2509
Sök

Köpråd Cadillac Eldorado vs Mercedes CE

106 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#21
Rquired skrev:
Moparboy440 skrev:
Rquired skrev:
Mercan är både driftsäkrast och med god marginal snålast. Dessutom har den riktigt bra väghållning till skillnad från amerikanaren som förmodligen byggdes utan sådant oviktigt i åtanke... tongue

Jag hade valt Mercan, så länge du inte vill ha en cool pimp bil att pendla på motorvägen. Då är Cadillacen ett alternativ, även om MB fortfarande är den vettigaste.

fel fel och fel.
cadillacen e minst lika driftsäker som mercan, kvaliteten på materialen e hög i caddyn.
väghållningen e bra i eldoradon,blev vald till årets bil 1992 av Motor trend just bl.a p.g.a sin handling.
hjulupphängningen e förresten konstruerad på samma sätt som corvette(världens näst snabbaste bil runt ringen), och konstruerad av samma ingenjörer.
sen så verkar det som om eldoradon med mariginal e snålast om mercan vill ha runt 1.4 , då eldoradon drar 0.84 l/milen landsväg.
sen så slår cadillacen dessutom mercan i hästlängder gällande prestanda då eldoradon gör 0-100 på 6.6 sekunder medans mercan gör det på 7.9 och mercan toppar 228 medans eldoradon gör 240.
dessutom e andrahandsvärdet,pimpfaktorn och motorljudet bättre i eldoradon.

Driftsäkerhet
Vete fan vad/hur jag tänkte där. Caddyn håller lika bra som MB. Mycket på grund av att den är byggd på beprövad teknik.
Kvalitet
Kvalitet, var? för det mesta känns den och många andra amerikanare som en MC donaldsleksak inuti. Menar du kvalitet i chassi, drivlina osv så visst då är jag med.
Våghållning
Att en amerikansk tidning prisat en bil för sin väghållning känns ju tryggt, ända tills jag inser att det betyder att den inte gick upp på två hjul när de svängde in på uppfarten. Den första amerikanska bilen som ha väghållning i europeisk mening är Corvette C6, och att säga att den är samma sak som de tidigare Corvetterna eller eldorado är en ren förolämpning mot den. Dessutom är Chevrolet Corvette C6 ZR1 2009 bara den 5e snabbaste bilen, slagna av bla Enzo, Pagani Zonda och Dodge Viper (!)
Att Eldoradon skulle ha bra väghålling jämfört med MB, tror du på det sj?
Förbrukning:
Stor motor=hög utväxling=låga vartal i hög fart=lägre förbrukning. Så vid försiktig körning i jämn fart är dessa bilarna ofta mkt snåla. Men räkna på blandad körning så skall mercorna ha 10.9 blandad körning, oavsett 12v eller 24v. Vad Eldoradon vill ha stor inte utskrivet nånstans, förmodligen skäms de över det. Men att den skall ta mindre än så tror jag då inte, inte ens modernare amerikanare är nere i det...
Prestanda
Jag tror säkert den är snabbast, men jag nämde aldrig nått om det.

Andrahandsvärdet är säkert bättre, den är inte lika vanlig som Mercan heller. Pimpfaktorn är otroligt mycket högre vilket jag också skrev och när det gäller motorljud är det inte mycket som slår usa v8or.

Mycket bra sammanfattat.


106 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#23
Streetfreak skrev:
Köp en Eldorado -54 cab!

Nä, dyrt. Ska vara coupe, bilen ska kunna användas till att användas dagligen, både crusing och högre hastigheter:)
Senast redigerat av phillan4 (13 juni 2009)


136 Inlägg
13 juni 2009
#24
Jag är väldigt nöjd med min CE. Eftersom det är min förstabil så har den ju lite skavanker här och var, men om du ska köpa en rikigt fin så som du säger så lär du nog inte ångra dig smile

~Boogie Woogie~

4 682 Inlägg
13 juni 2009
#25
Rquired skrev:
en massa saker

kvalitet med kvalitet menar jag hela bilen, om du påstår att cadillac inte är kvalitet så har du aldrig suttit i en roll.
Våghållning så du menar att då amerikanska tidningarna prisar europeiska sportbilar så e testarna korrekta,men då de testar amerikanska bilar så stämmer dom inte?
och inga jänkare går upp på två hjul när de svänger, det gör däremot flera tyska bilar..
och corvette är den officiellt näst snabbaste gatlegala produktionsbilen på ringen, dom andra e inte officiellt testade av tillverkarna.
Förbrukning: blandad förbrukning vet jag ej, men drar 0.84l landsväg och 1.38 i stan. vilket skulle tyda på att den blandade förbrukningen ligger i samma klass som mercans.

dessutom glömde jag att nämna att eldoradon e mycket lyxigare än mercan, har mer onödigt "lull lull" om man nu gillar sånt.

sen så skulle jag oxå hellre ta mercan för att jag gillar designen bättre och för att den e bakhjulsdriven samt att tillgången på delar e bättre.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
#26
Moparboy440 skrev:
Rquired skrev:
en massa saker

kvalitet med kvalitet menar jag hela bilen, om du påstår att cadillac inte är kvalitet så har du aldrig suttit i en roll.
Våghållning så du menar att då amerikanska tidningarna prisar europeiska sportbilar så e testarna korrekta,men då de testar amerikanska bilar så stämmer dom inte?
och inga jänkare går upp på två hjul när de svänger, det gör däremot flera tyska bilar..
och corvette är den officiellt näst snabbaste gatlegala produktionsbilen på ringen, dom andra e inte officiellt testade av tillverkarna.
Förbrukning: blandad förbrukning vet jag ej, men drar 0.84l landsväg och 1.38 i stan. vilket skulle tyda på att den blandade förbrukningen ligger i samma klass som mercans.

dessutom glömde jag att nämna att eldoradon e mycket lyxigare än mercan, har mer onödigt "lull lull" om man nu gillar sånt.

sen så skulle jag oxå hellre ta mercan för att jag gillar designen bättre och för att den e bakhjulsdriven samt att tillgången på delar e bättre.

Mercedes är också RWD, och med "pimpbil" menar jag också lull-lull. Men en Cadillac är inte kvalitet i detaljerna inte jämfört med en Mercedes, jodå jag har suttit i en sådan. Design är en smakfråga.

Väghållning
För det första har jag aldrig nämt något exempel där en amerikansk tidning prisad en europeisk bil, så varför du skiver så går inte fram. Men vad du glömde nämna är att Motor Trends "car of the year" är olika kategorier, nämligen "car of the year", "import car of the year" och "truck of the year" typ. Så när du skriver att Eldoradon vann för sin väghållning var det jämfört med andra amerikanska bilar, inte europeiska.

Amerikanska bilar går kanske inte upp på två hjul, de kränger alldeles för mycket för att få upp någon fart i kurvorna. Den populäraste biltypen pickupen/suven gör däremot gärna så. När jag skrev två hjul var det för att på ett ironisk sätt förklara vad amerikanarna jämför med. Att säga att tyska bilar går upp på två hjul är det löjligaste jag läst idag, därifrån kommer erkända "kurvexperter" som bla Porsche och Bmw. Nämn en bil (bortsett från Corvette C6 då) som blivit erkänd världen över för sina kurvegenskaper.
Jag kan nämna en tysk som går upp på två hjul, Mercedes A. Eller gjorde i alla fall, numera hoppar anti-kul furhern in innan den når den punkten. En Mercedes (eller Bmw) kan däremot lyfta ett hjul lite lätt om man verkligen pressar dom i tex Teknikens Världs älgtest (erkänd tuff testmetod). Å andra sidan är det då farter ingen amerikansk standardbil i samma klass klarar av. (alltså, inte corvette)

Om det är den "näst snabbaste gatlegala produktionsbilen, dom andra e inte officiellt testade av tillverkarna." Skriv så då, om du skriver "världens näst snabbaste bil runt ringen" tar man dig förstås på orden, därför jag rättade dig. Och bara för att andra bilar inte är testade officiellt av tillverkarna betyder inte att man kan räkna bort den, Om det bara funnits en bil som varit officiellt testad av dess tillverkare och den hamnat sist i listan, hade man då kunnat kalla den världens snabbaste eftersom de andra bilarna före i kön inte varit testade av tillverkarna?

Förbrukning
Av skäl jag skrev tidigare tror jag nog landsvägssiffran kan vara rimlig, men 1.38 i stan tror jag inte ett dugg på. Inte förens du länkat till något seriöst test (europeiskt eller amerikanskt, jag har bara visat mig tvivlande till deras nivå av "bra vägegenskaper") där detta framgår. Men tänk på att i så fall jämföra med samma amerikanska test av Mercan, eftersom USA kör med en betydligt snällare körcykel än europa. Alltså drar en bil mindre i deras test än det europeiska.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 682 Inlägg
14 juni 2009
#27
Rquired skrev:
en massa text

cadillacen e fwd..
Väghållning många icke amerikanska bilar har blivit valda till car of the year t.e.x Nissan GT-R,Toyota Camry,golf gti,Honda Civic m.m
och det finns åtminstone två tyska bilar som går upp på 2 hjul, mercedes a och smart fortwo. sen så har jag aldrig påståt att tyska bilar skulle ha dålig väghållning.
och för att nämna några exempel på amerikanske bilar med välkänt bra väghållning så nämner jag t.e.x ford falcon , viper acr ,ford gt40 och pontiac fiero.
Förbrukning kolla på denhär ebay annonsen där finns fakta om förbrukningen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/00-HEATE … 240%3A1318
sen att man skulle ha snällare körcykel i usa e ju bara bullshit, man har ju högre hastighetsbegränsningar där och tätare trafik med mera köbildning.

2 182 Inlägg
14 juni 2009
#28
Både Mercan å Eldoradon är lika plastiga, Eldoradon är dock i mitt tycke, sportigare å mer värd pengarna, iallfall 90 talarna, 80 talarna är mer glidvänliga men går att dra på skapligt med om man vill det

Sen är det upp till var å en angående vilken av dem som är snyggast wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

dARKiE
5 031 Inlägg
14 juni 2009
#29
Niklas1987 skrev:
Både Mercan å Eldoradon är lika plastiga, Eldoradon är dock i mitt tycke, sportigare å mer värd pengarna, iallfall 90 talarna, 80 talarna är mer glidvänliga men går att dra på skapligt med om man vill det

Sen är det upp till var å en angående vilken av dem som är snyggast wink

Plastigt ??

https://www1.garaget.org/archive/4/3462/11976/11976-812014.jpg

Personligen tycker jag mercan är mycket finare än dem flesta nya bilar i inredningen, och långt ifrån plastigt. Grejorna känns rejäla och kvalitet rakt igenom. Suttit i nyare volvo/saab/opel/vw som är långt ifrån känslan i en gammal Merca från 90 talet.

Men sen är ju smaken som baken, växt upp med denna bilen då far haft den över 15år och bättre bil får man leta efter kvalitetsmässigt den enda stora operationen som gjorts är byte av toppackning annars har den bara rullat mil efter mil till olika jobb i sverige.

Upp till var och en iofs men kalla den plastig kan jag inte hålla med om, en av få bilar där grejorna ialf känns rejält byggda när man tar i inredningen.

/mvh skog
Senast redigerat av Darkie (14 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 570 Inlägg
14 juni 2009
#30
Klart det är plast, vad annars? Men det är jkligt bra sammansatt och välisolerat och inte såndär knackig, tunn plast som finns i de flesta andra bilar.
https://www1.garaget.org/archive/18/17410/90155/90155-1003566.jpg

Sen brukar skinnet hålla bättre i Mercorna än såhär vad jag vet.
http://img26.imageshack.us/img26/211/cadillaccopy.jpg

Är det bara jag som tycker den tidigare årskullen Cadillacar var snyggare än de som kom omkring 92? Caprice och Riviera var ju snygga jänkcoupéer också om det nu inte måste vara Cadillac smile.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Chevrolet-Caprice-Classic-coupe.jpg/800px-Chevrolet-Caprice-Classic-coupe.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2009
#31
Moparboy440 skrev:
Rquired skrev:
en massa text

cadillacen e fwd..
Väghållning många icke amerikanska bilar har blivit valda till car of the year t.e.x Nissan GT-R,Toyota Camry,golf gti,Honda Civic m.m
och det finns åtminstone två tyska bilar som går upp på 2 hjul, mercedes a och smart fortwo. sen så har jag aldrig påståt att tyska bilar skulle ha dålig väghållning.
och för att nämna några exempel på amerikanske bilar med välkänt bra väghållning så nämner jag t.e.x ford falcon , viper acr ,ford gt40 och pontiac fiero.
Förbrukning kolla på denhär ebay annonsen där finns fakta om förbrukningen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/00-HEATE … 240%3A1318
sen att man skulle ha snällare körcykel i usa e ju bara bullshit, man har ju högre hastighetsbegränsningar där och tätare trafik med mera köbildning.

Jaha, läste för snabbt och tyckte du skrev att du valde caddy eftersom den var rwd. Fortwo är en annan jovisst, tänkte inte på den bara. Å andra sidan är det samma sandwichkonstruktion som A-klass. Å andra sidan kan jag säga att du får då fan inte upp en A-klass på två hjul, numera går den faktiskt rätt hyggligt när det svänger, pressar du går det rakt fram bara. Ingen rolig bil men två hjul ställer den sig inte på, har aldrig kört en fortwo och har ingen aning om hur den reagerar.

Som jag förstod det på hemsidan finns kategorin "import car of the year", det är detta som GT-R, Camry osv blivit utsedda till. Naturligtvis finns det am.bilar med bra väghållning, allt jag sagt är att de är i klar minoritet.

Och en Ebay-annons tycker jag knappast är en pålitlig källa för förbrukning tongue

Och ang. kvaliteten, där har ingen amerikansk bil en chans mot Mercedes och har inte haft på ett bra tag. Där finns plast i båda bilarna men det är skillnad mellan plast och plast. Att amerikanska bilar är plastiga framför allt innuti har det klagats på hur länge som helst i diverse seriösa biltest

Däremot är Caddyn jävligt snygg, speciellt i de färger på bilen Moparboy440 länkade till.
Senast redigerat av Rquired (14 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 182 Inlägg
14 juni 2009
#32
henrikh skrev:
Är det bara jag som tycker den tidigare årskullen Cadillacar var snyggare än de som kom omkring 92? Caprice och Riviera var ju snygga jänkcoupéer också om det nu inte måste vara Cadillac smile.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … -coupe.jpg

Caprice rekommenderar jag smile Det är som att åka på ett moln, pålitlig, ganska snål även om man får för sig att leka Schumacher tongue Snygga är dem dessutom.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

dARKiE
5 031 Inlägg
14 juni 2009
#33
henrikh skrev:
Klart det är plast, vad annars? Men det är jkligt bra sammansatt och välisolerat och inte såndär knackig, tunn plast som finns i de flesta andra bilar.

Det var det jag menade.
Fast formulerade väl lite dåligt.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

4 682 Inlägg
14 juni 2009
#34
Rquired skrev:
Som jag förstod det på hemsidan finns kategorin "import car of the year", det är detta som GT-R, Camry osv blivit utsedda till. Naturligtvis finns det am.bilar med bra väghållning, allt jag sagt är att de är i klar minoritet.

Och en Ebay-annons tycker jag knappast är en pålitlig källa för förbrukning tongue

Och ang. kvaliteten, där har ingen amerikansk bil en chans mot Mercedes och har inte haft på ett bra tag. Där finns plast i båda bilarna men det är skillnad mellan plast och plast. Att amerikanska bilar är plastiga framför allt innuti har det klagats på hur länge som helst i diverse seriösa biltest

Däremot är Caddyn jävligt snygg, speciellt i de färger på bilen Moparboy440 länkade till.

e lite förvirrad angående car of the year, om man kollar på wikipedia på listan över motor trends car of the year så finns det många icke amerikanska bilar med på den.

om du kollar lite närmare på annonsen så ser du att det e en officiell gm återförsäljare, tror knappast att en sån skulle ljuga om förbrukningen i annonsen då man kan bli stämd för sånt i usa.
däremot har de säkert fått fram dom förbrukningssiffrorna genom att köra med ett ägg under gaspedalen tongue.
men det e ju ytterst sällan som den officiellt angivna förbrukningen för en bil stämmer överens med verkligheten.
kan hålla med att en del nyare jänkare e lite plastigare, men långt ifrån alla.
sen så tycker jag nog att eldoradon e mindre plastig en mercan, men vad som e "plastigt" är nog egentligen subjektivt.
jämförelse:
http://i44.tinypic.com/2e21007.jpg
cadillac
https://www1.garaget.org/archive/4/3462/11976/11976-812014.jpg
merca (hoppas att de e ok att ja lånade bilden?)

325 Inlägg
14 juni 2009
#35
ska du ha en cadillac så se till att du får den med northstar motorn, helt modern motor 32ventilad ,bränsle snål osv och minst lika bra som en mercedes, antagligen bättre och är förmodligen standard i eldorado.sen är ju inrdeningen i en eldorado inte jätte äcklig att sitta i.lär ju inte bli  isocyanatskadad som vissa tror...men visst 80 och 90 tals bilar från usa är över lag väldigt plastiga ,men det har ju också sin charm ha ha dock så lär ju cadillacen bli bra mycket dyrate än mercan


325 Inlägg
14 juni 2009
#36
men  fleetwooden är ju mycket fränare än eldoradon

http://www.blocket.se/kalmar/Cadillac_F … _3&w=3


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2009
#37
Moparboy440 skrev:
Rquired skrev:
Som jag förstod det på hemsidan finns kategorin "import car of the year", det är detta som GT-R, Camry osv blivit utsedda till. Naturligtvis finns det am.bilar med bra väghållning, allt jag sagt är att de är i klar minoritet.

Och en Ebay-annons tycker jag knappast är en pålitlig källa för förbrukning tongue

Och ang. kvaliteten, där har ingen amerikansk bil en chans mot Mercedes och har inte haft på ett bra tag. Där finns plast i båda bilarna men det är skillnad mellan plast och plast. Att amerikanska bilar är plastiga framför allt innuti har det klagats på hur länge som helst i diverse seriösa biltest

Däremot är Caddyn jävligt snygg, speciellt i de färger på bilen Moparboy440 länkade till.

e lite förvirrad angående car of the year, om man kollar på wikipedia på listan över motor trends car of the year så finns det många icke amerikanska bilar med på den.

om du kollar lite närmare på annonsen så ser du att det e en officiell gm återförsäljare, tror knappast att en sån skulle ljuga om förbrukningen i annonsen då man kan bli stämd för sånt i usa.
däremot har de säkert fått fram dom förbrukningssiffrorna genom att köra med ett ägg under gaspedalen tongue.
men det e ju ytterst sällan som den officiellt angivna förbrukningen för en bil stämmer överens med verkligheten.
kan hålla med att en del nyare jänkare e lite plastigare, men långt ifrån alla.
sen så tycker jag nog att eldoradon e mindre plastig en mercan, men vad som e "plastigt" är nog egentligen subjektivt.
jämförelse:
http://i44.tinypic.com/2e21007.jpg
cadillac
http://www1.garaget.org/archive/4/3462/11976/11976-812014.jpg
merca (hoppas att de e ok att ja lånade bilden?)

Håller med om att det är rörigt kring Motor Trend, men jag tror faktiskt jag uppfattat det rätt. Varför skulle det annars finnas en import kategori liksom? tongue

Antar man kan lita på förbrukningen, tror inte att Cadillac fuskar mer med förbrukningssiffror än Mercedes. Frågan är om det är mätt med europeisk eller amerikansk körcykel och om den ena eller andra stämmer mest överens. Enligt de siffror i annonsen drar Eldorado mycket riktigt 0,84 landsväg och 1,38 i stad. Förutsatt att siffrorna är angivna i "US liquid gallon" och inte "imperial gallon". I så fall skulle den dra 1.66 stad och litern landsväg. Vilket jag tycker låter rimligt för en sådan...

http://www.eforecourt.com/l_100km_mpg_convert.htm

Plastig... är också ett jävla krångligt begrepp. Är enklare att prata om kvalitet. Hur är känslan? Sviktar panelerna? Känns knapparna som de snart kommer lossna? Spinkiga reglage? osv. Alla amerikanare av "senare" årsmodell (svårt att säga, typ sent 80 och framåt) har känts för sopiga innut. Buick, Chevrolet, Caddilac, Chrysler är enligt mig i nivå med asiaterna innuti, och ljusår ifrån kvaliteten i premiumtyskarna. Konstigt nog har biltestare världen över uttryckt samma känsla i sina tester...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

325 Inlägg
14 juni 2009
#38
he he blanda aldrig cadillac med dom övriga  ha ha möjligt vis lincoln isåfall,förstår vad du mrenar med känslan.men tycker att senare cadillacs står sig bättre än övriga.dom försökte ju medvetet göra sts och eldoradona mer europeiska.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2009
#39
triplesixer skrev:
he he blanda aldrig cadillac med dom övriga  ha ha möjligt vis lincoln isåfall,förstår vad du mrenar med känslan.men tycker att senare cadillacs står sig bättre än övriga.dom försökte ju medvetet göra sts och eldoradona mer europeiska.

Jo det kan väl stämma att Cadillac håller lite högre nivå än övriga som är mer "vardagsbilar", men Cadillac är över huvudtaget inte i närheten av Mercedes hur mycket de än försökte. Varken kvalitetskänsla eller våghållning, sen är de mycket bättre än amerikanska varianter av samma bil Oftast brukar ju usa-bilar få hårdare fjärdring när de skall säljas i europa eftersom amerikanarna verkar tro vi europeer bara flänger fram längs autobahn hela dagarna tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 682 Inlägg
14 juni 2009
#40
Rquired skrev:
Håller med om att det är rörigt kring Motor Trend, men jag tror faktiskt jag uppfattat det rätt. Varför skulle det annars finnas en import kategori liksom? tongue

Antar man kan lita på förbrukningen, tror inte att Cadillac fuskar mer med förbrukningssiffror än Mercedes. Frågan är om det är mätt med europeisk eller amerikansk körcykel och om den ena eller andra stämmer mest överens. Enligt de siffror i annonsen drar Eldorado mycket riktigt 0,84 landsväg och 1,38 i stad. Förutsatt att siffrorna är angivna i "US liquid gallon" och inte "imperial gallon". I så fall skulle den dra 1.66 stad och litern landsväg. Vilket jag tycker låter rimligt för en sådan...

http://www.eforecourt.com/l_100km_mpg_convert.htm

Plastig... är också ett jävla krångligt begrepp. Är enklare att prata om kvalitet. Hur är känslan? Sviktar panelerna? Känns knapparna som de snart kommer lossna? Spinkiga reglage? osv. Alla amerikanare av "senare" årsmodell (svårt att säga, typ sent 80 och framåt) har känts för sopiga innut. Buick, Chevrolet, Caddilac, Chrysler är enligt mig i nivå med asiaterna innuti, och ljusår ifrån kvaliteten i premiumtyskarna. Konstigt nog har biltestare världen över uttryckt samma känsla i sina tester...

om man kollar på motor trends lista så ser den ut såhär:
    2009 Nissan GT-R
    2008 Cadillac CTS
    2007 Toyota Camry
    2006 Honda Civic
    2005 Chrysler 300
    2004 Toyota Prius
    2003 Infiniti G35
    2002 Ford Thunderbird
    2001 Chrysler PT Cruiser
    2000 Lincoln LS
    1999 Chrysler 300M
    1998 Chevrolet Corvette
    1997 Chevrolet Malibu
    1996 Dodge Caravan
    1995 Chrysler Cirrus
    1994 Ford Mustang
    1993 Ford Probe GT
    1992 Cadillac Seville Touring Sedan
    1991 Chevrolet Caprice Classic LTZ
    1990 Lincoln Town Car
    1989 Ford Thunderbird SC
    1988 Pontiac Grand Prix
    1987 Ford Thunderbird Turbo Coupe
    1986 Ford Taurus LX
    1985 Volkswagen GTI (eligible due to it being built in VW's now-defunct Pennsylvania plant)
    1984 Chevrolet Corvette
    1983 AMC / Renault Alliance
    1982 Chevrolet Camaro Z28
    1981 Chrysler K Cars, Dodge Aries / Plymouth Reliant
    1980 Chevrolet Citation
    1979 Buick Riviera S
    1978 Chrysler, Dodge Omni / Plymouth Horizon
    1977 Chevrolet Caprice
    1976 Chrysler, Dodge Aspen / Plymouth Volare
    1975 Chevrolet Monza 2+2
    1974 Ford Mustang II
    1973 Chevrolet Monte Carlo
    1972 Citroën SM (An imported vehicle that was selected overall "Car of the Year")
    1971 Chevrolet Vega
    1970 Ford Torino
    1969 Plymouth Road Runner
    1968 Pontiac GTO
    1967 Mercury Cougar
    1966 Oldsmobile Toronado
    1965 Pontiac Motor Division
    1964 Ford Motor Company (Not for the Mustang)
    1963 American MotorsRambler
    1962 Buick Special
    1961 Pontiac Tempest
    1960 Chevrolet Corvair
    1959 Pontiac Motor Division
    1958 Ford Thunderbird
    1957 Chrysler Corporation (all makes:Plymouth , Dodge, DeSoto , Chrysler , & Imperial ).
    1956 Ford Motor Company
    1955 Chevrolet Motor Division
    1954 No award
    1953 No award
    1952 Cadillac Motor Division
    1951 Chrysler Corporation
    1950 No award
    1949 Cadillac Motor Division
finns alltså flera import bilar med på den!(?)

angående förbrukningen så e det US liquid gallon som gäller i usa medan imperial används i england.
så 0.84 och 1.38 e dom siffrorna som borde gälla.
sen så e det de s.k "import fighters" som e plastiga, amerikanska bilar som e gjorda för att konkurera med import bilar.
"riktiga" jänkare e inte plastiga, dom säljs inte i europa å har således inte blivit testade av europeiska biljournalister.


Sök