2708
Sök

Citroen Xsara-01 "knorrar" vid nästan fullt rattutslag

8 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Har absolut NOLL teknisk läggning, så jag hoppas ni kan hjälpa mig här inne. wink Har en 2-dörrars coupé årsmodell -01. Den har gått snart 45oo mil. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har den ett skumt ljud på höger fram, tror jag, när man svänger mycket. Alltså stort rattutslag. Fick PANIK och trodde direkt det var drivknuten, för det är allt jag känner till blond och tjej som jag är. big_smile Men om jag har fattat det rätt ska det låta lite stötvis då, typ klonk klonk klonk va? På min bil är det ett annat ljud, som nåt slags gnekande, skorrande, typ som om någon är hes eller hur jag ska förklara. Låter bara när jag vrider ratten åt ett håll. Började låta när jag backade, men nu låter det även när jag svänger framåt. Har kollat damaskerna, men kan inte se nåt fel på dem. Tycker kanske att det glappar lite när jag drar i däcken, men samtidigt rör sig ratten lite... Är det hjullagren? Drivknuten? Eller kan det vara nåt annat mindre kul? Servon? Hjälp! sad

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 juni 2009
citroen_xsara skrev:
Har absolut NOLL teknisk läggning, så jag hoppas ni kan hjälpa mig här inne. wink Har en 2-dörrars coupé årsmodell -01. Den har gått snart 45oo mil. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har den ett skumt ljud på höger fram, tror jag, när man svänger mycket. Alltså stort rattutslag. Fick PANIK och trodde direkt det var drivknuten, för det är allt jag känner till blond och tjej som jag är. big_smile Men om jag har fattat det rätt ska det låta lite stötvis då, typ klonk klonk klonk va? På min bil är det ett annat ljud, som nåt slags gnekande, skorrande, typ som om någon är hes eller hur jag ska förklara. Låter bara när jag vrider ratten åt ett håll. Började låta när jag backade, men nu låter det även när jag svänger framåt. Har kollat damaskerna, men kan inte se nåt fel på dem. Tycker kanske att det glappar lite när jag drar i däcken, men samtidigt rör sig ratten lite... Är det hjullagren? Drivknuten? Eller kan det vara nåt annat mindre kul? Servon? Hjälp! sad

är det endast vid fullt rattutslag ?  mvh

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

8 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Det behöver inte vara fullt, men när det är nästan fullt. Behöver alltså ratta en hel del innan det börjar knirra, knarra och skorra. Tycker att det blir mera missljud när bilen har gått lite och är varm än när den är nystartad och kall. Det låter inte alls när jag kör framåt efter vägen. Kan drivknuten fara när damaskerna är hela?
Senast redigerat av citroen_xsara (23 juni 2009)

8 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Har varit ut och testat det mesta i dag igen och nu låter det nästan inte alls. Hur är det möjligt? Lite knarr när jag svänger vänster, runt runt s.a.s, i övrigt ingenting, varken framåt eller bakåt. Shit, är det knuten iaf?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juni 2009
Knarrar det hela tiden när du svänger eller är det bara under en pågående rattrörelse (medans du rör på ratten) så att säga?

Edit: En drivknut skorrar/knarrar inte när man kör sakta utan det är mer knakande ljud (knak, knak, knak) med tydliga mellanrum. Kör man lite fortare så låter det väl lite sem som man drar en kula över en bräda med hål i... brrrr.... Men man får bara fram ljudet vid kraftiga styrutslag (i början i alla fall, allt eftersom den blir sämre så behöver man svänga allt mindre för att få fram ljudet...)
Senast redigerat av henke_99 (23 juni 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

8 Inlägg
23 juni 2009
börja med att kolla servooljan:) och om en knut är dålig så vobblar ratten runt 70 upp till 100 eftersom att skålarna där kulorna ligger har blivit utnötta så det blir som skålar mot skålar! och jag har mycket svårt att tro att en bil som rullat så där lite har problem med drivaxlar/knutar. kolla också hjulager det gör du genom att hissa upp bilen slå av rattlåset och ha händer norr och söder på däcket och jucka däcket. och så har vi den kära fjäderbens lagringen kolla så den är hel. Den sitter nästan högst upp där dämparn är ledad mot karossen!

8 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Ja, det är ju iaf inga tydliga mellanrum mellan knarrandet utan ett utdraget ljud.  Men eftersom det bara är vid kraftiga styrutslag än så länge, så finns ju ändå risken att det kan vara en knut... Servo-oljan verkar ok, och inget vobbel på bilen. Fjäderbens-lagringen har jag inte ens tänkt på. Låter svindyrt, men tack iaf! smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juni 2009
citroen_xsara skrev:
Ja, det är ju iaf inga tydliga mellanrum mellan knarrandet utan ett utdraget ljud.  Men eftersom det bara är vid kraftiga styrutslag än så länge, så finns ju ändå risken att det kan vara en knut... Servo-oljan verkar ok, och inget vobbel på bilen. Fjäderbens-lagringen har jag inte ens tänkt på. Låter svindyrt, men tack iaf! smile

Återigen då, låter det under tiden du vrider på ratten eller låter det hela tiden efter att du har vridit ratten mkt?

Bilen behöver inte vobbla får att en knut är dålig, körde en kadett förra vintern, ena knuten var nästan totalslut framåt våren men det enda som  märktes var att det knackade när man svängde i korsningar och liknande.
Senast redigerat av henke_99 (23 juni 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

8 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Hej igen! Behöver inte ratta för att bilen ska låta. Det låter liksom när hjulen är i svängning, även om jag inte aktivt rattar. Det låter inte alls när man kör på vägen, utan endast när man har fullt eller nästan fullt rattutslag vid backning eller tvära svängar framåt.

508 Inlägg
23 juni 2009
Jag har exakt den problemen på min volvo s60 som är 02 och har åkt 10000mil det är nog inte knuten det handlar om, min låter exakt som din låter med dina beskrivningar, men min låter lite som att den skär någoting och jag tror att det är fullt rattutslagare bägrensningen men inte 100% men kolla där den kan va slut. vill tillägga också när jag ska parkera bilen eller någonstans där det är trångt när man ska nästan full ratta så låter det men snabbare än så så låter det inte. men jag ska till bilia imorn så ska jag kolla på den tillsammans med en tekniker så jag hör av mig vad det kan vara, och om det kan vara den. sen en sak till det kan behövas lite fett vid framnvagnen min är framhjuls drivern iialfall, men som sagt jag hör av mig resultatet imorgon.

8 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Min är också framhjulsdriven. Men, ok, bra. Hör av dig!

508 Inlägg
24 juni 2009
så idag var jag i bilia dom kollade det var bägrensaren som var slut dom la lite fett där så nu låter inte det men dom sa att i höst måste jag byta den för att det kommer låta igen det kostade mig byta båda sidiorna fram 650 kr arbete+matrial så kolla upp det.

8 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Ok, tack! Ska kolla.

508 Inlägg
25 juni 2009
citroen_xsara skrev:
Ok, tack! Ska kolla.

Har du kollat upp?

8 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare