3408
Sök

Hur mycket effekt ger en planad topp?

407 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#1
Jag undrar bara ungefär hur mycket extra effekt man får på en bil med 115 hk om man planar toppen?

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
18 april 2006
#2
Det blir väll ingen extra effekt för att man planar toppen bara det att man höjer kompen i motorn, har jag för mig

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
18 april 2006
#3
har själv 115 hk i min. Bytt slutämp o sportluftfilter.. börja med det, Men det är alldeless för klen motor för att få nån fart i, bättre o lägga pengarna på annan bil om man vill ha fart :-)

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

12 086 Inlägg
18 april 2006
#4
Trozzo skrev:
Det blir väll ingen extra effekt för att man planar toppen bara det att man höjer kompen i motorn, har jag för mig

Vilket medför en kraftfullare explosion som resulterar i mer effekt.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 april 2006
#5
mer effekt blir det....hur mkt det blir beror på hur mkt man kan plana....


199 Inlägg
18 april 2006
#6
Jag har planad topp och känner faktiskt ingen skillnad med min lilla 90-hästars motor.


407 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#7
Var kan man köpa billiga sportluftfilter? Har en Nissan Primera 91:a... Finns det några nackdelar med att ha på ett sportfilter istället för ett orginal`?

676 Inlägg
19 april 2006
#8
hmm. kommer inte på några nackdelar med öppet filter förutom att motorljudet blir lite dåvare och mysigare. sportluftfiltret är bättre än orginal filtret då de får mer luft och filtrerar bort partiklar bättre. lägg ut en bra kosing på ett märkesfilter ist föratt köpa ett på micro eller någon annan budget firma. ett luftfilter är en viktig sak i en motor, speciellt i en turbo motor om filter är satt på turbon. då måste de VERKLIGEN filtrera bort minsta lilla dammpartikel. finns en topic om just öppet sportluftfilter hur de fungerar osv. sök på de här på forumet så hittar du mycke BRA fakta wink


214 Inlägg
19 april 2006
#9
Trozzo skrev:
Det blir väll ingen extra effekt för att man planar toppen bara det att man höjer kompen i motorn, har jag för mig

Hur ska du ha det? smile

Med högre kompression så får man högre effekt, hur mycket beror inte enbart på hur hög kompression man har utan mer om kamaxeln håller ventilerna öppna länge..

En tumregel är dock 10% effektökning vilket borde bli 1,5hk.

214 Inlägg
19 april 2006
#10
Foffis skrev:
sportluftfiltret är bättre än orginal filtret då de får mer luft och filtrerar bort partiklar bättre.

Men om du tänker efter mer än 1 sekund så kommer du att märka att de där inte kan stämma smile

Om ett filter gör så motorn får in mer luft så kan de knappast filtrera bort mer partiklar, eller hur?
Så antingen så får motorn i sig mer syre, eller lika mycket som förut..

Eller så får den i sig mycket syre, partiklar och bävrar.. smile

407 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#11
Från vilken firma kan man beställa ett billigt sportluftfilter, adress på nätet då?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 april 2006
#12
sportfitler finns överallt och ja det sliter mer på motorn då skräp letar sig lättare in i motorn borde väll säga sig själv (Öppet filter)?????

www.dalhems.se
www.lärmiganvändagoogle.nu


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 april 2006
#13
Foffis skrev:
ett luftfilter är en viktig sak i en motor, speciellt i en turbo motor om filter är satt på turbon. då måste de VERKLIGEN filtrera bort minsta lilla dammpartikel.

lovar att damm inte skadar turbon eller motorn, de brinner upp ganska fort.

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
19 april 2006
#14
Damm skadar turbon. Punkt.

(periferihastigheten på en modern kompressors vingar i en turbo kan uppgå till Mach 2.....)

/Göran

Bullo skrev:
lovar att damm inte skadar turbon eller motorn, de brinner upp ganska fort.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
20 april 2006
#15
Köp ett BRA filter, har jag alltid sagt.. de är där hemligheten ligger!=P

214 Inlägg
20 april 2006
#16
Sharky skrev:
Damm skadar turbon. Punkt.

(periferihastigheten på en modern kompressors vingar i en turbo kan uppgå till Mach 2.....)

/Göran

Bullo skrev:
lovar att damm inte skadar turbon eller motorn, de brinner upp ganska fort.


Absolut, impellern kan se lite rolig ut efter en tids misshandel med öppet filter yikes

5 710 Inlägg
20 april 2006
#17
Bullo skrev:
Foffis skrev:
ett luftfilter är en viktig sak i en motor, speciellt i en turbo motor om filter är satt på turbon. då måste de VERKLIGEN filtrera bort minsta lilla dammpartikel.

lovar att damm inte skadar turbon eller motorn, de brinner upp ganska fort.

Hmm...hur tänkte du nu?
Kan du definiera damm?

Damm finns i en mängd former, tar några exempel:
- Damm från vägverkets ihärdiga sandande, mest bestående av små små stenar.
- "Vägdamm", sitage från vägar, däck och jord ifrån åkrar,skog osv. Innehåller mest små stenar.
- "Vinkelslipsdamm" innhåller nedmalen kapskiva och en massa småflis som vanligen är järn.

Brinner dessa dammsorter upp?
Mja bara temeraturen är den rätta..... småsten som man kan använda till glastillverkning tex, ugnen håller ~1400 grader C, järn har en ungefärlig smältpunkt på 1500 grader C.
Har vi dessa temeraturer konstant i en motor......?

Renhetslära är inte helt enkelt men jag känner mig endå ganska hyvsat insatt i änmet då jag b.l.a utbildar i det.

MVH Jonas
..............

86 Inlägg
20 april 2006
#18
Konstigt, på min miniräknare blir 10% av 115hkr 11,5hkr! Dags för nya batterier 900 Power? :-)
Att bara plana en topp är rätt meningslöst om man inte samtidigt gör nåt åt resten också.

10 287 Inlägg
20 april 2006
#19
Njaa, på en SAAB på blir 10% 1,5Hkr. SAAB är inte effektivare än så.......

ROTFL

/Göran

EbbeW skrev:
Konstigt, på min miniräknare blir 10% av 115hkr 11,5hkr! Dags för nya batterier 900 Power? :-)
Att bara plana en topp är rätt meningslöst om man inte samtidigt gör nåt åt resten också.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

676 Inlägg
27 april 2006
#20
vad jag har läst (jontes topic om hur ett luftfilter fungerar) så har jag fattat de som att ett öppet filter får in mer luft men samtidigt filtrerar bort mer damm och andra partiklar. du får rätta mig jonte om jag har fel tongue



Sök