2795
Sök

Få bort asfaltsprickar på lacken

Putsbög?
200 Inlägg
17 juni 2009
Thinner går visst att använda, men är inte optimalt mot tjär-fläckar. Löser inte upp lacken som många påstår, dock ska du polera efter du använt det anser jag.

Vi använder "tjärlösa" eller "Eradicator" som det heter, tillverkas av CarBrite. Detta är väldigt skonsamt och fungerar extremt bra skulle jag vilja påstå.

Däremot skall detta försvinna om man tvättar RÄTT, med kallavfettning som får verka. Gör man detta slipper man använda massa andra produkter. I extrema fall kan man spruta på eradicator och låta det verka någon minut innan tvätt.

Yes diskmedel, Njaa, det är fettlösande och dödar ytan, visst det fungerar men du måste polera och vaxa bilen efteråt för att skydda lacken.

MVH

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 juni 2009
Bramstedt skrev:
Thinner går visst att använda, men är inte optimalt mot tjär-fläckar. Löser inte upp lacken som många påstår, dock ska du polera efter du använt det anser jag.

Vi använder "tjärlösa" eller "Eradicator" som det heter, tillverkas av CarBrite. Detta är väldigt skonsamt och fungerar extremt bra skulle jag vilja påstå.

Däremot skall detta försvinna om man tvättar RÄTT, med kallavfettning som får verka. Gör man detta slipper man använda massa andra produkter. I extrema fall kan man spruta på eradicator och låta det verka någon minut innan tvätt.

Yes diskmedel, Njaa, det är fettlösande och dödar ytan, visst det fungerar men du måste polera och vaxa bilen efteråt för att skydda lacken.

MVH

Nja, alla avfettningar dödar vaxytan, men som sagt, diskmedel är lite väl aggresivt...

jag brukar gnugga bort prickarna med Lackrengöring, men det hoppas jag slippa nu när jag skall köpa ett clay-kit från meguiars... skall tydligen vara underbart mot just såna saker...

269 Inlägg
30 juni 2009
Jag körde med Brakecleaner och vanligt papper när de var mycke asfalts stänk på min bil funkade klockrent smile självklart vaxa efteråt

41 Inlägg
30 juni 2009
När jag jobbade på en billack använde vi prepsol.Absolut det bästa.<fråga hos nån billackerare

BONKERS
519 Inlägg
7 juli 2009
hej har oxå en liten  fråga angående de här med asfalt på bilen har fått mycket asfalt stänk inne i och bakom bak hjulet på bakkjolen och undrar vad man kan använda som löser upp detta utan att lacken förstörs? om det finns snågot såg att någon skrivit lacknafta har testat med avfettning men de sitter för hårt

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
8 juli 2009
gotich skrev:
hej har oxå en liten  fråga angående de här med asfalt på bilen har fått mycket asfalt stänk inne i och bakom bak hjulet på bakkjolen och undrar vad man kan använda som löser upp detta utan att lacken förstörs? om det finns snågot såg att någon skrivit lacknafta har testat med avfettning men de sitter för hårt

Då har den avfettning du provat, varit för klen. Mackavfettning?

Prova istället Snowclean:s "kallavfettning 200" och låt verka ca 3-4min. Får EJ torka in. I värsta fall kan man behöva lägga på en runda och upprepa proceduren en gång till.
Sedan högtryckstvätt så har du allting borta!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

1 867 Inlägg
8 juli 2009
http://www.macserien.se/upload/pdb/mac% … ckbort.pdf
Riktigt bra, finns på mekonomen och statoil som nån redan har nämnt, men bättre pris på mekonomen wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

309 Inlägg
8 juli 2009
Lackrensning från biltema gör susen. Fick bort mina fläckar i helgen smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

BONKERS
519 Inlägg
8 juli 2009
Speedman skrev:
gotich skrev:

Då har den avfettning du provat, varit för klen. Mackavfettning?

Prova istället Snowclean:s "kallavfettning 200" och låt verka ca 3-4min. Får EJ torka in. I värsta fall kan man behöva lägga på en runda och upprepa proceduren en gång till.
Sedan högtryckstvätt så har du allting borta!

tack så mycket skall testa detta tongue

465 Inlägg
8 juli 2009
roligt att alla säger typ ''thinner'' & ''kallavfettning/avfettning''  200 gånger.. tror han fattar:)!

71 Inlägg
8 juli 2009
lera, du får ju en garanterat ren yta i övrigt vilket du inte får med avfettningen som gör att du sedan kan polera och sedan lägga på nåt shysst vax och sedan en sealer.

451 Inlägg
8 juli 2009
Rubank skrev:
lera, du får ju en garanterat ren yta i övrigt vilket du inte får med avfettningen som gör att du sedan kan polera och sedan lägga på nåt shysst vax och sedan en sealer.

Håller med, leran funkar hur bra som helst!!

66 Inlägg
8 juli 2009
Lackrengöring

151 Inlägg
8 juli 2009
T5Black skrev:
Rubank skrev:

Håller med, leran funkar hur bra som helst!!

Instämmer! Helt galet bra!

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

739 Inlägg
8 juli 2009
sand bläster funkar nog bra men kan ha vissa bi effekter på lacken men värt å testa ..

17 Inlägg
8 juli 2009
själv använder jag bara Lahegas "Herobiol" helt suveränt tycker jag. bara spruta på, låta verka & spola av

3 Inlägg
8 juli 2009
man kan köpa hur dyra medel som helst men inget slår en produkt som
kostar 12-13kr litern. DIESEL! sen bara avfetta bort den feta hinnan av diesel.

451 Inlägg
8 juli 2009
sukke skrev:
man kan köpa hur dyra medel som helst men inget slår en produkt som
kostar 12-13kr litern. DIESEL! sen bara avfetta bort den feta hinnan av diesel.

Jag skulle tro att detta inte är så bra alternativ i längden, gör du det nån gång i bland under 10 år så blir nog lacken fucked up!!

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
9 juli 2009
Rubank skrev:

Korrekt. Men nu handlar tråden endast om asfaltsfläckar, ingenting annat.
Att använda lera för att få bort asfaltsfläckar är ingen bra idé. Då har man valt fel kallavfettning. Så länge lacken är smutsig ska man undvika att vidröra ytan för att förhindra repor.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

MINI-fil
158 Inlägg
9 juli 2009
Thinner, Gnugga med flugsvamp!!!!! Ja mycket skall man läsa innan ögonen faller ur!
Kallavfettning först och sen naturavfettning så att hinnan från kallavfettningen försvinner.
Senast redigerat av ace666 (9 juli 2009)

Sök