3763
Sök

Golf 1.6 -06 startar inte

7 Inlägg
lördag 09:33
Trådstartare
#1
Golf 1.6 -06. 16000mil

Får inte igång den så tänkte kolla om någon har en aning vad jag kan göra?

Hade den på verkstad för felsökning förut.

Dom sa det va fel på nyckeln för startspärren va på. Nollställde det med dra ut säkringen. Då sa dom det va spole + tändstift så bytte det. Sen när det inte gjorde någon skillnad sa dom det va batteriet så bytte det också utan framgång.

Bifogar länk när försöker starta den
https://streamable.com/j5mf15
Senast redigerat av Matg12h (lördag 09:43)

5 687 Inlägg
lördag 09:50
#2
Hade det varit startspärren hade den startat, gått i någon sekund och sen stannat.

Låter som den har kompression i alla fall.

Ta bort luftfiltret och spraya t.ex startgas eller bromsrengöring in i insugsslangen, startar den då?
Om ja så har du gnista men motorn får ingen bensin.
Om nej så har du ingen gnista av någon anledning.


7 Inlägg
lördag 09:54
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Hade det varit startspärren hade den startat, gått i någon sekund och sen stannat.

Låter som den har kompression i alla fall.

Ta bort luftfiltret och spraya t.ex startgas eller bromsrengöring in i insugsslangen, startar den då?
Om ja så har du gnista men motorn får ingen bensin.
Om nej så har du ingen gnista av någon anledning.

Ok tack, jag ska prova det. Det är så att jag kan få igång den ibland och köra om jag försöker starta den i kanske 15minuter men så fort jag stänger av den så blir det såhär igen.

6 139 Inlägg
lördag 12:03
#4
Låter inte som om batteriet var särskilt friskt! -Vilken spänning har du ? Em multimeter är ett måste när man meckar med bilar!
Har du kollat att motorn har gnista och att den får soppa? Spraya Brakekleen eller startgas i insuget och försök starta. Tänder motorn är det bränslebrist.
Har den gnista när du vrider om tändningsnyckeln så kan felet vara bränslerelaterat. Går bensinpumpen (lyssna baktill)??


7 Inlägg
lördag 12:47
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Låter inte som om batteriet var särskilt friskt! -Vilken spänning har du ? Em multimeter är ett måste när man meckar med bilar!
Har du kollat att motorn har gnista och att den får soppa? Spraya Brakekleen eller startgas i insuget och försök starta. Tänder motorn är det bränslebrist.
Har den gnista när du vrider om tändningsnyckeln så kan felet vara bränslerelaterat. Går bensinpumpen (lyssna baktill)??

Batteriet är helt nytt. Ska prova med startgas imorgon och se hur det blir.

Jag får ju igång bilen och lyckas köra ibland men den blir alltid såhär när man stänger av den.

6 139 Inlägg
lördag 16:40
#6
Att batteriet är nytt betyder inte att det är fulladdat! Mät spänningen! Den ska ligga på ca 12,6V eller mer på ett fulladdat batteri


6 067 Inlägg
lördag 17:47
#7
Det är inget fel på batteriet. Som sagt måste du reda ut om det är gnistan eller bränslet som saknas, det är nästa steg. Prova med startgas eller plocka ut ett stift och kolla om det är vått. Och den där verkstaden skall du inte gå tillbaka till.

7 Inlägg
Igår 08:53
Trådstartare
#8
Utmarks-Loke skrev:
Det är inget fel på batteriet. Som sagt måste du reda ut om det är gnistan eller bränslet som saknas, det är nästa steg. Prova med startgas eller plocka ut ett stift och kolla om det är vått. Och den där verkstaden skall du inte gå tillbaka till.

Hej igen. Jag provade med startgas men den gick inte igång. Nått tips på nästa steg ?

Bytte tändspole, tändstift , tändkablar och batteri.
Senast redigerat av Matg12h (Igår 10:24)

6 139 Inlägg
Igår 12:10
#9
OK! Men... har du verifierat att du Verkligen inte har gnista?
Om du inte har gnista på stiften ligger felet i bränsle tillförseln, alltså antingen i trasig bränslepump eller att något i elektroniken inte ser till att du får fram bränsle till spridarna. Har du kollat felkoder?


6 067 Inlägg
Igår 14:34
#10
Om den inte tänder på startgas måste det vara något fel på gnistan. Eftersom bilen går igång ibland kan inte kamremmen sitta fel. Kanske någon svänghjulsgivare eller liknande som skall ge signal när det är dags för tändsystemet att skicka ut en gnista? De kan vara försämrade så mycket att de ligger på gränsen och fungerar ibland och ibland inte

7 Inlägg
Igår 15:28
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
OK! Men... har du verifierat att du Verkligen inte har gnista?
Om du inte har gnista på stiften ligger felet i bränsle tillförseln, alltså antingen i trasig bränslepump eller att något i elektroniken inte ser till att du får fram bränsle till spridarna. Har du kollat felkoder?

Nej det har jag inte. Vet inte hur man gör det. Får googla på det och prova.

Har inget att läsa felkoder med, ska försöka låna en sån.

6 067 Inlägg
Igår 15:37
#12
jaka54 skrev:
OK! Men... har du verifierat att du Verkligen inte har gnista?
Om du inte har gnista på stiften ligger felet i bränsle tillförseln, alltså antingen i trasig bränslepump eller att något i elektroniken inte ser till att du får fram bränsle till spridarna. Har du kollat felkoder?

Förklara hur du resonerar här. Varför skulle felet ligga i bränsletillförseln om det saknas gnista?

3 221 Inlägg
Igår 16:04
#13
Jaka54 måste ha skrivit fel.
Lätt gjort.

Jag skulle inte förvånas om även gnistan bryts med startspärren på VW 2006.

Men med symptombeskrivningen kan det vara annat fel också.

Vevaxel/kamaxelsensor, tex.

Men felkoder är vad som behövs här.
Kasta delar på den på måfå kan bli dyrt bara.

6 139 Inlägg
för 22 timmar sedan
#14
Om du inte har gnista på samtliga stift så är felet sopparelaterat (trasig bensinpump, felaktiga spridare osv) eller något i i elektroniken som förhindrar att soppa kommer fram till spridarna.


7 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Om du inte har gnista på samtliga stift så är felet sopparelaterat (trasig bensinpump, felaktiga spridare osv) eller något i i elektroniken som förhindrar att soppa kommer fram till spridarna.

Ok tack. Ska låna så jag kan läsa felkoder och se om det visar något.

Vad skulle felet kunna vara om det visar sig det är gnista på alla stift ?

4 152 Inlägg
för 12 timmar sedan
#16
Matg12h skrev:
jaka54 skrev:
Om du inte har gnista på samtliga stift så är felet sopparelaterat (trasig bensinpump, felaktiga spridare osv) eller något i i elektroniken som förhindrar att soppa kommer fram till spridarna.

Ok tack. Ska låna så jag kan läsa felkoder och se om det visar något.

Vad skulle felet kunna vara om det visar sig det är gnista på alla stift ?

För svag gnista, eller fel timing om problemet är tändningsrelterat.

Annars är det nog bränslerelaterat eller kamaxelpositionssensor eller liknande.

Har du otur är det kompressionsreltaterat, dålig topplockspackning, eller kamrem/kedja som hoppat eller gått av.


Hur gjorde du när du försökte starta den med startgas? Gör man inte rätt så fungerar det inte.

När du vrider på tändningen, hör du då bränslepumpen surra? om inte så är det en trolig felkälla.


7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#17
zemet skrev:
Matg12h skrev:
jaka54 skrev:
Om du inte har gnista på samtliga stift så är felet sopparelaterat (trasig bensinpump, felaktiga spridare osv) eller något i i elektroniken som förhindrar att soppa kommer fram till spridarna.

Ok tack. Ska låna så jag kan läsa felkoder och se om det visar något.

Vad skulle felet kunna vara om det visar sig det är gnista på alla stift ?

För svag gnista, eller fel timing om problemet är tändningsrelterat.

Annars är det nog bränslerelaterat eller kamaxelpositionssensor eller liknande.

Har du otur är det kompressionsreltaterat, dålig topplockspackning, eller kamrem/kedja som hoppat eller gått av.


Hur gjorde du när du försökte starta den med startgas? Gör man inte rätt så fungerar det inte.

När du vrider på tändningen, hör du då bränslepumpen surra? om inte så är det en trolig felkälla.

Jag tog bort locket till luftfiltret och sprutade. Sen tog jag även bort filtret och sprutade in i insuget.

Jag har inte lyssnat riktigt efter det. Sitter den bak vid tanken så jag vet vart jag ska lyssna ?

4 152 Inlägg
för 4 timmar sedan
#18
Matg12h skrev:
zemet skrev:
Matg12h skrev:

Ok tack. Ska låna så jag kan läsa felkoder och se om det visar något.

Vad skulle felet kunna vara om det visar sig det är gnista på alla stift ?

För svag gnista, eller fel timing om problemet är tändningsrelterat.

Annars är det nog bränslerelaterat eller kamaxelpositionssensor eller liknande.

Har du otur är det kompressionsreltaterat, dålig topplockspackning, eller kamrem/kedja som hoppat eller gått av.


Hur gjorde du när du försökte starta den med startgas? Gör man inte rätt så fungerar det inte.

När du vrider på tändningen, hör du då bränslepumpen surra? om inte så är det en trolig felkälla.

Jag tog bort locket till luftfiltret och sprutade. Sen tog jag även bort filtret och sprutade in i insuget.

Jag har inte lyssnat riktigt efter det. Sitter den bak vid tanken så jag vet vart jag ska lyssna ?

Är man inte snabb nog att försöka starta efter man sprutat så hinner startgasen ofta försvinna. Är bäst att vara 2 när man gör det så en kan spruta in samtidigt som man kör på startmotorn.

Jag skulle tro att pumpen sitter under baksätet. Men du borde höra den surra i någon sekund eller 2 när du sätter dig i bilen och slår på tändningen.


3 221 Inlägg
för 3 timmar sedan
#19
jaka54 skrev:
Om du inte har gnista på samtliga stift så är felet sopparelaterat (trasig bensinpump, felaktiga spridare osv) eller något i i elektroniken som förhindrar att soppa kommer fram till spridarna.

Nej nej nej nej, här.måste ligga ett missförstånd/språkförbistring.

Med "gnista" avses att tändstiftet ger gnista.  Har absolut inget med bränslepump, spridare osv att göra.

Om man menar att "ingen av cylindrarna tänder" kan det vara sopparelaterat. Till och med troligt.

Men ser man att tändstiften inte ger någon gnista (alltså ett stift fäst i sin kabel/spole och gänga mot jord medan startmotorn går, är INTE bränslesystemet misstänkt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)


Sök