3640
Sök

Nissan 200SX S14a

Projekttråd A-Ö relaterat till min Nissan 200SX S14a

224 045 Visningar
Projektet avslutat 3 oktober 2017
349 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#301
kristoffersson skrev:
Underbara siffror, gratulerar! big_smile

Thx!

Fast_J skrev:
Kul! Hoppas de håller ett tag nu big_smile

Ja det får vi hoppas!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#302
Det har inte hänt några större grejer sedan mappningen, bilen går bra och jag är nöjd (för tillfället iaf) big_smile

Nu inkommande fredag är det testdag på strippen 402m, får se hur resultaten ändrats sedan ifjol har ju "bara" hundra hästar mera big_smile

Igår köpte jag slicksen jag hade lånat en gång ifjol så nu skall det finnas grepp för hela säsongen, kommer lite bilder och info om dessa ikväll. Sen har jag beställt lite olja, Motul 300V 15W50 (verkar vara svår att få tag på), tändstift NGK BKR8EIX (ett steg kallare än ifjol) samt inhandlat oljefilter och växellådsolja (Redline MT-90).

Kollade imorse på den nya dumpen jag har installerat och konstaterade att jag hamnar att sätta tillbaka den gamla då vakuumslangens infästning lossnat... sad Får fixa till detta direkt ikväll så jag har en fungerande dump.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#303
Här kommer bilderna jag lovade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9e005549e2f3dfd85b27120382e4e60a.jpg
Slicksen, inte alltför mycket slita yta kvar men dom håller så länge dom håller så får jag köpa lite bredare och högre däck som nästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-e54865dee949660a31d1f8e0da067d1d.jpg
Hittade lite slitna slangar i motorrummet, blir att handla ny slang idag och installera.

Sen kunde jag inte hålla mig när jag hittade Autosol tuben
https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-b918c86ca790eb1c6b7f709d064ad319.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-fc931aebefb1c04064a851c789bcf787.jpg
Se så fint det kan bli med lite gnuggande big_smile

Blir idag som sagt att byta cirka 4m slang under huven så att man inte hamnar ut för några missöden i onödan på testdagen på fredag...

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

688 Inlägg
5 maj 2011
#304
satan va du gnugga på burken tongue snygg ble det iaf.


349 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#305
Curse skrev:
satan va du gnugga på burken tongue snygg ble det iaf.

heh, ja snyggt blev det big_smile Har idag fixat alla slangar så nu skall dessa inte iaf vara något problem, fixade även "knack"-hörlurar, dvs ett par hörselskydd med en slang kopplad till. Dessa skall jag använda imorgon på strippen för att kolla så att inte motorn knackar i ngt skede, imorgon är det ju testdag i Kauhajoki.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

688 Inlägg
6 maj 2011
#306
fin fint smile just så. Har inget som drar dit mig från Åland tongue


349 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#307
Curse skrev:
fin fint smile just så. Har inget som drar dit mig från Åland tongue

Det var tråkigt sad En annan gång kanske big_smile Vem vet kanske jag dyker upp på Åland i sommar...

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

688 Inlägg
6 maj 2011
#308
En annan gång jo. Det får vi hoppas på smile hör av dig i såna fall om du e påväg.


349 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#309
Curse skrev:
En annan gång jo. Det får vi hoppas på smile hör av dig i såna fall om du e påväg.

I´ll do.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#310
Som sagt så var det testdag på strippen igår, fredag. Hann bara med 3 drag före dom slutade för dagen, första lyckades inte, fick inte i växlarna, likadant sista blev en flopp. Däremot lyckades andra draget, jag är mycket nöjd över resultatet och vinterns arbete ger glädje för pengarna big_smile

Tiden jag lyckades med är följande, 12,76s @ 187km/h, 60ft @ 1,733s detta då med slicks. Mycket nöjd. Skall försöka få uppladdad en video på detta snart.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#311
Det har varit lugnt här nu ett tag, har mest bara kört och njutit av bilen.

Den hade på sistone börjat ryka blått vilket orsakades av slitna ventiltätningar vilket byttes. Dom var verkligen slitna om ni ser på följande bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-63f2b84e9ae91bca288b3d5eeb633de6.jpg

Efter att ha bytt ventiltätningarna var det följande dag testdag på strippen, ingen bra dag direkt, bästa tiden blev 13,2s med en sluthastighet på 186kmh, men efter denna körning så skulle jag försöka en gång till vilket blev för mycket för lilla nisse motorn. Efter sista draget gick den längre bara på 3 cylindrar och lät som en subaru boxer motor. Bara att ringa bärgningsbilen för att slippa hem. Dagen efter blev det att skruva bort ventilkåpan för att kolla läget, finn ett fel i följande bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-41995405c0738b98353a8fe8cedc0904.jpg

Om ni inte hittade felet i ovanstående bild så borde ni se det här
https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-b55edae440f1730eeb083e79f22156ba.jpg

Visst är det en vipparm som slitit sig, samtidigt som en bit av kammen har åkt...

Närbild på kammen
https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-4ae152ac61e419bf4cbb30f9daae0312.jpg

Vipparmen och styrningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-577ec5d2617e07e8ff33a839154f00b3.jpg

Blir att beställa lite nya grejer, bland annat nya kammar, steget vassare än original samt nya styvare ventilfjädrar. Rekommendationer för en gatbil?

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

1 702 Inlägg
11 juli 2011
#312
Aj då ser illa ut jag hade nog rekommenderat att du delar på topp o block o kollar läget på resten motorn.
Främst för o se om det kan finnas metallspån lite varstans i oljekanaler mm.
Kika på vev o ramlager e ju inte fel heller.
Men det där vet du redan säkert.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

688 Inlägg
12 juli 2011
#313
Fy satan! Inhandla GReddys Rocker Arm Stopper så slipper du det där haveriet i framtiden. Kostar cirka 100 € på futurez.fi wink


349 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#314
Skruvar till det skrev:
Aj då ser illa ut jag hade nog rekommenderat att du delar på topp o block o kollar läget på resten motorn.
Främst för o se om det kan finnas metallspån lite varstans i oljekanaler mm.
Kika på vev o ramlager e ju inte fel heller.
Men det där vet du redan säkert.

Jep är medveten om det men hade inte planerat öppna upp motorn mera än behövligt i detta skede iaf, funderade på att skölja ur den istället.

Curse skrev:
Fy satan! Inhandla GReddys Rocker Arm Stopper så slipper du det där haveriet i framtiden. Kostar cirka 100 € på futurez.fi wink

Jep rocker arm stoppers finns på inköps listan redan big_smile

Det jag hittills funderat är
- Tomei Poncams 256 grader med 11.5mm lyft
- Nya styvare fjädrar, ännu inte bestämt mig vilka, förslag?
- Greddy/Tomei rocker arm stoppers
- En ny vipp arm
- Lite annat små plock...

Har hört delade meningar om Brian Crowers produkter, vad tycker ni?

Vad tror ni om denna uppsättning?

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

Meister
6 763 Inlägg
12 juli 2011
#315
Curse skrev:
Fy satan! Inhandla GReddys Rocker Arm Stopper så slipper du det där haveriet i framtiden. Kostar cirka 100 € på futurez.fi wink

Jag kan meddela att de är absolut ingen garanti för att de inte ska gå av. Körde nämligen av en i höstas trotts att det satt stoppers på


349 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#316
camaro67 skrev:
Curse skrev:
Fy satan! Inhandla GReddys Rocker Arm Stopper så slipper du det där haveriet i framtiden. Kostar cirka 100 € på futurez.fi wink

Jag kan meddela att de är absolut ingen garanti för att de inte ska gå av. Körde nämligen av en i höstas trotts att det satt stoppers på

Ok, tror största problemet här är väl att fjädrarna som nu sitter i är gamla och trötta och hinner antagligen inte med på höger varv, för det var på högre varv som det hände. Men man kan ju alltid hoppas att stoppersen hjälper till lite så att en vipparm inte sliter sig alltför lätt iaf.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

688 Inlägg
12 juli 2011
#317
av kan dom gå endå men dom flyttar inte på sig.


349 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#318
Satte in en liten beställning idag, den lyder:

- Tomei PonCam kamaxlar 256grader 11.50mm lyft
- Nissan OEM vipparm
- Vipparmsstyrning x8
- Circuit Sports Stainless Steel Rocker Arm Stoppers
- Supertech SPRK-H1020S/SR20 singel ventilfjädrar
- Nismo läder växelspaksknopp

Hoppas få hem det snarast så att jag får igång pärlan igen.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

gött med mos pajjka
181 Inlägg
13 juli 2011
#319
antar du gör rätt hela vägen och mäter in shimsen osv det får slå max på 0.02mm mellan guide shimset och den andra på var fjäder par, detta innebär ju att du måste bygga en mät anordning, förstör en lyftare och sätt i en gängad bussning i den sedan en indikator klocka på den så du kan mäta alla shims parvis.
Senast redigerat av supraturbo (13 juli 2011)


349 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#320
supraturbo skrev:
antar du gör rätt hela vägen och mäter in shimsen osv det får slå max på 0.02mm mellan guide shimset och den andra på var fjäder par, detta innebär ju att du måste bygga en mät anordning, förstör en lyftare och sätt i en gängad bussning i den sedan en indikator klocka på den så du kan mäta alla shims parvis.

Det är nog meningen att göra det rätt från början, vill ju inte skruva hela tiden. Tack för tipset!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/


Sök