3413
Sök

Tror ni detta kommer låta bra?

Designer.
1 260 Inlägg
3 juni 2009
DavidEnglund skrev:
men nu får man tänka på budgeten me wink

Us blastern kostar ju lika mycket som L5an och hertzen, och jag tror också både l5an och hertzen spelar ifrån Us blastern...

Och us blastern har "Effekt RMS: 1500W" till två sånna kommer du behöva ett steg liknande Sinus Live sl-a 3000 och då snackar vi bara steg för 6000kr. Så är Hertz basen och mutant steget för dyrt för 6000kr så är väll ett steg för 6000kr väldigt mycket för dyrt? smile
Senast redigerat av MIKK0 (3 juni 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

59 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
men jag kanske blir sponsrad med det....de e lite de:P

2 914 Inlägg
3 juni 2009
om du har råd varför inte jbl power 12"an??
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=429

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 juni 2009
DavidEnglund skrev:
men jag kanske blir sponsrad med det....de e lite de:P

Helspons? alltså du får allt helt gratis?
Det är inte många bilar jag känner till i sverige som har det, inte av bilstereoaffärer iaf.

Dock att man får rabbat på grejerna mot lite dekaler och tävla/ställa ut bilen dema osv  är en annan femma.

Jag är personligen emot allt va USblaster megakick shark tjofräsen ifrån viblåserdigfett.com heter men det är ju jag.
Du får ju ha vad du vill, jag och fler därtill har dock gett lite råd om grejer som kommer funka.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

59 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
okej,....men vissa av sakerna har bara varit skit...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 juni 2009
DavidEnglund skrev:
okej,....men vissa av sakerna har bara varit skit...

Vilket då?
Mutant steget funkar säkert bra, likaså jbl RE hertz kicker och impact som jag och andra tipsat om, då återstår bara usblaster grejerna du själv frågat om.....
Men dem vet ja inget om så det får ditt öra själv avgöra om det är skit eller inte.

Lycka till med bygget / Frippe

Team-leader för Team1

59 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
neee han över dig också med jbl och de tyckte jag bara va skit tongue dyra för lite effekt mot de andra som ni visat smile så jag menade tongue

Designer.
1 260 Inlägg
4 juni 2009
DavidEnglund skrev:
neee han över dig också med jbl och de tyckte jag bara va skit tongue dyra för lite effekt mot de andra som ni visat smile så jag menade tongue

Har du testat sakerna? Effekt är inte allt här i världen. Bara för att man har 10 000 watt så behöver det inte spela högt. Ska man ha mycket effekt så ökar kostnaderna på andra ställen, batteri, kablar, generator...

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

egen företagare
630 Inlägg
4 juni 2009
ska man spela bra så krävs mycket bekärnande, basar SKA ha samma slagläng och storlek om det ska vara bra. blandar man slår dom ut varann. kan också tycka att det ser bättre ut ibland, men det låter skit.

59 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Tack visste inte de! big_smile ganska ny med detta tongue Några fler tips? Kommer att bli delsponsrad av totalljud smile så kan ni ge exempel på bra saker som de har har tänkt att bygga egen låda så inga färdiga lådor tack smile

11 Inlägg
4 juni 2009
Börja med att läsa på lite teori (om högtalare och förstärkare) för nu är du på total nybörjarnivå och då är sannolikheten att det blir fel enorm.
Som flera andra redan påpekat så spelar antalet "Watt" ingen roll för ljudkvalitet (snarare tvärtom) och är inte det som avgör det slutliga ljudtrycket heller.

Vi börjar teorin här: Watt angivet på en högtalare anger hur mkt effekt talspolen tål (slaglängden kan ta slut vid lägre effekt dock) kontinuerligt och/eller vid en impuls. Men för att kunna använda den tåligheten måste du ha ett slutsteg som kan lämna minst så mkt effekt (utan dist) och en lådkonstruktion som gör att elementet inte överskrider sin max slaglängd. Vi har fortfarande inte kvalitet dock, kanske inte ens djupbas.

Ifall du har ett element med högre känslighet  t ex 94dB som tål 300W kommer du spela lika högt i teorin som killen med sitt 2000W RMS element med bara 85dB känslighet om båda utnyttjar elementets effekttålighet. (2000W elementet kommer att komprimera pga värmeutveckling så det kommer att tappa lite ljudtryck i verkligheten)

300w slutsteg är billigare än 2000w...

Vilket är nästa grej, Wattangivelser på slutsteg är en djungel men den får du ge dig in i själv, mitt tips är du får vad du betalar för.

59 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
neee sånt vet jag jobbar som dj och ljudtekniker...men de e ju stor skillnad mellan PA och billjud tongue

11 Inlägg
4 juni 2009
Stor skillnad?
Ja utrymmet är mindre det är sant!

lycka till!

11 Inlägg
4 juni 2009
DavidEnglund skrev:
E detta något man kan satsa på? http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1035

nej...
skulle tagit jbl över detta varje gång

59 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Men som sagt är jag delsponsrad av dem så har tänkt att välja något där så antingen

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1035

Eller

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … prodid=997

Vilket blir bäst?

4 693 Inlägg
4 juni 2009
DavidEnglund skrev:
E detta något man kan satsa på? http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1035

Xsound har en exakt likadan bas och låda, men kostar 1300 kr nånting...
JBLen är 40 ggr bättre tongue

Booyakasha!

Fixare
321 Inlägg
4 juni 2009
DavidEnglund skrev:
Men som sagt är jag delsponsrad av dem så har tänkt att välja något där så antingen

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1035

Eller

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … prodid=997

Vilket blir bäst?

X2:an är en riktigt bra bas om man är noga med montering och att lådan är väl avpassad för basen.

Spl:en är inget vidare. Ska du välja mellan dessa två så ta x2:an.
Synd att dom slutade på bluemonster 10" annars hade det varit den ultimata basen för ditt bygge.

Lone Star Garage

59 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Ni kan ju säga vilka som e de bästa som man kan ha som finns på totalljud smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 juni 2009
DavidEnglund skrev:
Ni kan ju säga vilka som e de bästa som man kan ha som finns på totalljud smile

Inte så lätt när man allri sett eller hört nåt av det, men D-rex steget från Carpower ska va bra och isf köra på två av Striker dvc-12 basarna så det blir 2ohm last på steget.

Lovar dock inga bra resultat med det, då ja inte har särskilt höga förväntningar på totalljuds grejer, men motbevisa mig gärna, helt kasst kan det inte bli, steget e ok iaf.

Team-leader för Team1

Sök