Tjena alla trogna läsare och alla andra med.
Nu har det varit väldigt längesen som jag uppdaterade min tråd här och det är dåligt av mig men jag fick en mental blockad där jag sa till mig själv att jag ska få bilen att gå ordentligt innan nästa update så ni kan ju ana vart jag är på väg nu…

Jag kan börja med att säga att det inte blir några bilder i detta inlägg för det finns material på två olika telefoner och sen ska jag lägga in dem i ordning med.
Snabb redovisning nu och mer ingående till nästa inlägg.
Det var svårt att få igång bilen med megasquirt men lyckades några ggr utan att veta varför riktigt.
Tändningen var hela tiden problemet, först paja ju ett antal tändspolar p.g.a för hög dwelltid.
Nästa problem var ju mitt usla triggerhjul version 1.
Med hjälp av mekanisk verkstad så löste jag problemet med vobblande triggerhjul men då hade jag tydligen redan bränt tändsteg i boxen och fick köpa nya och löda dit.
Nu är det väl oktober,november nånstans och känner att jag inte varken orkar eller hinner få bilen att gå med detta sprut så jag köper orginalgrejer igen dvs original styrbox fast med steg3 chip och nytt kablage mellan motor och box behövdes med.
Vidare köptes större lmm från en 300zx och spridarna som redan satt i fuelrailen var även anpassade till steg 3.
Nu startade bilen lätt iaf och det var skönt.
Meeer problem nu på bränslesidan hrmm ok kall motor inga problem att starta men gick på typ 2-3 cylindrar och vid varm motor så startade den inte alls förrän jag tog bort soppapumpsreläet och då startade den och gick klockrent tills soppan tog slut.
Ok jag hade nu även kopplat in elfläkt som ska starta vid 88 grader via termostat och medans jag väntade på att fläkten starta så börja turbon ryka vid avgashuset lite och sen ännu mer och bak vid utblåset där rök det så ini fan.
Jippi då var det turbobyte då,och för att få igång den så fort som möjligt valde jag att sätta dit original igen och fick tag i en som var i riktigt bra skick.
När jag då samtidigt gjorde oljebyte så pissade det ut cirka 2 liter mer än det ska och det visade sig vara bensin i oljan.
Jag har ju gjort många startförsök så det kanske inte är så konstigt.
Jaja ny turbo och det slutade ryka efter ett tag så långt allt väl men fortfarande samma fel med bränslet craaaap!!!
Nu vaknade min hjärna aha det är fel bränsletryck och jodå jag kollade min vakumslang som går från bränsletrycksregulatorn (original) till en bult som jag tydligen tryckt in i slangen.
Så idag faktiskt har jag grejat lite med att göra rätt med vakuumet så allt funkar precis som de små japanerna ville ha det från fabrik.
Sen trodde jag att jag hade kopplat in oljetemp men det hade jag glömt så det fixades idag det med.
Kopplade in bbl i racekatten för nu behövdes ju original lambda igen tack vare org boxen.
Det blir som sagt inga bilder nu men eftersom jag gjort ett inlägg så har bilen startat och går som den ska dock behöver jag lufta kopplingen innan provkörning så jag får väl se det som en hjulklapp från mig till mig att köra bilen under långledigheten även om det bara blir på våran lilla väg här hemma.
Tack för att det inte vräker ner nån snö för då hade både jag och bilen gått i ide.