4020
Sök

Upptaderad - Turbo får för mkt avgasar

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#1
hej!

min motor får för mkt avgaser på tomgången för att jag porta grenröret för mkt.
det jag undrar är om man kan ställa om så att den inbyggda orginalwastgaten kan justera upp det med en pysventil?

eller är det risk att om man öppnar för mkt så dör den på höga varv sen?
Senast redigerat av Nagz (20 maj 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 maj 2009
#2
Hur menar du nu?
Har du laddtryck även på tomgång eller vad är det som händer?
Har nämligen aldrig hört talas om att man kan få för mycket avgaser på tomgången för att man har portat originalgrenröret eller bytt till ett extraktorgrenrör.

/påsen

PÅSEN RACING

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#3
påsen skrev:
Hur menar du nu?
Har du laddtryck även på tomgång eller vad är det som händer?
Har nämligen aldrig hört talas om att man kan få för mycket avgaser på tomgången för att man har portat originalgrenröret eller bytt till ett extraktorgrenrör.

/påsen

aa jag har laddtryck på "tomgången"
det lixom går aldrig ner i varv riktigt...

motorn får mkt luft på tomgången så den lixom bara står och varvar.

8 251 Inlägg
19 maj 2009
#4
Säker på att den inte bara drar tjuvluft eller osmord tomgångsmotor vilket känns avsevärt mer troligt?


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Säker på att den inte bara drar tjuvluft eller osmord tomgångsmotor vilket känns avsevärt mer troligt?

jag tkr inte det för den gick ju bra innan jag börja pilla, men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2009
#6
Nagz skrev:
men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#7
Andreas 940 skrev:
Nagz skrev:
men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

aa turbon laddar på tomgången men den ladda alldeles för mkt. så att den varvar mkt.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#8
Nagz skrev:
Andreas 940 skrev:
Nagz skrev:
men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

aa turbon laddar på tomgången men den ladda alldeles för mkt. så att den varvar mkt.

jag bytte insugpackning med på bilen och då satt det nån liten bult längsbort mot torpedvägen. den va gängad en liten bit i toppen. undrar om de kan ha nått med saken at göra?

-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2009
#9
Nagz skrev:
jag bytte insugpackning med på bilen och då satt det nån liten bult längsbort mot torpedvägen. den va gängad en liten bit i toppen. undrar om de kan ha nått med saken at göra?

Var den gängad i toppen? Det är bra om du kan ta bilder om det är nån speciell grej du vill ha identifierad.

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 maj 2009
#10
Låter som om den tar tjuvluft någonstans faktiskt.
Kolla alla slangar, packningar och liknande.
Har aldrig någonsin hört att det har blivit så efter att man har portat grenröret nämligen.

/Påsen

PÅSEN RACING

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#11
Andreas 940 skrev:
Nagz skrev:
jag bytte insugpackning med på bilen och då satt det nån liten bult längsbort mot torpedvägen. den va gängad en liten bit i toppen. undrar om de kan ha nått med saken at göra?

Var den gängad i toppen? Det är bra om du kan ta bilder om det är nån speciell grej du vill ha identifierad.

här e en bild på en trasig insugpackning men där jag ringat in sätt bulten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100748/661757_f8jkfj.jpg
där jag ringat in men en röd ring satt en liten bult

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#12
påsen skrev:
Låter som om den tar tjuvluft någonstans faktiskt.
Kolla alla slangar, packningar och liknande.
Har aldrig någonsin hört att det har blivit så efter att man har portat grenröret nämligen.

/Påsen

okej. det e ju en orginalturbo en rätt liten.
men du verkar vara erfaren på området. men du tror inte alls att det är det felet?

innan jag börja me allt så gick den lite dålit på höga varven. om det kan hjälpa nått?

1 758 Inlägg
19 maj 2009
#13
Garanterat något annat som är fel, tjuvluft låter mest troligt.

4 670 Inlägg
19 maj 2009
#14
Nagz skrev:
påsen skrev:
Låter som om den tar tjuvluft någonstans faktiskt.
Kolla alla slangar, packningar och liknande.
Har aldrig någonsin hört att det har blivit så efter att man har portat grenröret nämligen.

/Påsen

okej. det e ju en orginalturbo en rätt liten.
men du verkar vara erfaren på området. men du tror inte alls att det är det felet?

innan jag börja me allt så gick den lite dålit på höga varven. om det kan hjälpa nått?

spruta startgas över allt o kolla om den går upp på tomgången ännu mera då tar den in luft nån stanns.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#15
mickius skrev:
Nagz skrev:
påsen skrev:
Låter som om den tar tjuvluft någonstans faktiskt.
Kolla alla slangar, packningar och liknande.
Har aldrig någonsin hört att det har blivit så efter att man har portat grenröret nämligen.

/Påsen

okej. det e ju en orginalturbo en rätt liten.
men du verkar vara erfaren på området. men du tror inte alls att det är det felet?

innan jag börja me allt så gick den lite dålit på höga varven. om det kan hjälpa nått?

spruta startgas över allt o kolla om den går upp på tomgången ännu mera då tar den in luft nån stanns.

vid packingen till insuget och vid sug sidan och så vid turbon?

4 670 Inlägg
19 maj 2009
#16
Nagz skrev:
mickius skrev:
Nagz skrev:

okej. det e ju en orginalturbo en rätt liten.
men du verkar vara erfaren på området. men du tror inte alls att det är det felet?

innan jag börja me allt så gick den lite dålit på höga varven. om det kan hjälpa nått?

spruta startgas över allt o kolla om den går upp på tomgången ännu mera då tar den in luft nån stanns.

vid packingen till insuget och vid sug sidan och så vid turbon?

Spruta över allt där den kan ta tjuvluft men börja där du har varit o rivit wink


-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2009
#17
Nagz skrev:
här e en bild på en trasig insugpackning men där jag ringat in sätt bulten.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/100748/661757_f8jkfj.jpg
där jag ringat in men en röd ring satt en liten bult

Då är det bara en vanlig plugg, på min 531-topp från en 740 sitter det en givare där som jag inte använder.
Spruta startgas som mickius skrev så märker du om det läcker nånstans.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#18
Andreas 940 skrev:
Nagz skrev:
här e en bild på en trasig insugpackning men där jag ringat in sätt bulten.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/100748/661757_f8jkfj.jpg
där jag ringat in men en röd ring satt en liten bult

Då är det bara en vanlig plugg, på min 531-topp från en 740 sitter det en givare där som jag inte använder.
Spruta startgas som mickius skrev så märker du om det läcker nånstans.

ok. jag ska testa det då:)
ska montera på grenrör o turbo och så först.

8 251 Inlägg
19 maj 2009
#19
Andreas 940 skrev:
Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

Nej, turbon laddar inte hela tiden pga det enkla faktum att den inte snurrar tillräckligt fort för att kunna bygga tryck och dessutom får den inte tillräckligt med luft för det med spjället stängt. Vissa bilar med kompressor har däremot en såm lösning att man har en ventil som gör att du inte får nåt laddtryck förrens du gasar på fullt.


-utan 940
1 728 Inlägg
20 maj 2009
#20
Marlboroman skrev:
Nej, turbon laddar inte hela tiden pga det enkla faktum att den inte snurrar tillräckligt fort för att kunna bygga tryck och dessutom får den inte tillräckligt med luft för det med spjället stängt. Vissa bilar med kompressor har däremot en såm lösning att man har en ventil som gör att du inte får nåt laddtryck förrens du gasar på fullt.

Ja det har du rätt i, jag tänkte för mycket teoretiskt. smile


Sök