ZonaX skrev:
Alecci skrev:
När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.
Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...
Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.
Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?
Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...
I början tänkte vi att vi köper in 1 stycke fordon var, och fixar detta inom en vecka och sen säljer. Kan förhoppningsvis gå fortare efter ett tag. Det skulle resultera i: 1 fordon var = 3st 3st som blir klara inom en vecka = 3*4 = 12 fordon i månaden.
Exempel - 12 fordon inköpta för låt säga 5.000kr stycket, renoveras och säljs för 15.000kr. Då har vi alltså lagt ut 60.000kr på inköpet och fått in 180.000kr på försäljningen = 120.000+ för företaget. (OBS nu är inte skatt och reservdelar inräknade, då det inte alltid är så mycket som behövs + att det kan bli billigare inköp också). Reservdelar inräknade - utgifter - 120.000kr på fordon för max 5.000kr och reservdelar för 5.000kr - försäljning - 180.000kr = 60.000kr+ för företaget.
Ang. lönerna så är vi alla vana vid 1050kr i månaden så allt över det är ju positivt
Och lokal har vi kollat på, låg på ca 350m2 och 1.500.000 kr
Det låter ju bra förutom att ni i den kalkylen inte tagit hänsyn till finansieringskostnader. Jag utgår kallt ifrån att ni inte kan hosta upp pengar för fordon, lokal, maskiner och verktyg helt på egen hand. Jag tvivlar på att ni kan låna upp hela finansieringsbeloppet som privatpersoner, och för att kreditinstitut ska vara positivt inställda till finansiering så krävs det oftast att företaget har realistiskt bärighet, inklusive någorlunda marknadsmässiga löner för alla som gör en arbetsinsats i företaget. Nu har jag inte en susning om vad bilmekaniker brukar ligga på i avtalsenlig lön, men ni bör inte ligga mycket under det.
Har ni spånat över vilka slags kostnader ni kommer ha och hur mycket de kommer uppgå till? Det är mycket man inte tänker på i början... Har själv startat upp två företag samt hjälpt till att starta upp ett tredje, så här talar jag av erfarenhet. Exempel på kostnader som kan ingå:
Varuinköp (fordon & reservdelar)
Hemtagningskostnader för ovanstående
Lokalhyra
Elektricitet
Vatten
Telefoni
Datakommunikation
Företagsförsäkringar
Revisionsarvoden
Övriga externa tjänster (om ni exempelvis ska ha någon att sköta bokföring åt er)
Kontorsmaterial
Förbrukningsmaterial
Marknadsföring
Finansieringskostnader & eventuella leasingavgifter
Löner
Personalförsäkringar
Mycket mer kan tillkomma, men detta är väl det som först dyker upp i tankarna.
Kan tillägga att man dessutom alltid ska räkna pessimistiskt vid dylika kalkyler; det är bättre att bli positivt än negativt överraskade. Även om ni köper in och ordnar till tolv bilar den första månaden, hur kan ni vara säkra på att alla säljs direkt när de är färdiga eller att ni får det pris ni vill ha? Hur finansierar ni verksamheten tills dess att pengar börjar rulla in?
Efter att ni gjort upp en realistisk finansieringskalkyl och resultatbudget (ta gärna hjälp av exempelvis ALMI Företagspartner eller Nyföretagarcentrum eller liknande) är det även viktigt att göra en likviditetsbudget. Det hjälper er inte mycket att ligga på +200 000 i december om ni ligger -150 000 i augusti och inte klarar av att betala era fakturor.
Likviditetsbudgeten är egentligen den viktigaste eftersom företaget de facto kan gå med förlust en viss tid (hur länge beror på förlustens omfattning) så länge man bara klarar av att uppfylla sina ekonomiska skyldigheter mot leverantörer m fl.
Ta nu inte mina inlägg som ett försök att skjuta er idé i sank. Jag vet hur man kan vara i början och allt tycks kristallklart och absolut säkert, för att ett eller två år senare sluta i konkurs och privatskuldsättning.
Man ska hoppas och sikta på det bästa men förvänta sig det värsta.