Soderqvist skrev:
Hejsan!
Ja då var det tyvärr min tur att lägga upp en sån här tråd om polisärenden. Vill inte egentligen men jag vill bara veta om någon varit med om samma sak som jag och vad som hänt då och hur ni löst problemet..
Började med att jag krockade bilen, efter krocken så köpte jag en ny registreringsskylt samt en ny skylthållare.. Jag och flickvännen var ute och åkte den 30/5 och blev då stoppade av polisen som sa att jag saknade registreringsskylt i fram..
Visste själv att skylten måste ha blivit stulen direkt när han sa det för att inte fan tappar man en plåt bara av lite stadskörning när den dessutom var fastskruvad.. Förklara det för polisen att jag precis monterat en ny plåt och att någon måste ha ryckt plåten från bilen..
Detta trodde dom självklart inte på utan dom sa att jag var en sån som gilla att åka fort (Kanske för att jag har en GTI?) och dom anklaga mig för att ha skruvat bort skylten så att dom inte skulle kunna fota mig när jag åkte förbi fartkameror. En rolig sak är att närmaste fartkamera är ca 8 mil bort plus att klockan var närmare 1 på natten.
Polisen sa att han ville skriva ut böter men jag bara nekade och nekade.. När jag inte har ett öre och inte kommer få ett öre på över 2 månder så tänker jag inte skriva på någon bot och få betala 1 500 kr för något jag inte har gjort (Känns juh dumt) så det sluta med att han skrev en rapport och det skulle visa sig om åklagaren skulle gå vidare med det här vilket i så fall skulle resultera i en rättegång osv.
Har nu iaf gjort en anmälan om att plåten är stulen, för jag var enligt polisen tvungen att vänta tills på måndag innan jag kunde göra en anmälan, har också skruvat tillbaka gamla spruckna skylten från krocken vilket enligt polisen skulle duga så länge.
Vad tror ni kommer hända? Kommer det bli rättegång? Skulle jag ha tagit boten? Jag menar jag är helt ostraffad har ett prickfritt register så jag tycker liksom att såna här småsaker borde man som polis kunna bortse från så länge det inte upprepas av samma person eller flera gånger av samma person. Nu förtiden kollar jag alltid att jag har plåtarna kvar innan jag åker för säkerhetsskull.
Hoppas någon kan göra mig lite klokare
//Soderqvist