3540
Sök

Dumpventil och öppet luftfilter i Saab 900 turbo

75 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt en JBR dump som jag har satt in i min bil (saab 900 2.0t -97) men det ger inte det där *Pssssss* ljudet? Behöver jag bara kapa fjädern lite i dumpen eller måste jad dra upp laddtrycket? just nu laddar den "orginal". Har mitt öppna luftfilter något med pysljudet ifrån dumpen o göra? Jag vill ju att den ska pysa så högt som möjligt! ctongue
något tips på nåt bra öpper sportluftfilter annars?
köpte mitt på Micro för typ 600:-

Tack för svar


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 juni 2009
#2
Om du kör med öppen dump så har inte luftfiltret något med det att göra.
För att få högre dumpljud så får du chippa bilen så att laddet höjs.
Jag provade med öppen dump på min som är original och det lät bara fjolligt så jag kör med original återcirkulerande och ett öppet filter med avskärmning på min.

OCH NEJ ! Även om någon skriver att det går att pysa upp laddet så funkar det INTE bra på en saab pga. av magnetventilen och APC systemet, så det ska du ABSOLUT INTE göra.
Tänkte bara skriva detta då jag skulle tro att någon kommer å skriva att du kan pysa upp laddet, men det går INTE.

/Påsen

PÅSEN RACING

75 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#3
Så det låter inte mer för att man drar upp laddtrycket lite då?
Men är chiptrim steg1 ett bra alternativ i en bil som gått typ 21xxx mil?


371 Inlägg
11 juni 2009
#4
Du får ett tydligare dumpljud av högre laddtryck. Detta är dock något du inte bör "pysa" eller skruva fram om du ser till bilens bästa wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

75 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#5
Okej då kanske det sliter lite väl på turbon då eller?
Men nu blir det nästan bara snurrljud ifrån min JBR dump, ska man bara kapa fjädern då eller så den inte behöver så jävla mycke tryck för att släppa?


371 Inlägg
13 juni 2009
#6
Motorn klarar tryckhöjningen i sig, men den måste ske på ett korrekt vis. Med annan programvara (s.k chippning) så bibehåller du styrsystemets säkerhetsfunktioner smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2009
#7
Pyser du för mycket så saknas det ju lite bensin i det hela tongue Tror nog inte kolvar och så mår så bra av att går riktigt magert wink


75 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#8
Hehe det tror inte jag heller!
Får satsa på en steg 1 chip tongue
hade ju inte skadat me liite fler hästar om man säger så wink
Men ja undrar fortfarande om det hjälper att kapa fjädern lite grann..?


7 275 Inlägg
13 juni 2009
#9
Megalomaniacal skrev:
Hehe det tror inte jag heller!
Får satsa på en steg 1 chip tongue
hade ju inte skadat me liite fler hästar om man säger så wink
Men ja undrar fortfarande om det hjälper att kapa fjädern lite grann..?

Öppnar dumpen som den ska eller slår luften tillbaka mot turbon?
Dålig vakumslang kanske?
Annars får du kapa fjädern lite om du inte har brickor innuti.


75 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Megalomaniacal skrev:
Hehe det tror inte jag heller!
Får satsa på en steg 1 chip tongue
hade ju inte skadat me liite fler hästar om man säger så wink
Men ja undrar fortfarande om det hjälper att kapa fjädern lite grann..?

Öppnar dumpen som den ska eller slår luften tillbaka mot turbon?
Dålig vakumslang kanske?
Annars får du kapa fjädern lite om du inte har brickor innuti.

Jag bytte faktiskt vakumslangen.
För dumpen öppnar som den ska...
Men antar att den är lite hårt inställd för min bil
så jag får la kapa fjädern en liten bit bara hoppas jag. smile


7 275 Inlägg
13 juni 2009
#11
Megalomaniacal skrev:
Brains skrev:
Megalomaniacal skrev:
Hehe det tror inte jag heller!
Får satsa på en steg 1 chip tongue
hade ju inte skadat me liite fler hästar om man säger så wink
Men ja undrar fortfarande om det hjälper att kapa fjädern lite grann..?

Öppnar dumpen som den ska eller slår luften tillbaka mot turbon?
Dålig vakumslang kanske?
Annars får du kapa fjädern lite om du inte har brickor innuti.

Jag bytte faktiskt vakumslangen.
För dumpen öppnar som den ska...
Men antar att den är lite hårt inställd för min bil
så jag får la kapa fjädern en liten bit bara hoppas jag. smile

Om den öppnar som den ska finns det ingen mening med att kapa fjädern.


75 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#12
Men det kommer bara snurrljud, gasar man på fullt i 3:a (tror jag) så laddtrycket når sin "topp" så får den till ett litet pýsljud, så det känns som att fjädern är lite för hård för att den ska öppnas ordentligt av det tryck min bil ger ifrån sig... kan det stämma?


7 275 Inlägg
13 juni 2009
#13
Snurrljud?
Alltså slår luften tillbaka på turbon eller öppnar dumpen?
Finns många filmer och ljudklipp som du kan lyssna på hur det låter.
Sök på typ turbosurge eller så på youtube.


Svetsare
3 150 Inlägg
13 juni 2009
#14
Megalomaniacal skrev:
Men det kommer bara snurrljud, gasar man på fullt i 3:a (tror jag) så laddtrycket når sin "topp" så får den till ett litet pýsljud, så det känns som att fjädern är lite för hård för att den ska öppnas ordentligt av det tryck min bil ger ifrån sig... kan det stämma?

Den borde ju antingen öppna eller inte öppna tycker man ju  :S

Måste säga också att ju högre ladd du har ju mer hörs pysljudet. Det kan också bero på att dumpen inte har någon "ljudhöjartratt"?

Ps. vad har du för ladd?


Edit.   Testa en ställbar, när jag testa min första gången så slog luften tillbaka på turbon och resulterade i ljudet:  WroooM   Psh-psh-psh-psh-psh.  Är de det ljudet du hör i din?  Fick ställa ner den något så den precis öppnar och nu är det lite vassare dumpljud.  Testa med ställbar.

Edit2. Såg nu på lite bilder att dom ska vara ställbara?  :S  Är din ställbar?
Senast redigerat av ZonaX (13 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

75 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#15
Brains skrev:
Snurrljud?
Alltså slår luften tillbaka på turbon eller öppnar dumpen?
Finns många filmer och ljudklipp som du kan lyssna på hur det låter.
Sök på typ turbosurge eller så på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=Pfg0EVcLkaA
Sådär låter den ungefär, jag haatar det! tongue


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
14 juni 2009
#16
Jakob du e bra snurrig wink kapa fjädern lite du smile

tjooolihoo

75 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#17
ZonaX skrev:
Megalomaniacal skrev:
Men det kommer bara snurrljud, gasar man på fullt i 3:a (tror jag) så laddtrycket når sin "topp" så får den till ett litet pýsljud, så det känns som att fjädern är lite för hård för att den ska öppnas ordentligt av det tryck min bil ger ifrån sig... kan det stämma?

Den borde ju antingen öppna eller inte öppna tycker man ju  :S

Måste säga också att ju högre ladd du har ju mer hörs pysljudet. Det kan också bero på att dumpen inte har någon "ljudhöjartratt"?

Ps. vad har du för ladd?


Edit.   Testa en ställbar, när jag testa min första gången så slog luften tillbaka på turbon och resulterade i ljudet:  WroooM   Psh-psh-psh-psh-psh.  Är de det ljudet du hör i din?  Fick ställa ner den något så den precis öppnar och nu är det lite vassare dumpljud.  Testa med ställbar.

Edit2. Såg nu på lite bilder att dom ska vara ställbara?  :S  Är din ställbar?

Min saab laddar kanske 0.7 - 0.9 bar kanske... Den är helt orginal iaf.
Jan kan ställa in den litegrann men det hjälpte inte och den har "ljudhöjartratt"
Jag hatar det jävla snurr ljudet iaf, det är en sak som är säkert tongue


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
14 juni 2009
#18
du ska inte börja ställa på laddet om du inte chippar den för då får du pankaka i motorn

tjooolihoo

3 295 Inlägg
14 juni 2009
#19
har du några bilder på hur du har monterat den?


75 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#20
Slave_joe skrev:
har du några bilder på hur du har monterat den?

Jag kan fixa en bild roll



Sök