2901
Sök

Problem med baslåda (2x12" GAS)

Bas älskare
716 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#1
Tja, har problem med min systers baslåda, det är så att när man drar på hög musik så börjar varenda liten lampa inne och utanpå bilen att blinka i takt med basen, det har inte varit så förut.. jag vet inte vad felet är. batteriet är de inte för bilen går som den ska iaf.

skulle de hjälpa med en kondensator? eller är det nått annat fel ?

//Xet


Dieselpower!
534 Inlägg
2 juni 2009
#2
Det är garanterat batteriet som är felet, köp ett kraftigare. eller så kanske batteriet sjunger på sista versen. Förstår mig inte på folk som håller på och snackar Kondensator hit och dit. Batterier är det som gäller, kondensator kan du skaffa dig när du har ett par batterier.

21 761 Inlägg
2 juni 2009
#3
Ladda först upp batteriet med en batteriladdare så att det blir fulladdat. När det är helt uppladdat så kan du göra några provmätningar dels på batteriet och dels mellan batteriplus och karossen, då ser du ifall batterijordkabeln har dålig kontakt med karossen.

Att lamporna i bilen blinkar kan nämligen bero på flera saker, inte bara att "konding saknas". Innan man alls börjar fundera på eventuell konding (i mitt tycke onödigt) eller större generator/batteri så ska man först veta helt säkert att batteri+generator+tillhörande kablar är i bra skick och har bra kontakt i sina fastsättningspunkter. smile

Vad är det för baslåda, modellnamn?
Vad är det för slutsteg, modellnamn?
vad är det för bil, en 740?
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2009)

Bas älskare
716 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#4
det är en baslåda med 2 st GAS silver 12or. drivs med ett monoblock vid namn: MDS GP800. bil är en volvo 740 den på bilden smile


16 197 Inlägg
3 juni 2009
#5
exakt.. kass batteri elle dåligt laddning,

hur tjock strömkabel har ni dragit i bilen.?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bas älskare
716 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#6
stömkabeln är lika tjock som ett lillfinger, typ som en vanlig lypsyl.


stahre
3 juni 2009
#7
jag har ganska stora fingrar....tongue

Bas älskare
716 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#8
meh, inget larv nu, men kan detta vara farligt om man åker omkring o allt blinkar? farligt för basen,steget och bilen menar jag då


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#9
VolvoXet skrev:
meh, inget larv nu, men kan detta vara farligt om man åker omkring o allt blinkar? farligt för basen,steget och bilen menar jag då

I längden ja...

Steget i sig får för låg spänning vilket medför att det kräver mer ström vilket kan få tex. transistorerna i förstärkardelen att bränna då de inte klarar strömuttaget som blir. (bara ett exempel)

Basen i sin tur kan även fara illa pga för mkt distortion (tex då nämnda transistorer vill förstärka signalen mer än de klarar av vilket kan medföra en fyrkantsvåg som får talspolen att stå still och då inte kyls tillräckligt fort).
Både batteriet och generatorn kan ta stryk pga att man vill få ut mer ström via dessa än de klarar av att leverera och slits således för mkt o för fort....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#10
Men min syster som äger bilen säger att de inte kan vara batteriet eftersom bilen fortfarande fungerar som den ska..


21 761 Inlägg
3 juni 2009
#11
VolvoXet skrev:
Men min syster som äger bilen säger att de inte kan vara batteriet eftersom bilen fortfarande fungerar som den ska..

Som sagt, bilen kan fungera utan problem även om batteriet är svagt. Det är när man börjar belasta med tex en massa stereoprylar som man märker om batteriet är bra eller dåligt.

Vad jag vet så har basarna 4 Ohms impedans, vilket blir 2 Ohm vid parallellkoppling. Steget kan enligt specen ge ut 800 WRMS i 2 Ohm och drar då omkring 80 A när det körs med högsta RMS-effekt. Hur stor generator det sitter i den bilen vet jag inte säkert, men 80 A är ganska vanligt.

Med tanke på att bilens egna saker vill ha en del ström så kommer generatorn inte att orka hålla stabil laddspänning när steget körs mycket hårt, då blir det batteriet som får försöka stabilisera spänningen. Eftersom det har fungerat förut utan blinkningar så har tydligen batteriet orkat med bra, att det blinkar nu kan bero på dåligt laddat eller allmänt slitet batteri.

Fast det kan även bero på att batterijordkabeln "helt plötsligt" har fått dålig kontakt i karossen eller att laddregulatorn på generatorn har blivit dålig, ytterligare orsaker kan vara dålig kontakt i generatorjord/laddkabel.

Jag tycker fortfarande att du bör ladda upp batteriet fullt och sedan kolla hur det blir. smile

Bas älskare
716 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#12
så du vet så är det ett steg till som är kopplat till 6*9orna, steget ligger på 2*150watt. MDSGP2


214 Inlägg
3 juni 2009
#13
som sagt.. batteriet

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

Bas älskare
716 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#14
fick nyss reda på att batteriet som är i bilen ligger på 65 ampär.. vet inte mkt om sånt, är de nått att ha eller?


21 761 Inlägg
4 juni 2009
#15
En ganska normal storlek till den bilen. Om batteriet är bra eller inte, det beror bla på i vilket skick det är i.

Jag säger det igen, ladda upp batteriet tills laddaren visar att det är fulladdat. Prova sedan igen att spela, blinkar det så mäter du på de ställen som jag beskrev. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
4 juni 2009
#16
Drönirettab skrev:
VolvoXet skrev:
Men min syster som äger bilen säger att de inte kan vara batteriet eftersom bilen fortfarande fungerar som den ska..

Som sagt, bilen kan fungera utan problem även om batteriet är svagt. Det är när man börjar belasta med tex en massa stereoprylar som man märker om batteriet är bra eller dåligt.

Vad jag vet så har basarna 4 Ohms impedans, vilket blir 2 Ohm vid parallellkoppling. Steget kan enligt specen ge ut 800 WRMS i 2 Ohm och drar då omkring 80 A när det körs med högsta RMS-effekt. Hur stor generator det sitter i den bilen vet jag inte säkert, men 80 A är ganska vanligt.

Med tanke på att bilens egna saker vill ha en del ström så kommer generatorn inte att orka hålla stabil laddspänning när steget körs mycket hårt, då blir det batteriet som får försöka stabilisera spänningen. Eftersom det har fungerat förut utan blinkningar så har tydligen batteriet orkat med bra, att det blinkar nu kan bero på dåligt laddat eller allmänt slitet batteri.

Fast det kan även bero på att batterijordkabeln "helt plötsligt" har fått dålig kontakt i karossen eller att laddregulatorn på generatorn har blivit dålig, ytterligare orsaker kan vara dålig kontakt i generatorjord/laddkabel.

Jag tycker fortfarande att du bör ladda upp batteriet fullt och sedan kolla hur det blir. smile

Man ska köra på 100mm2 jord, annars är man inte frään cool

tokfrans
982 Inlägg
4 juni 2009
#17
volvonisse440 skrev:
byt batteri passa då på att köpa ett värre än orginal.. köra som du gör nu kommer inte baslådan att tycka om i längden ..
BTW kondningen sätter du i för att inte få spänningsfall till steget så stegat kan driva basarna fullt ut.. gas 12or behöver du verkligen inte en kondning till.. kom igen när du ska börja tävla med JL audio 15" are eller liknande .. så bateriet är felet...
lycka till

en konding på en bas? rollrollrollroll

snackar vi passiva filter nu eller big_smile


21 761 Inlägg
5 juni 2009
#18
Det är nog möjligt, men jag tycker ändå att man kan räkna 65 Ah som ganska normalt. smile

445 Inlägg
5 juni 2009
#19
en bas kräver mycket ström, så det är mycket möjligt att batteriet har blivit urladdat, pröva att koppla ur ljudet i bilen, sen kopplar du i de igen efter kanske 10 mil och sen kan de räcka. (detta är för att ladda upp batteriet igen) jag själv hade problem me att det spelade dåligt och detta funkade i det fallet.


Bas älskare
716 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#20
de är väl samma sak som att låta batteriet stå på laddning under en natt ?



Sök