2970
Sök

Hjälp med ett 800 watt RMS monoblock!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
Samma som VolvoXet alltså?

Men jag vet inte om han har sin Bass Boost på kl 7 eller 1 och level vet jag inte om den är på kl 9 eller 3.

Vrid ner bassboost till 0..alltså maximalt vänster.
Den är rena döden för basar.....kikade du på länken jag lade upp? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Jodå, den kikade jag på. Har sett den förut, men jag kan inte hjälpa att jag vill ha mer bas än vad jag kan få.

Så jag ska alltså inte ha någon bass boost på alls? Kan tala om att gainen ligger på ca 80%

Booyakasha!

7 277 Inlägg
23 maj 2009
Alltså det är ju inte ens roligt med bassboost igång, du får en stor jävla peak vid ett visst område.
Hur kul är det att lyssna på musik sen när bastonen ändrar sig så höjs ljudet typ 2-3 gånger?

Visst du kan köra med full gain och full basboost, men sen hur bra eller hur länge det låter det är en annan fråga.

21 761 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
jag kan inte hjälpa att jag vill ha mer bas än vad jag kan få.

I så fall är grejorna (tex baslådans placering) inte tillräckligt korrekt monterade eller så räcker inte slutsteg och/eller bas till för ditt behov. smile

Softis skrev:
Så jag ska alltså inte ha någon bass boost på alls?

Man kan använda bass boost..... MEN..... när man exempelvis råkar ut för det du har gjort, dvs "för lite basdunk", så är risken stor att man vrider upp den kontrollen på max med följd av att steget lätt blir överbelastat och ger ut en mycket dålig signal.

Har man dessutom en otillräcklig strömförsörjning så är risken ännu större för dålig signal och i värsta fall trasig bas+trasigt slutsteg. smile

DÄRFÖR är det bättre att i första hand försöka få slutsteg+kablar bra monterade och baslådan korrekt gjord, än att börja vrida upp bass boost på max. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2009)

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Lådan är helt nybyggd, av mig smile 50 liter portad, noga uträknad. Kablarna är 3x8mm2 till både jord och ström.

Drönirettad, kan du säga till vilken frekvenz min låda är avstämmd till?

Lådan ligger på 50 liter, minus bas och port. Porten är en slot med måtten (HxBxD) 400x22x164mm.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
23 maj 2009
Strax under 50 Hz, kanske 48-49 Hz, enligt den slotportsuträknare på nätet som jag använder. smile

Porten tar upp 2,5 liter om materialtjockleken är 22 mm, basen tar väl upp typ 2,5-3 liter eller så. Nettovolymen borde alltså vara 44,5-45 liter.

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Matrialet är 22mm. Tack för att du fixade det smile

Booyakasha!

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Jag testade att ställa in steget som ni föreslog.... Usch så illa det blev. Var som att åka utan baslådan. Bättre bas med 6x9" i hatthyllan. Fick ställa tillbaka som det var innan. Men satte inte Level och Bass Boost på Max, vart väl ca 75%

Booyakasha!

1 400 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
Jag testade att ställa in steget som ni föreslog.... Usch så illa det blev. Var som att åka utan baslådan. Bättre bas med 6x9" i hatthyllan. Fick ställa tillbaka som det var innan. Men satte inte Lever och Bass Boost på Max, vart väl ca 75%

Jag tycker att det låter som att du vill ha riktigt djup bas ?
Din låda är alldeles för högt avstämd för det.
Och när man är tvungen att använda basboost så är det ett täcken på ett för klent slutsteg.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Jag vet att det är för klent, kan ju inte koppla basen i 2 ohm som jag vill. Vill inte köpa på 1 ohm då steget inte är stabilt.

Jag vill ha sån bas som gör att folk flyttar på sig, taket spricker, rutor skjuter..... Ja, du fattar.

Booyakasha!

7 241 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
Jag vet att det är för klent, kan ju inte koppla basen i 2 ohm som jag vill. Vill inte köpa på 1 ohm då steget inte är stabilt.

Jag vill ha sån bas som gör att folk flyttar på sig, taket spricker, rutor skjuter..... Ja, du fattar.

DÅ..........får du dessvärre vara beredd på att det KOSTAR med......

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Jo, ja vet sad Kan tillägga att jag har vridit ner basen på absolut längsta i bilen. Annars hänger inte resten av system med.

Blir bättre när jag får den andra stereon, då har jag SUB-OUT som jag kan ställa separat. Då tänkte jag vrida upp på SUB på stereon och ner på Level, Bass Boost och Gain på steget istället.

Booyakasha!

7 241 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
Jo, ja vet sad Kan tillägga att jag har vridit ner basen på absolut längsta i bilen. Annars hänger inte resten av system med.

Blir bättre när jag får den andra stereon, då har jag SUB-OUT som jag kan ställa separat. Då tänkte jag vrida upp på SUB på stereon och ner på Level, Bass Boost och Gain på steget istället.

Nja......beroende på vad du har för enhet så skulle jag rekomendera att ha lite mån kvar uppåt på subvolymen just för att kunna öka den om man lyssnar på skivor som har lägre bas än andra.
Och dessutom så kan för hög signal in på steget resultera i distortion då förförstärkaren i steget får en fyrkantsvåg som i sin tur förstärks ut. Kalls även överstyrning så som jag fattat det.

Bas älskare
716 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Allt är fixat big_smile köpte 2 12" GAS basar förut o koppla in, fan vilkt ljud big_smile bara att steget blinkar itakt med basen sad

4 693 Inlägg
24 maj 2009
Vad hade du innan då? Hade för mig att du hade något bra i skuffen

Booyakasha!

Bas älskare
716 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
en 12" DLS på 750 watt PEAK o ett MDS steg på 560 watt

4 693 Inlägg
24 maj 2009
Vart gjorde du av det då?