2898
Sök

Hur mkt dämpmaterial och placering?

392 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Har tänkt att dämpa mina dörrar "rejält". Tänkte kladda på dämpmassa i några lager och sedan kanske på med bitumen(billigare är m1). Blir det för mkt eller förstör det dämpmasssans effekt?
Ska man isf sätta bitumen i botten och massan på det eller tvärtom?

Hur ska man placera allt. Har läst mig till att man ska sätta det på plåtytorna. Men i mina ögon finns det 3 plåtytor på varje dörr. Insidan av ytterplåten, motsatta sidan som man då dämpar mot yttre och plåten som sitter precis innanför panelen?

Det blir en jäkla kostnad och arbete?

Tacksam för alla tips och råd!

Har gjort många trådar ang ljud, men har ingen i kompiskretsen som är kunnig, dock väckt intresse hos många. Frågar man i affärer så är alltid deras egna produkter bäst. Skulle vilja ha en opartisk åsikt.

392 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
nån snabb kommentar bara? (A)

573 Inlägg
24 maj 2009
Finns flera projekt trådar där dom dämpar dörrar, men om jag skulle dämpa skulle det räcka med dämpmatta på insidan ytterplåten samt insidan där dörrsidan sitter.
Var noga att kolla så det går att veva ner rutorna oxå.
Sen är det nog så att man får vad man betalar för med dämpning.
Dämpmassa tror jag blir kladdigt och svårt att få till på dörrarna men till golv och så är de inga problem

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 maj 2009
Mycket och överallt.

Somliga säger att m1 mattorna är tex 3ggr så bra som betumen. själv har jag inte en susning.

Jag har betumen mattor i dörrar och sidor och bagaget + bagagelucka och sedan "dämp färg" ex peakoff i taket. Måste ha enorma mängder färg för att bygga lite.

DU behöver nog inte vara orolig att det "förstör" dämpmassans effekt. i detta fallet så TROR jag att ju mer desto bättre!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

392 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
okey, lugnar ner mina tankar ngt iaf.

44 Inlägg
24 maj 2009
jag kör med bitumen från biltema i min å det duger tycker jag å är inte så dyrt heller.

6 851 Inlägg
24 maj 2009
bad_boy89 skrev:
jag kör med bitumen från biltema i min å det duger tycker jag å är inte så dyrt heller.

Tycker den på biltema suger..den från Swedol är mycke bättre att jobba med, 1mm tjockare (biltemas 3mm, Swedol 4mm) och sitter bättre, samt BILLIGARE wink

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 maj 2009
TT-Avant skrev:
bad_boy89 skrev:

Tycker den på biltema suger..den från Swedol är mycke bättre att jobba med, 1mm tjockare (biltemas 3mm, Swedol 4mm) och sitter bättre, samt BILLIGARE wink

Har du lust att länka till varan?

http://www.handla.swedol.se/

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 400 Inlägg
24 maj 2009
striper skrev:
Hejsan!

Har tänkt att dämpa mina dörrar "rejält". Tänkte kladda på dämpmassa i några lager och sedan kanske på med bitumen(billigare är m1). Blir det för mkt eller förstör det dämpmasssans effekt?
Ska man isf sätta bitumen i botten och massan på det eller tvärtom?

Hur ska man placera allt. Har läst mig till att man ska sätta det på plåtytorna. Men i mina ögon finns det 3 plåtytor på varje dörr. Insidan av ytterplåten, motsatta sidan som man då dämpar mot yttre och plåten som sitter precis innanför panelen?

Det blir en jäkla kostnad och arbete?

Tacksam för alla tips och råd!

Har gjort många trådar ang ljud, men har ingen i kompiskretsen som är kunnig, dock väckt intresse hos många. Frågar man i affärer så är alltid deras egna produkter bäst. Skulle vilja ha en opartisk åsikt.

Vill inte vara elak men en dörr har fyra sidor som bör dämpas. Innersta plåten ,plåten som baffeln sitter på ,båda sidorna ,och baksidan på dörr panelen.
Man kan aldrig dämpa en dörr för mycket.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

6 851 Inlägg
24 maj 2009
-Mackan- skrev:
TT-Avant skrev:
bad_boy89 skrev:

Har du lust att länka till varan?

http://www.handla.swedol.se/

Länka är svårt, men det är art. nr: EL-35063

PS: Nu såg jag att det inte gick skriva in det.
Men in på bil/lastbilstillbehör, Gummimattor och Ljudisolering.
Senast redigerat av TT-Avant (24 maj 2009)

392 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
tack för alla goa tips! uppskattas

115 Inlägg
25 maj 2009
Annars finns ju Dynamat ifrån brl. Den ska fungera ypperligt för de pengarna smile

EDIT: var inte dynamat, men artnr är i alla fall 820M1 ..
Senast redigerat av Svenn3SaataN (25 maj 2009)

Sök