3354
Sök

Skillnad audi 1,8TQ 163hk och 1,8tsq 190hk?

62 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Vad är skillnaden på dessa bilar motormässigt?
Är det något som går att byta i TQ:n så man får samma som TSQ:n?

Har hittat en ruskigt fin 1,8tq -03 men är orolig över effekten, är därför jag frågar.

/Micke

DFFL
9 020 Inlägg
24 juni 2009
Chippa så är problemet löst.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

OEM <3
6 957 Inlägg
25 juni 2009
FireTraXX skrev:

Precis!

Tyckte (när jag var och provkörde en 163hk Quattro) att den inte var allt för pigg med dessa
HK.

När du ändå är igång så skaffa ett Steg 2 så får du avgas oxå big_smile

OEM <3

...
227 Inlägg
25 juni 2009
FireTraXX skrev:

Men om du chippar båda så får du ju ändå ur mer effekt ur TS'en ... (diffar ~20hk/~20nm @ brs.se)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 juni 2009
jasså du är sugen på en Audi jonsson!  smile  Om jag har förstått de rätt så är de bara mjukvaran som skiljer TQ mot TSQ.
Senast redigerat av Ellertz (25 juni 2009)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

DFFL
9 020 Inlägg
25 juni 2009
klinder skrev:
FireTraXX skrev:

Men om du chippar båda så får du ju ändå ur mer effekt ur TS'en ... (diffar ~20hk/~20nm @ brs.se)

Jag vet, jag har chippat min som också är 190hk original.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

62 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Åker och kollar på en 1,8TQ imorrn som är chippad och har sportavgas smile

CREW FTR
435 Inlägg
25 juni 2009
tsq har starkare koppling och massa annat som ändrar motorns karaktär, polaren har en bsr chippad TSQ 04 och den går riktigt bra!! Den är sänkt med från den 163 bilen! ja hade alla gånger valt 190 bilen! den är riktigt fin!

FUCKTARD RACING CREW

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 juni 2009
golfmk5 skrev:
tsq har starkare koppling och massa annat som ändrar motorns karaktär, polaren har en bsr chippad TSQ 04 och den går riktigt bra!! Den är sänkt med från den 163 bilen! ja hade alla gånger valt 190 bilen! den är riktigt fin!

Ts modellen är ju inte lägre eller nått sånt... chassit är samma och beroende av utrustnings paket!

Dock skiljer koppling,turbo och jag tror det är dubbla IC på 190an sen äre en del andra grejjer jag inte kan komma på nu dock...

Bara jämföra vridet på effektkurvorna:)

163: http://sv.bsr.se/products/t1366/chart/

190: http://sv.bsr.se/products/t385/chart/

Four rings to rule them all!

62 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
köpte en 1,8tq idag. Chippad och sportavgas och lite annat lull lull. Riktigt nöjd än så länge.

Sök