2915
Sök

Problem med baslåda (2x12" GAS)

4 693 Inlägg
6 juni 2009
#21
Japp

Booyakasha!

21 761 Inlägg
6 juni 2009
#22
Det är alltid bättre att ladda upp batteriet med en batteriladdare om man vill vara säker på att få det helt fulladdat.

För att ett dåligt laddat batteri ska bli helt fulladdat med en generator så krävs det dels att man kör tillräckligt länge (räcker alltså inte med bara en timme) och dels att laddspänningen på batteripolerna är över 14 V (egentligen 14,4 V). smile

Bas älskare
716 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#23
hehe okej, va nere på bra ljud i bil förut o dom sa att vi skulle kolla om steget får tillräckligt med ström.
kolla jord.


445 Inlägg
6 juni 2009
#24
VolvoXet skrev:
de är väl samma sak som att låta batteriet stå på laddning under en natt ?

aah det är väl samma sak igentligen:P My bad.. men som du skrev iaf, kolla över jorden. Jorda i bälteshållaren:P det är bra skit de


21 761 Inlägg
6 juni 2009
#25
Kan nog vara så, men det beror ju även på utväxlingen mellan motor och generator. Oftast räcker 1500-2000 varv till för att utnyttja det mesta av generatorns strömkapacitet. smile

Bas älskare
716 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#26
ska ladda upp en bild på en grejj jag funderar över med steget.

som ni ser så sitter ena sladden inte i ordentligt, kan de ha något med de att göra ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/110549/678822_4ti9s5.jpg
kablar
Senast redigerat av VolvoXet (6 juni 2009)


Bas älskare
716 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#27
det är jorden som inte sitter i ordentligt


21 761 Inlägg
6 juni 2009
#28
Att stegets jordkabel sitter löst ska inte ha något med bilens blinkande lampor att göra, om nu inte den lösa kabeln ligger emot någon pluskabel och kortsluter förstås.

Blinkande lampor i bilen beror antingen på att spänningen från batteri+generator inte kan hållas på stabil nivå (kan bla bero på dåligt/dåligt laddat batteri) eller att spänningen inte kommer fram från batteriet till bilens förbrukare (kan bla bero på dålig jordkontakt i batterijordkabeln ner till karossen). smile

Men oavsett så måste den där lösa kabeln fixas till ordentligt, annars kan det hända att steget går sönder eller att stereons signaljord går sönder.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
6 juni 2009
#29
Det låter ju iaf som batteriat men en sak till, kolla så generatorn laddar tillräckligt mycke. starta bilen koppla bort batteriet, stannar den är antagligen kolen i generatorn slut.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

21 761 Inlägg
6 juni 2009
#30
Det är betydligt bättre att mäta spänningen under belastning, dessutom enklare. Man ska helst inte göra på det sättet som du beskriver, det har också skrivits i flera trådar. smile

Egen företagare
864 Inlägg
6 juni 2009
#31
Drönirettab skrev:
Det är betydligt bättre att mäta spänningen under belastning, dessutom enklare. Man ska helst inte göra på det sättet som du beskriver, det har också skrivits i flera trådar. smile

jo iof, men det går fort och enkelt att göra så, man ska ju absolut inte ha stereon igång, inte så det drar jätte mycke ström när man gör så, men det märks fort på tomgången på bilen om generatorn laddar dåligt.
Sen tycker jag att när man ska mäta vad generator laddar så ska inte batteriet vara kopplad, då ser man verkligen vad den laddar under belastning.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

21 761 Inlägg
6 juni 2009
#32
Man kan se vad den laddar även med batteriet inkopplat, jag ser ingen orsak till att mätresultatet skulle bli missvisande pga batteriet. Är ju bara att använda en tångamperemeter och samtidigt mäta spänningen mellan generatorns B+ och generatorhölje så får man tillräckligt bra mätning. smile

Egen företagare
864 Inlägg
6 juni 2009
#33
Drönirettab skrev:
Man kan se vad den laddar även med batteriet inkopplat, jag ser ingen orsak till att mätresultatet skulle bli missvisande pga batteriet. Är ju bara att använda en tångamperemeter och samtidigt mäta spänningen mellan generatorns B+ och generatorhölje så får man tillräckligt bra mätning. smile

Går bra det också, skrev bara hur jag gör, tycker det är bäst då generatorn får jobba mer när inte batteriet/batterierna är inkopplade, men som sagt, det går göra på flera sätt.

Så iaf, kolla batteriets kondition och så att generator laddar som den ska, du kollar hur du vill.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

21 761 Inlägg
7 juni 2009
#34
När ett batteri är inkopplad så går det ju faktiskt oftast någon liten ampere i laddström till batteriet, då blir generatorn aningen mer belastad än utan batteri.

Dieselpower!
534 Inlägg
7 juni 2009
#35
Ampere hit och dit, säger ingenting om ett batteri.
I bilstereosyfte är det mestadels CCA man kollar på (Cold Cranking Amps) eller på svenska, Kallstartström.
Tillexempel Optima Yellow Top som många vet vad det är, ligger på 55Ah.
Alltså är detta helt värdelöst enligt ditt syfte ? : )

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
#36
Absolutjonas skrev:
Ampere hit och dit, säger ingenting om ett batteri.
I bilstereosyfte är det mestadels CCA man kollar på (Cold Cranking Amps) eller på svenska, Kallstartström.
Tillexempel Optima Yellow Top som många vet vad det är, ligger på 55Ah.
Alltså är detta helt värdelöst enligt ditt syfte ? : )

IMO så finns det mer prisvärda batterier än Optima....
De har inte utvecklats så mkt sedan de kom på 90-talet förutom lite Ah-storlek.....dock så har priset legat ungefär likadant på 55Ah sedan de kom big_smile
Menar....man kan få större batterier med högre CCA för samma peng idag....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dieselpower!
534 Inlägg
7 juni 2009
#37
Lonefox skrev:
Absolutjonas skrev:
Ampere hit och dit, säger ingenting om ett batteri.
I bilstereosyfte är det mestadels CCA man kollar på (Cold Cranking Amps) eller på svenska, Kallstartström.
Tillexempel Optima Yellow Top som många vet vad det är, ligger på 55Ah.
Alltså är detta helt värdelöst enligt ditt syfte ? : )

IMO så finns det mer prisvärda batterier än Optima....
De har inte utvecklats så mkt sedan de kom på 90-talet förutom lite Ah-storlek.....dock så har priset legat ungefär likadant på 55Ah sedan de kom big_smile
Menar....man kan få större batterier med högre CCA för samma peng idag....

Jooo, jag vet ! Optima är skiiit nuförtiden. finns mycke mera batterier som både är bättre och prisvärdare. men jag tog det som exempel då nästan alla vet vad det är (;

471 Inlägg
7 juni 2009
#38
köp nu bara ett batteri som är värre en de du har så blir du nöjd !;P

Skiiit du nedde ! ;)

21 761 Inlägg
7 juni 2009
#39
Absolutjonas skrev:
Optima är skiiit nuförtiden.

Nja, det håller inte jag riktigt med om iaf, däremot har ju en del andra tillverkare kommit ikapp och förbi när det gäller prestandan. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
7 juni 2009
#40
Drönirettab skrev:
Absolutjonas skrev:
Optima är skiiit nuförtiden.

Nja, det håller inte jag riktigt med om iaf, däremot har ju en del andra tillverkare kommit ikapp och förbi när det gäller prestandan. smile

Joo, sant. men i bilstereosyfte finns det många tillverkare som är mycket bättre ifall vi ser statistiskt sett.
Tex om vi kollar på Extreme klassen som kräver mest utav sina batterier. så är det inte enns nån som använder optima, dom flesta kör på tex. XS Power, Stinger, Banner mm.

Vet inte om man kan kalle det bättre, men Optima har väll inte gjort något nyutvecklande på typ 5år ?


Sök