3639
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

956 Inlägg
12 juni 2009
sk8ville skrev:
Rand skrev:
hoppas dom köper saab och bygger om hela bilen totalt. för saab är så jävla fula bilar.. det kanse kan bli bra va!?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/36199/684168_9ntc9b.jpg
tror saab gillar starwars! varge gång jag ser en saab så påminer det om en sådan här figur?! så sant va! as fula!

mycket snyggare än dina två volvo...

Word Word Word Word Word Word Word Word............

1 638 Inlägg
12 juni 2009
Förstår inte varför det är så många som lägger ner mödan på att gnälla på saabs modeller i en sådan här tråd!

Jag tycker alla Svenskar ska vara glada om Saab finns kvar ! Tänk på hur många arbetstillfällen som går till spillo om saab läggs ner! Diskussionen om vilken bil som är bäst av Saab och volvo kan man ta i sandlådan.

Saab är ett bilmärke med anor som alltid har hållit hårt i sina principer oavsett vad marknaden har tyckt (på gott och ont) . Men det är en färjäkla trevlig bil!

//David

1 024 Inlägg
12 juni 2009
hahahahaha småpojkar som blir arga över att man retas om saab, väx upp å bli inte så Sura! big_smile

15 Inlägg
12 juni 2009
Detta är slutet för Saab som "folkbil".. produktionen kommer skäras ner grymt, priserna kommer 3 dubblas och i princip ingen här på garaget kommer ha råd att åka "nya" Saab, ett företag i KE storlek kan inte finansiera Saabs miljardförluster på samma sätt som GM gjorde, KE hade ju problem och var nära KK när en kund kvaddade en (1) av deras provbilar, då har man inte mycket till finansiering !!!

Saab kommer bli ett mycket litet lyx märke med få rika kunder och specialmodeller.. hade varit bättre med KK och nerläggning, alla i trollhättan kommer få gå ändå, KE har inte råd att betala löner för 5000 personer + underleverantörer.

373 Inlägg
12 juni 2009
Rand skrev:
hoppas dom köper saab och bygger om hela bilen totalt. för saab är så jävla fula bilar.. det kanse kan bli bra va!?

tror saab gillar starwars! varge gång jag ser en saab så påminer det om en sådan här figur?! så sant va! as fula!

Saab har mycket omtanke bakom varje ny modell..Säkerhet ligger dom oftast i topp med och att så många som möjligt ska gilla bilmodellerna men JA det behövs göra mera olika bilmodeller och det är ju på Gwink Som det har varit nu så har många tittat på andra märken neutral se vad som händer nu då!

Men att kalla Saab fula är på en sandlådenivå som ex: 9/3 cab har sålt mycket bra ,för den är ibland dom snyggaste cabbarna enligt mig(Tog ett ex)...

Sedan detta med star wars detta har inget med Saab att göra men varför dom vill ha med detta som tema är lite lustigt,men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

''Hugin-Hachiko''

956 Inlägg
12 juni 2009
Hur blir det med färdig utvecklade modeller då? Nya 9-5,9-4x osv osv.

1 024 Inlägg
12 juni 2009
Journeyman2 skrev:
Rand skrev:

Saab har mycket omtanke bakom varje ny modell..Säkerhet ligger dom oftast i topp med och att så många som möjligt ska gilla bilmodellerna men JA det behövs göra mera olika bilmodeller och det är ju på Gwink Som det har varit nu så har många tittat på andra märken neutral se vad som händer nu då!

Men att kalla Saab fula är på en sandlådenivå som ex: 9/3 cab har sålt mycket bra ,för den är ibland dom snyggaste cabbarna enligt mig(Tog ett ex)...

Sedan detta med star wars detta har inget med Saab att göra men varför dom vill ha med detta som tema är lite lustigt,men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

jag säger bara som jag tycker. jag tycker saab är en riktigt ful bil helt enkelt alla saab bilar ochså för dom har en sådan rund form på bilen å det tycker jag inte om. men visst saab är säkert jätte bra bilar  ; )

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 juni 2009
Journeyman2 skrev:
men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

Hehe, ja men glöm inte att den snabbaste Saaben har Volvomotor. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

956 Inlägg
12 juni 2009
Dave_C70 skrev:

Vad är det med alla "Volvo ägare" i denna tråd? Gillar dem bara att visa att dem inte har något IQ?
Eller är dem avundssjuka för ingen vill köpa Volvo till den prislapp Ford begär och att Saab fått en ny ägare?

1 414 Inlägg
12 juni 2009
TurbOla skrev:
promo skrev:
Du har läst alldeles för mycket aftonbladet och lyssnat på Maud Olofsson det märks tydligt! GM hade inte behållt SAAB så länge som dom gjort om företaget inte generat i vinst, +siffrorna har däremot placerats i då storebror opel . Nu är SAAB tack gode gud av med Opel som ryggsäck, nu är det dax o visa omvärlden att SAAB kan generera vinst och jag tror även att Norskarna som står för cashen i detta fall fått se dom verkliga siffrorna annars hade man man nog inte köpt upp SAAB överhuvudtaget.

Nu är det så mycket Opel i Saab att man kommer att tvingas att köpa in delarna till bilarna man ska bygga från Opel.
Jag har läst om Saabs historia på Fokus.se

http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/

Founder skrev:
Du bör kolla upp dina fakta lite bättre wink

Ja, men det har jag ju gjort. smile
Se länk ovan. smile

Men är krisen verkligen ny?

– Nej, säger Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri.

Tvärtom har Saabs biltillverkning varit ett förlustprojekt redan från dag ett.

– Verksamheten hölls under armarna först av flygplanstillverkningen under 1950- och 60-talen. Och efter att Saab slog sig ihop med Scania 1969 så var det lastbilstillverkningen som stod för fiolerna, säger Elsässer.

Och det står även att på -80talet hotades Saab av nerläggning när GM sen gick in på -90talet och köpte upp Saab.

Så min fråga är: Vad har Koenigsegg för plan för att vända ett företag som gått back i 70 år? smile

Du måste vara otroligt naiv om du tror på det du läser i tidningarna, speciellt något som är publicerat från TT, jag har tex ringt in till dom o rättat deras fakta ett flertal gånger när det gäller flygolyckor m.m.

Journalister, speciellt i Sverige är bland de sämst utbildade människor du kan hitta! Det är också tack vare dem som vi har flest kontroverser och missuppfattningar om hur saker o ting verkligen är...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

83 Inlägg
12 juni 2009
Volvo funkar väll för det som gillar dom bilarna.. Men nu tycker jag vi ska snacka Saab här.  O ni som skriver massa jävla gojja o gör patetiska antaganden så hoppas jag att ni rycker er i kragen och försöker visa lite generositet och kanske t.om. kan vara glada för att VÅRT land förmodligen kommer få behålla våra 2 utmärkta biltillverkare.
Om Koenigsegg (med finansiärerna) nu köper Saab så tror jag inte vi kommer få se RWD Saabar med 8 cyl motorer..   Det är lixom inte Saabs grej. Men man kan ju hoppas att dom får råd att satsa på lite fler modeller för att fånga en bredare marknad.  Och i framtiden så är önskedrömmen att Koenigsegg gubbarna formar fram en ny sonett med rejält paket under huven.. Dock blir den garanterat 4x4 smile

Turbo X

1 638 Inlägg
12 juni 2009
Glader9991 skrev:
Dave_C70 skrev:

Vad är det med alla "Volvo ägare" i denna tråd? Gillar dem bara att visa att dem inte har något IQ?
Eller är dem avundssjuka för ingen vill köpa Volvo till den prislapp Ford begär och att Saab fått en ny ägare?

Du såg mao inte mitt inlägg?

956 Inlägg
12 juni 2009
Munkis skrev:
Glader9991 skrev:
Dave_C70 skrev:

Såklart jag såg det. Men majoriteten beter sig så som jag skrev.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 juni 2009
Munkis skrev:
Glader9991 skrev:
Dave_C70 skrev:

jo det gjorde vi och det var stort av dig... big_smile

2slow

946 Inlägg
12 juni 2009
Glader9991 skrev:
Dave_C70 skrev:

Hehe! Vadå IQ, tror inte du vet vad IQ är riktigt. smile Avundsjuka på vad? Bara för att man är märkesfast betyder inte det att jag är avundsjuk på nåt vis, avundsjuk på vem i så fall? Nej, jag är snarare glad för Saab:s skull, skulle kanske tom kunna tänka mig att köpa en Saab och ha vid sidan om till mina Volvobilar.

MEN, en sak bör du ta i beaktning. Saab har INTE fått någon ny ägare ännu, inga kontrakt är skriva (förutom LOI:et) vilket inte garanterar något. Dessutom är det journalister som kommer med påståenden vilka inte är kända för sin sanningsriktighet alla gånger. Men något är på gång, så är det ju, återstår att se vad som händer, men man ska nog inte räkna med några massproducerade RWD-Saabar som gör 0-200 under 8 sekunder i framtiden. smile

Vad gäller mitt lilla ordspråk kan jag inte fatta varför Saab-fantaster ser rött så fort man yppar det? Nån form av komplex eller vad? smile

2 594 Inlägg
12 juni 2009
om det nu går vägen tror jag saab kan bli en riktigt trevlig bil hoppas de går vägen för jag hatar at gm ska va å förstöra våra svenska bilar

946 Inlägg
12 juni 2009
ghost_boy83 skrev:
om det nu går vägen tror jag saab kan bli en riktigt trevlig bil hoppas de går vägen för jag hatar at gm ska va å förstöra våra svenska bilar

Håller med till 100%! Hoppas att det inte blir lowbudget, men det är väl ingen risk OM nu finlirarna KE tillsammans med invsterare pumpar i Saab. Tror inte man vill förknippas med nån skit precis. smile

Supraman
2 300 Inlägg
12 juni 2009
om detta sköts rätt kan saab bli en bil som ligger långt fram i utvecklingen.
Dock så ska man inte räkna med att skalan blir som den är nu utan man får räkna med att företaget blir mer slimmat.
Det gäller att dom kan sälja bilar så att volymerna kommer upp.
Mer volym=mer arbetstillfällen.
Tror att det finns möjlighet att saab kan utvecklas till sin fulla potensial utan att gå i strypsnara från gm.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Avstängd
268 Inlägg
12 juni 2009
Ena skrev:
Helt otroligt att ett sådant litet företag kan köpa ett sådant stort.
Speciellt när Koenigsegg inte har visat så bra siffror dom sista åren.

Får väl bara hoppas det går bra.

/Ena

HAHA!! xD Deras försäljning har ökat dom senaste åren... Har för mig att jag läste "20%" någonstans... smile

http://www.metal-supply.se/article/view.html?id=33304

Där står de bland annat att dom inte känner av något i finanskrisen och att dom sålt mer bilar..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

blacken
12 juni 2009
Dave_C70 skrev:
Journeyman2 skrev:
men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

Det är väl licenstillverkade Pratt&Whitney som sitter i den snabbaste "Saaben"...

Sök