subwoofer problem

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag flyttade min sub idag och strömkabeln föll ur, sedan satt jag av misstag, (var trött tidigt på morgonen) strömkabeln i en av de icke i använding varande speaker uttag. Sedan när jag kopplade rätt så började subwoofern göra ett oregelbundet dunkande ljud. Jag funderade vad de kunde vara. sedan började subben ha oväsen på det mest märkliga sätt, subben började imitera motorljudet från bilen. Så när bilen är avstängd och strömmen är på så funkar ljudet bra, men direkt då jag har motor igång så kommer en massa störningsljud som nästan visslar i takt med hur mycket jag gasar.

VAD KAN DETTA VARA???

Förstärkaren har jag provat att byta, hjälpte inte

Min alpine spelare fungerar prima och jag utgår att inte felet är där när inte störningarna hörs när subwoofern är avstängd eller utkopplad.

Jorden har jag satt fast ännu bättre men de gav heller inte helt ett resultat.

Men kan subwoofern i sig själv gått sönder, magneten??? eller någon kabel som borde bytas?

hoppas någon kan hjälpa!
Senast redigerat av sidusidu (18 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 maj 2009
Tror mer att du lyckats göra en kortslutning som har bränt signaljorden i din enhet.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Tror mer att du lyckats göra en kortslutning som har bränt signaljorden i din enhet.....

du menar att de är subben som är sönder? tyvärr, är inte helt kunnig inom terminologin, ursäkta smile finns det något man kan göra?
Senast redigerat av sidusidu (18 maj 2009)

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
18 maj 2009
Kolla så att kablarna inte korsar varandra och kolla dina lågnivå kablar.. har haft det här jävla problemet som fan.. men fick ner ljudet när jag separerade kablarna ifrån varandra.. smile

Lågnivå kablarna får inte ligga nära strömkabeln..

Ibland kan även högtalarkablar ge störningar om de ligger för nära strömkabeln smile

good luck!
Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

7 241 Inlägg
18 maj 2009
sidusidu skrev:
Lonefox skrev:

du menar att de är subben som är sönder? tyvärr, är inte helt kunnig inom terminologin, ursäkta smile finns det något man kan göra?

Nej.......utan en del i din cd-spelare som sköter den negativa signalen i lågnivån....

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
18 maj 2009
Det är generatorljud du får ut i suben.. Störningar i lågnivå kablarna ifrån strömmen.

MVH. Alex

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
18 maj 2009
XtremeTuning skrev:

Ibland kan även högtalarkablar ge störningar om de ligger för nära strömkabeln smile

good luck!

Så löser du det troligtvis.
Hade sådant irriterande ljud i en bil jag köpte men det hjälpte att flytta lågnivåkablarna till andra sidan av bilen.

MVH. Alex

Avstängd
30 Inlägg
18 maj 2009
Lågnivå kablarna har jag för mig att dom alltid skall ligga på högra sidan av bilen

25 Inlägg
18 maj 2009
Då detta hände i samband med en kortslutning så är det troligast, som Lonefox säger, att cd'n tog stryk...

If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
alexbenhard skrev:
XtremeTuning skrev:

good luck!

Så löser du det troligtvis.
Hade sådant irriterande ljud i en bil jag köpte men det hjälpte att flytta lågnivåkablarna till andra sidan av bilen.

MVH. Alex

faktum är att jag har dragit kablarna i bilen så att remote kabeln och rca är på ena sidan och strömkabeln på andra... men förståss så möts dessa eftersom de alla är bredvid varandra när de sätts in i förstärkaren. Så finns det något sätt att hålla dem ifrån varandra mer?

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Westin- skrev:
Då detta hände i samband med en kortslutning så är det troligast, som Lonefox säger, att cd'n tog stryk...

måste jag skaffa en ny?

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du en multimeter?
sidusidu skrev:
Westin- skrev:

måste jag skaffa en ny?

har tyvärr ingen multimeter

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Då kan du testa att jorda signaljorden.
Gör så här:
Ta en kabelsnutt och håll mellan ena (valfritt vilken) lågnivåkontaktens ytterhylsa och chassiet på stereon.
Försvinner oljudet så är signaljorden bränd.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/612171_sxlwcc.jpg
sidusidu skrev:
Swedenrockers skrev:
Har du en multimeter?

har tyvärr ingen multimeter

nice, är det någon skillnad hurdan kabel?

om den är kortsluten, är spelaren föredetta då?

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ta en vanlig kabel bara.
Inte kortsluten tvärtom, avbrott.
Nej då, det är lagningsbart.
sidusidu skrev:
Swedenrockers skrev:
Då kan du testa att jorda signaljorden.
Gör så här:
Ta en kabelsnutt och håll mellan ena (valfritt vilken) lågnivåkontaktens ytterhylsa och chassiet på stereon.
Försvinner oljudet så är signaljorden bränd.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/612171_sxlwcc.jpg

nice, är det någon skillnad hurdan kabel?

om den är kortsluten, är spelaren föredetta då?

tack så mycket för all din hjälp! jag hoppas jag hittar problemet imorgon då jag fortsätter försöka! Hoppas inte reparationen blir så dyr.

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ja det löser sig alltid på nåt sätt.
Jag vet inte hur Alpine (eller Lava eg) ställer sig till fenomenet bränd signaljord.
Jag vet att Pioneer är rätt frikostiga på reparationsbiten.
Har du garantitid kvar på hu:n?
Lycka till iaf!
sidusidu skrev:
tack så mycket för all din hjälp! jag hoppas jag hittar problemet imorgon då jag fortsätter försöka! Hoppas inte reparationen blir så dyr.

begangad spelare, så om de blir skitdyrt så blir det väl till att skaffa en ny... kanske en 2din DVD grej smile

16 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
tack swedenrockers! problemet satt i rca uttaget och löser sig för ca 30 euro så nu får jag sjunga denna vecka när jag skall köra bil smile

16 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
spelaren var enligt servicen i skick men ännu har jag inte kommit bort från störningsljuden. Kan det finnas andra möjligheter?

har prövat andra rca kablar också...

kan basen i sig vara sönder?

7 241 Inlägg
1 juni 2009
sidusidu skrev:
spelaren var enligt servicen i skick men ännu har jag inte kommit bort från störningsljuden. Kan det finnas andra möjligheter?

har prövat andra rca kablar också...

kan basen i sig vara sönder?

Kan ju även vara signaljorden i steget....kan ge samma fenomen.
Dock har jag själv ej råkat ut för det...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
1 juni 2009
byt lågnivåkabeln då. för det första:)

såg att du gjort de nu tongue hehe sorry.

men om spelaren är ok, samt steget då måste de ju va basen som är paj, vilket låter rätt skumt då de inte brukar ge dessa ljud. inte va jag upplevt iaf, oftast är de högtalarna som låter i mina bilar jag haft.

men dra om strömkittet samt se över säkringar, samt alla kablage.

men de brukar oftast vara signaljord. men testa du att jorda lågnivån i spelaren ??? då bör ju ljudet försvinna om den är paj.!
Senast redigerat av pattilatti2 (1 juni 2009)

16 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
byt lågnivåkabeln då. för det första:)

såg att du gjort de nu tongue hehe sorry.

men om spelaren är ok, samt steget då måste de ju va basen som är paj, vilket låter rätt skumt då de inte brukar ge dessa ljud. inte va jag upplevt iaf, oftast är de högtalarna som låter i mina bilar jag haft.

men dra om strömkittet samt se över säkringar, samt alla kablage.

men de brukar oftast vara signaljord. men testa du att jorda lågnivån i spelaren ??? då bör ju ljudet försvinna om den är paj.!

de är precis det... jag tog en kabel och satte den mot rca uttaget och spelarens form och då försvann ljudet direkt.  men på servicen sa de att spelaren är i skick och att felet måste vara någon annan stans.
väldigt konstigt!

Sök