5060
Sök

Skillnad mellan hifi och pa bas?

406 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Som frågan lyder, var ligger skillnaden? Är det olika parametrar eller material(utomhusbruk)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

1 468 Inlägg
11 juni 2009
En hifi bas är med hifisteg osv och spelar djup bas hur låg och hög volym du än har. 

En PA-bas spelar djupare bas juh högre du spelar. en pa bas låter inte så mycket på låga volymer då man sällan driver PA med substeg.

Man brukar driva dom med aningen högre effekt vad jag vet.

en pa bas ska trycka i korgen och spela högt.
Den spelas i musik så musik kommer ut från basen med.

en hfibas ska spela djupt hela tiden och det ska inte koma ut musik från hifibasen utan ren bas.
xc90 skrev:
Som frågan lyder, var ligger skillnaden? Är det olika parametrar eller material(utomhusbruk)

406 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Leo86 skrev:
En hifi bas är med hifisteg osv och spelar djup bas hur låg och hög volym du än har. 

En PA-bas spelar djupare bas juh högre du spelar. en pa bas låter inte så mycket på låga volymer då man sällan driver PA med substeg.

en hfibas ska spela djupt hela tiden och det ska inte koma ut musik från hifibasen utan ren bas.
xc90 skrev:

Tackar för svaret.......vilket leder mig in på en annan fråga/problem.......jag hade tänkt driva en pa bas (p.audio WN-15S)  med MDS PH-200 inbyggnads bassteg, då kanske det inte är nån bra kombination? Basen kommer att delas vid c:a 180hz............Kommer att ha grejorna på jobbet(lokal) bara så några överdrivna krav har man inte.

1 468 Inlägg
11 juni 2009
jorå. det kommer funka.
för då bygger du som hifi bas. en hifibas är uppbyggda på ett helt annat sätt än pa basar i lådorna. ta hem en ritning och bygg  en hifibas av det.
det vill säga en låda på ca 100liter tillsammans med ett ganska bra rör-system i lådan så komer det spela riktigt bra.

Jag skulle dock valt ett kraftigare steg för bättre och starkare attack.
ett steg på kanske 450 w-rms tror jag skulle passa bättre faktiskt då jag har mer erfarenhet av hemmaljud än illjud =P.

xc90 skrev:
Leo86 skrev:

xc90 skrev:

Tackar för svaret.......vilket leder mig in på en annan fråga/problem.......jag hade tänkt driva en pa bas (p.audio WN-15S)  med MDS PH-200 inbyggnads bassteg, då kanske det inte är nån bra kombination? Basen kommer att delas vid c:a 180hz............Kommer att ha grejorna på jobbet(lokal) bara så några överdrivna krav har man inte.

Visionär
59 Inlägg
11 juni 2009
Leo86 skrev:

xc90 skrev:

Ursäkta mej men du har ingen aning om vad du pratar om va!? roll

Vi kör för det första dedikerade slutsteg till våra subbar och delar dom aktivt vilket är vanligare än passiva riggar idag. Subbarna spelar lika djupt oavsett volym frekvensomfånget är stort även när man inte spelar så starkt. Ett pa spelar ofta i öppna miljöer och för att skapa ljudtryck behöver du således fler högtalare och effekt för att uppnå det resultat. Som sagt hifibasar kommer återge de frekvenser du ger dem beroende på delning och branthet. Det är likadant med basar för pabruk. tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juni 2009
Enkelt förklarat (kortfattat)

Konstruktionen och parametrarna skiljer mest.
De flesta PA-basar jag kikat på har kortare slaglängd och dess parametrar passar relativt ofta bättre i hornlösning än i andra lådtyper för att få en hög verkningsgrad iom deras användningsområde så som Milliway nämnde....bara för att nämna ngr få skillnader wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

297 Inlägg
11 juni 2009
pa bas till bil? :S trodde de va en hemmaljuds term ju XD märks att man är ny inom billjud tongue

gäller de samma här då att en hifi bas generellt sett spelar renare än en pa bas men pa basen spelar högre?

sry för att ja lånar tråden smile

jobbar påre
751 Inlägg
11 juni 2009
Leo86 skrev:

xc90 skrev:

njaaa... alltså:P man spelar ALLTID med substeg..men dock så använder man ett slutsteg och ett filter före slutsteget. alltså tsm blir dessa ett subslutsteg..

alltså en PA sub spelar man visst med subvolym om man säger så...alltså man använder inte nå "full" pass så att säga..de gör man på högtalare inte på bas.. dock innehåller PA-toppar även subbasar, men oftast så är basen så att den inte spelar högre frekvenser. så den spelar inte destomer musik ändå, utan dunkar på bra..

angånende om dem spelar renare vet ja inte.. har haft en HIFI baslåda som ja lirat med när ja var DJ och kan säga att mina nuvarande lådor spelar DUbbelt så cleant och HÖÖÖGre.. spelar hemma med PA system.låter sjukt bra..
satsar man på kvallite så funkar de helt klart..mende är inge billligt å satsa på kvallitesmärke.. en av mina 15" element kostar kring 6500kr/st, ALLTSÅ svindyrt.. detta är dock är basarna bland de billigare man köper i en anläggning.. tex slutstegen om man ska ha kvallitet med bra effekt så ligger prislappen HÖGT HÖGT.

detta skriver ja med erfarenhet av att ja själv äger en relativt stor anläggning på 4Toppar och 2 subbar där subblådorna innehåller 2x15" basar och 2 av topparna innehåller varsin 15" bas och 2sista topparna innehåller varsin 12" bas...

dock kan ja inte säga vad som är skillnade mellan PA och HIFI då jag vet med mig att HIFI är för hemmet PA är för LIVE i stora lokaler då dom klarar av å fylla ut stora lokaler så som en HIFI högtalare/bas inte klarar av...
Senast redigerat av Pro_fxr (11 juni 2009)

1 468 Inlägg
11 juni 2009
japps. detstämmer.

Jag har spelat med dubbla 18" och 4x15" i pa basar i min hembio. men en 12" hifibas i rätt låda slår dom alla i renligheten.

Om man inte gör andra lådor till pa basarna än dom som är gjorda för pa-elementen för att spela högt.

Det är min syn på det hela. stor skilnad på PA-bas och hifi-bas.

Jonathan_lindgren skrev:
pa bas till bil? :S trodde de va en hemmaljuds term ju XD märks att man är ny inom billjud tongue

gäller de samma här då att en hifi bas generellt sett spelar renare än en pa bas men pa basen spelar högre?

sry för att ja lånar tråden smile

1 468 Inlägg
11 juni 2009
har ägt diverse med. och i basdjup och kontroll och renlighet så spelar en bra hifisub för ca 5000:- bättre än 2 pa subbar för 10.000:-. ENLIGT MIG så jag hela tiden kör i lägenhet.
Men efter allt så har jag komit fram till att hemma är det bättre att spela med en fin hifisub eller en bra låda med en bilbas än att spela med PA. OM man inte är ute efter ett helvetes tryck.

Finljud - hifi

Tryck och spela högt - PA.

Jag har ju använt en magnat agressor 20" i en bra låda och det spelade bättre än när jag hade dubbla 18" PA-basar eller dubbla 15"are.

men jag har fastnat lite mer för tryck numer så fuderar på o införskaffa lite störe leksaker till mitt hem...
Pro_fxr skrev:
Leo86 skrev:

xc90 skrev:

njaaa... alltså:P man spelar ALLTID med substeg..men dock så använder man ett slutsteg och ett filter före slutsteget. alltså tsm blir dessa ett subslutsteg..

alltså en PA sub spelar man visst med subvolym om man säger så...alltså man använder inte nå "full" pass så att säga..de gör man på högtalare inte på bas.. dock innehåller PA-toppar även subbasar, men oftast så är basen så att den inte spelar högre frekvenser. så den spelar inte destomer musik ändå, utan dunkar på bra..

detta skriver ja med erfarenhet av att ja själv äger en relativt stor anläggning på 4Toppar och 2 subbar där subblådorna innehåller 2x15" basar och 2 av topparna innehåller varsin 15" bas och 2sista topparna innehåller varsin 12" bas...

dock kan ja inte säga vad som är skillnade mellan PA och HIFI då jag vet med mig att HIFI är för hemmet PA är för LIVE i stora lokaler då dom klarar av å fylla ut stora lokaler så som en HIFI högtalare/bas inte klarar av...

jobbar påre
751 Inlägg
11 juni 2009
jaoo..men vad har du för märke på dina PA... mina mindre toppar spelar inte ens nästan lika bra som mina stora..ändå är dom nyare... de är för att dom mindre heter "Gemini" och är ett billomärke men spelar helt OK.. och mina stora är "Electro voice" och är då ett DYYYRT märke.. som sagt så bara baselementet kostar 6500spänn typ.. sen kollade ja upp liknande diskanter (Aluminium Horn och driver) kostade ca 4000kr att köpa.. så de är en del pengar..och ändå är de bara en högtalare...

mkt billigare å bygga ett bra ljud hemma av tex bilhögtalare än med PA då PA är sjukt dyrt om man ska ha kvallite som i sin tur ger bra ljud. man får de man betalar för helt enkelt...

406 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tackar för alla svar...........
Det känns som att man valt rätt element(pa) då jag inte är ute efter välljud utan mer lite tryck....på fredagseftermiddagarna när man ska "komma igång" big_smile
Visserligen billigt element+ inget överdrivet steg men man får göra det bästa av det........

1 468 Inlägg
11 juni 2009
haha joo. dyra saker med kvalité e juh alltid bra.

Jag har kört earthquake bilbasar 18"
Yamaha, Cervin vega, Elektro voice (EV TOUR-X TX2152) äckligt dyra. men tycker ändå inte att dom räcker till riktigt,

Behringer osv osv. har prövat det mesta typ o lyssnat på det mesta.

Billebro är dyra men har inte någon kvalité någonstans.
Och det där med att dom har samma tillverkningsfabrik som cervin vega e bullshit. varför e deras sakerinte lika bra då kan man undra.

Renkus-Heinz STX9/44

Lyssna på ett par sånna och allt annat låter skit..

då vet du vad skillnad på kvalité och kvalité är i pa-väg.

Electro voice är ett jävligt bra märke.  meninte mer än det.

Det är vad jag tycket, men visst. du kanske har nåt jaginte lyssnat på? =P.

Har du nån bild på dom? rent allmänt för att se vad du har?

Mvh smile
Pro_fxr skrev:
jaoo..men vad har du för märke på dina PA... mina mindre toppar spelar inte ens nästan lika bra som mina stora..ändå är dom nyare... de är för att dom mindre heter "Gemini" och är ett billomärke men spelar helt OK.. och mina stora är "Electro voice" och är då ett DYYYRT märke.. som sagt så bara baselementet kostar 6500spänn typ.. sen kollade ja upp liknande diskanter (Aluminium Horn och driver) kostade ca 4000kr att köpa.. så de är en del pengar..och ändå är de bara en högtalare...

mkt billigare å bygga ett bra ljud hemma av tex bilhögtalare än med PA då PA är sjukt dyrt om man ska ha kvallite som i sin tur ger bra ljud. man får de man betalar för helt enkelt...

6 851 Inlägg
12 juni 2009
Pro_fxr skrev:

öhh..ok. Vill man ha kvalité på bilhögtalare så är dessa inte heller billiga.
Som ett exempel, min 12" bas listar ca:4000:- och jag kan nog räkna upp endel som kostar mer än så.
Så att säga att det skulle vara mycke billigare att köpa bilhögtalare vet jag inte om det är helt 100 rätt?
Senast redigerat av TT-Avant (12 juni 2009)

94 Inlägg
12 juni 2009
Leo86 skrev:

Så bas är inte musik?
Senast redigerat av Svampfest (12 juni 2009)

6 851 Inlägg
12 juni 2009
Svampfest skrev:
Leo86 skrev:

Så bas är inte musik?

En bas är heller ingen högtalare ;P

1 468 Inlägg
12 juni 2009
bas är väl mer toner än musik?
Annars har jag missat nåt stort.
Men en 20hz ton är juh iinte musik förutom att man kan kalla det mmusik för öronen wink
Svampfest skrev:
Leo86 skrev:

Så bas är inte musik?

15 Inlägg
12 juni 2009
Polaren har en fin PA 18" till hemmabion, har aldrig hör grymmare bass.. men det tål bara 300W så i en bil är det nog lätt att spela sönder, generellt har PA basar mycket lägre effekt tålighet men högre verkningsgrad.. För bilstereo är långslagiga bilbasar bäst, PA basar är mycket kortslagiga, därför är dom ofta stora, ex 18"

6 851 Inlägg
12 juni 2009
Leo86 skrev:
bas är väl mer toner än musik?
Annars har jag missat nåt stort.
Men en 20hz ton är juh iinte musik förutom att man kan kalla det mmusik för öronen wink
Svampfest skrev:
Leo86 skrev:

Så bas är inte musik?

Eller inte. Bas finns i musiken. utan någon bas skulle den lätt bli lite trist.
Sedan finns det ju olika basTONER i musiken oxå, från typ 150hz och ner, midbas och subbas.
just 20hz ton är inte musik, men om du sätter ihop den tonen med resterande toner som finns så är det ju musik, 20-20khz tex.
5khz ton/ljud är ju heller inte musik..

Visionär
59 Inlägg
12 juni 2009
Allat ljud som kommer ur högtalaren som musikern ämnat ha med som just musik är musik oavsett frekvens!

Sök