3004
Sök

Hjälp med parallelkoppling av 6st batterier!

263 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk!

som rubriken säger ska jag koppla 6st batterier har inte gjort detta innan och skulle behöva lite hjälp
har sökt runt men hittar inga vettiga svar bara massa svammel dessutom ingen som kopplar mer än 1-2 extra batterier

Snälla vill ha seriösa svar! inget plus till plus minus till minus, ja de e så lätt men hur e de med avsäkring m.m


Hur ska man koppla när man har så många?
ska man avsäkra mellan varje batteri?
bättre använda kablar eller bygga en räls?
Kommer köra på banner uni bull batterierna och dom har 2st+ 2st - per batteri, kopplar man alla eller kan man bara använda 1plus 1 minus per batteri?


Hoppas på ett vettigt svar

///Sani

powered by stetsom

#2573
1 489 Inlägg
4 juni 2009
#2
Hur kommer det sig att du vill/behöver ha 6st? Noga uträknat?

• Även den starka måste ta i när han skiter

263 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#3
MarcusL skrev:
Hur kommer det sig att du vill/behöver ha 6st? Noga uträknat?

de steget jag har ska leverera lite mer än 7kw i12v + att jag kommer köra på 2st 15" nemsis basar 3000w st
enligt återförsäljaren för stegen va rekommenderat mini 3-4batterier till 1 steg och så fick jag bra pris på batterierna så varför inte köpa hem par stycken

powered by stetsom

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
#4
Visserligen 20 batterier men det kan ge dig en uppfattning om ett sätt man kan göra det på:
http://i597.photobucket.com/albums/tt55/renaultextreme/006-9.jpg

Det viktigaste är iaf att du tar plus först i kedjan o munis sist i kedjan, likadant när du laddar. Detta för att ge en jämnare belastning och laddning över batterierna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 juni 2009
#5
Ska det va korrekt för tävling i espl så är det max 40cm kabel mellan batterierna utan säkring som gäller, annars är det fritt fram, dem längsta jag har är ca 35 och den kortaste, tja 1cm kabel som inte är intryckt i kabelskon :-)

Jag har 4 maxxima DC batterier bak i beetlen och ett fram, dem är bara ihop kopplade med alla plus och minus, där är oxå två poler på mina.
  ska du ha alla 6 bak eller 5 bak o ett fram?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juni 2009
#6
Lonefox skrev:
Visserligen 20 batterier men det kan ge dig en uppfattning om ett sätt man kan göra det på:
http://i597.photobucket.com/albums/tt55 … /006-9.jpg

Det viktigaste är iaf att du tar plus först i kedjan o munis sist i kedjan, likadant när du laddar. Detta för att ge en jämnare belastning och laddning över batterierna.

lite snurrig man blev över den bilden då big_smile


560 Inlägg
4 juni 2009
#7
Exakt.

Ska han ha ett batteri fram o 5 bak så är det säkring MAX 40cm från batteriet fram (dock innan kabeln går igenom plåt) och en säkring på laddningskabeln som går bak innan batterierna bak.

Annars är det bara att tuta o öka volymen:lol:

Frippe_L skrev:
Ska det va korrekt för tävling i espl så är det max 40cm kabel mellan batterierna utan säkring som gäller, annars är det fritt fram, dem längsta jag har är ca 35 och den kortaste, tja 1cm kabel som inte är intryckt i kabelskon :-)

Jag har 4 maxxima DC batterier bak i beetlen och ett fram, dem är bara ihop kopplade med alla plus och minus, där är oxå två poler på mina.
  ska du ha alla 6 bak eller 5 bak o ett fram?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#8
I Fiestan hade vi 10st 12V batterier (och ett par 4v celler under EM), de var alla kopplade i serie utan säkringar emellan. Laddaren och stegen var anslutna till plus på det första batteriet och till minus på det sista.

I Expressen har jag 5st batterier, jag har ett fram från det så går det två 50mm kablar som är avsäkrade först i motorutrymmet och sen går de bak till varsin sida av bilen där jag har två batterier per sida, kablarna är avsäkrade innan de ansluts till batterierna bak. Mellan de två batterierna per sida har jag ingen säkring. Från batterierna bak så går det två plus per sida (sammanlagt 4st kablar) till ett hemmagjort säkringsblock från säkrings blocken går det kablar till stegen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

263 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#9
jimmyostrom skrev:
Exakt.

Ska han ha ett batteri fram o 5 bak så är det säkring MAX 40cm från batteriet fram (dock innan kabeln går igenom plåt) och en säkring på laddningskabeln som går bak innan batterierna bak.

Annars är det bara att tuta o öka volymen:lol:

Frippe_L skrev:
Ska det va korrekt för tävling i espl så är det max 40cm kabel mellan batterierna utan säkring som gäller, annars är det fritt fram, dem längsta jag har är ca 35 och den kortaste, tja 1cm kabel som inte är intryckt i kabelskon :-)

Jag har 4 maxxima DC batterier bak i beetlen och ett fram, dem är bara ihop kopplade med alla plus och minus, där är oxå två poler på mina.
  ska du ha alla 6 bak eller 5 bak o ett fram?


Det ska vara 1 fram och resten bak någonstans
hur stora säkringar bör man använda??

powered by stetsom

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#10
Säkringarna beror på vilka kablar du använder.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

263 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#11
blir 50mm2

powered by stetsom

560 Inlägg
4 juni 2009
#12
Då är det max 200A säkring om du ska tävla.

fr3kazo1d skrev:
blir 50mm2

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#13
Om han ska tävla i ESPL eller EMMA, inom dB Drag eller Bass Race behöver du inte ha säkringar om du inte vill.

Men om det är en bil som du har tänk använda på vägen så använd säkringar!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
#14
ExtraKim skrev:
I Fiestan hade vi 10st 12V batterier (och ett par 4v celler under EM), de var alla kopplade i serie utan säkringar emellan. Laddaren och stegen var anslutna till plus på det första batteriet och till minus på det sista.

I Expressen har jag 5st batterier, jag har ett fram från det så går det två 50mm kablar som är avsäkrade först i motorutrymmet och sen går de bak till varsin sida av bilen där jag har två batterier per sida, kablarna är avsäkrade innan de ansluts till batterierna bak. Mellan de två batterierna per sida har jag ingen säkring. Från batterierna bak så går det två plus per sida (sammanlagt 4st kablar) till ett hemmagjort säkringsblock från säkrings blocken går det kablar till stegen.

Jösses Kim....... 120V ?........vilka steg gillar det? roll

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#15
Upps hjärnsläpp...

Tänkte skriva att 4V cellerna var kopplade i SERIE men struntade i det, fast tanken satt väl kvar tydligen wink

Givetvis så var 12V batterierna  PARALLELL-kopplade.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

263 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#16
bilen kommer användas dagligen+tävlingar så de blir avsäkringar här och där då

powered by stetsom


Sök