3162
Sök

Konstigt beteende på en polis? :/

557 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Hej, jag blev stoppad av polisen tidigare idag. Det var ingen rolig snut heller, Fick visa körkort, blåsa (Basic) men sen kom resten.. Han kollade upp bilen, det e inte heller ovanligt. Sen om jag var efterlyst, samt om jag var med i nått polisregister, han kollade om bilen vara skattad och besiktigad.. Men det var en sak jag störde mig på.. Han kollade inne i bilen, under säten, under huven, samt i bagaget.. Jag undrar bara om dom får kolla igenom bilen sådär utan tillåtelse?

Det tog mig 20 minuter innan jag fick åka vidare... hmm

//Jerry

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
13 april 2006
nej det får dom inte !!! isf måste dom ha typ bilransökan typ som husransökan fast i bil ....stämm dom bara big_smile

///Widell

10 Inlägg
13 april 2006
Dom måste ha en husransakan för att få kolla i bilen. Anmäl honom för trakaserier men det e klart det e ju ord mot ord och skulle tro att polisens tyvärr väger tyngre

279 Inlägg
13 april 2006
nej!!! det får dom absolut inte göra.. det försöker dom ofta göra i mina bilar, o j--lar vad jag har hållt på o ryka ihop med "svi--n" ibland (ej o rekomendera) ... dom måste ha "hus"ransakan på bilen för att kolla i den. fast om du inte sa nej åt dom tror jag faktiskt inte att dom gjort nått lagbrott tyvär, men om du vill jävlas tillbaka så prata med överordnande o så.. fast tänk på om du börjar göra dom "snea" så kommer dom o försöka sätta dit dej på allt möjligt, o trots att man tror man är laglig så finns det undergömda paragrafer som i stort sätt gör alla "kriminella".. sist fick jag regbesikning på en bil på flygande pga 2,5tums avgassystem (aldrig hört nån som fått det förut) men det finns en undangömd paragraf som säger det om bilar från 76årsm o uppåt att du ej få ändra sådand utan att regbesiktiga för det:/ ("som ett exempel").. så vill dom så kan dom nästan alltid sätta dit en på nått.

two lies don´t cancel each other out

Lada mannen från skogarna
12 Inlägg
13 april 2006
ja det låter verkligen otrevligt, har hört att dom kollar inne i EPA traktorer efter synliga ryckspärrar men aldrig att dom snokar genom en vanlig bil hmm

ger inte så mycket att anmäla då polisens ord väger tyngre. men tyckjer iallafall du borde ta kontakt med polisstationen i området och snacka med dom.

557 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Okej, det var väl det jag trode. Jag frågade varför han skulle kolla i bilden, då svarade han "Vadå har du nått att dölja eller?" då sa jag "Nej" då sa han "Dåså" sen kollade han hmm

O andra sidan bryr jag mig inte så mkt, men irriterad blev jag allt!.

//Jerry

Saab raggare : )
887 Inlägg
13 april 2006
Fimpha skrev:
Okej, det var väl det jag trode. Jag frågade varför han skulle kolla i bilden, då svarade han "Vadå har du nått att dölja eller?" då sa jag "Nej" då sa han "Dåså" sen kollade han hmm

O andra sidan bryr jag mig inte så mkt, men irriterad blev jag allt!.

du skulle gått över till hans polisbil o letat lite big_smile . kollat va dom har under huven egentligen ;

Turbo.. Because Im worth it :)

4 Inlägg
13 april 2006
husransakan krävs för att dom skall få köra on snoken om dom inte har starka misstankar om brott tex vapen smuggelgods mm dock kan dom gå igenom bilen utan en sådan om dom ser nått ligga i bilen synligt som är olagligt...

Gasa tills det rasar!!

557 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Okej, hade ingenting konstigt alls.  Han klagade på mitt avgassystem också. 3" hela vägen. Aja grinig som fan var han iaf ^^

//Jerry

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
13 april 2006
dom får göra det om du ger tillåtelse till det inte annars..

man lever bara en gång så lev väl!

1 453 Inlägg
13 april 2006
Bullo skrev:
dom får göra det om du ger tillåtelse till det inte annars..

Exakt, han frågade väl "Får jag titta i bilen?" lite fint och eftersom du antagligen inte nekade honom så gjorde han inget tjänstefel smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
13 april 2006
Dom måste ha husransakan men eftersom du uppenbarligen inte sa något till dom att dom inte fick gå in i bilen så antogs du inbjuda dom. Och det är lagligt. Ingen stämning med andra ord...

Tillägg: Självklart får dom kolla in i bilen utifrån och på natten får dom använda ficklampor till sin hjälp.
Om dom inte hittar något utifrån så får dom med största sannorlikhet inte någon HR av åklagaren.
Senast redigerat av carnageman (13 april 2006)

1 453 Inlägg
13 april 2006
carnageman skrev:
Dom måste ha husransakan men eftersom du uppenbarligen inte sa något till dom att dom inte fick gå in i bilen så antogs du inbjuda dom. Och det är lagligt. Ingen stämning med andra ord...

Tillägg: Självklart får dom kolla in i bilen utifrån och på natten får dom använda ficklampor till sin hjälp.
Om dom inte hittar något utifrån så får dom med största sannorlikhet inte någon HR av åklagaren.

Ungefär precis exakt vad jag sa... wink

Colaberoende
1 219 Inlägg
13 april 2006
Har lyssnat mycket på Polisradion på nätet (Borås) och Det e sjukt vad grejer dom får fram ibland.
Av ditt regnummer så får dom ju fram ägaren med personnummer och allt som dom säger rätt ut i radion. Om bilen e Betald med försäkringar, skatt och godkänd vid besiktning (Oftast är det enlka fel på besiktning). Oftast så frågar då polismannen till centralen om det är något annat på personen och då kan man få fram om det är en efterlyst person, pengaskulder (Tror det gäller enbart trafikförseelser) och om han e med i något register.

Detta är innan bilen är stannad.

Jag hade nog bett om att få kika i polisernas bil om dom vill kika i min. Det e ju min privata egendom.

Mvh. Ena

Sök