2656
Sök

.

15 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#1
.
Senast redigerat av aBBo (5 juni 2009)


driftsättare
169 Inlägg
4 juni 2009
#2
ingen fara... men du skulle nog sagt att du ville ha ny olja i för de tog väl inte betalt för olja o filter eller?!


15 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#3
jooeell skrev:
ingen fara... men du skulle nog sagt att du ville ha ny olja i för de tog väl inte betalt för olja o filter eller?!

Grejen är den att jag tycker det är en självklarhet att man byter olja och filter när man byter turbo.
Är ju knappast nånting som är en dyr historia, varken för dem eller mig.


Supraman
2 300 Inlägg
5 juni 2009
#4
Det är allmän praxis bland seriösa verkstäder att man byter olja plus filter vid turbobyte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Reservdelsnisse
187 Inlägg
5 juni 2009
#5
Hur vet du att den inte är bytt?


60 Inlägg
5 juni 2009
#6
bmsone skrev:
Hur vet du att den inte är bytt?

Är du dum eller skojar du bara ?

Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..
Senast redigerat av Shindou (5 juni 2009)

15 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#7
Shindou skrev:
bmsone skrev:
Hur vet du att den inte är bytt?

Är du dum eller skojar du bara ?

Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..

Ledsen för ändringarna i texten, men var lite väl lång text innan. Nu dock har jag fått med det mest väsentliga tror jag. smile


Reservdelsnisse
187 Inlägg
5 juni 2009
#8
Är verkligen inte dum, vilket påhopp.

Frågan kommer av att jag arbetar på en verkstad, och många vet inte att tex oljor blir svarta direkt nästan, speciellt på Diesel bilar. Vi gjorde ett test på en Passat Pumpdüse, efter 5 sek gångtid efter bytet var oljan svart igen.

Därav undrade jag, såg inget i texten om hur det var konstaterat.




Shindou skrev:
bmsone skrev:
Hur vet du att den inte är bytt?

Är du dum eller skojar du bara ?

Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..


Mr.
253 Inlägg
5 juni 2009
#9
aBBo skrev:
Som topic lyder, trimmfirman struntade att byta olja och filter vid turbobyte.

Turbon på min 9-5:a 2.0T rasade för några veckor sedan, passade då på att byta till en Aeroturbo när jag ändå bytte turbo.

Hämtade ut bilen och körde de 50 mil man ska köra innan oljebyte. När jag sen skulle byta oljan i bilen så satt för det första oljeplugen fast som ett rent helvete och när jag väl fått bort den och började tappa ur oljan så märkte jag på en gång att oljan var minst sagt kolsvart! Detta var knappast olja som endast rullat 50 mil! Dessutom så satt det ett "GM-oljefilter" på som denna verkstad inte skulle köpa in och sätta på bilen.

Alltså kort sagt, oljan som var i bilen, hade varit i bilen när den gamla turbon rasat. Inte bra alls då det kan vara massa skit från den rasade turbon i omlopp i systemet.

Vad tror/anser ni? Kan detta på nått sätt ha varit "farligt" för min nya turbo?

MVH

1. Vad stog det på kvittot?
2. Ring o fråga?

Köpes:
18T Turbo


Sök