3748
Sök

Vad för crx motor?

63 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Äger en honda crx 1.6 88:a som står stilla hemma pga motorn pajjat..

Iallafall så var jag iväg och köpte en begagnad crx motor (har den hemma just nu)... Förra ägaren sa att det var en CZ1 (D16A1) Tydligt med att det var en CRX 1.6l 125hkmotor!    CZ1 har jag ingen aning om vad det betyder..  iallafall så blev jag intresserad av olika crx motorer och jämförde dom..  Då jag helt plötsligt upptäckte detta på wikipedia...

D16A1

Found in:

1986-89 Acura Integra (USA)
Displacement : 1,590 cc (97 cu in)
Bore and Stroke : 75 mm × 90 mm (3.0 in × 3.5 in)
Valvetrain : DOHC (16 valves per cylinder)
Fuel Control : OBD-0 MPFI
1986-1987
Compression : 9.3:1
Power : 113 hp (84.3 kW, 115 ps) @ 6250 rpm
Torque : 99 ft·lbf (13.7 kg/m, 134 Nm) @ 5500 rpm
Piston Code: PG6
1988-1989
Compression : 9.5: 1
Power : 120 hp (88.0 kW, 120 ps) @ 6250 rpm
Torque: 101 ft·lbf (14.0 kg/m, 137 Nm) @ 5500 rpm
Piston Code: P29 (Equivalent to PM7)

Alltså är det en Acura Integra motor jag har köpt? som har 113hp?

mvh



https://www1.garaget.org/gallery/archive/29877/668952_uk8fyb.jpg
motorn
Senast redigerat av Lindberg87 (26 maj 2009)


63 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#2
upptäckte nu att han har sagt o skrivit fel.. CZ1 , det ska vara ZC1
Sökte på det och fick upp detta

ZC(similar to D15Z4, D16Z6, D16A1, D16A3, D16A6, D16A8, D16A9 and D16Z5 engines)
A few D-series variants are labelled "ZC" (usually JDM), but they are not truly a different series.

There are both SOHC and DOHC ZC engines.

The non-VTEC SOHC ZC is similar to the D15Z4 and D16A6 engine, but with more aggressive cam timing.

The VTEC SOHC ZC is identical to the D16Z6.

The DOHC ZC is similar to the D16A1, D16A3, D16A8, D16A9 and D16Z5 engines.

DOHC ZC

Found in 1988-'91 (JDM) CR-X Si
Specs:
Displacement : 1590 cm³
Bore and Stroke : 75 mm X 90 mm
1986-1987 Compression : 9.3:1 1988-1989 Compression : 9.5: 1
1986-1987 Power : 113 hp (84.3 kW, 115 ps) @ 6250 rpm; Torque : 99 ft·lbf (13.7 kg/m, 134 Nm) @ 5500rpm (US)
1988-1989 Power : 118 hp (88.0 kW, 120 ps) @ 6250 rpm; Torque : 101 ft·lbf (14.0 kg/m, 137 Nm) @ 5500rpm (US)
1988-1991 Power : 130 hp (96.9 kW, 132 ps) @ 6800 rpm; Torque : 106 ft·lbf (14.7 kg/m, 144 Nm) @ 5700 (JDM)
Valvetrain : DOHC
Piston Code 1986-'87 : PG6
Piston Code 1988-'89 : PM7
Fuel Control : OBD-0 MPFI

Eftersom det inte är en vtec så antar jag att det är en D16A6 Motor????
Senast redigerat av Lindberg87 (26 maj 2009)


1 482 Inlägg
26 maj 2009
#3
Det är en ZC1 motor. Hade samma motor i min Crx first gen -87. Riktigt jobbig motor att mecka med.
Den har ca 125 hästar. Svarar äckligt bra på gas.

Dock ett helvette då typ allt är vacumstyrt... Puckad placering av vissa grejjer.

Men verkar annars hålla rätt bra. Min bil hade jag över vintern, dock har den börjat krångla ordentligt för nya ägaren nu med tänddelar osv.
Senast redigerat av Noxxer (26 maj 2009)

BLT Service
Theracords Music Label

63 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#4
okej, var det den motorn i när du köpte crxen eller bytte du själv? isåfall fick du modda? kommer jag få modda? motorn som sitter i min crx nu är en SOHC 107 hästars motorn.. Då ZC1 motorn är en DOHC så förmodar jag att jag måste ha andra fördelare, kabelhärva och databox??


1 482 Inlägg
27 maj 2009
#5
Ja andra boxxar lär det ju vara och kabelhärva, dock är det inte speciellt mycket kablar till den motorn.

Motorn satt orginal i min Crx.

I ditt läge skulle jag istället skaffa mig en nyare motor.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök