2236
Sök

"Köpråd" Vad gäller vid import av ap-trimmad bil? Funtar på att ta in en turbokonverterad VW R32

TACS Medlem
457 Inlägg
19 augusti 2009
#21
Alecci skrev:
Det bästa sättet att lagligt registrera en trimmad bil av en modell som är helbilsgodkänd är, såvitt jag vet, att tillverkare/generalagent intygar att bilen är säker för trafik, miljö, osv. Och det kan du nog lycka till med, aldrig hört talas om någon som lyckats få ett intyg på sådana saker...

Annars är det nog att registrera den som ombyggt/amatörbyggt fordon, men då krävs också mer omfattande modifikation plus att det finns en begränsning i hk / kg som är tillåtet.

Kollade upp det lite extra noga nu.

"Ett exempel på ombyggt fordon är en bil vars drivlina och bromssystem har bytts ut. Ett ombyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt. Alternativt kan den ursprungliga motoreffekten höjas med 20 %, såvida inte bilens tillverkare har godkänt en högre effekt. Ombyggda fordon besiktas av SFRO. Om fordonet har ändrats i ännu större utsträckning, klassificeras det i stället som ett amatörbyggt fordon."
[wikipedia:Ombyggt fordon]
Senast redigerat av KingWS6 (19 augusti 2009)

2 014 Inlägg
19 augusti 2009
#22
KingWS6 skrev:
...kan den ursprungliga motoreffekten höjas med 20 %, såvida inte bilens tillverkare har godkänt en högre effekt...

Om jag inte missminner mig så gäller grundregeln om +20% effekt och +10% vridmoment endast de bilar som inte är helbilsgodkända.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 augusti 2009
#23
Såvitt jag vet måste denna importerade bil i princip vara helt original för att kunna gå igenom en svensk registreringsbesiktning.
Gäller även karosseri. Sen vet jag inte om det är rätt eller inte, men de var vad jag fick höra, fel? Snackar naturligtvis helbilsgodkända bilar
Senast redigerat av Mortalis (20 augusti 2009)


2 014 Inlägg
20 augusti 2009
#24
Mortalis skrev:
Såvitt jag vet måste denna importerade bil i princip vara helt original för att kunna gå igenom en svensk registreringsbesiktning.
Gäller även karosseri. Sen vet jag inte om det är rätt eller inte, men de var vad jag fick höra, fel? Snackar naturligtvis helbilsgodkända bilar

Alla bilar som importeras ska vara helt original vid registrering. Hur det ska vara och hur det egentligen är stämmer däremot inte alltid helt överens, tack och lov.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök