Billiga reservdelar / Skitslö => B230F
Dyrare reservdelar / Über performance => B234F
Där B230F finns i GL from 1987 (Alla GL, GLT, GL, SE from 1989).
Där B234F finns i GLT 16 VALVE finns 1988-1990 (/91).
Den klassiska GLE-motorn B230E med sportiga 131hk finns 1985-1988
sen ersattes den helt av B230F (som fanns from 1987) sitter ju i lite äldre
bilar innan rostskyddet var på topp från början. -> Nyare desto bättre
16V motorn B234F har alltid M46-växellådan med överväxel, vilket
den sistnämnda kan krångla och ha sig.. men allt går att lösa.
M47 till B230F är rätt så problemfri (inte värre än att spaken glappar kors och tvärs).
Köp en välutrustad senare GL/GLT/GLE med B230F så kan du smygtrimma den till ~130hk om du tröttnar.
Edit:
Turbo-modellen hade faktiskt
lägre toppeffekt än GLT 16 VALVE tom 1989 så
försäkringen 'borde' ju vara snarlik