3290
Sök

Varför anser alla att en kondensator inte hjälper något?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Har sett det hela tiden att folk skriver att man bör köpa batterier istället och att en kondensator inte hjälper..

I mitt fall så blinkade lamporna väldigt lite när jag drog på.. i och med att jag fick en kondensator billigt från
blekingebilradio så satte jag dit den.. den låg på 1,9 farad och mina lampor slutade att blinka och ljudet blev
faktiskt en aning bättre. Basen följde med bättre i rytmen kändes det som (kanske en inbillning)..


Men alla tjatar och säger att man bör köpa batterier.. många gör det även utan någon erfarenhet utan säger
det bara för att alla andra säger det.

Visst, det är mycket bättre att köpa batterier men tycker att kondensatorn har fått så dåligt rykte nuförtiden.
Dessutom är det snyggt wink


Varför anser många att den inte hjälper något? Nyfiken...


16 197 Inlägg
8 juni 2009
#2
XtremeTuning skrev:
Har sett det hela tiden att folk skriver att man bör köpa batterier istället och att en kondensator inte hjälper..

I mitt fall så blinkade lamporna väldigt lite när jag drog på.. i och med att jag fick en kondensator billigt från
blekingebilradio så satte jag dit den.. den låg på 1,9 farad och mina lampor slutade att blinka och ljudet blev
faktiskt en aning bättre. Basen följde med bättre i rytmen kändes det som (kanske en inbillning)..


Men alla tjatar och säger att man bör köpa batterier.. många gör det även utan någon erfarenhet utan säger
det bara för att alla andra säger det.

Visst, det är mycket bättre att köpa batterier men tycker att kondensatorn har fått så dåligt rykte nuförtiden.
Dessutom är det snyggt wink



Varför anser många att den inte hjälper något? Nyfiken...

därför att.. allt en konding gör att att leverera strömen snabbare till steget/stegen.. har du ett kasst batteri elle dålig ladding så kvittar de hur många kondingar du har för du får INTE mer ström för du.. kanske något stabilare men inte mer ström.. å eftersom att saker å ting blinkar i bilen så har man för lite ström.
Senast redigerat av evilaudio (8 juni 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

134 Inlägg
8 juni 2009
#3
XtremeTuning skrev:
Har sett det hela tiden att folk skriver att man bör köpa batterier istället och att en kondensator inte hjälper..

I mitt fall så blinkade lamporna väldigt lite när jag drog på.. i och med att jag fick en kondensator billigt från
blekingebilradio så satte jag dit den.. den låg på 1,9 farad och mina lampor slutade att blinka och ljudet blev
faktiskt en aning bättre. Basen följde med bättre i rytmen kändes det som (kanske en inbillning)..


Men alla tjatar och säger att man bör köpa batterier.. många gör det även utan någon erfarenhet utan säger
det bara för att alla andra säger det.

Visst, det är mycket bättre att köpa batterier men tycker att kondensatorn har fått så dåligt rykte nuförtiden.
Dessutom är det snyggt wink


Varför anser många att den inte hjälper något? Nyfiken...

den hjälper men för priset för en kondensator kan du istället köpa ett batteri som hjälper mer, har man blinkande lampor så bör man se över kablar, generator, batteri istället för o köpa en kondensator, du fixar inte problemet du döljer det bara, det är som att ta på sig deodorant istället för o duscha. som sagt så många gånger förr så har batterierna blivit snabbare och kondensatorn har blivit ganska onödig, men som själv säger så kan man ju ha en för utseendets skull,

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#4
Okej, då fick jag svar på mina frågor smile

Fick min kondensator för 600 spänn, och den var ny. Så det var fint pris.


7 274 Inlägg
8 juni 2009
#5
Då hade jag hellre använt dom 600 till 50mm² kablar för generatorn och batteriet.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2009
#6
Dock ger ju inte 2-3 batterier mer att spela för tongue om man har problem. Visst man kan spela längre tid om bilen är avslagen, men det krävs betydligt mkt bättre generator o.s.v. förr att kunna underhållsladda batterierna. samt så kan batterierna äta upp varann.

Det är ju helt klart bättre med 2 batterier än 1 om anlägningen är på några 1000w. Men man måste ju fortfarande se över så batterierna laddas, annars är dem inte till så står nytta tongue

kondingfrågan ids jag inte ens diskutera, då jag gjort de i 100trådar, alla vet varför man inte ska ha det och när man ska ha det.

Ingen ide att slänga på ett plåster på ett stort sår.
Senast redigerat av pattilatti2 (8 juni 2009)


16 197 Inlägg
8 juni 2009
#7
pattilatti2 skrev:
Dock ger ju inte 2-3 batterier mer att spela för tongue om man har problem. Visst man kan spela längre tid om bilen är avslagen, men det krävs betydligt mkt bättre generator o.s.v. förr att kunna underhållsladda batterierna. samt så kan batterierna äta upp varann.

Det är ju helt klart bättre med 2 batterier än 1 om anlägningen är på några 1000w. Men man måste ju fortfarande se över så batterierna laddas, annars är dem inte till så står nytta tongue

kondingfrågan ids jag inte ens diskutera, då jag gjort de i 100trådar, alla vet varför man inte ska ha det och när man ska ha det.

Ingen ide att slänga på ett plåster på ett stort sår.

vet inte om ja kan hålla me dig helt, när min jetta va vit å de satt RF prylar i den så hade ja 5 batterier å en generator på 90 amp.. de funka huuuuur bra som helst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2009
#8
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
Dock ger ju inte 2-3 batterier mer att spela för tongue om man har problem. Visst man kan spela längre tid om bilen är avslagen, men det krävs betydligt mkt bättre generator o.s.v. förr att kunna underhållsladda batterierna. samt så kan batterierna äta upp varann.

Det är ju helt klart bättre med 2 batterier än 1 om anlägningen är på några 1000w. Men man måste ju fortfarande se över så batterierna laddas, annars är dem inte till så står nytta tongue

kondingfrågan ids jag inte ens diskutera, då jag gjort de i 100trådar, alla vet varför man inte ska ha det och när man ska ha det.

Ingen ide att slänga på ett plåster på ett stort sår.

vet inte om ja kan hålla me dig helt, när min jetta va vit å de satt RF prylar i den så hade ja 5 batterier å en generator på 90 amp.. de funka huuuuur bra som helst.

okok. ja märker då skillnad i min om jag har på bilen elr inte på, men de kanske är olika då. tkr min är väldigt mkt sämre på att ladda då ja har bägge batterierna igång. (Har skiljerelä)

Jag har 50mm2 kablage till allt så inga onödiga comments till de tongue


16 197 Inlägg
8 juni 2009
#9
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
Dock ger ju inte 2-3 batterier mer att spela för tongue om man har problem. Visst man kan spela längre tid om bilen är avslagen, men det krävs betydligt mkt bättre generator o.s.v. förr att kunna underhållsladda batterierna. samt så kan batterierna äta upp varann.

Det är ju helt klart bättre med 2 batterier än 1 om anlägningen är på några 1000w. Men man måste ju fortfarande se över så batterierna laddas, annars är dem inte till så står nytta tongue

kondingfrågan ids jag inte ens diskutera, då jag gjort de i 100trådar, alla vet varför man inte ska ha det och när man ska ha det.

Ingen ide att slänga på ett plåster på ett stort sår.

vet inte om ja kan hålla me dig helt, när min jetta va vit å de satt RF prylar i den så hade ja 5 batterier å en generator på 90 amp.. de funka huuuuur bra som helst.

okok. ja märker då skillnad i min om jag har på bilen elr inte på, men de kanske är olika då. tkr min är väldigt mkt sämre på att ladda då ja har bägge batterierna igång. (Har skiljerelä)

Jag har 50mm2 kablage till allt så inga onödiga comments till de tongue

hade inte skiljerelä i min bil smile    har aldrig fattat varför man ska ha de... bara en massa mer skit som kan strula.. hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2009
#10
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:

vet inte om ja kan hålla me dig helt, när min jetta va vit å de satt RF prylar i den så hade ja 5 batterier å en generator på 90 amp.. de funka huuuuur bra som helst.

okok. ja märker då skillnad i min om jag har på bilen elr inte på, men de kanske är olika då. tkr min är väldigt mkt sämre på att ladda då ja har bägge batterierna igång. (Har skiljerelä)

Jag har 50mm2 kablage till allt så inga onödiga comments till de tongue

hade inte skiljerelä i min bil smile    har aldrig fattat varför man ska ha de... bara en massa mer skit som kan strula.. hehe

haha, ja har de bara för att ja inte ska tömma ur bägge batterierna tongue kan ju bero på de att de är lite trögladdat... ska nog ta bort det iaf, körde du säkringar fram och bak innan batteriet?


16 197 Inlägg
8 juni 2009
#11
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:

okok. ja märker då skillnad i min om jag har på bilen elr inte på, men de kanske är olika då. tkr min är väldigt mkt sämre på att ladda då ja har bägge batterierna igång. (Har skiljerelä)

Jag har 50mm2 kablage till allt så inga onödiga comments till de tongue

hade inte skiljerelä i min bil smile    har aldrig fattat varför man ska ha de... bara en massa mer skit som kan strula.. hehe

haha, ja har de bara för att ja inte ska tömma ur bägge batterierna tongue kan ju bero på de att de är lite trögladdat... ska nog ta bort det iaf, körde du säkringar fram och bak innan batteriet?

säkring?? e de nåt man kan äta???

brukar du sätta en slangklämma på vattenslangen när du tvättar bilen??

för de e ju samma sak.. wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

yrkeschaufför
709 Inlägg
8 juni 2009
#12
evilaudio skrev:
XtremeTuning skrev:
Har sett det hela tiden att folk skriver att man bör köpa batterier istället och att en kondensator inte hjälper..

I mitt fall så blinkade lamporna väldigt lite när jag drog på.. i och med att jag fick en kondensator billigt från
blekingebilradio så satte jag dit den.. den låg på 1,9 farad och mina lampor slutade att blinka och ljudet blev
faktiskt en aning bättre. Basen följde med bättre i rytmen kändes det som (kanske en inbillning)..


Men alla tjatar och säger att man bör köpa batterier.. många gör det även utan någon erfarenhet utan säger
det bara för att alla andra säger det.

Visst, det är mycket bättre att köpa batterier men tycker att kondensatorn har fått så dåligt rykte nuförtiden.
Dessutom är det snyggt wink



Varför anser många att den inte hjälper något? Nyfiken...

därför att.. allt en konding gör att att leverera strömen snabbare till steget/stegen.. har du ett kasst batteri elle dålig ladding så kvittar de hur många kondingar du har för du får INTE mer ström för du.. kanske något stabilare men inte mer ström.. å eftersom att saker å ting blinkar i bilen så har man för lite ström.

jag skulle hällre lägga ut det så här: en kondning fyller i små spännings glapp till steget. så att steget kan leverera exack lika mycket ström till basen hela tiden..
men med ett kackigt batteri är det dumt med en kondning bättre att köpa ett batteri och om man nu VILL köpa en kondning så gör man det.
men "många" som andvänder kondningar har igentligen ingen andvändning för dom.
en kondning kan man förklara ganska enkelt.
tänk dej en balong som du blåser upp tillslut sprängs ballngen
kondningen laddas upp till ett visst läge då levererar den.. ganska svårt att förklara ändå .. men det kanske hjälper lite

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2009
#13
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:

hade inte skiljerelä i min bil smile    har aldrig fattat varför man ska ha de... bara en massa mer skit som kan strula.. hehe

haha, ja har de bara för att ja inte ska tömma ur bägge batterierna tongue kan ju bero på de att de är lite trögladdat... ska nog ta bort det iaf, körde du säkringar fram och bak innan batteriet?

säkring?? e de nåt man kan äta???

brukar du sätta en slangklämma på vattenslangen när du tvättar bilen??

för de e ju samma sak.. wink

HAHA. jo jag vet, ja har kört utan rätt ofta men ja fundera på om man skulle sätta för säkerheten tongue


10 287 Inlägg
9 juni 2009
#14
Jag citerar mig själv angående kondensatorer:

-------------------------------------------------------------


Det kondensatorer gör primärt om man nu sätter sig att räkna på det är att:

(OK, jag vet att ingen orkar läsa detta men kontentan är att kondensatorer "håller upp" spänningen kortvarit bättre än ett batteri (under vissa förhållanden) och att kondensatorer kan hjälpa till att få ut maximala prestanda från slutstegets nätdel och därmed indirekt max effekt ur slutsteget )

Vi startar.....

Låt oss anta att vi har ett välladdat batteri på 14V med en inre resistans på 10milliohm och sedan 4 meter 33kvmm kopparkabel till slutsteget. kabeln kommer då att ha 2 milliohm. För enkelhets skull bortser vi från resistans i jord (vi kan säga att den är inbakad i kabelns resistans). På detta har vi en kondensator monterad på kabelns ände. Om vi nu belastar likströmsmässigt med 100A så kommer spänningen på batteriet att vara 14 - (.01 x 100 ) = 13V och spänningen borta vid kondensatorn att vara 13 - (.002 x 100) = 12.8V. Detta är den högsta spänning vi kommer att få på kondensatorn om vi belastar kontinuerligt med 100A.

Men musik är inte kontinuerlig belastning - så i tysta partier kommer kondensatorn att laddas upp till batteriets spänning, dvs 14V och börjar vi då momentant att belasta med 100A så kommer kondensatorn under dom första millisekunderna att ge steget mera spänning än 12.8V.

Hur länge?
Vi räknar (förenkling för att slippa jävlas med riktig krångelmatte): Antag en kondensator på 5F. Vid 14V har den en energi på 490Ws och på 12.8V en energi på 410Ws. Vi har alltså 80Ws i området mellan 14 och 12.8V som vi kan mata steget med. Om kondensatorn har en inre resistans på 1milliohm (ESR) så kommer man genom att räkna vanlig strömdelning att kunna se att slutsteget kommer till >90% att matas från kondensatorn till dess att dess spänning har gått ner till 12.8V.
Steget drar 100A. Det har vi definierat förut. I princip allt kommer från kondensatorn (enligt ovan, dvs "> 90%"). Steget vill vid 13V ha 1300W per sekund => 80Ws i kondensatorn räcker i 60 millisekunder (under dessa 60 millisekunder kommer spänningen att sjunka successivt från 14 till 12.8V och möta batteriets spänning)
(Beräkningen ovan är en överslgaberäkning - dvs den ger ett begrepp om storleksordningar. Räknar man med exakta formler eller simuleringsprogram så kanhända man kommer fram till 40 eller 75 millisekunder. Men huvudsaken med en överslagsberäkning är att visa att det inte är en millisekund eller tio sekunder)

Notera att detta gäller under förutsättningen att det har varit helt tyst och så blir det direkt en last på 100A. Verkligheten ser inte ut så.

Notera också balansen mellan ESR hos batteri och ESR hos kondensator. Dvs ju sämre batteri och desto bättre (större och mindre ESR) kondensator - desto mera skillnad kommer man att märka på tex blinkande lampor i bilen.
(ESR = Inre resistans)

Dessutom kan vän av ordning notera att jag har tagit i rejält med en 5F kondensator till 1kW slutsteg. Dvs fem gånger rekommendation.

Dom gör en annan sak också men det blir ännu djupare att reda ut än det ovan. Vi håller andan och dyker....


I ett slutsteg för bilbruk så sitter en switchad nätdel som gör om inkommade 12V till en högre dubbel spänningsförsörjning (tex +30 och -30V). Denna switchade nätdel består i princip av tex två snabba speciella switchtransistorer och en transformator. För att en sådan historia skall fungera så krävs att dessa switchtransistorer byter "state" mellan "på" och "av" inom loppet av en mikrosekund eller mindre. Gör dom inte det så kommer man att sänka prestanda (verkningsgrad) på omvandlaren och dessutom öka uppvärmingen av switchtransistorerna genom att man ökar ström-tidytan över transistorerna.

Boven i dramat som gör att transistorerna övergår långsamt mellan "på" och "av" heter induktans - "strömtröghet" och detta är en fysisk egenskap som finns tex hos alla ledningar och som INTE minskar även om man gör ledningen grövre. För att minimera denna induktans och därmed kunna göra switchen så effektiv som möjligt så lägger man en "påse" med snabb energi nära switchtransistorerna. Denna "påse" är en bank med kondensatorer.

Det man som konstruktör måste vara medveten om är att alla kondensatorer innehåller en egen induktans som blir större ju större kondingen är. Se tex:

https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/06766273.pdf

Så ser man att den ekvivalenta serieinduktansen stiger från 12nH till 35nH när man går från 15000uF till 0.33F. Och så beter sig alla kondensatorer - ju mera kapacitans man vill ha - desto mera måste man mosa in i höljet och desto längre "slingor" blir det i burken och långa slingor är detsamma som ökad induktans.

Därför vill man ha flera ganska små kondensatorer och inte en stor i denna "påse" med energi som ligger nära switcharna.

Problem i samband med detta:

Snabba strömomkopplingar som det är i dessa switchar är det samma som en radiosändare. Och man vill inte spy ut dessa högfrekventa störningar bakvägen ut till bilens elsystem. För att undvika detta lägger man till en strömtröghet på slutstegets matningsingång i form av en induktans som blockerar dessa strörningar.

Konsekvensen av detta kan vara att en yttre monterad kondensator inte kan hjälpa nätdelen i dess switchprestanda. Men för att veta detta måste man göra avancerade mätningar inuti slutsteget. Detta är något som kan skilja från slutsteg till slutsteg.

Notera att den interna kondensatorbanken i slutsteget inte sitter där för att hålla upp spänningen över tid - utan för att säkerställa nätdelens prestanda när transistorerna switchar.

Dessa interna kondingar kanske totalt ligger på 100.000uF (någon får gärna skruva upp ett fett steg och kolla) och om vi räknar lite på det så ser vi att energiinnehållet vid 14V är 10Ws och vid 10V 5Ws. Dvs tillför man inte någon yttre energi så har man 5Ws på sig innan spänningen sjunker till 10V. Har man då ett steg som drar 100A vid 12V så slukar det 1200W per sekund dvs 5Ws räcker att försörja steget i 4 millisekunder. Då har man något slags hum om hur länge denna inre kondensatorbank räcker innan något yttre - en yttre kondensator eller batteri - måste leverera mera energi.


(Formel: Energin i en konding räknas ut som W = (C*U*U) / 2 , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.)


Batteriers tröghet

När man pratar om batteriers tröghet så är det hastigheten på den kemiska processen som "släpper ifrån sig ström" i batterierna man diskuterar. Detta är jag ingen expert på men moderna batterier är mycket bättre än gamla och man bör definitivt notera att när det gäller energiförsörjningrn till en subbas så sker den per defibnition långsamt eftersom en subbas bara spelar låga frekvenser. Är man orolig för batteriernas snabbhet så kan det snarare vara så att man bör sätta kondensatorer på mid-steg och lyssna (objektivt...) på skillnader där.


--------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juni 2009
#15
Swedenrockers skrev:
Dags att klistra lite matnyttig info om det här tycker jag.
Är jag själv om det?

Nej.......men Göran tyckte annat när vi tog upp det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

733 Inlägg
10 juni 2009
#16
XtremeTuning skrev:
Okej, då fick jag svar på mina frågor smile

Fick min kondensator för 600 spänn, och den var ny. Så det var fint pris.

Det tycker jag faktiskt är dyrt för något man inte behöver... ett batteri på biltema kan också kosta 600 spänn och det hade gjort mer nytta än en kondensator. och man behöver inte ha en kraftig generator för att ha flera batteri heller.. min 90 amp generator laddar 4 stora batteri (400 ah totalt) och det funkar hur bra som helst.

M.v.h. Emil

jobbar påre
751 Inlägg
10 juni 2009
#17
som sagt. för synskull=) inge annat:)  alla har tjatat om snabba batterier så ids inte göra de ja med:) men att en generator på 90A inte ska klara av å ladda två batterier låter ju orimligt.... den laddar ju upp batterierna.. de blir ju inte mer å ladda bara för att man har två batterier..visserligen blir de två batterier att ladda..men bilen drar ju inte mer ström bara för att du har två batterier?.. lr är ja ute å cyklar?tongue enligt mig så låter de ganska fel att generatorer inte ska orka ladda batterierna..dem laddar ju stegvis upp batterierna..men visst..krämar man ur alla batterierna så får den de ju tungt..men  fortfarande så drar inte bilen dubbelt så mkt ström bara för att man har två batterier? enda som blir är att bilen har mer KRAFT i batterierna när de behövs.

nu kommer de sääääkert kommentarer:D


2 914 Inlägg
10 juni 2009
#18
jag tycker vi ska lägga denna tråd under "viktigt delen" om någon förstår vad jag menar.

jobbar påre
751 Inlägg
10 juni 2009
#19
jaaa helt klart:P lr en liknande iaf.. så de slipper komma upp ett par hundra stycken:P


Hifi Freak
462 Inlägg
10 juni 2009
#20
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
haha, ja har de bara för att ja inte ska tömma ur bägge batterierna tongue kan ju bero på de att de är lite trögladdat... ska nog ta bort det iaf, körde du säkringar fram och bak innan batteriet?

säkring?? e de nåt man kan äta???

brukar du sätta en slangklämma på vattenslangen när du tvättar bilen??

för de e ju samma sak.. wink

HAHA. jo jag vet, ja har kört utan rätt ofta men ja fundera på om man skulle sätta för säkerheten tongue

Va kör du osäkrat? Ja hoppas verkligen du skojar?

Men vist vill ni elda upp era bilar så gör det.. Men känns lite onödigt...

/Andreas



Sök