4682
Sök

Min Dumpventil kvittrar på låga varv & Pyser på höga? varför? skada turbo?

180 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Vart å köpt mig en 855 -95 T5

Har en öppen dumpventil på den "Satt på när ja köpte bilen"
Vid växling på låga varv så kvittrar dumpen och på höga varv så pyser den.

En kompis till mig hade så på sin med "Saab" han pratade med nån "expert" och han hade sat att det ej va bra att de va så, För när det kvittrar på låga varv de betyder att dumpen ej släpper ut luften så luften åker tillbaka in i turbon igen och skadar den mycket !

Vet ej om detta stämmer men vill se om någon här på forumet kan säga hur det ligger till och vet om det ska va så eller om det ej ska va så..

Vad ska ja isf göra så de blir bra igen alltså inte skadar något.

MVH Robin


1 062 Inlägg
28 maj 2009
#2
det är precis som din kompis säger. det kvittrar när dumpventil inte har tillräckt med tryck för att öppna kolven och släppa ut trycket.. det du kan göra är att justera så dumpen öppnar vid lättare laddtryck, men se till att den är stängd på tomgång..

180 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#3
Ricky skrev:
det är precis som din kompis säger. det kvittrar när dumpventil inte har tillräckt med tryck för att öppna kolven och släppa ut trycket.. det du kan göra är att justera så dumpen öppnar vid lättare laddtryck, men se till att den är stängd på tomgång..

Okej, Och hur justerar man det?
Min första turbo bil wink


1 062 Inlägg
28 maj 2009
#4
det är lite olika, på vissa, sitter det en justeringsskruv som man kan juster fjädern med, och i andra får man öppna upp dumpen och kapa av lite på fjäder tills det blir lagom.. lägg upp bilder på bilen, så kan d va lättare å tala om hur dom justerar just den dumpen..

180 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#5
Hur laddar man upp så bilderna kommer i denna tråden?


175 Inlägg
28 maj 2009
#6
Annars hänger du bara dit en original AV o kör med den, så vet du att inget tar skada. O vill du nu ha pys-ljudet så är det ju bara att köra originalet öppet.

Bärs!
3 456 Inlägg
29 maj 2009
#8
blomberg_ktm skrev:
Hur laddar man upp så bilderna kommer i denna tråden?

Lägg upp den i ditt galleri, så kirrar jag så den syns i tråden. wink

Garaget.org peakade 2008.

180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#9
Kommit fram till svaret på min fråga nu !!!

Öppnade motorhuven och gasade, Det är luftfiltret som kvittrar när man gasar ej dumpen !


1 002 Inlägg
29 maj 2009
#10
Ja, men det va ju det din kompis sa. Luften går tillbaka samma väg som den kom in.. Detta mår turbon inte prima av..

...

180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#11
dahboy skrev:
Ja, men det va ju det din kompis sa. Luften går tillbaka samma väg som den kom in.. Detta mår turbon inte prima av..

Okej så de är inte bra ändå?
man ska ställa in så att dumopen öppnar tidigare vid minsta gasning?


180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#12
Aga_Diff skrev:
blomberg_ktm skrev:
Hur laddar man upp så bilderna kommer i denna tråden?

Lägg upp den i ditt galleri, så kirrar jag så den syns i tråden. wink

Så lagt upp en bild i galleriet nu smile


1 002 Inlägg
29 maj 2009
#14
Precis, du ska ställa den så den öppnar direkt efter endast lite gas, men samtidigt får den inte läcka på tomgång. Det ser ut som att du ska skruva på toppen på den..

Lycka till.! smile

...

180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#15
vart på toppen? där den lilla muttern sitter precis jämte anslutningen åt vänster på dumpen
Senast redigerat av blomberg_ktm (29 maj 2009)


1 002 Inlägg
29 maj 2009
#16
Den översta biten på själva dumpen.. Där den är som tjockast. Där den svarta gummi ringen sitter.

...

180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#17
dahboy skrev:
Den översta biten på själva dumpen.. Där den är som tjockast. Där den svarta gummi ringen sitter.

Okej där vakumslangen sitter..
ska ja bara skruva bort den?
Lite mer specifikt hur man ska göra? ta bort den? efter det? skruva på nått hur mkt osv osv?
Tack smile


1 002 Inlägg
29 maj 2009
#18
Mellan tratten och fästet till vakumslangen ser du att det är gängor på dumpen. Där kan du alltså skruva ner/upp "toppen" på ventilen för att ställa hårdheten på den. Men toppen så menar jag den tjockaste delen på dumpen. Den delen där det sitter en svart gummi ring.
Den delen ska du skruva ut tills den blir lagom.

Akta om du råkar skruva ut den helt, det är ganska bra tryck i fjädern..

...

Bärs!
3 456 Inlägg
29 maj 2009
#19
Sånt jeffla tryck äre inte i fjädern, skruvade isär en likadan igår... smile

Garaget.org peakade 2008.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 maj 2009
#20
dahboy skrev:
Mellan tratten och fästet till vakumslangen ser du att det är gängor på dumpen. Där kan du alltså skruva ner/upp "toppen" på ventilen för att ställa hårdheten på den. Men toppen så menar jag den tjockaste delen på dumpen. Den delen där det sitter en svart gummi ring.
Den delen ska du skruva ut tills den blir lagom.

Akta om du råkar skruva ut den helt, det är ganska bra tryck i fjädern..

Nej..jag har likadan dump själv.
Du skruvar av hela toppen..håll emot när du skruvar då det är tryck i fjädern.
När du har fått av den så ta bort fjädern..möjligtvis ligger det brickor längst ner.
Justera med brickorna tills det blir bra..eventuellt får du kapa fjädern.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/670936_nlw68o.jpg
Senast redigerat av maximus (29 maj 2009)



Sök