2977
Sök

Saab Turbo X VS 740 Tic = Vinst för 740in ?

2 021 Inlägg
29 maj 2009
#81
Om han nu släppte av långt innan hans max hastighet, hur gör det dig till vinnare? wo möjligtvis? tongue


patrik89
30 maj 2009
#82
Ville bara kommentera för er som säger att en 740 tic automat blir slö, så har ni fel för automatarna har annan utväxling i klumpen för bättre acceleration. Också så är dom lådorna jävligt bra och stryktåliga. Min 740 har skjutit 2 motorer men växellådan har klarat sig tongue

553 Inlägg
30 maj 2009
#83
Hehe... Är så kul att läsa att läsa allas kommentarer om hur att en gammal 740 inte kan dra en Turbo-x big_smilebig_smile
Det är inte så grymt omöjligt med lite modds i motorn som denna har, behövs faktiskt inte göras så mkt för att de ska bli rätt pigga wink

Om han la av eller inte vet ju inte jag, men omöjligt är det inte i vilket fall. Vem har förresten problem med att köra en 740 i 200 blås? kassa dämpare kanske de kan bli lite svajigt men annars går de fint smile

854 Inlägg
30 maj 2009
#84
steifan skrev:
frightnight skrev:
steifan skrev:
4 utblås -> farligt

Utmana ej


Punkt

wink

Jag fick se dom när han körde om mig...haha wink

En sån här är också lite läskig:
http://bmw.jbcarpages.com/5series/2001M … 20rear.jpg
wink

tss, de är väl inget tongue
(stolt M5 piskare, med ett utblås big_smile)
Senast redigerat av Kmarcus (30 maj 2009)


97 Inlägg
30 maj 2009
#85
Jag har en bekant som kör 740 tic manuell som har gjort liknande mods på sin motor fast med större turbo osv ganska seriöst men han hade bänkat 230hk? Klart att ingenting är omöjligt. Men så länge inte förarna tog sig et snack eferåt eller att båda visste vad det gällde så är det ju fortfarande bara gissningar.


Lokförare
126 Inlägg
30 maj 2009
#86
Vem bryr sig?

Kör hellre en Turbo X även om dom blir omkörda av 740:is....

Saab 900 Aero -96

744 Inlägg
30 maj 2009
#87
Rolig läsning lol

194 Inlägg
30 maj 2009
#88
Det finns faktist en bänk ute i skutskär,enligt ryktesvägar som användes för några år sedan på en firma,Den är fortfarande kvar och ska tydligen vara i bruk.Kan ju vara lönt att kolla upp? smile

frightnight skrev:
steifan skrev:
Katalogtrimmad tidig B230FT ska 'ha' ungefär 196hk ( & ~300Nm) bara med andra chip
och nu är det ju lite mera gjort med denna.

Ska nog inte ta i för mycket ändå, kanske lönt att testa på någon rullande landsväg frightnight?
Borde ju finnas någon firma i groß-Gävle som kan hjälpa dig med lite effektmätning smile

ja det är ju sant, jo det bästa är ju att bänka..fan ska kolla upp det smile
Vad brukar man ta för en liten bänkning ? smile

Joodu_6

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 maj 2009
#89
robert_87 skrev:
Vem bryr sig?

Kör hellre en Turbo X även om dom blir omkörda av 740:is....

Jo absolut, men vi får ju inte glömma det designer genombrott volvo 740 fakiskt är roll

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 maj 2009
#90
hahahah, orkar självklart inte läsa hela tråden men men.

Att din 740 TIC (till synes ganska original?) drar en Turbo X (Fullt fungerande förståss) är ungefär lika troligt som att Adolf Hitler skulle invadera USA idag...

Min 9000 med dålig låda (man får vänta en jädra tag innan man kan smälla i 2an) drar polarens 945 TIC med RÅGE, kan tillägga att min bil var tyngre lastad och jag har som sagt problem med synkningarna i lådan.

Vi drog väll skapligt jämnt upp till 70 men sen är det HEJDÅ för hela slanten. Och jag bör inte ha en suck mot en Turbo X då jag varken har effekt eller grepp nog

Är du säker på att det var en Turbo X öht och inte bara en vanlig, lätt stylad 9-3?
Senast redigerat av TenZer (30 maj 2009)

Rock'n Roll

12 086 Inlägg
30 maj 2009
#91
Helt ärligt så är en original B230ET rätt slö tongue
Jag hade ju inte satt några pengar på Volvon iaf..

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 maj 2009
#92
Rallyhalle skrev:
Growe skrev:
tror knappast att någon som tänker sig att åka i 200 med en bil tillåter sig att en gammal sunken 740 ligger kvar bakom om han har ett val att dra ifrån..

sen om han släppte av vid 200 eller ej kvittar för ligger det en 740 i arslet upp till 200blås
och man har en bil som är värd några hundra tusen mer än en 740 så är det nog fruktansvärt förnedrande

sen ska man kolla vikten 200hk i 740 om den är chippad sen väger den högst 1400kg
mot en klumpig modern 4hjulsdriven subaru med saabgrill så är det nog inte svårt att räkna ut att 280hk inte räcker långt
80hk fördel till saaben 500-600kg fördel i vikt för volvon
det är som en liten fiat extra i saaben
testa att surra fast en fiat panda på takräcket på eran bil så får ni se hur mycket 500-600kg gör för prestandarn då räcker inte dom där 80hk långt

Eftersom du inte verkar ha så bra koll på Saab tänkte jag bara upplysa dig om att det finns bara en modell som byggde på subaru och det va 9-2an, och den såldes inte i Sverige.

9-3 har ingenting med Subaru och göra, inte 9-5 heller för den delen.

jaja..det är väll inte bättre ännu sämre ;-)
vem orkar bry sig om det är en förstörd subba
eller en växellåds ätande saab? smile

Kör fort så hinner inget hända...

147 Inlägg
30 maj 2009
#93
hahaha,,,

Audi S4

147 Inlägg
30 maj 2009
#94
Growe skrev:
Rallyhalle skrev:
Growe skrev:
tror knappast att någon som tänker sig att åka i 200 med en bil tillåter sig att en gammal sunken 740 ligger kvar bakom om han har ett val att dra ifrån..

sen om han släppte av vid 200 eller ej kvittar för ligger det en 740 i arslet upp till 200blås
och man har en bil som är värd några hundra tusen mer än en 740 så är det nog fruktansvärt förnedrande

sen ska man kolla vikten 200hk i 740 om den är chippad sen väger den högst 1400kg
mot en klumpig modern 4hjulsdriven subaru med saabgrill så är det nog inte svårt att räkna ut att 280hk inte räcker långt
80hk fördel till saaben 500-600kg fördel i vikt för volvon
det är som en liten fiat extra i saaben
testa att surra fast en fiat panda på takräcket på eran bil så får ni se hur mycket 500-600kg gör för prestandarn då räcker inte dom där 80hk långt

Eftersom du inte verkar ha så bra koll på Saab tänkte jag bara upplysa dig om att det finns bara en modell som byggde på subaru och det va 9-2an, och den såldes inte i Sverige.

9-3 har ingenting med Subaru och göra, inte 9-5 heller för den delen.

jaja..det är väll inte bättre ännu sämre ;-)
vem orkar bry sig om det är en förstörd subba
eller en växellåds ätande saab? smile

Har hafft många saabar,,aldrig problem med vxlådan,,,vad fan kommer detta snacket ifrån?

Audi S4

147 Inlägg
30 maj 2009
#95
men det är klart!!!om man rycker å sliter i spaken som en idiot,,,,,,,då är det inte bara saab som har dåliga vxl

wink

Audi S4

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 maj 2009
#96
Rosenqvist skrev:
Growe skrev:
Rallyhalle skrev:

Eftersom du inte verkar ha så bra koll på Saab tänkte jag bara upplysa dig om att det finns bara en modell som byggde på subaru och det va 9-2an, och den såldes inte i Sverige.

9-3 har ingenting med Subaru och göra, inte 9-5 heller för den delen.

jaja..det är väll inte bättre ännu sämre ;-)
vem orkar bry sig om det är en förstörd subba
eller en växellåds ätande saab? smile

Har hafft många saabar,,aldrig problem med vxlådan,,,vad fan kommer detta snacket ifrån?

hur många saabar med 300-500hk åker orginallåda ;-)
näe smäck är vad det är  smile

Kör fort så hinner inget hända...

355 Inlägg
30 maj 2009
#97
Growe skrev:
Rosenqvist skrev:
Growe skrev:

jaja..det är väll inte bättre ännu sämre ;-)
vem orkar bry sig om det är en förstörd subba
eller en växellåds ätande saab? smile

Har hafft många saabar,,aldrig problem med vxlådan,,,vad fan kommer detta snacket ifrån?

hur många saabar med 300-500hk åker orginallåda ;-)
näe smäck är vad det är  smile

Hej!

Väldigt många skulle jag säga.


Mvh Jonas

Mvh Jonas

201 Inlägg
30 maj 2009
#98
Saab Turbo X VS 740 Tic



https://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/671424_dr9ckb.jpg

Be A Part Of The Driving Force

2 656 Inlägg
30 maj 2009
#99
frightnight skrev:
Falcy skrev:
steifan skrev:

156hk original men den verkar vara ganska seriöst trimmad i nuvarande utförande.

Ok, är det org. och den nu är trimmad rejält så är det väl inte omöjligt, såklart.
Det framgår inte hur mycket hk/vrid vi pratar om så frågeställningen är rätt dum?

Jag menar en seriös Drabant med 400hk drar en org. TurboX också...

Jo sant, men ja vill helst inte skriva vad jag har, för jag vet faktist inte..de kanske nån volvonisse kan räkna ut... men 220+ hk är väl inte omöjligt ?

b230Ft, portad planad 530 topp..vet ej om det är större ventiler på eller inte..chippad på bsr, vx3 kam..laddar 0.9.. det var det ägaren före mig visste iaf smile

Ja just det.. 2.5 från turbon å öppet luftfilter ger väl nån liten blyg hk kanske tongue

vi borde ta ett race smile har samma recept fast med skenladd =1.3-1.5 aut med

jag vet va du snackar om turbox en tro jag blev ifrån åkt med 4 hjulsdrif = massa drivline förlust
saabens vikt = fördel 740i

sen alla tvekare Rquired och mangej jag vet ni e från halmstad smile nästa träff ragga upp turboxen så ställer jag upp på motorvägs arace med den kommer då ställa ner laddet till 0.9 med så förutsättningarna e de samma samt 3 pers i bilen gogo


2 656 Inlägg
30 maj 2009
#100
JapMax skrev:
Helt ärligt så är en original B230ET rätt slö tongue
Jag hade ju inte satt några pengar på Volvon iaf..

han skrev väl att de var ft motorn i tidigare inlägg?



Sök