3729
Sök

Adolfssons E30 coupe med bur totalrenovering M50B25

34 Inlägg
4 juni 2009
#21
Kommer nog bli bra detta:)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#22
Boostrider skrev:
Vart fan hittar du alla rötna e30is? Har hittat 2st å de har ja skrotat då de är reservdelsbilar lol

Nä men trevligt mä m50in å ett tips för å få bort underredsmassan. Rondell å negrekrull. Allt runt om blir svart med de tar fint å fort wink

så dålig är den ju inte denna e fan i fint skick mot va mina förra va tongue
men det är inte så farligt lite plåt å svets så blire bra
jag kör me vinkelslip/borrmaskin och stålborste på dom
går gansa smidigt men de är segt som fan tongue å de är varmt när man får de på sig ^^


Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#23
fr3dde skrev:
Kommer nog bli bra detta:)

när det väl är klart så blire bra ^^


S13 owner
149 Inlägg
4 juni 2009
#24
Kör med stålborste på vinkelkapen då går det faktiskt riktigt fort . Har ju själv gjort hela mitt underrede.. ska bli roligt att se hur detta fortskrider.. ser bra ut än så länge big_smile
mvh

Gödseldräng
4 529 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#25
skriftlig update
va för mörkt för bilder nu ^^

idag har jag varit å hämtat mig en M50B25 motor som ska hinkas ner i E30in hoppas bara det går regga med den motorn^^

sen va jag inne på ÖoB och köpte en billig vinkelslip 99kr tongue hoppas den håller för att slipa klart underredet iallafall
blev även lite ståltrissor och grundfärg hos lokala färghandlarn

nu har jag iallafall slipat lite mer än halva botten på bilen ca 6 tim tongue en del ytrost ska slipas bort och jobbigt med alla överliggande plåtar är ju lite ytrost imellan där och den kommer man ju inte åt sad så det får väl va
är egentligen inget att ta bilder på kan knäppa lite bilder på hur den ser ut nu och på motorn
ska bygga mig ett motorstativ imon hade jag tänkt
sen måste jag köpa eller låna en migsvets så jag kan börja svetsa lite balkar och andra småsaker som ska fixas
buren ska slängas ur och byggas om lite seriösare så den passar in bättre och får snyggare fogar

sen känns det som jag måste skaffa ett jobb då jag räknat på vad motorrenoverigen går på och bara den landar på dryga 10k sen drygt 40k på allt karossjobb inkl lack ^^
inte så farligt ändå tycker ja men utan jobb och enda inkomsten man har är att sälja bildelar så tar det tid tongue


Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#26
update bilder kommer imorgon


har skruvat ner motorn i molekyler nu
toppen va en rejäl spricka i men får tebax 1000kr av säljaren att köpa en ny topp för
resten va motorn verkar va i fint skick en liten honing skulle den må bra av men det fixar jag själv smile
sen måste jag köpa färg och måla blocket med
färgen på bilen och motorblocket kommer bli BMW granitsilber metalic smile tror det kommer bli skitfint big_smile
sen nån ljusare grå på buren tror jag limegrön kommer nog sticka ut för mycket

kommer även regga bilen som ombygt fordon då jag inte får igenom den genom bes annars
blir byte av fram/bakvagn motor låda och resten av drivlinan
kommer köpa fram/bakvagn från 325 E30 sen slänga på slitsade skivor och greenstuff belägg
51mm fjäderben och stabiliseringsstag bak och fram
zf låda från 525 tds med sinterlamell 328 E36 kardan 1492 fram och 325 kardan bak till stora 325 klumpen
sen blir det elfläkt och racevattenpump med 20% bättre flöde smile
extraktorgrenrör och portad topp samt racekatalysator

sen måste jag försöka leta reda på lite mer info om godkända fuel cells någon som vet något om det ?
hört att plast inte ska vara godkänt utan måste vara i alu vart isåfall kan man skaffa sådant ?

bilder kommer på motorn
karossen är inte mycket att ta bilder på då jag bara slipat
har dock börjat kapa ur buren ska i med lite förstärkningar och snyggas till


Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 juni 2009
#27
Vart är bilderna du lovade roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#28
Boostrider skrev:
Vart är bilderna du lovade roll

bra fråga kameran var i garager å inbrott där så fattas en del prylar
dock tog dom inte sakerna som var värda nåt ^^
en sprillans ny kamasa sats låg jämter biltema lådan dom snodde xD
men har slipat en hel del på karossen och motorblocket är nerslipat och helt tomt så nu ska det honas och lackas men har lite gamla bilder jag kan slänga upp iallafall tongue bättre än inget wink


är lite mer slipat än vad det är på denna bilden
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/709208_fj91ck.jpg


finns ju som sagt en hel del att göra ^^
slippar iallafall dra kablar till lysen å sån skit
alla relär å allt de där jobbiga finns redan som tur är smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/709209_xoq0mu.jpg


mer slipar här med
den dåliga balken/balkarna e plåtrena nu och väntar på att bli svetsade
när jag har råd å köpa en ny svets ^^
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/709210_yy7gxv.jpg



lite isärplockad här bara
5 kolvar sitter kvar men dom är ur nu
ser även vändkanterna lite längst upp på fodren men de är inte så farligt som de ser ut är olja där me då jag smörjer in dom varje dag ungefär ska dock ändå honas om
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/709211_fyn5zo.jpg


184 Inlägg
15 juli 2009
#29
lite jobb o göra . men den där är väl klar till nästa sommar?

217 Inlägg
15 juli 2009
#30
Kul med E30 projekt, ser jobbigt ut att slipa rost dock, skulle nog aldrig ha tålamod att slipa sådär mycket själv.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#31
mondeofin skrev:
Kul med E30 projekt, ser jobbigt ut att slipa rost dock, skulle nog aldrig ha tålamod att slipa sådär mycket själv.

jo de är roliga bilar att bygga på
jag har inte heller tålamod jag har 3 bilar att skruva på så tar lite när jag känner för det
e30in har stått still i ca 3 veckor nu men nu kom lusten tebax så nu är jag igång och slipar igen tongue
sen har jag hjälp av 2 bröder ibland när dom inte har något bättre för sig

men när man väl slipat i några tim så känns det som man aldrig blir klar ^^
när jag väl fått tag i en svets så är ju det värsta jobbet färdigt är mest svetsning kvar nu


Caddslav
133 Inlägg
15 juli 2009
#32
Gött projekt, har själv varit där du är nu och då behövs det många klappar på ryggen för att motivationen ska bibehållas och man inte kör iväg bilen till skroten istället smile
Riktigt gött när det är klart dock och man ser den nya friska plåten komma på.
En fråga ang. buren. Nu har jag säkert helt fel och jag blir gärna rättad, men du skrev att du skulle fixa till de befintliga svetsfogarna som var, får man "korrigera" en bur som varit svetsad en gång förut?
Eller gäller detta bara i en SBF besiktning det?

Detta ska följas smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 juli 2009
#33
Gött att du äntligen kommit igång igen big_smile

Bare å jobba på nu så du kan uppdatera mer wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 002 Inlägg
15 juli 2009
#34
Vilket jobb du lägger ner!!
Se till att göra klart detta nu så kommer det bli kalas!!

...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#35
Leaf skrev:
Gött projekt, har själv varit där du är nu och då behövs det många klappar på ryggen för att motivationen ska bibehållas och man inte kör iväg bilen till skroten istället smile
Riktigt gött när det är klart dock och man ser den nya friska plåten komma på.
En fråga ang. buren. Nu har jag säkert helt fel och jag blir gärna rättad, men du skrev att du skulle fixa till de befintliga svetsfogarna som var, får man "korrigera" en bur som varit svetsad en gång förut?
Eller gäller detta bara i en SBF besiktning det?

Detta ska följas smile

ingen behöver märka nånting wink tongue
men ska bara slipa bort överflödigsvets slipa ner dom lite grand och lägga en snyggare fog ovanpå
buren som sitten i den är åt helvete felbyggd me
finns inga förstärkningar eller något där den är svetsad i karossen
typ 2mm plåt är det enda så inte så kul och rulla me den o sitta fast mellan buren och karossen
ska ska göras om
gör om gör rätt wink

boostrider
ja jag tar de lite undan för undan tongue tröttnar men så går man ut å ska göra nåt annat då ser man den å vill bli klar nångång tongue
sen ser man ju alla andra fina e30isar å de ger motivation de me smile

dahboy
jo jag hoppas man har ork att göra klart den tongue
är en hel del att göra
och en jävla massa prylar som ska köpa


lite av det som ska köpas jag vet nu
51mm fjäderben bakvagn från 325 e30 med lamelldiffad slutväxel
zf låda med 328 e36 kardan
sen funderar jag på att köpa M3 E30 glasfiberskärmar runt om
samt glasfiber huv och bagagelucka allt för å hålla vikten nere wink
sen är det ju lysen fram bak har jag redan
frontplåten och bakre plåten för dom råkade jag förstöra ^^
trösklar o det bygger jag egna
E36 styrväxel för snabbare rattutslag
är vad som krävs för att jag ska få igenom den som ombygt fordon smile snackat en del med en sfro gubbe så lugna puckar smile
sen är det ju nya bromsrör ALLA bromsrör kommer va nya
alla bränsleledningar med mera allt kommer vara nytt o fint

sen är det ju motorrenoverigen
vevlager o ramlager
nya bultar till lagerhållarna eller vad det heter
sotningssats ny vattenpump termostat och startmotor för den råkade jag ta sönder den med ^^
nya topplocksbultar ja allt i motorn kommer vara nytt o fräscht
blir även en B28 topp istället för en B28 för å få ut lite bättre respons och hållbarare motor vad jag hört iallafall
sen blir det extraktorgrenrör chipp portad topp för lite bättre flöde
2.5" hela vägen med sportkat och 1 alpina dämpare jag fått tag på smile

är vad jag kan komma på sen tillkommer ju lack och all sån skit
kan dock inte bestämma mig redigt vad jag ska ha för färg på den vill helst ha en egen men diskret färg
o det är ju inte det lättaste ^^
är ju svag för röda bilar så men man får se va de blir
räknat lite grovt på vad det kommer gå på när allt e klart om man inte har sponsorer å kommer då landa runt 140.000kr i grova drag
men hoppas jag kommer få lite spons på skärmar och andra glasfiber delar
kanske lite lager och andra saker till motorn
men sånt man får se företagen vill ju helst se vad det blir av de så måste börja dokumentera om jag vill ha någon eller några sponsorer ^^

nån här får gärna sponsra med 325 fram och bakvagn ^^


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2009
#36
Är jag portad här ifrån, du är inte sur för att jag skrev att MB rostar fortfarande va? wink

För detta är ett kul projekt att följa, alltid kul med seriösa projekt och dessutom på en E30! Men tror du inte bilen blir lite framtung med en M50 i nosen, den är ju tyngre än vad M20 är? Antar att du skall ha den som busbil på gata, eller? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
Är jag portad här ifrån, du är inte sur för att jag skrev att MB rostar fortfarande va? wink

För detta är ett kul projekt att följa, alltid kul med seriösa projekt och dessutom på en E30! Men tror du inte bilen blir lite framtung med en M50 i nosen, den är ju tyngre än vad M20 är? Antar att du skall ha den som busbil på gata, eller? smile

är ett fritt land tror jag lol


nja den kommer inte bli så framtung då jag kommer ha en 45L fuelcell i bagagen
kommer även köra med glasfiber huv och skärmar men behålla plåt luckan bak för å jämna ut lite
sen blir batteriet bak i mitten där baksätet egentligen är
batteri plattan e bortkapad tongue

den kommer bli lite av varje
vill ha en bil som man kan åka satan med i kurvorna och en som inte är några problem att ställa upp med i några drift tävlingar på mindre nivå
även en fruktansvärt rolig gatbil wink
satsar på 200hk och max 1200kg med full tank och förare
jag 115kg
så 1000kg är max när den e tom wink
sen kommer det ju bli lite mer än 200hk när allt e klart men målet e iallafall 200hk på 1000kg smile
dock kommer den vara tyngre när jag reggar den bly vikter eller nåt tongue


Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#38
Elda skrev:
Rquired skrev:
Är jag portad här ifrån, du är inte sur för att jag skrev att MB rostar fortfarande va? wink

För detta är ett kul projekt att följa, alltid kul med seriösa projekt och dessutom på en E30! Men tror du inte bilen blir lite framtung med en M50 i nosen, den är ju tyngre än vad M20 är? Antar att du skall ha den som busbil på gata, eller? smile

bara lägga nårra säckar betong där bak så e det problemet löst ju!roll


blir najs det här, fast det där med hur mycekt det kommer kosta är ju oftast en gissning.. man får så skunna idéer, iaf jag cool

betong säckar ala volvo edition ^^


jo jag vet men har räknat grovt på vad det kommer att kosta om jag bara skulle plocka ihop den med sakerna jag vill ha just nu kommer säkert ångra mig vem vet ^^
motorrenoverigen är svinigt dyrt
3000kr för en sotningssats yikes gav 900kr till min 535a tongue


235 Inlägg
15 juli 2009
#39
Ser mycket bra tongue den där med burar som du frågade, det går att regga om bilen med störtburer. förstås måste du ta bort baksäte osv... Tycker att SFRO och bes sa att man måste ombygga till 5bult för att ha M50b25 i e30 att det skulle gå igenom bes...

Bmw, när du älskar att köra!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2009
#40
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Är jag portad här ifrån, du är inte sur för att jag skrev att MB rostar fortfarande va? wink

För detta är ett kul projekt att följa, alltid kul med seriösa projekt och dessutom på en E30! Men tror du inte bilen blir lite framtung med en M50 i nosen, den är ju tyngre än vad M20 är? Antar att du skall ha den som busbil på gata, eller? smile

är ett fritt land tror jag lol


nja den kommer inte bli så framtung då jag kommer ha en 45L fuelcell i bagagen
kommer även köra med glasfiber huv och skärmar men behålla plåt luckan bak för å jämna ut lite
sen blir batteriet bak i mitten där baksätet egentligen är
batteri plattan e bortkapad tongue

den kommer bli lite av varje
vill ha en bil som man kan åka satan med i kurvorna och en som inte är några problem att ställa upp med i några drift tävlingar på mindre nivå
även en fruktansvärt rolig gatbil wink
satsar på 200hk och max 1200kg med full tank och förare
jag 115kg
så 1000kg är max när den e tom wink
sen kommer det ju bli lite mer än 200hk när allt e klart men målet e iallafall 200hk på 1000kg smile
dock kommer den vara tyngre när jag reggar den bly vikter eller nåt tongue

Ok låter inte jätteilla precis, kul att du skall gatregga den blir alltid roligare om man kan ut och busa lite med den lagligt också smile

Vad skall du göra för att få upp M50n i 200hp? Är M52an mycket dyrare eller svårare att skruva i än en M50? Tänker snarast på B28an, dels lättare än M50 och dels kan du med ett M50 insug få en ut 200-210hp på bakhjulen (i en orginal 328 då) bara genom nytt insug smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök