2658
Sök

Hur gör man vid reg.besiktning?? kan jag ens få igenom den?

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#21
nelle skrev:
E-30 skrev:
nelle skrev:
läst på nu på tråden som jag fick..ska inte tjafsa mer me dej.. förstår nu att de inte kommer att gå att få igenom den me turbo.. får bli o sätta i en b21a motor o bessa han me istället-_- .. stör mig grymt mkt på han jag köpte bilen av nu.. han sa nämligen att den va reggad me turbomotor.. o när ja köpte den va ja inte så kunnig om detta så nu när de e dags för besiktning så märker man av sånt:( o så har man ju lagt ut massvis me pengar på delar me.. o va får man för de.. inte ett skit:/

Då har du blivit grymt upplurad av säljaren, kräv omg att köpet går tillbaka. (se till att även få ersättning för alla dina utlägg) Har du kontaktat säljaren ang den misslyckade besiktningen?
Bara så du vet så är bilen olaglig även med B21A motorn. Eftersom du har prövotid på ditt nytagna körkort så åker detta väck vid en ev, poliskontroll. Bilen är så olaglig den kan bli oavsett vilken motor du hänger dit. Lämna tillbaka bilen snarast.

Hur tror du att säljaren kommer vilja betala tillbaka ersättning på delarna jag köpt?? varför tror du att bilen är olaglig me b21a?? de står nämligen i reglapparna att den är reggad me det.. hur kan en bil vara olaglig oavsett vilken motor ja hänger dit?????? o hur tror du att man bara kan "LÄMNA" tillbaka bilen i en privataffär??

Enl tidigare uppgift från dig själv, så köpte du bilen ombyggd till turbo med löfte om att den gått igenom reg-besiktningen vid SBP? Dessa uppgifter är nu ej övrensstämmande med verkligheten, bilen är i sitt nuvarande skick ej laglig att framföra på allmän väg. Jag tycker därför att du skall kontakta föregående ägare och be om en förklaring. Samt att köpet hävs. Vill han ej tillmötesgå dina krav, så kontaktar du konsumentombudsmannen i din hemma kommun. Som jag ser det har du blivit grundlurad. Du kan ju knappast byta motor inför varje kommande besiktning. Dessutom riskerar du att bli av med kortet vid färd med bilen.
Senast redigerat av E-30 (10 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Wallraff
319 Inlägg
10 juni 2009
#22
E-30 skrev:
mickius skrev:
Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Om man framför ett olagligt (turbo ombyggt) fordon på allmän väg och den ansvariga föraren har ett KK med prövotid, då omhändertar polisen vid en ev,kontroll kortet på plats. Dessutom väntar dryga böter.

Och om samma förare skulle råka krocka eller köra på någon annan person, så läggs hela betalningsbördan hos föraren. Detta kan komma att handla om hundratusentals kronor. Då bilen automatiskt saknar gällande bilförsäkring samt besiktningsgodkännande. Spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen p.g.a slarv. Den är fortfarande olaglig att framföra på allmän väg.

LÄGG NER!

SAMMA REGLER SOM FÖR DOM SOM INTE HAR PRÖVOTID bara att man får ta om körkortet när det väl händer.. när ska ni FATTA!?


1 892 Inlägg
10 juni 2009
#23
Är bilen reggad med B21A så kan det ju aldrig vara olagligt!!
Det är ju ingen vanlig bsiktning där B21A slunkit igenom av miss utan är Reg. besiktad pågrund av att han bytt motor,
Då är det int en olaglig bil!
BTW den är grym!!! wink


Magister Mundi Sum
177 Inlägg
10 juni 2009
#24
E-30 skrev:
mickius skrev:
Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Om man framför ett olagligt (turbo ombyggt) fordon på allmän väg och den ansvariga föraren har ett KK med prövotid, då omhändertar polisen vid en ev,kontroll kortet på plats. Dessutom väntar dryga böter.

Och om samma förare skulle råka krocka eller köra på någon annan person, så läggs hela betalningsbördan hos föraren. Detta kan komma att handla om hundratusentals kronor. Då bilen automatiskt saknar gällande bilförsäkring samt besiktningsgodkännande. Spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen p.g.a slarv. Den är fortfarande olaglig att framföra på allmän väg.

Du läser då inte på något innan du börjar hakka....

som sagt bilen är innreggad o besigtigar "alltså Laglig" med B21 sugis motorn...

O nelle Lycka till med allt....

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2009
#25
E-30 skrev:
Massor med skitsnack.

Det är helt sjuk vilken dålig attityd du har, sen att du har massor med faktafel gör det hela MYCKET roligare:

Tämligen vanligt att registrera Ascona med volvomotor, har iaf skådat 10-15 st, så att det skulle vara olagligt eller omöjligt är bull.

Och nej, man blir inte av med körkortet för att blir stoppad med en turbomotor, man åker på en registreringsbesiktning om den är besiktigad, annars så åker du på oskattad och obesiktigad (1500:-) gör det herrejösses många gånger inom loppet av något år så kan du säkert förlora styrlappen, men en gång så tar dom inte kortet av dig.

Sen varför har du så sjukt dålig attityd? Om det är någon form av terapiarbete för dig så finns det säkert andra forum som är bättre lämpade.
Till TS:

Hinka i en turbomotor med kat, så ska det väl gå igenom.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#26
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Massor med skitsnack.

Det är helt sjuk vilken dålig attityd du har, sen att du har massor med faktafel gör det hela MYCKET roligare:

Tämligen vanligt att registrera Ascona med volvomotor, har iaf skådat 10-15 st, så att det skulle vara olagligt eller omöjligt är bull.

Och nej, man blir inte av med körkortet för att blir stoppad med en turbomotor, man åker på en registreringsbesiktning om den är besiktigad, annars så åker du på oskattad och obesiktigad (1500:-) gör det herrejösses många gånger inom loppet av något år så kan du säkert förlora styrlappen, men en gång så tar dom inte kortet av dig.

Sen varför har du så sjukt dålig attityd? Om det är någon form av terapiarbete för dig så finns det säkert andra forum som är bättre lämpade.
Till TS:

Hinka i en turbomotor med kat, så ska det väl gå igenom.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Nu är det så att TS införskaffat bilen i tron att den redan var registreringsbesiktigad och godkänd vid SBP med aktuell turbomotor. Eftersom så nu icke är fallet, så finns det anledning att starkt ifrågasätta om köpet ska gå tillbaka. Min personliga uppfattning är att han blivit lurad.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#27
Sand_Man skrev:
E-30 skrev:
mickius skrev:
Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Om man framför ett olagligt (turbo ombyggt) fordon på allmän väg och den ansvariga föraren har ett KK med prövotid, då omhändertar polisen vid en ev,kontroll kortet på plats. Dessutom väntar dryga böter.

Och om samma förare skulle råka krocka eller köra på någon annan person, så läggs hela betalningsbördan hos föraren. Detta kan komma att handla om hundratusentals kronor. Då bilen automatiskt saknar gällande bilförsäkring samt besiktningsgodkännande. Spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen p.g.a slarv. Den är fortfarande olaglig att framföra på allmän väg.

Du läser då inte på något innan du börjar hakka....

som sagt bilen är innreggad o besigtigar "alltså Laglig" med B21 sugis motorn...

O nelle Lycka till med allt....

mm exakt.. tack så mycket..

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#28
E-30 skrev:
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Massor med skitsnack.

Det är helt sjuk vilken dålig attityd du har, sen att du har massor med faktafel gör det hela MYCKET roligare:

Tämligen vanligt att registrera Ascona med volvomotor, har iaf skådat 10-15 st, så att det skulle vara olagligt eller omöjligt är bull.

Och nej, man blir inte av med körkortet för att blir stoppad med en turbomotor, man åker på en registreringsbesiktning om den är besiktigad, annars så åker du på oskattad och obesiktigad (1500:-) gör det herrejösses många gånger inom loppet av något år så kan du säkert förlora styrlappen, men en gång så tar dom inte kortet av dig.

Sen varför har du så sjukt dålig attityd? Om det är någon form av terapiarbete för dig så finns det säkert andra forum som är bättre lämpade.
Till TS:

Hinka i en turbomotor med kat, så ska det väl gå igenom.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Nu är det så att TS införskaffat bilen i tron att den redan var registreringsbesiktigad och godkänd vid SBP med aktuell turbomotor. Eftersom så nu icke är fallet, så finns det anledning att starkt ifrågasätta om köpet ska gå tillbaka. Min personliga uppfattning är att han blivit lurad.

absolut så har jag juh blivit lurad men tkr inte du ska komma o prata massa skitsnack om att mitt kort ryker för att ja kör me en bil som just gått igenom en besiktning och fått ombesiktning på den..vad ja vet ska inte de vara olagligt bara man inte kör efter en månads tid utan att besiktat den::=?
Senast redigerat av nelle (10 juni 2009)

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#29
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Massor med skitsnack.

Det är helt sjuk vilken dålig attityd du har, sen att du har massor med faktafel gör det hela MYCKET roligare:

Tämligen vanligt att registrera Ascona med volvomotor, har iaf skådat 10-15 st, så att det skulle vara olagligt eller omöjligt är bull.

Och nej, man blir inte av med körkortet för att blir stoppad med en turbomotor, man åker på en registreringsbesiktning om den är besiktigad, annars så åker du på oskattad och obesiktigad (1500:-) gör det herrejösses många gånger inom loppet av något år så kan du säkert förlora styrlappen, men en gång så tar dom inte kortet av dig.

Sen varför har du så sjukt dålig attityd? Om det är någon form av terapiarbete för dig så finns det säkert andra forum som är bättre lämpade.
Till TS:

Hinka i en turbomotor med kat, så ska det väl gå igenom.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

nja jag tror de blir och återställa den me en b21a.. har nämligen inte dom pengarna te att införskaffa mig en ny turbomotor tyvär sad sen blir de väl o sälja hela kittet me turbo o motor o allt jag har i just nu:/

terazzi
10 juni 2009
#30
Fyfan vad mkt skitsnack i denna tråden!
E30 du borde läsa på mer innan du yttrar dig ;P

Nelle lycka till smile

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#31
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

404 Inlägg
10 juni 2009
#32
nelle skrev:
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Massor med skitsnack.

Det är helt sjuk vilken dålig attityd du har, sen att du har massor med faktafel gör det hela MYCKET roligare:

Tämligen vanligt att registrera Ascona med volvomotor, har iaf skådat 10-15 st, så att det skulle vara olagligt eller omöjligt är bull.

Och nej, man blir inte av med körkortet för att blir stoppad med en turbomotor, man åker på en registreringsbesiktning om den är besiktigad, annars så åker du på oskattad och obesiktigad (1500:-) gör det herrejösses många gånger inom loppet av något år så kan du säkert förlora styrlappen, men en gång så tar dom inte kortet av dig.

Sen varför har du så sjukt dålig attityd? Om det är någon form av terapiarbete för dig så finns det säkert andra forum som är bättre lämpade.
Till TS:

Hinka i en turbomotor med kat, så ska det väl gå igenom.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

nja jag tror de blir och återställa den me en b21a.. har nämligen inte dom pengarna te att införskaffa mig en ny turbomotor tyvär sad sen blir de väl o sälja hela kittet me turbo o motor o allt jag har i just nu:/

En adapter från turboflänsen till downpipen och sen ett insug från en b21a med förgasare så är det väl bara att köra igenom? sen är de ju bara att byta tillbaka till turbogrejerna direkt efter besiktning?

Billig och snabb lösning så har du den besiktad och kan köra två år... Har blivit stoppad flera ggr med turbokonverterade bilar och om de mot förmodan kollar under huven så är det som sagt en ny besiktning som gäller.
Senast redigerat av Attenator (10 juni 2009)


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2009
#33
Om du inte har pengar till en ny turbospis så gör som Attenator säger, fulbesiktiga så att du slipper oroa dig för att bli stoppad av en vanlig snut, det kan bli lite svettigt om det är bilinspektörer, men hur tror du alla som har herrejösses effekt gör? Inte besiktigar dom men påställt ladd och supermegadeluxturbon toppmonterad.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#34
discokapten skrev:
Om du inte har pengar till en ny turbospis så gör som Attenator säger, fulbesiktiga så att du slipper oroa dig för att bli stoppad av en vanlig snut, det kan bli lite svettigt om det är bilinspektörer, men hur tror du alla som har herrejösses effekt gör? Inte besiktigar dom men påställt ladd och supermegadeluxturbon toppmonterad.

En fråga: Eftersom bilen ej vart godkänd vid SBP, så finns det redan en notering i polisens register ang den olagliga turbokonverteringen. vid en senare ev, poliskontroll (efter ombesiktning) så ser de direkt att aktuellt fordon tidigare är underkänt vid kontrollbes p.g.a olagligt motorbyte. Hur tror du att polisen agerar i detta läge? lol

Tror knappast att han slipper undan med en ny 2:a regbesiktning. big_smile
Senast redigerat av E-30 (10 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

184 Inlägg
10 juni 2009
#35
E-30 skrev:
En fråga: Eftersom bilen ej vart godkänd vid SBP, så finns det redan en notering i polisens register ang den olagliga turbokonverteringen.

Har du nån källa för det påståendet?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 juni 2009
#36
E-30 skrev:
discokapten skrev:
Om du inte har pengar till en ny turbospis så gör som Attenator säger, fulbesiktiga så att du slipper oroa dig för att bli stoppad av en vanlig snut, det kan bli lite svettigt om det är bilinspektörer, men hur tror du alla som har herrejösses effekt gör? Inte besiktigar dom men påställt ladd och supermegadeluxturbon toppmonterad.

En fråga: Eftersom bilen ej vart godkänd vid SBP, så finns det redan en notering i polisens register ang den olagliga turbokonverteringen. vid en senare ev, poliskontroll (efter ombesiktning) så ser de direkt att aktuellt fordon tidigare är underkänt vid kontrollbes p.g.a olagligt motorbyte. Hur tror du att polisen agerar i detta läge? lol

Tror knappast att han slipper undan med en ny 2:a regbesiktning. big_smile

det är rent skitsnack som vanligt
en polisman kan inte gå in i sin dator och få fram bes uppgifter
jag var tvungen att visa papper från bes när jag blev stoppad för att kunna bevisa att motorn va lagligt reggad


1 050 Inlägg
10 juni 2009
#37
Team-Adolfsson skrev:
E-30 skrev:
discokapten skrev:
Om du inte har pengar till en ny turbospis så gör som Attenator säger, fulbesiktiga så att du slipper oroa dig för att bli stoppad av en vanlig snut, det kan bli lite svettigt om det är bilinspektörer, men hur tror du alla som har herrejösses effekt gör? Inte besiktigar dom men påställt ladd och supermegadeluxturbon toppmonterad.

En fråga: Eftersom bilen ej vart godkänd vid SBP, så finns det redan en notering i polisens register ang den olagliga turbokonverteringen. vid en senare ev, poliskontroll (efter ombesiktning) så ser de direkt att aktuellt fordon tidigare är underkänt vid kontrollbes p.g.a olagligt motorbyte. Hur tror du att polisen agerar i detta läge? lol

Tror knappast att han slipper undan med en ny 2:a regbesiktning. big_smile

det är rent skitsnack som vanligt
en polisman kan inte gå in i sin dator och få fram bes uppgifter
jag var tvungen att visa papper från bes när jag blev stoppad för att kunna bevisa att motorn va lagligt reggad

Hör dagligen på snutradion hur de frågar på olika fordon vid pågående snutkontroll, vid dessa tillfällen får den aktuella polispatrullen uppgift samtliga 2:or från den senaste besiktningen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2009
#38
E-30 skrev:
En fråga: Eftersom bilen ej vart godkänd vid SBP, så finns det redan en notering i polisens register ang den olagliga turbokonverteringen. vid en senare ev, poliskontroll (efter ombesiktning) så ser de direkt att aktuellt fordon tidigare är underkänt vid kontrollbes p.g.a olagligt motorbyte. Hur tror du att polisen agerar i detta läge? lol

Tror knappast att han slipper undan med en ny 2:a regbesiktning. big_smile

Varför försöker du få det till att det är olagligt? Han fick en anmärkning om registreringsbesiktning och fick han inte körförbud hos sbp så får han åka runt med motorn en månad innan han ska genomföra reg. bes (har jag för mig, så gjorde vi iaf när vi byggde oseriösa kirunacabbar).

"Föreläggande om registreringsbesiktning
Om man upptäcker vid en kontrollbesiktning eller poliskontroll, att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats, kan du få krav på dig att inom en månad inställa fordonet till registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att identifiera ett fordon, att fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret och att kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det. Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid."


Jag förstår inte riktigt vad din fråga gäller? Om det är så att han åker på en flygande efter det att han fulbesiktigat utan turbo, så får han en registrerings besiktning + ev böter, han blir INTE av med kk om det inte händer ett flertalet gånger under en kortare tid.

Sen har jag för mig (Hittar inte något om det förutom lösryckta trådar på FB) att du har två veckor på dig att registreringsbesiktiga bilen efter att ändringarna är gjorda (Kapa taket, montera drag osv.) Vilket man då naturligtvis hävdar vid en ev. flygande bes.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#39
E-30 skrev:
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

vart har du fått det ifrån???  är det att jag kör me turbo? men jag har ju fått ombesiktning så jag får juh köra me den en månad till.. för din försäkring gäller väl om du får ombesiktning??

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2009
#40
Trafik gäller alltid.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök