3393
Sök

Baslåde uträkning, ritnings hjälp !

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
19 juni 2009
@ busfarbror, vafför inte bas o port uppåt osså så stor låda som möjligt? eller du har batteri i baljan?

2 665 Inlägg
19 juni 2009
Ja visst är den gullig, minsta baslådan på garaget.org matat av ett monster steg från Denon på 2x40watt. (ja jag ska köpa ett kraftigare men detta är ju budget bygge med 90tals grejer som låg o skräpade, steget är från 1991)
Japp biltema. Aeroport finns inte så små. Dia 5cm. Om jag hade monterat dem i samma låda hade en 7cm gått bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Stickan skrev:
@ busfarbror, vafför inte bas o port uppåt osså så stor låda som möjligt? eller du har batteri i baljan?

Kör bas o port uppåt idag, jag har batteri i baljan o en service lucka i det upphöjda golvet för att snabb komma åt säkringar och batteripoler......kolla på min garaget sida....finns lite bilder....kanske går att se lite....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

961 Inlägg
19 juni 2009
busfabror skrev:
Stickan skrev:

Kör bas o port uppåt idag, jag har batteri i baljan o en service lucka i det upphöjda golvet för att snabb komma åt säkringar och batteripoler......kolla på min garaget sida....finns lite bilder....kanske går att se lite....

Ok,  fattar wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2009
Rickard-v skrev:
Snygga ritningar, jämfört med mina på ett rutat papper.

22mm är väl inte nödvändigt!
19mm med massa stag blir starkare. Kolla på B&W matrix stagning. Finns ingen yta som är längre än 10cm utan stag tror jag.

Har en känsla av att busfarbror vill spela högt med dessa grejer...och då är stagning väldigt ofta av ondo då man vill maximera luftflödet i lådan.

De flesta db-lådor av MINDRE storlek (vilket jag räknar in denna) jag sett har INTE haft stag.

De av större modell har på sin höjd haft runda stag mellan främre och bakre baffeln, såvida de inte fläskat på med 60-120mm bafflar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:

19mm med massa stag blir starkare. Kolla på B&W matrix stagning. Finns ingen yta som är längre än 10cm utan stag tror jag.

Har en känsla av att busfarbror vill spela högt med dessa grejer...och då är stagning väldigt ofta av ondo då man vill maximera luftflödet i lådan.

De flesta db-lådor av MINDRE storlek (vilket jag räknar in denna) jag sett har INTE haft stag.

De av större modell har på sin höjd haft runda stag mellan främre och bakre baffeln, såvida de inte fläskat på med 60-120mm bafflar....

Njaaa...högt o högt...hade de varit en ren db låda så hade de ju varit dumt att spela med korgarna utåt o konen inåt....men lite ska de väl synas på mätaren....men jag e lite så på Stickans lådritning då den är sluten vad jag kan utläsa...

www.ljudbyggaren.se

7 241 Inlägg
19 juni 2009
busfabror skrev:
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:

Njaaa...högt o högt...hade de varit en ren db låda så hade de ju varit dumt att spela med korgarna utåt o konen inåt....men lite ska de väl synas på mätaren....men jag e lite så på Stickans lådritning då den är sluten vad jag kan utläsa...

ShowSPL wink Luftflödet är likväl viktigt eftersom du är ute efter ösa kontra välljud....inte sant?

Och om du kikar närmare på Stickans första skiss så ser du en slotport nedanför basarna wink
Han lade inte med den med tanke på att han var osäker på vilken volym porten tar upp big_smile
Senast redigerat av Lonefox (19 juni 2009)

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
busfabror skrev:
Lonefox skrev:

ShowSPL wink Luftflödet är likväl viktigt eftersom du är ute efter ösa kontra välljud....inte sant?

Och om du kikar närmare på Stickans första skiss så ser du en slotport nedanför basarna wink
Han lade inte med den med tanke på att han var osäker på vilken volym porten tar upp big_smile

Aha.....nu har jag inte måttet i huvet o ingen tratt i närheten men om basen har en diameter på 316 mm och jag ska ha 2 st basar(=632mm+ några mm vid sidorna typ 20 mm.).....får man in det på bredden om man använder 6" Aeroprtar utan o kapa i tratten....

www.ljudbyggaren.se

961 Inlägg
19 juni 2009
Du får in 1 6" port, du slipper o kapa i den... ska räkna om hur mycke du behöver kapa för 2

EDIT; Går inte... , inte med denna design iaf.

EDIT2; Fan lonefox, riktigt på hugget idag? big_smile
Senast redigerat av Stickan (19 juni 2009)

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Stickan skrev:
Du får in 1 6" port, du slipper o kapa i den... ska räkna om hur mycke du behöver kapa för 2

Attan...då e de slot som gäller....

www.ljudbyggaren.se

961 Inlägg
19 juni 2009
vet i en viss silvergolf (olofsson's) så har han låda  i hela, o där går precis in 2 6" aero o 2 12or...

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Stickan skrev:
vet i en viss silvergolf (olofsson's) så har han låda  i hela, o där går precis in 2 6" aero o 2 12or...

Jag kan ju inte ha låda i hela...men men....får väl bli en slot.....då e frågan hur stor och hur lång...om jag vill stämma av vid 43-44hz.....

Höjden går ju inte att göra mer än 100mm....

www.ljudbyggaren.se

7 241 Inlägg
19 juni 2009
Stickan skrev:

Nä......men jag börjar bli trött på vissa saker (icke relaterat till detta) och det påverkar min irritation här....dessvärre. Är folk inte uppmärksamma blir jag lite irriterad på dem.

No hard fealings busfarbror, det är INGET personligt wink

45 Inlägg
19 juni 2009
om du inte har hittat något du är ute efter så kan du kolla på www.rockfordfosgate.com där kan du klicka på support sen kan du konstruera din egna låda. det är bara ett tips du kanske kommer på något själv när du håller på tongue lycka till Mvh

21 761 Inlägg
19 juni 2009
busfabror skrev:
kör idag en sådan bas i 100 liter med 6" aeroport 12 cm lång......vet ej vilken avstämning det ger men spelar högt på 48-49Hz.

47 Hz avstämning enligt mitt program, då har jag tagit bort 2 liter för röret. Fast det visar säkert lite olika avstämningar när man kikar i olika program, ofta är det så. smile

961 Inlägg
19 juni 2009
sen e d en sak i ett program, annan sak i bil, labba is the shit!

21 761 Inlägg
19 juni 2009
Har räknat litegrann på det förslag som Stickan ritade, dvs ca 98 liter. Med 365 cm2 portarea (ungefär samma som 2 st 6" rör) så blir portlängden omkring 50 cm för att få 45 Hz avstämning, nettovolymen hamnar på runt 77-78 liter.

Tyvärr drar det iväg med portlängden om man vill undvika flåsljud, blir knepigt med såna där former på lådan. smile

Visst är det skillnad på teoretiska beräkningar och verkliga resultat, absolut. smile

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har räknat litegrann på det förslag som Stickan ritade, dvs ca 98 liter. Med 365 cm2 portarea (ungefär samma som 2 st 6" rör) så blir portlängden omkring 50 cm för att få 45 Hz avstämning, nettovolymen hamnar på runt 77-78 liter.

Tyvärr drar det iväg med portlängden om man vill undvika flåsljud, blir knepigt med såna där former på lådan. smile

Visst är det skillnad på teoretiska beräkningar och verkliga resultat, absolut. smile

okej, men om man då krymper porten så den motsvarar 1st 6" så behöver inte längden vara mer än
25-28 cm....eller e ja fel på det nu...

www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
20 juni 2009
Porten blir kortare än så, beroende på att nettovolymen ökar eftersom portstorleken har blivit mindre. Runt 15 cm lång port blir det ifall arean är 182,5 cm2, har då räknat på 25x7,3 cm i innermått på porten. Nettovolymen hamnar på ca 93 liter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 juni 2009)

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Porten blir kortare än så, beroende på att nettovolymen ökar eftersom portstorleken har blivit mindre. Runt 15 cm lång port blir det ifall arean är 182,5 cm2, har då räknat på 25x7,3 cm i innermått på porten. Nettovolymen hamnar på ca 93 liter. smile

Men om man då säger att man får ihop en 138 liter(vilket jag fick på Rockfords sida)...hur skulle då portmåtten bli för en avstämning på 42-45hz ?

Jag kan säga att jag är verkligen tacksam för att ni lägger lite tid o funderingar på detta....

www.ljudbyggaren.se

Sök