3187
Sök

Får inte in nya bromsklossarna

407 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Ja, då var det då dags får byta av bromsskivor runt om på hela bilen. Fick dock problem när jag skulle byta de bakre klossarna. När jag har satt dit de nya klossarna där bak så går inte den delen av oket som jag tagit bort på igen, där är för lite mellanrum där så att säga. Där finns ju den kolven som ligger an mot den inre bromsklossen men det går inte att få in.

Fram på bilen tog jag bara en skruvtving så fick jag in den kolven och det gick att få över den över klossarna igen. Men bakfungerar det inte att dra en skruvtving över och spänna in kolven för det händer ingenting. Vad gör jag fel? Jag har hela tiden haft burken till bromsvätskan öppen. Ska man skruva ihop kolven där bak? Ser dock inte att där finns någon form av skruv eller liknande. Fungerade som sagt felfritt där fram att dra en tving och pressa ihop kolven så borde enligt mig fungera lika bra där bak. Något fel gör jag i alla fall.

Hoppas nu förstår min förklaring...

110 Inlägg
6 juni 2009
vissa modeller ska man skruva in medan man pressar kolven inåt...

473 Inlägg
6 juni 2009
Vissa kolvar har ett spår för specialverktyg men om du prövar med en poligrip och skruvar på kolven motsols händer inget då kan du även pröva med tryck på kolven samtidgt som du skruvar den

460 Inlägg
7 juni 2009
kolven i din bil ska skruvas in samtidigt som man pressar.

Sök