2229
Sök

Problem med USB hård disk till min stereo

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tjenare har köpt sprillans ny stereo och den e utrustad med usb i fronten och tänkte då att jag köper mej en 160 gigs usb disk o kopplar in så jag aldrig behöver bränna en skiva igen! tongue meeen när jag lagt över all musik som tog typ en dag så skulle jag koppla in den till stereon men det står bara N/A USB eller Readin Format men den går inte igång och hdn bara klickar om man lyssnar på den.
Så jag undrar om någon vet vad som kan vara felet...e helt hundra på att stereon ska kunna spela från hård disken så det e inte det i alla fall!

Mvh Kenny

Dieselpower!
534 Inlägg
11 juni 2009
Är den formaterad med FAT 16/32? annars är det nog där felet sitter, bara till och formatera den och lägga in musiken igen (;

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
men vadå formatera? den e jy sprillans ny? måste man formatera den först????

297 Inlägg
11 juni 2009
hmm, vet att det finns maxantal för hur många spår en stereo klarar av att hantera, kanske e för många låtar helt enkelt? lr för många filer med låtar i? min stereo klarar max 254 låtar tex :S lr aa, det jag lagrar på får ha max så många filer :S men jag har bara cd å 254 låtar får man ändå inte in på en skiva tongue

1 853 Inlägg
11 juni 2009
kenny_crx skrev:

Nej det måste du inte... men vilket märke är det, är Western Digital ? då måste du blåsa den då dom har ett eget program som ligger på disken som kan sabba det hela...

sedan är som sagt om disken är NTFS så funkar det säkert inte... testa att formatera den i FAT32 och lägg bara ett par låtar på disken och testa i bilen...

men sedan kan det även vara så att bara för att den har usb i fronten så är det inte säkert att den kan ta diskar... kanske bara usb minnen upp till typ 32-64gb

kan även vara så att disken måste ha 2 USB kontakter för att kunna få tillärkligt med ström för att snurra upp i varv. är det en 2.5:a eller 3.5:as disk ?

har du läst på kartongen att den ska kunna ta USB diskar ?

/mvh soyd
Senast redigerat av soyd (11 juni 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
11 juni 2009
kenny_crx skrev:

Du ska inte formatera den för att det inte ska finnas nå filer på den, du ska formatera den för att få den i rätt format så att bilstereon tar emot disken. Koppla i disken i datorn och högerklicka sen tryck egenskaper, står det FAT eller NTFS där ?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2009
Eftersom det är en 160gb-hd antar jag att det är en liten 1,8 eller 2,5 tummare och då ska den oftast inte behöva extra ström.

Antagligen klarar inte stereon av den kapaciteten eller så klarar den inte av så många filer på disken.

Det kan också vara att stereon inte stödjer mer än ett visst antal mappar med ett visst antal filer i, min stereo tror jag tex klarar max 999 mappar med 999 filer i varje mapp.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
soyd skrev:
kenny_crx skrev:

Nej det måste du inte... men vilket märke är det, är Western Digital ? då måste du blåsa den då dom har ett eget program som ligger på disken som kan sabba det hela...

sedan är som sagt om disken är NTFS så funkar det säkert inte... testa att formatera den i FAT32 och lägg bara ett par låtar på disken och testa i bilen...

men sedan kan det även vara så att bara för att den har usb i fronten så är det inte säkert att den kan ta diskar... kanske bara usb minnen upp till typ 32-64gb

kan även vara så att disken måste ha 2 USB kontakter för att kunna få tillärkligt med ström för att snurra upp i varv. är det en 2.5:a eller 3.5:as disk ?

har du läst på kartongen att den ska kunna ta USB diskar ?

/mvh soyd

Det e två usb kablar på den..och stereon pallar 160 gigs enligt BRL gav 3500 för bara stereon för typ 2 dagar sen och enligt honom på BRL så ska den klara av 160 gig utan problem men just det me två kablar hur ska jag göra då? varför i helvete sälja en disk på BRL som e till för stereos om skiten inte fungerar till den???? både disk och stereo e köpte på BRL liksom

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
hur ska jag veta vad stereon klarar då????

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
hård disken e en 2.5 tummare märket e Trekstor

1 853 Inlägg
11 juni 2009
är det 2 usb kontakter på ena sidan så betyder det att den måste ha 2 portar för att få ström är jag rädd hmm

det du kan test är att koppla på en usb hub men vete fasiken om den klarar av det endå så blir det inte heller så snyggt med den hängandes...

alternativt så köper du en sig plug som har 12v med usb i toppen och en färlängnings kabel så sätter du en kabel där. då borde det lira smile

/mvh soyd

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
soyd skrev:
är det 2 usb kontakter på ena sidan så betyder det att den måste ha 2 portar för att få ström är jag rädd hmm

det du kan test är att koppla på en usb hub men vete fasiken om den klarar av det endå så blir det inte heller så snyggt med den hängandes...

alternativt så köper du en sig plug som har 12v med usb i toppen och en färlängnings kabel så sätter du en kabel där. då borde det lira smile

/mvh soyd

Men WTF!!! varför i heeeeeelvete skulle brl sälja en hård disk som ingen spelare kan ta tongue finns jy ingen spelare me två usb ingångar!! tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2009
kenny_crx skrev:
hur ska jag veta vad stereon klarar då????

Ja du, RTFM kanske ??

Ärligt talat, det borde nog stå en rad eller två om USB-stödet i manualen om du bara kollade runt lite.

Att lita blint på vad någon i en affär säger till dig är som att köpa nytryckta femtilappar för hundra kronor (dvs ganska dumt).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 853 Inlägg
11 juni 2009
lite kast av BRL måste jag säga... sad

men köp en typ sådan hära:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=55484393

och en förlängnings kabel

borde funkar kanon smile

/mvh soyd

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Jag personligen anser att man ska kunna lita på någon som e försäljare i typ sveriges största distrubitör av bilstereo men det kanske bara jag som e dum? tongue tycker det verkar hel stört detta i alla fall smile

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
soyd skrev:

borde funkar kanon smile

/mvh soyd

Du menar att om jag köper en sådan så borde den ge mer ström till hård disken så den ska gå igång?

1 853 Inlägg
11 juni 2009
kenny_crx skrev:
soyd skrev:

borde funkar kanon smile

/mvh soyd

Du menar att om jag köper en sådan så borde den ge mer ström till hård disken så den ska gå igång?

Japp du kopplar en kabel dit och en till stereon då får den 2 USB med ström på borde funka kanon smile

men koppla den grövsta av kablarna till stereon det är där datat går...

/mvh soyd

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juni 2009
Börja med att, som det redan sagts ett antal gånger, formatera disken som FAT32. När du gjort det så provar du med att lägga in några låtar på disken (inte hela musiksamlingen, bara 2-3st för att testa), fungerar det inte då heller så köper du en USB-laddadapter att sätta i cigguttaget i bilen och kopplar till det andra USB-uttaget på disken. Fungerar det ändå inte så lämnar du tillbaks disken och köper ett rejält USB-minne. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 853 Inlägg
11 juni 2009
Ja du kan välja lite endra lämnar du tillbaka disken, och tar en som bara kräver en usb kontakt eller så testar du med cigarettpluggen... (nackdelen med cigg-pluggen är ju att det blir mycket extra kablar och grejer...)

så snyggast och smidigast är nog att byta till en annan disk...

när du gjort något av dom valen, så endra funkar disken direkt eller så får du mikla lite med mappar filformatet på disken FAT16/32/NTFS storlek på partitionen mm

men hoppas det löser sig för dig smile

/mvh soyd

836 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
det e i alla fall FAT32 på filformatet och enligt brl som jag precis ringde till så går det inte att formatera om till FAT32 genom xp eller vista utan man behöver program plus att jag har testat deras tips om att ta en annan kabel me bara en usb utgång och sånt så får väl bli att köra in imorgon och se vad som händer helt enkelt sad lite tråkigt bara men vad ska man göra tongue tack för alla svar alltid lika trevligt när folk ställer upp och ska hjälpa till!!!

Sök