3343
Sök

Ljudbygge i s60

474 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Tjena!
Har några funderingar ang. ett blivande ljudbygge i min s60.
Har idag en original HU-803 stereo som jag vill bättre på trycket lite i.

Har köpt en "Volvo2" som gör så att jag har 2 stycken lågnivåutgångar till externa slutsteg (det gamla originala slutsteget spelar på som vanligt) och då kommer första frågan, remoten till volvo 2 vart ska den kopplas in?

Vilken effekt på slutsteget bör jag ha för att driva en/två bra bas/basar?
Vilka slutsteg rekomenderas?
Vilka basar rekomenderas? (vill ha tryck i bröstet när jag sitter i bilen och inte bara att det låter pang pang utanför bilen;))

Uppskattar varenda förslag!

Mvh kalle:)

Kommentera & Rösta ! ©

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2009
Som alltid, budget!? smile Svårt att ge något förslag annars då det finn saker i alla möjliga prisklasser. Sen så vill du ha en färdig låda eller kan du tänka dig att bygga själv?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

474 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Nja alltså budget och budget, det beror på hur bra det kan bli för vilka pengar men får ja välja mellan att slänga ut 20 tusen på märkes grejjer som spelar lika bra som icke märkes grejjer för 4 så är det klart att ja väljer icke märkes sakerna. Ja köper nog färdig låda tror jag

Kommentera & Rösta ! ©

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2009
Ska du ha bra grejer så sitter det ett känt märke på dom, och då kostar det också. wink Men du är alltså beredd att lägga upp till 20k eller? Vad har du att möta upp med framifrån då? För med bara en grym baslåda kommer det inte låta bra, visst kan du få tryck men bra låter det då inte. Sen så skulle jag nog vilja föreslå att du bygger låda själv eller låter någon firma göra det, för med färdig låda är det svårt eller nästan omöjligt att få till det riktigt bra i en sedan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

474 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Nej alltså det var bara ett exempel, man kan nog säga att det är ett budget projekt. Vill bara ha lite tryck i musiken... Men är det sant att det inte blir bra ljud i en sedan av en färdigbyggd låda? ;O

Kommentera & Rösta ! ©

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2009
Aha okej. Ja alltså du kan få trycket, men inte tight och fin bas, då måste du bygga på något vis så att du får in ljudet direkt in i kupén, och då är det bandpass som gäller. Men finns det inte plats för 2st 8" basar i hatthyllan på S60?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 727 Inlägg
19 maj 2009
Sök på S60 så kommer du att hitta massor.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

jobbar påre
751 Inlägg
19 maj 2009
finns en tråd om just bygga i en S60.. jag drog remoten från parkeringsljuset på en s60.. de är riktigt svårt att få in ljudet i en sedan... så jag hade satsa på att bygga en låda faktiskt=)

214 Inlägg
20 maj 2009
Pro_fxr skrev:
finns en tråd om just bygga i en S60.. jag drog remoten från parkeringsljuset på en s60.. de är riktigt svårt att få in ljudet i en sedan... så jag hade satsa på att bygga en låda faktiskt=)

svårt att få in ljud i en sedan!? pyttsan!.. funkar utmärkt!

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
20 maj 2009
Pro_fxr skrev:

come again and say what? lol

Vafför remote på parkeringsljuset? funkar fin fint o ta d bakom stereon, även orginalen, problemet är att folk inte orkar mäta vad som e vad eller kolla i kopplingsschema

Svårt att få in ljudet? ... njäe

214 Inlägg
20 maj 2009
Stickan skrev:
Pro_fxr skrev:

Vafför remote på parkeringsljuset? funkar fin fint o ta d bakom stereon, även orginalen, problemet är att folk inte orkar mäta vad som e vad eller kolla i kopplingsschema

Menar detta smile

474 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Stickan skrev:
Pro_fxr skrev:

KANON! Någon med en s60!
Har du kollat bakom stereon? Jag var också inne på att ta remoten där, måste ju vara det bästa eftersom att man vill ju bara att steget ska vara på när stereon är det.
Men om du har kollat där så kanske du vet vart jag ska sätta remoten?smile Vore kanon om du kunde förklara.

Mvh

Kommentera & Rösta ! ©

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2009
Dream_on skrev:
Pro_fxr skrev:

Om man vill få en bas som spelar korrekt och tight så är det lite svårt ja. Det fungerar inte direkt vidare bra att bara kasta in en färdig portad/sluten låda bak och spela. Visst får man bas men det är mest bara muller. Och du räknar väl ändå inte din 9-3 som sedan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

jobbar påre
751 Inlägg
20 maj 2009
kan då säga att då har du aldrig byggt i en kombi. MKT lättare å få bra kontroll på basen i en kombi.. sedan blir itne alls lika bra om man nu inte fixar en så kallad bandpass som rören går in i bilen.

men antar att du valde å säga att dde är lätt när du byggt i din saab.men vill bara tillägga lite på vad chrstiffer sa. din bil är inte ens nära en sedan utan HALVKOMBI..alltså inte ens nästan..

edit: bytt kammarlåda till bandpass  ;d
Senast redigerat av Pro_fxr (20 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2009
Pro_fxr skrev:
kan då säga att då har du aldrig byggt i en kombi. MKT lättare å få bra kontroll på basen i en kombi.. sedan blir itne alls lika bra om man nu inte fixar en så kallad kammarlåda som rören går in i bilen.

men antar att du valde å säga att dde är lätt när du byggt i din saab.men vill bara tillägga lite på vad chrstiffer sa. din bil är inte ens nära en sedan utan HALVKOMBI..alltså inte ens nästan..

Ursäkta...men vad är en kammarlåda?

För att röra till det ytterliggare..alla lådor består av en kammare (eller flera om det är bandpass).
Senast redigerat av Lonefox (20 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
20 maj 2009
AHH OJ menade bandpass xD sry:P fel av mig.smile ändrar de direkt:D

214 Inlägg
20 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Dream_on skrev:
Pro_fxr skrev:

Om man vill få en bas som spelar korrekt och tight så är det lite svårt ja. Det fungerar inte direkt vidare bra att bara kasta in en färdig portad/sluten låda bak och spela. Visst får man bas men det är mest bara muller. Och du räknar väl ändå inte din 9-3 som sedan?

Jag byggde i min förra 850 samt många andra som kört i sedan och fått underbart tryck i bilen.. bil som bil! det är väll bygga rätt som gäller? smile

214 Inlägg
20 maj 2009
Pro_fxr skrev:
kan då säga att då har du aldrig byggt i en kombi. MKT lättare å få bra kontroll på basen i en kombi.. sedan blir itne alls lika bra om man nu inte fixar en så kallad bandpass som rören går in i bilen.

edit: bytt kammarlåda till bandpass  ;d

Har jag nämnt saaben? jag har byggt mer en i 1 bil samt alla andra freaks som byggt i sedan. bygger man rätt så går det få tryck utan en bandpass låda också. sen om jag byggt i kombi eller MIN halvkombi är väll sak samma.. det är väll hans bil vi pratar om? och ja.. GIVETVIS är kombi mer lättbyggd.. lättare för ljudet att flytta sig. men som sagt.. allt går om man gör rätt och inte fel.. nå.. stämmer detta?

Hifi Freak
462 Inlägg
20 maj 2009
Bra tryck och låta bra är väll 2 skilda saker?

Men säger nog som några innan. Bandpasslåda funkar nog bäst. Om du ska ha lådfan bak... Annars finns det gott om plats fram på S60. Men beror ju på hur mycket du vill bygga om...

Men hade ja varit dig. Då hade ja nog sett över framsystemet först o främst. För är det volvos org Då spelar det ingen roll viken bas du tar. Om du så skulle köra en bas för 50k Så skulle den inte låta bra.

Är det ett måste o ha kvar org stereon? Om du har möjlighet o byta ut den så kommer du märka stor ljudskilnad bara där.

Sen om du byter ut framsystemet och sen en bas.

Ja hade nog bytt ut org stereo till en vettig huvudenhet. Sen bytt ut org högtalarna mot något bättre + bra steg till dom. När ja fått framsystemet o lira bra. Då hade ja börjat med en bas. Hade det varit ja. Så hade ja satt en 10" fram. Men vill man inte eller har tid eller kunskap. Så funkar det bak också. Dock inte lika bra. Men sen beror det ju på vad du är ute efter för ljud också...

Ett tips bara...

Men tror iaf hur du än ska göra att banspasslåda funkar bäst bak. Sluten låda om du vill ha den fram...

Lycka till.

/Andreas

214 Inlägg
20 maj 2009
T-RÖD skrev:
Bra tryck och låta bra är väll 2 skilda saker?

Men säger nog som några innan. Bandpasslåda funkar nog bäst. Om du ska ha lådfan bak... Annars finns det gott om plats fram på S60. Men beror ju på hur mycket du vill bygga om...

Men hade ja varit dig. Då hade ja nog sett över framsystemet först o främst. För är det volvos org Då spelar det ingen roll viken bas du tar. Om du så skulle köra en bas för 50k Så skulle den inte låta bra.

Är det ett måste o ha kvar org stereon? Om du har möjlighet o byta ut den så kommer du märka stor ljudskilnad bara där.

Sen om du byter ut framsystemet och sen en bas.

Ja hade nog bytt ut org stereo till en vettig huvudenhet. Sen bytt ut org högtalarna mot något bättre + bra steg till dom. När ja fått framsystemet o lira bra. Då hade ja börjat med en bas. Hade det varit ja. Så hade ja satt en 10" fram. Men vill man inte eller har tid eller kunskap. Så funkar det bak också. Dock inte lika bra. Men sen beror det ju på vad du är ute efter för ljud också...

Ett tips bara...

Men tror iaf hur du än ska göra att banspasslåda funkar bäst bak. Sluten låda om du vill ha den fram...

Lycka till.

/Andreas

Oj.. Ursäkta.. får väll lägga till att de går att få de låta bra också för alla som inte förstod detta.. ja menar.. man sitter ju gärna i en bil som låter skit! smile

Sök