3415
Sök

Får jag regga detta i sverige?

629 Inlägg
19 juni 2009
Be dom skicka ett skriftligt godkännande från bilprovningen!

Är jag inte ren ute och cyklar så hade han som importerade samma saker iprincip, frågat bilprovningen innan han gjorde det. De sa att det var grönljuse för han men sedan när det var dags så gick det ej att få ekipaget igenom...!!

1 688 Inlägg
19 juni 2009
patrik79 skrev:
The_Mechanic skrev:
Regga den som tung lastbil blir nog enklast så samt då får ditt ekipage vara 24m, (totalt 25.25 från längst utstickande del fram till längst utskjutande del bak)

Även om han b-korts reggar trucken så får den va 24meter och hur han än reggar den kommer den inte få va 25,25m sålänge han bara har en trailer och en dragbil.

Killen som fick nej hos bilprovningen tror jag hade problem med att framstammen inte va krockprovad men dom reglerna skulle ha ändrats nu i våras. Får man nedslag på bromsarna så byter man bara axlar/bromsar, inte ger man upp för en sådan liten grej.

Inom sverige får väl ekipage vara 25.25m, men så fort du kommer utanför sveriges gränser så gäller 24meter.

Hah huh, får inte vara 25.25meter sålänge det "bara" är en trailer och en dragbil?
Vi har 25.25m ekipge på jobbet med singelbil+släp. Gäller väl även om det är dragare+trailer eller dragare+linktrailer.
Senast redigerat av Losgard (19 juni 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 juni 2009
Sverige o Finland har det, Danmark har eller ska införa detta o Norge på vissa sträckor, för övrigt Europa är det 18m o 45 ton, undantag Norge 17,5m och Schweiz 36 eller38 ton.

För att köra med en 25,25 m ekipage gäller:
-En treaxlog lastbil + tvåaxlig dolly + treaxlig semitrailer.
-Två eller treaxlig dragbil + treaxlig semitrailer + tvåaxlig kärra.
-Två eller treaxlig dragbil + link + treaxlig semitrailer.
Alla fordon ska vara utrustade med ABS o EBS om inte nåt mer som jag inte kommer ihåg.

För att köra dragbil med lång trailer på25,25m kan man få dispens på men då måste trailer uppfylla vissa axel krav, vilka vet jag inte.

1 688 Inlägg
20 juni 2009
Grabber skrev:
Sverige o Finland har det, Danmark har eller ska införa detta o Norge på vissa sträckor, för övrigt Europa är det 18m o 45 ton, undantag Norge 17,5m och Schweiz 36 eller38 ton.

Alla fordon ska vara utrustade med ABS o EBS om inte nåt mer som jag inte kommer ihåg.

För att köra dragbil med lång trailer på25,25m kan man få dispens på men då måste trailer uppfylla vissa axel krav, vilka vet jag inte.

Vet att det är något rondell-liknande test som ekipaget skall kunna ta sig genom utan att bryta en viss vinkel samt att inte köra utanför vägen eller något liknande, lite utanför mitt kunskapsområde. yikes

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 005 Inlägg
20 juni 2009
Losgard skrev:
Grabber skrev:

Vet att det är något rondell-liknande test som ekipaget skall kunna ta sig genom utan att bryta en viss vinkel samt att inte köra utanför vägen eller något liknande, lite utanför mitt kunskapsområde. yikes

Helt korrekt, epikaget måste fortfarande uppfylla svängradievillkoren. Detta uppnås med att har styrbara axlar bak på trailern, som en city-trailer.

Har sett att statoil har köpt in ett gäng av de långa trailerna där de enbart har en enda lång stor tank. Ser helt groteskt ut när de navigerar sig i trafiken. ;(

Sök