Laddtrycksspärr på v40 2,0t

co
22 juni 2009 · 20 Inlägg

Tjenare!

Är det någon som har koll på hur man får bort laddtrycksspärren på en v40 2,0t.
Är det så att jag behöver chippa bilen för att ens kunna höja laddet över huvud taget? som det är nu så kommer jag inte över 0,6bar. Behöver jag en pysventil för att få det att fungera eller skulle jag kunna köra med ett t-kors på wgate slangen, och kanske en laddtrycksklocka?

Jag vet att det inte är allt för bra för bilen, men jag är inte ute efter någon jätte ökning. Kom gärna med tips på hur mycket grejerna skulle kunna klara av.

Tacksam för svar!

Busgrabb Rejsa ?
23 juni 2009 · 2 959 Inlägg

Finns ingen "laddtrycksspärr" men rekommenderar inte att höja laddtrycket utan att först fixa ny mjukvara.
Blir lätt spikningar som kan leda till skador och ras.
Ska du höja så gör det med max 0.2 bar typ.
Prova att spänna staget lite mellan tryckklockan och wastegatearmen, pysa är lite lurigt då man lätt kan får höga laddtryckspikar som inte är nyttigt.

Edit: Kanske ska låta det vara som det är föresten...0.6 bar är rätt mycket på en 2.0 T utan chipp.

Senast redigerat av Busgrabb (23 juni 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
Thiger_84
23 juni 2009 · 509 Inlägg

Åk å chippa istället, så slipper du otrevliga överraskningar. wink

Busgrabb Rejsa ?
23 juni 2009 · 2 959 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Åk å chippa istället, så slipper du otrevliga överraskningar. wink

Ja gör det....några tusenlappar bara och du har 40 driftsäkra Hkr till smile

Autotech
BMW 335D (2008)
Rensvinf
23 juni 2009 · 528 Inlägg

Hör med Autotech/Torpis här på garaget eller liknande kunskapsbank  angående den motorns trimvänlighet.  Jag trodde i min enfald att det råder hyfsad konsensus bland de insatta att den motorn inte är trimvänlig. Anledningen har jag glömt, men cylinderfoder kan ha med det att göra, vill minnas ngt sådant.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juni 2009 · 5 650 Inlägg

styrs inte laddtrycket via chippen på dom där? dvs nytt chipp så fixar den upp laddet själv?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
torpis Forummoderator
23 juni 2009 · 10 576 Inlägg

MrEricsson skrev:
styrs inte laddtrycket via chippen på dom där? dvs nytt chipp så fixar den upp laddet själv?

Korrekt.  Man skall inte in och justera mekaniskt då lurar man bilens styrsystem som gör fel och smälter motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang