4705
Sök

Volvo 740 Turbo -85, pluddrar när man trycker på gasen, Problem löst.

31 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej! Har en 740 turbo, som började klydda från ingenstans. När man trampar gasen i botten så börjar den bara pluddra och det händer inget. Tar man det däremot försiktigt med gasen o långsamt accelererar så går den som vanligt. Plockade av stiften och dom var kolsvarta av sot. Men den startar lätt och på tomgång kan man gasa som vanligt.
Värt att veta är kanske att bränslepumpen under förarsätet låter ganska högt o konstigt, samt blir väldigt varm.

Så vad kan detta bero på? bytte precis bränslepumpen, så jag funderar på om det kan va luftmassemätaren som klyddar?

tacksam för svar..
Senast redigerat av Claas (3 juni 2009)


220 Inlägg
20 maj 2009
#2
låter som att bränslepumpen inte ger det flödet som behövs. hade samma fel på min gamla 240 turbo, jag tryckte dit en till sen gick den som den skulle igen
Senast redigerat av 760turbo (20 maj 2009)

31 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#3
Ja kanske det, men den gick ju fint med enkel pump tidigare...

Nån som vem ifall där sitter förpump i tanken på 740 turbo? enligt folk på verkstan gör det inte det..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 maj 2009
#4
Sitter pump i tanken på min -86a iallafall

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

140 Inlägg
21 maj 2009
#5
Det sitter pump i tanken på 85or oxå och in på 90 talet med... kolla lite vakum slangar så det inte är någon som är sprucken om du inte redan har kollat det å så har du det där stora gummit vid insuget som oxå brukar kunna spricka...

Egen företagare
864 Inlägg
21 maj 2009
#6
hade samma fel på min, det var pumpen i tanken som inte gick, fixade till det så gick den sen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Dolk
146 Inlägg
21 maj 2009
#7
om bränslepumpen i tanken märks det när du gasar mycket, då går den segt och dåligt. Sitter en sådan på ALLA 740's.

Byt även soppafilter när du ändå håller på, aldrig fel med det smile


Egen företagare
864 Inlägg
21 maj 2009
#8
Dolkis skrev:
om bränslepumpen i tanken märks det när du gasar mycket, då går den segt och dåligt. Sitter en sådan på ALLA 740's.

Byt även soppafilter när du ändå håller på, aldrig fel med det smile

liten rättelse, sitter ej på förgasar 740. annars sitter det på alla. om du byter den, köp en som är i plast.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

31 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#9
tackar för svar, snackade med en kille idag som jobbar på volvo, han trodde också det var nåt med bränsletillförseln, eventuellt den bakre pumpen i tanken. ska köra till verkstan och få systemet tryckt för att va på säkra sidan.. så får vi se hur det står till med det.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 maj 2009
#10
Kan ju även vara någon tryckslang som har lossnat lite.

MVH. Alex

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
23 maj 2009
#11
snurbo_diesel skrev:
Dolkis skrev:
om bränslepumpen i tanken märks det när du gasar mycket, då går den segt och dåligt. Sitter en sådan på ALLA 740's.

Byt även soppafilter när du ändå håller på, aldrig fel med det smile

liten rättelse, sitter ej på förgasar 740. annars sitter det på alla. om du byter den, köp en som är i plast.

Liten rättelse till detta med: Köp en som är i plast? var finns det bränslepump i plast var något nytt... du menar inte tank-armaturen som sitter i tanken? hehehehe

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

31 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#12
Har precis bytat ut den gamla förpumpen (i tanken) till en nyare med plastarmaturen. Tyvärr kvarstår problemet.. köpte pumpen på skroten, så finns ju risk för att den ej funkar. Kan man testa det enkelt på nåt sätt? annars tillbaka till felsökningen.. fler tips kanske? fundera lite på om tändstiften kanske har blivit dåliga om det kan bero på det? dom har gått runt 3000mil nu, och är sotiga som fan. visserligen volvo-orginal stift. men men fler idéer?

uppdatering: har nu även provat med en annan luftmassemätare, annan styrbox, nya tändstift. Tyvärr blev det ingen skillnad.

tack på förhand
Senast redigerat av Claas (26 maj 2009)


Dolk
146 Inlägg
26 maj 2009
#13
ta ett komp prov på skiten, och stift ska ALDRIG vara sotiga.


31 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#14
Det visade sig vara bränsletrycksregulatorn som inte ville vara med o leka längre. Den skicka in max me soppa i motorn, därav problemet.



Sök