2839
Sök

Subaru motor i bubbla hur går de till?

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
24 juni 2009
#21
Ska själv byta motor i min vw i höst, en PRV6 (v6)med ca 150-200hk.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92169/693130_yshfay.jpg

Vad jag förstått när jag gjort min research så håller lådorna.
150hk "garanteras" och det finns dom som haft 310hk utan problem.

Men sen beror det ju på hur man "kör" bilen.
Hopp o skutt leder till "moment-spikes" som överträffar hållfastheten.
Men vanligt vardagsbruk ska lådan tåla.

Du måste "typ-bessa" bilen hos SFRO (X antal tusenlappar) + reg.bes hos SBP (lite till kr).

Men allt (nästan) går, bara man kontrollerar "reglementet" först.


Evolution garage
275 Inlägg
25 juni 2009
#22
MrErlandsson skrev:
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon
Men om man har en lätt bil och vill ha mer hk kan man smyga in en extra tjock balk/plåtlock
och besiktiga med och sedan ta ut den förstås. men går det igenom SFRO besiktningen?
Eller kommer dom på sånt?

Jag undrar bara för ren nyfikenhet.  big_smile

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
25 juni 2009
#23
MissMums skrev:
MrErlandsson skrev:
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon
Men om man har en lätt bil och vill ha mer hk kan man smyga in en extra tjock balk/plåtlock
och besiktiga med och sedan ta ut den förstås. men går det igenom SFRO besiktningen?
Eller kommer dom på sånt?

Jag undrar bara för ren nyfikenhet.  big_smile
SFRO godkänner ombyggnationen och utfärdar typintyg för den "nya" bilen.
SBP reg.bessar sedan bilen med hjälp av intyget.

SBP väger bilen vid bes.tillfället, dvs all x-tra vikt tas bort från tjänstevikten (om org. vikt ska användas).
Detta kan medföra att bilen i princip kan bli klassat som ensitsig om vikten ökat för mkt.

Ett alternativ är att uppgradera bromsarna innan SFRO (pga högre tjänstevikt), vilket ändå måste göras.
Bromsarna måste anpassas efter den nya effekten och vikten.
Men även chassit måste då fixas pga den nya tjänstevikten (fjädring o karossstyvhet).


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
25 juni 2009
#24
MissMums skrev:
MrErlandsson skrev:
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon
Men om man har en lätt bil och vill ha mer hk kan man smyga in en extra tjock balk/plåtlock
och besiktiga med och sedan ta ut den förstås. men går det igenom SFRO besiktningen?
Eller kommer dom på sånt?

Jag undrar bara för ren nyfikenhet.  big_smile
Jävligt bra fråga tongue har inte en aning men tror inte dom godkänner det, för då skulle man, teoretiskt sett, kunna reg. besiktiga med hur mkt effekt som helst, bara man får plats med tillräckligt mkt blyvikter i bilen

Evolution garage
275 Inlägg
25 juni 2009
#25
MrErlandsson skrev:
MissMums skrev:
MrErlandsson skrev:
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon
Men om man har en lätt bil och vill ha mer hk kan man smyga in en extra tjock balk/plåtlock
och besiktiga med och sedan ta ut den förstås. men går det igenom SFRO besiktningen?
Eller kommer dom på sånt?

Jag undrar bara för ren nyfikenhet.  big_smile
Jävligt bra fråga tongue har inte en aning men tror inte dom godkänner det, för då skulle man, teoretiskt sett, kunna reg. besiktiga med hur mkt effekt som helst, bara man får plats med tillräckligt mkt blyvikter i bilen
Ja jag tyckte det kunde vara praktiskt. Då slipper man bygga en bil med all inredning och annat i för att sedan lätta den. Om man vill bygga en banräser med mycket effekt. big_smile
Men specialister inom området kanske inte är så lättlurade.

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
25 juni 2009
#26
Hade ju dock vart jobbigt som fan om man skulle behöva trycka i nått ton med bly i bilen inför besiktningen varje år...

Evolution garage
275 Inlägg
25 juni 2009
#27
Gratis träning smile

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

956 Inlägg
25 juni 2009
#28
MrErlandsson skrev:
Hade ju dock vart jobbigt som fan om man skulle behöva trycka i nått ton med bly i bilen inför besiktningen varje år...
Men du reg.bes inte varje år och dom väger ju inte bilen på vanliga bilprovningen, så dte är bara när du reg besiktar du behöver extra vikt i.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

42 Inlägg
25 juni 2009
#29
Har "bibeln" och har läst den flera gånger nu smile Hittar faktisgt inga raka svar om man kan vikta dem för att få ha mer effekt... finns säkert gränser där med....

2 594 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#30
RoBBanV70 skrev:
Har "bibeln" och har läst den flera gånger nu smile Hittar faktisgt inga raka svar om man kan vikta dem för att få ha mer effekt... finns säkert gränser där med....
du som har bibeln framför dig snackade med en snubbe från sfro i dag å frågade va man måste uppgradera de han sa va att de skulle bli ombyggt fordon å inte amatör byggt, han praktiskt taget idiot föklarade mig när jag sa att de va en bubbla neutral fan dom där biljävlan ska de inte va nå mer hk än dom där 40 som de är orginal
menade på att den blir så lätt fram så däcken bara hasar när man bromsar vid höga hastigheter mm roll

men nu till frågan han sa att jag behövde ändra framvagn,bakvagn samt bromsar runt om står de nå mer i bibeln som man måste ändra på??

undrar om man bara kan byta framvgn till mc persson typen som va på de nyare bubblorna?

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
26 juni 2009
#31
ghost_boy83 skrev:
RoBBanV70 skrev:
Har "bibeln" och har läst den flera gånger nu smile Hittar faktisgt inga raka svar om man kan vikta dem för att få ha mer effekt... finns säkert gränser där med....
du som har bibeln framför dig snackade med en snubbe från sfro i dag å frågade va man måste uppgradera de han sa va att de skulle bli ombyggt fordon å inte amatör byggt, han praktiskt taget idiot föklarade mig när jag sa att de va en bubbla neutral fan dom där biljävlan ska de inte va nå mer hk än dom där 40 som de är orginal
menade på att den blir så lätt fram så däcken bara hasar när man bromsar vid höga hastigheter mm roll

men nu till frågan han sa att jag behövde ändra framvagn,bakvagn samt bromsar runt om står de nå mer i bibeln som man måste ändra på??

undrar om man bara kan byta framvgn till mc persson typen som va på de nyare bubblorna?
Nej, du behöver INTE byta framvagn (det går inte heller, det finns inte plats för fjäderbenen).
Byt spindlar och montera på skivor fram (om du inte har redan).
Uppgradera bakbromsarna till skivor oxå, så är du säker.
Flytta fram batteri o så mkt andra tunga grejor som möjligt så att du får mer vikt på framvagnen.
Bessa sedan bilen som ombyggt fordon.
KLART!



Sök