4319
Sök

Bild: Skandinaviens och Sveriges första Corvette C6 ZR-1

1 256 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Jag fick äran att vara med och leverera Sveriges första Corvette C6 ZR-1

Det kommer fler bilder nån gång under sommaren då vi inte hann och ta så mycket bilder så ni får nöja er med denna så länge!

Ja, jag vet att bilden är sne wink

Mvh Jonni

http://home.no/jonnipersson/ZR1.jpg
Senast redigerat av Jonni (19 maj 2009)

1 256 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Kan ju bara tillägga att bilen är helt sinnessjuk... Ljudet, fälgarna, alla kolfiberdetaljer, huven... osv..
Ja en helt fantastiskt bil som alldeles för många människor idag underskattar, de flesta vet inte hur bra Corvette har utvecklats de senaste 4 åren..

Om man gör en lätt sökning på Youtube efter Corvette ZR1 så kommer det:
"ZR1 smokes GT-R"
"ZR1 Drag Race King - Spanks GTR, 599, and GT2 "

See for yourself..

Kika gärna på den här videon så får ni en uppfattning om va ja snackar om..
En liten video på en av de första ZR1:orna som kom till Europa.

510 Inlägg
19 maj 2009
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att köra corvette, varken äldre eller nyare, så kan jag inte säga så mycket. Dock så har man ju sina fördommar, och de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram! Och länkarna ovan tycks ju spä på det lite eftersom det handlar om åka rakt fram körning. Vet ju att Z1 och ZR1an mer eller mindre utvecklades på Nordslingan så de skall väl kunna svänga, men jag har inte hört någon nyhet om att en corvette krossat något banrekord.

Tänkte detta inlägg kunde dra igång en skoj diskussion om detta. Personligen så har Z1an ändrat min syn på corvette, då jag sett den en hel del och jobbat lite med den, och jag tycker den ser häftig ut. Frågan är dock om det är en riktigt bra sportbil, kanske även supersportbil, eller om det är en stor motor kopplade till ett par stelreglerade hjul. Hehe.

1 256 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Algeroth skrev:
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att köra corvette, varken äldre eller nyare, så kan jag inte säga så mycket. Dock så har man ju sina fördommar, och de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram! Och länkarna ovan tycks ju spä på det lite eftersom det handlar om åka rakt fram körning. Vet ju att Z1 och ZR1an mer eller mindre utvecklades på Nordslingan så de skall väl kunna svänga, men jag har inte hört någon nyhet om att en corvette krossat något banrekord.

Tänkte detta inlägg kunde dra igång en skoj diskussion om detta. Personligen så har Z1an ändrat min syn på corvette, då jag sett den en hel del och jobbat lite med den, och jag tycker den ser häftig ut. Frågan är dock om det är en riktigt bra sportbil, kanske även supersportbil, eller om det är en stor motor kopplade till ett par stelreglerade hjul. Hehe.

Hehe, jag skrattar lite när jag läser ditt inlägg..

Nja, inte bara en "Dragking" utan även en kurvtagarkung, om du letar lite mer på Youtube så kan du kika på när den går runt banor och då är det så att den åker ifrån Porsche i kurvorna oxå!, inte bara ZR-1an utan även Z06:an som oxå är en "killingmachine"

Här är det berömda klippet från Nordslingan:

Kolla G-mätaren!

/J

409 Inlägg
19 maj 2009
jäkligt läcker bil.. nästan mer vill-ha-begär än tyskt stål i form av porsche..

108 Inlägg
19 maj 2009
FYfan vad jag älskar den!!! Coolt att det kommit en till sverige nu med! smile

Vart nåsntans i sverige om man får fråga?

Och för alla som har sina härliga fördomar om att Corvette är en bil som inte kan svänga så säger jag bara... SÖK upp lite fakta och tänk igenom erat svar, because.... IT'S THE DEVIL! wink

186 Inlägg
20 maj 2009
Corvetterna numera Z06 och Zr1 är ruggigt snabba bilar, det dem får kritik för är väl komforten, men vem fan bryr sig när det går utav helvete wink I Bang for the Buck vinner Corvette wink

TACS Medlem
457 Inlägg
20 maj 2009
Tycker inte de är så speciellt snygga faktiskt - men jag vil ha en! wink

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 maj 2009
Verkar som om Algeroth har missat faktumet att Corvetten i princip har trasat sönder dom flesta tiderna på Nordslingan, samt GT-R'ens.

On topic; SJUKT SNYGG. yikes
Senast redigerat av Siarnaq (20 maj 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
20 maj 2009
Algeroth skrev:
Dock så har man ju sina fördommar, och de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram! Och länkarna ovan tycks ju spä på det lite eftersom det handlar om åka rakt fram körning.

Corvette är det närmsta man kan komma en riktigt supersportbil för vettiga pengar- Jag blir inte alls förånad om en vanlig Corvette klarar av att spöa Ferrari å porschar på bara.

Sen det du skrev ''de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram!''. GM tog ju fram Cadillac CTS-V som har samma kompressormatade motor som Corvette ZR1. Ända skillnaden är att Cadillacens motor inte är lika trimmad men ger ändå 564hk och 747Nm. Den motorn i samband med fyrhjulsdriften gör att CTS-V är den snabbaste orginal sedanen runt nordslingan med sin tid på 7 min 59,32 med gatdäck. Så att påstå att alla amerikanare inte går att köra fort med när de svänger är inte helt befogat smile

http://www.newsdesk.se/view/pressreleas … sek-246650

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 maj 2009
_night_stalker_ skrev:
Corvette är det närmsta man kan komma en riktigt supersportbil för vettiga pengar- Jag blir inte alls förånad om en vanlig Corvette klarar av att spöa Ferrari å porschar på bara.

Sen det du skrev ''de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram!''. GM tog ju fram Cadillac CTS-V som har samma kompressormatade motor som Corvette ZR1. Ända skillnaden är att Cadillacens motor inte är lika trimmad men ger ändå 564hk och 747Nm. Den motorn i samband med fyrhjulsdriften gör att CTS-V är den snabbaste orginal sedanen runt nordslingan med sin tid på 7 min 59,32 med gatdäck. Så att påstå att alla amerikanare inte går att köra fort med när de svänger är inte helt befogat smile

http://www.newsdesk.se/view/pressreleas … sek-246650

Håller fan med där helt och hållet. Sen så har min El Camino dessutom hängt utav en och en annan BMW i rondeller bland annat. Samt en Porsche 911 och en Audi RS2 påväg upp från Göteborg.

Jag förstår inte varför alla tror att amerikanare är stelopererade muskelpaket, när det finns sjukt många jänkare med bra prestanda rakt fram såsom i kurvor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

657 Inlägg
20 maj 2009
Totalt grym och BRUTAL!

Du har PM smile

1 256 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
dejjisch skrev:
FYfan vad jag älskar den!!! Coolt att det kommit en till sverige nu med! smile

Vart nåsntans i sverige om man får fråga?

Och för alla som har sina härliga fördomar om att Corvette är en bil som inte kan svänga så säger jag bara... SÖK upp lite fakta och tänk igenom erat svar, because.... IT'S THE DEVIL! wink

Dejan, Partille faktiskt wink

108 Inlägg
20 maj 2009
Jonni: fan galet ju, jag måste bli kompiz med han! big_smile

Gustav: en sådan borde du fixa till nästa GT-board event så blir jag
glad när den äger upp alltihop! smile
Senast redigerat av dejjisch (20 maj 2009)

1 256 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
dejjisch skrev:
Jonni: fan galet ju, jag måste bli kompiz med han! big_smile

Gustav: en sådan borde du fixa till nästa GT-board event så blir jag
glad när den äger upp alltihop! smile

Dejan, Du har PM

510 Inlägg
20 maj 2009
Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig smile Men som sagt, baserade ju mitt inlägg på mina egna fördommar om jänkare. Lite mer research hade väl kanske inte skadat där som någon peka ut, och det faktum att bilen är riktigt mycket bil för pengarna är nog sant.

Men jag hade nog köpt mig en GTR istället. ZR1 må ha slagit GTRns rekord, men ZR1n kostar ju en halv miljon mer. Så frågan är ju vad Z1an gjorde det på? Har inte hittat någon tid, men är rätt säker på att det bör vara långsammare än GTRns. Men poängen är dock dortfarande att corvetten kan köra fort i kurvor med. Så lite av mina fördommar slog ni nog hål på, men en del är kvar. hehe

Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig... wink
Ha det!

7 120 Inlägg
20 maj 2009
Algeroth skrev:
Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig smile Men som sagt, baserade ju mitt inlägg på mina egna fördommar om jänkare. Lite mer research hade väl kanske inte skadat där som någon peka ut, och det faktum att bilen är riktigt mycket bil för pengarna är nog sant.

Men jag hade nog köpt mig en GTR istället. ZR1 må ha slagit GTRns rekord, men ZR1n kostar ju en halv miljon mer. Så frågan är ju vad Z1an gjorde det på? Har inte hittat någon tid, men är rätt säker på att det bör vara långsammare än GTRns. Men poängen är dock dortfarande att corvetten kan köra fort i kurvor med. Så lite av mina fördommar slog ni nog hål på, men en del är kvar. hehe

Ha det!

Känns jobbigt att säga det, men den är faktiskt snabbare än GT-R på Nordslingan. (Än så länge) tongue
Dock kostar den bra många tusenlappar mer!

629 Inlägg
20 maj 2009
Aerodynamik skrev:
Algeroth skrev:

Ha det!

Känns jobbigt att säga det, men den är faktiskt snabbare än GT-R på Nordslingan. (Än så länge) tongue

Vilket gör att man kan ta den mellan skillnaden och lägga på motorn i GT-R:en så lär den väl hänga av ZR1? smile

7 120 Inlägg
20 maj 2009
koka skrev:
Aerodynamik skrev:

Vilket gör att man kan ta den mellan skillnaden och lägga på motorn i GT-R:en så lär den väl hänga av ZR1? smile

Ja, precis big_smile

Sök