brk95 skrev:
jag har en echarger som kolvas sa inte funkar och eftersom jag har tryckmätare som visar 0.2 i övertryck som jag inte hade innan så vet jag samt flera som åkt med att den funkar , men enligt honom så gör den ingen skillnad , alltså kan jag inget om motorer men han kan destå mer
vart sitter din tryckmätare?
har du en aning om hur mycket luft en motor 2,3l motor drar i sig vid 3000rpm?
Gör lite sökningar här på forumet om echarger och läs på det som t.ex Torpis, Sharky skrivit så kommer du nog förstå att en sådan grej inte funkar!
saxar in ett inlägg som Sharky skrivit så kanske du förstår, fast jag har för mig att jag redan gjort det i en annan tråd till just dig & din polare som påstår att detta funkar.
Inte fläkt, men väl kompressorblock för dom som får för sig att bygga egen kompressor.
--------------------------------------------------------------------------------
Biltema 17-6090 klarar 545 liter per minut och kräver 5.5 Hkr. Skall man överladda en 2L motor så ser det ut så här:
En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 6000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 6000 liter/minut eller 100 liter per sekund.
Det är allstå som sugmotor, överladdar man så hamnar man snart på 200L/sekund . Då behövs 12000 liter/minut eller 22 kompressorer från Biltema. Det är bara att handla. Kostar 60.000 kr för 22 stycken och det väger 462 kg och tar si så där 60 - 70 Hkr (vid laddar ju inte 6 bar....)
Remskivan är 430mm i diameter så det blir nog lite trångt under huven med 22 stycken. Men ett litet scoop skulle nog hjälpa......
Uppstyvad framfjädring går att handla som surplus från SJ.
/Göran
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må