3147
Sök

Registreringskylten stulen och stoppad av polisen, vad kommer hända nu?

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Hejsan!

Ja då var  det tyvärr min tur att lägga upp en sån här tråd om polisärenden. Vill inte egentligen men jag vill bara veta om någon varit med om samma sak som jag och vad som hänt då och hur ni löst problemet..

Började med att jag krockade bilen, efter krocken så köpte jag en ny registreringsskylt samt en ny skylthållare.. Jag och flickvännen var ute och åkte den 30/5 och blev då stoppade av polisen som sa att jag saknade registreringsskylt i fram..

Visste själv att skylten måste ha blivit stulen direkt när han sa det för att inte fan tappar man en plåt bara av lite stadskörning när den dessutom var fastskruvad.. Förklara det för polisen att jag precis monterat en ny plåt och att någon måste ha ryckt plåten från bilen..

Detta trodde dom självklart inte på utan dom sa att jag var en sån som gilla att åka fort (Kanske för att jag har en GTI?) och dom anklaga mig för att ha skruvat bort skylten så att dom inte skulle kunna fota mig när jag åkte förbi fartkameror. En rolig sak är att närmaste fartkamera är ca 8 mil bort plus att klockan var närmare 1 på natten.

Polisen sa att han ville skriva ut böter men jag bara nekade och nekade.. När jag inte har ett öre och inte kommer få ett öre på över 2 månder så tänker jag inte skriva på någon bot och få betala 1 500 kr för något jag inte har gjort (Känns juh dumt) så det sluta med att han skrev en rapport och det skulle visa sig om åklagaren skulle gå vidare med det här vilket i så fall skulle resultera i en rättegång osv.

Har nu iaf gjort en anmälan om att plåten är stulen, för jag var enligt polisen tvungen att vänta tills på måndag innan jag kunde göra en anmälan, har också skruvat tillbaka gamla spruckna skylten från krocken vilket enligt polisen skulle duga så länge.

Vad tror ni kommer hända? Kommer det bli rättegång? Skulle jag ha tagit boten? Jag menar jag är helt ostraffad har ett prickfritt register så jag tycker liksom att såna här småsaker borde man som polis kunna bortse från så länge det inte upprepas av samma person eller flera gånger av samma person. Nu förtiden kollar jag alltid att jag har plåtarna kvar innan jag åker för säkerhetsskull.

Hoppas någon kan göra mig lite klokare
//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

609 Inlägg
2 juni 2009
Men en anmälan hade du ju kunnat gjort direkt till den polisen som stoppat dig, det vet jag av erfarenhet. Troligtvis "ville/orkade" dem inte göra något ärende av det. Och det här med att skriva en rapport, nja, det är inte säkert att han skriver någon rapport ens, antar att de utfört en regelbunden kontroll (vilket inte är så ovanligt klockan 01 på en bil utan reg.skylt fram) eftersom du inte finns i registret sedan innan, annars hade du fått böter direkt. Men vänta och se om det kommer något papper från polisen.

*redigerat stavfel
Senast redigerat av STriiiker (2 juni 2009)

Med lem
164 Inlägg
2 juni 2009
Ganska enkelt för dig ju , visa kvittot på den nya skylten, det är ju ditt bevis på att du faktiskt köpt ny skylt.

Har du inte det kvar så kontaktar du Transportstyrelsen och ber att få ut en kopia på beställningen du gjort.

Sen får du på ett trovärdigt sätt berätta att om du nu skulle köra utan skylt så var det ju onödigt att beställa en ny .

Men min gissning är att dom lägger ner fallet.  ( men det är en gissning)

Jag tycker att du gjorde rätt och inte erkände brottet utan drar det vidare om det skulle vara aktuellt.

EDIT: Du får ju varken mer eller mindre böter om det nu skulle hamna i rätten , så kostnaden är ju den samma.
Senast redigerat av Instabil (2 juni 2009)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

712 Inlägg
2 juni 2009
Jag är lite på polisens sida också tyvärr.
Tänk på dom som verkligen skruvar bort sina skyltar, o alla skulle säga som tyvärr i ditt fall var sant, att den har blivit stulen.

Dom har nog varit med om det ett antal ggr, och du hade oturen att din historia var sann men pågrund av folk som utnyttjar det, så tror inte polisen på det längre.
om det skulle bli rättegång så kanske du kan berätta för åklagaren exakt hur allt har gått till o att du har papper på att du har fått nya skyltar m.m.

Tror du kommer få dom på din sida, om du har bevis på det!

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
STriiiker skrev:
Men en anmälan hade du ju kunnat gjort direkt till den polisen som stoppat dig, det vet jag av erfarenhet. Troligtvis "ville/orkade" dem inte göra något ärende av det. Och det här med att skriva en rapport, nja, det är inte säkert att han skriver någon rapport ens, antar att de utfört en regelbunden kontroll (vilket inte är så ovanligt klockan 01 på en bil utan reg.skylt fram) eftersom du inte finns i registret sedan innan, annars hade du fått böter direkt. Men vänta och se om det kommer något papper från polisen.

*redigerat stavfel

Ok precis som jag misstänkte, redan när polisen sa att jag var tvungen att vänta tills på måndag med anmälan tyckte jag det verkade vara lite "fishy" men eftersom jag inte är van att bli stoppad av polisen så visste jag juh inte hur jag skulle tackla det här.. Det ända jag har läst mig till är att vägra skriva under något om man är oskyldig alltså.

Crazyivan skrev:
Jag är lite på polisens sida också tyvärr.
Tänk på dom som verkligen skruvar bort sina skyltar, o alla skulle säga som tyvärr i ditt fall var sant, att den har blivit stulen.

Dom har nog varit med om det ett antal ggr, och du hade oturen att din historia var sann men pågrund av folk som utnyttjar det, så tror inte polisen på det längre.
om det skulle bli rättegång så kanske du kan berätta för åklagaren exakt hur allt har gått till o att du har papper på att du har fått nya skyltar m.m.

Tror du kommer få dom på din sida, om du har bevis på det!

Ja klart jag har bevis på att jag köpt en ny plåt! Det är inga problem, Polisen sa förresten exakt samma sak som du sa också att typ "så säger alla att skylten blivit stulen" så jag kan juh förstå dom att dom inte är så glad på sånt.

Men jag fråga också liksom om jag ändå ska ut på olagligheter och tar bort skylten i fram.. Skulle jag i så fall inte ta bort den i bak också? Det skratta han bara åt och höll med att det var juh lite dumt i så fall att ha skylten kvar i bak.

Men men det visar sig om det går vidare eller inte, hoppas polisen är snäll för jag mötte dom senare på natten och då hade jag min andra skylt på så dom kanske inte gjorde något när dom såg att jag hade gjort som jag sa och satt tillbaka min gamla plastskylt

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (2 juni 2009)

Inläggskritiker
990 Inlägg
2 juni 2009
Soderqvist skrev:
Hejsan!

Ja då var  det tyvärr min tur att lägga upp en sån här tråd om polisärenden. Vill inte egentligen men jag vill bara veta om någon varit med om samma sak som jag och vad som hänt då och hur ni löst problemet..

Började med att jag krockade bilen, efter krocken så köpte jag en ny registreringsskylt samt en ny skylthållare.. Jag och flickvännen var ute och åkte den 30/5 och blev då stoppade av polisen som sa att jag saknade registreringsskylt i fram..

Visste själv att skylten måste ha blivit stulen direkt när han sa det för att inte fan tappar man en plåt bara av lite stadskörning när den dessutom var fastskruvad.. Förklara det för polisen att jag precis monterat en ny plåt och att någon måste ha ryckt plåten från bilen..

Detta trodde dom självklart inte på utan dom sa att jag var en sån som gilla att åka fort (Kanske för att jag har en GTI?) och dom anklaga mig för att ha skruvat bort skylten så att dom inte skulle kunna fota mig när jag åkte förbi fartkameror. En rolig sak är att närmaste fartkamera är ca 8 mil bort plus att klockan var närmare 1 på natten.

Polisen sa att han ville skriva ut böter men jag bara nekade och nekade.. När jag inte har ett öre och inte kommer få ett öre på över 2 månder så tänker jag inte skriva på någon bot och få betala 1 500 kr för något jag inte har gjort (Känns juh dumt) så det sluta med att han skrev en rapport och det skulle visa sig om åklagaren skulle gå vidare med det här vilket i så fall skulle resultera i en rättegång osv.

Har nu iaf gjort en anmälan om att plåten är stulen, för jag var enligt polisen tvungen att vänta tills på måndag innan jag kunde göra en anmälan, har också skruvat tillbaka gamla spruckna skylten från krocken vilket enligt polisen skulle duga så länge.

Vad tror ni kommer hända? Kommer det bli rättegång? Skulle jag ha tagit boten? Jag menar jag är helt ostraffad har ett prickfritt register så jag tycker liksom att såna här småsaker borde man som polis kunna bortse från så länge det inte upprepas av samma person eller flera gånger av samma person. Nu förtiden kollar jag alltid att jag har plåtarna kvar innan jag åker för säkerhetsskull.

Hoppas någon kan göra mig lite klokare
//Soderqvist

Erkänn att du seriöst är rädd nu efter denna händelse om vad som väntar ?
Kan ju avlasta dina redan tunga axlar med att du nog är så långt ifrån fängelse du bara kan komma iaf.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Hammarslag skrev:
Erkänn att du seriöst är rädd nu efter denna händelse om vad som väntar ?
Kan ju avlasta dina redan tunga axlar med att du nog är så långt ifrån fängelse du bara kan komma iaf.

Ja jag är juh som sagt inte van att bli stoppad så visst är jag rädd för vad som väntar, fängelse det vet jag att jag inte kommer att få.. Har juh inte direkt mördat någon.

//Soderqvist

1 853 Inlägg
2 juni 2009
Dom kommer lägga ner det tror jag... tror det är 3000kr i böter om man köra utan båda skyltarna satt borde vara 1500kr om du kör utan fram...

Vad tror du det kostar för dom att driva detta ärende vidare... och vinner dom så får dom HEAL 1500kr

1500kr är inte ens EN arbetstimme...

Jävliga kan ju vara om dom vinner så får du betala 1500kr + rätte gångs kostnaderna om det nu funkar så jag vet inte sad ?

men hoppas du klarar dig, alla kan vi få skylten stulen och råka ut för detta satt hmm

/mvh soyd

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
soyd skrev:
Dom kommer lägga ner det tror jag... tror det är 3000kr i böter om man köra utan båda skyltarna satt borde vara 1500kr om du kör utan fram...

Vad tror du det kostar för dom att driva detta ärende vidare... och vinner dom så får dom HEAL 1500kr

1500kr är inte ens EN arbetstimme...

Jävliga kan ju vara om dom vinner så får du betala 1500kr + rätte gångs kostnaderna om det nu funkar så jag vet inte sad ?

men hoppas du klarar dig, alla kan vi få skylten stulen och råka ut för detta satt hmm

/mvh soyd

Vad jag vet så behöver man inte som privatperson betala rättegångskonstnaden när det är person vs staten.

Någon som kan svara på detta?

//Soderqvist

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
2 juni 2009
MAN FÅR INTE BETALA RÄTTEGÅNGSKOSTNADERNA för 400miljarde gången..att det ska vara så svårt att fatta

dom måste bevisa uppsåtet säger du att den är stulen så får dom anta att du har fått den stulen och inte upptäckt stölden när du blir stoppad
har svårt att se hur du ska kunna bli dömd

Kör fort så hinner inget hända...

687 Inlägg
2 juni 2009
Polisen kan ju ge dig böter på plats för att du körde utan reg skylt. Lite nitiskt kanske men så är det.
Nu valde han att säga att han ska skriva en "rapport" vilket egentligen jag skulle tyda som att han ville skrämma dig lite eftersom man skriver inte ett pm på en sån sak och ger till åklagaren utan man skriver en bot vilken du nekar till sen lämnar man boten och att du nekar till åklagaren.

Sen så kan du anmäla stölden direkt till polisen. Polisen har ju faktist anmälningsskyldighet och måste ta upp anmälan men mest troligt och det ärligaste svaret jag kan ge dig är att man hellre ser att du anmäler det på måndag så man själv slipper skriva det på en lördag/fredag kväll när man ändå har så mycket annat att skriva om.

Sen om det nu skulle bli någon rättegång så betalar du endast böterna och inget mer om du nu skulle bli fälld. Men som jag skrev innan så var det nog mest bara prat för att skrämmas lite och snälla poliser som ej gav dig böter. Stulen skylt eller inte så är det ändå ditt ansvar när du kör med bilen.

1 749 Inlägg
2 juni 2009
Ja, det hade ju varit lindrigare om du rånat en bank och sedan skjutit vilt omkring dig:p

Det är ju du som är offret, du är ju bestulen och polisen bör ju ha det i åtanke, när din nummerplåt blir förknippad med ett brott som sker någonstans i sverige.

-Fick ni numret på bilen?
-Ja det är (ditt nummer)
-Jaha, det är en peugeot gti och han har blivit stoppad i går kväll också. Nu åker vi och haffar han.

Rättat felstavningar
Senast redigerat av patrikke (2 juni 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Ja, det hade ju varit lindrigare om du rånat en bank och sedan skjutit vilt omkring dig:p

Det är ju du som är offret, du är ju bestulen och polisen bör ju ha det i åtanke, när din nummerplåt blir förknippad med ett brott som sker någonstans i sverige.

-Fick ni numret på bilen?
-Ja det är (ditt nummer)
-Jaha, det är en peugeot gti och han har blivit stoppad i går kväll också. Nu åker vi och haffar han.

Rättat felstavningar

Som sagt anmält skylten stulen.. Vi får se vad som händer, väntar på besked innan jag fixar någon ny skylt igen osv

//Soderqvist

Cambrant
2 juni 2009
Du kommer få hem ett brev om nåra veckor där det står: "Förundersökning läggs ner i brist på bevis" och sen var den historien slut.

1 050 Inlägg
2 juni 2009
Innan du ev, blir kallad till den s.k rättegången som oftast består av några "sovande" nämndemän i 60-70 års åldern, så kommer du först att få en 2:a chans att betala böterna, detta kan dock ta upp till ett år. Iochmed att du bet böterna så avskrivs då ärendet.

Personligen så skulle jag ALDRIG betala böterna, det är helt upp till polisen att bevisa att din regskylt ej är stulen? Hur ska de kunna bevisa detta? ärendet kommer garanterat att läggas ned i brist på bevis. Det ligger förmodligen redan nu i papperskorgen. Likaså behöver du ej vara orolig för några rättegångkostnader eller liknande. Du hamnar ej heller i något straffregister. big_smile

En fråga: Hur pass skadad är regskylten som du använder för tillfället? (den från krocken) syns alla siffror,mm? är skylten sprucken med vassa kanter som ev,kan skada andra medtrafikanter?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

327 Inlägg
2 juni 2009
Blir åtal och du kommer bli dömd, säkert bara ett halvår på kåken men det är god mat där säger de som vet.

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
E-30 skrev:
En fråga: Hur pass skadad är regskylten som du använder för tillfället? (den från krocken) syns alla siffror,mm? är skylten sprucken med vassa kanter som ev,kan skada andra medtrafikanter?

Nja inte så värst skadad, köpte bara en ny skylt för att jag inte ville ha en trasig skylt bara.. Säkert helt laglig då alla bokstäver syns tydligt och att den skulle skada någon kan jag inte tänka mig alls.

Det är som sagt den gamla modellen av plast smile

//Soderqvist

1 050 Inlägg
2 juni 2009
Soderqvist skrev:
E-30 skrev:

Nja inte så värst skadad, köpte bara en ny skylt för att jag inte ville ha en trasig skylt bara.. Säkert helt laglig då alla bokstäver syns tydligt och att den skulle skada någon kan jag inte tänka mig alls.

Det är som sagt den gamla modellen av plast smile

//Soderqvist

Hade du med dig den trasiga regskylten när polisen stoppade dig? satte du även dit den vid samma tillfälle? eller fixade du med detta hemma efteråt?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

12 086 Inlägg
2 juni 2009
Det här är väl egentligen två olika ärenden.

1, du har blivit bestulen på skylten.

2, du har kört utan skylt.

Jag antar att den inte vart stulen när du stog i Mcdriven?
Som med allt annat med dåliga ursäkter så hjälps de inte inför lagen.
Du har skyldighet att köra med skylt. Sen att de finns humana poliser som ser mellan fingrarna är en annan sak.

Jag tror tyvärr mkt väl att du kommer bli fälld.
2 poliser är tyvärr inte brist på bevis i ett sånt här ärende, utan styrkande och fullt tillräckligt.

Jag hoppas ju för din skull att du slipper, men jag tvivlar tyvärr hmm

12 086 Inlägg
2 juni 2009
Nehe skrev:
Polisen kan ju ge dig böter på plats för att du körde utan reg skylt. Lite nitiskt kanske men så är det.
Nu valde han att säga att han ska skriva en "rapport" vilket egentligen jag skulle tyda som att han ville skrämma dig lite eftersom man skriver inte ett pm på en sån sak och ger till åklagaren utan man skriver en bot vilken du nekar till sen lämnar man boten och att du nekar till åklagaren.

Ehh nä? En polis kan förfan inte skriva ut böter till en som nekar. Alla har rätt att neka till brott, görs det blir det inte böter utan en primärrapport. Då görs en förundersökning om de finns underlag till åtal, utefter det läggs fallet antingen ner lr blir till åtal = domstolsförhandling. (alt erkännande utan domstolsförhandling)

Det finns även nån korkad ge mig 1 vecka på att erkänna alternativ. Inget jag någonsin använt mig av lr är särskilt insatt i.

Sök