Alltså det är ju inte ens roligt med bassboost igång, du får en stor jävla peak vid ett visst område. Hur kul är det att lyssna på musik sen när bastonen ändrar sig så höjs ljudet typ 2-3 gånger?
Visst du kan köra med full gain och full basboost, men sen hur bra eller hur länge det låter det är en annan fråga.
jag kan inte hjälpa att jag vill ha mer bas än vad jag kan få.
I så fall är grejorna (tex baslådans placering) inte tillräckligt korrekt monterade eller så räcker inte slutsteg och/eller bas till för ditt behov.
Softis skrev:
Så jag ska alltså inte ha någon bass boost på alls?
Man kan använda bass boost..... MEN..... när man exempelvis råkar ut för det du har gjort, dvs "för lite basdunk", så är risken stor att man vrider upp den kontrollen på max med följd av att steget lätt blir överbelastat och ger ut en mycket dålig signal.
Har man dessutom en otillräcklig strömförsörjning så är risken ännu större för dålig signal och i värsta fall trasig bas+trasigt slutsteg.
DÄRFÖR är det bättre att i första hand försöka få slutsteg+kablar bra monterade och baslådan korrekt gjord, än att börja vrida upp bass boost på max.
Jag testade att ställa in steget som ni föreslog.... Usch så illa det blev. Var som att åka utan baslådan. Bättre bas med 6x9" i hatthyllan. Fick ställa tillbaka som det var innan. Men satte inte Level och Bass Boost på Max, vart väl ca 75%
Jag testade att ställa in steget som ni föreslog.... Usch så illa det blev. Var som att åka utan baslådan. Bättre bas med 6x9" i hatthyllan. Fick ställa tillbaka som det var innan. Men satte inte Lever och Bass Boost på Max, vart väl ca 75%
Jag tycker att det låter som att du vill ha riktigt djup bas ? Din låda är alldeles för högt avstämd för det. Och när man är tvungen att använda basboost så är det ett täcken på ett för klent slutsteg.
Jo, ja vet Kan tillägga att jag har vridit ner basen på absolut längsta i bilen. Annars hänger inte resten av system med.
Blir bättre när jag får den andra stereon, då har jag SUB-OUT som jag kan ställa separat. Då tänkte jag vrida upp på SUB på stereon och ner på Level, Bass Boost och Gain på steget istället.
Jo, ja vet Kan tillägga att jag har vridit ner basen på absolut längsta i bilen. Annars hänger inte resten av system med.
Blir bättre när jag får den andra stereon, då har jag SUB-OUT som jag kan ställa separat. Då tänkte jag vrida upp på SUB på stereon och ner på Level, Bass Boost och Gain på steget istället.
Nja......beroende på vad du har för enhet så skulle jag rekomendera att ha lite mån kvar uppåt på subvolymen just för att kunna öka den om man lyssnar på skivor som har lägre bas än andra. Och dessutom så kan för hög signal in på steget resultera i distortion då förförstärkaren i steget får en fyrkantsvåg som i sin tur förstärks ut. Kalls även överstyrning så som jag fattat det.