2691
Sök

Hjälp: Klickar bara när jag försöker starta bilen? Saab 900 2.0T -97

1 585 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej min bror köpte sig en Saab 900 2.0T för ett par dagar sedan, det var lite strul med att få igång bilen i början så han köpte ett nytt batteri och den fungerade perfekt i två dagar. Nu körde han ner till bankomaten innan idag men får inte igång bilen, Det bara klickar när vi försöker starta den. Alla lampor och allting lyser och fungerar som det ska men motorn eller startmotorn går inte runt. Vi har lite misstankar att det kan vara larmet som spökar lite men är inte säkra, kan det vara startmotorn som gett upp annars eller? För batteriet är som sagt helt nytt:S Behöver akut hjälp eftersom vi måste få hem bilen, står inte på ett bra ställe just nu. Och ingen av våra bilar har dragkrok roll så vi kan inte bogsera hem den.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Jolle87 (24 juni 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 juni 2009
Hmm, massa problem med den bilen tkr jag!

Men klickar den bara så kan det vara inte vara Startmotorn! för då är den heeeeeeeeeel död! Sitter polarna rätt på batteriet? Säker på att de inte är batteriet som "tjuvar" från stereo,lampor? Kan vara så med. Testat med ett annat batteeri?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 585 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Mm tyvärr strular den en hel del=/ Mm om det nu är det som är felet vill säga, Ja polerna sitter rätt på batteriet. Tror inte att det är något som "tjuvar" ström. Men har inte kollat med multimeter än så kan inte säga exakt att den inte gör det. Men sitter ingen extra utrustning eller så i bilen så det är nog inget som kan tjuva ström. Men man ska aldrig säga aldrig cool Har inte testat med ett annat batteri än, har tyvärr inte haft tid att kolla så mycket på bilen eftersom det är kolsvart ute samt att bilen inte står på ett jätte bra ställe.

emijl skrev:
Hmm, massa problem med den bilen tkr jag!

Men klickar den bara så kan det vara inte vara Startmotorn! för då är den heeeeeeeeeel död! Sitter polarna rätt på batteriet? Säker på att de inte är batteriet som "tjuvar" från stereo,lampor? Kan vara så med. Testat med ett annat batteeri?

106 Inlägg
24 juni 2009
sätt på startkablar och starta bilen. kolla kolen i generatorn. kan va att den inte har laddat på vägen ner till bankomaten. Å nu när ni försöker starta bilen så finns det ingen spänning att dra runt motorn. (bara hur jag ser på det)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 juni 2009
Surt sa räven..

Testa lägg bilen i friläge ta med några polare å knuffa bilen! Har ni långt till banken? å sånt? Annars hade jag lätt lagt den i friläge å knuffat hem den!smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 juni 2009
Kolla strömkabeln samt jordkabeln till startmotorn.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 585 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Frågan är om man kanske skulle ha försökt dra igång den med startkablar, Någon som tror den startar då? En dum fråga men vart sitter startmotorn på saab 900?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 juni 2009
Testa startkablarna , brukar funka ! smile, kan tyvärr inte svara på vart startmotorn sitter.

21 761 Inlägg
24 juni 2009
Med hjälp av en multimeter så får ni direkt reda på ifall det är batteriet eller inte, tar bara några sekunder att testa. smile

Must be the Ganja
68 Inlägg
24 juni 2009
startmotorn sitter väl under insuget, närmast "torpedplåten", gör den på min 9000 iallafall. den klickade också precis som din gör. dock har min varit stulen och dom körde med startmotorn i, så den hade skurit smile

En gång till nu
760 Inlägg
24 juni 2009
om det hjälper så hadde jag det problemet på min gamla volvo 960, bara klicka som fan å instrumentpanelen lös.
men det var bara batteriet som var dött, var väl ett skydd antar ja från volvo.
på äldre bilar brukar de ju bara sega som fan om man har dåligt batteri, antar att de var ett alt som dom gjorde på nyare bilar då kanske...
på din låter de dock som den laddar ut ganska snabbt, kolla generatorremmen så den inte strular osv på den vägen.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

28 Inlägg
24 juni 2009
Startmotorn ! klickar de så lovar ja att de är startmotor ! bara att gå till närmaste skrot och inhandla ! inte så super dryg åå byta

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
24 juni 2009
Aerocombi skrev:
Kolla strömkabeln samt jordkabeln till startmotorn.

tror på de jag me de kan ju vara dålig kontakt

tjooolihoo

1 585 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
har nu varit nere och försökt starta bilen med hjälp av startkablar men den är lika död som innan. Mätte också med multimeter på batteriet och där var det 12.99 volt i vilospänning. Så batteriet är det ju inte iallafall. Men tycker att om det är startmotorn som har gett upp borde det väll inte hända så där pang bom? bilen borde väll bli mer och mer svårstarad eller har jag fel?

Edit: Ingen som tror att det kan vara larmet som strular då? För de tidigare ägarna använde inte larmdossan, utan de öppnade och låste med nyckel. Men eftersom det finns larm vill man ju använd det så testade att programmera larmdosorna och då fungerade det att låsa och ha sig med larmdosan. Men tänkte att det kanske är det som strular lite nu? För om startspärren går in så går ju inte bilen att starta? står i instruktionsboken att om startspärren gått i så fungerar inte startmotorn, bränslepumpen osv osv osv. För av någon anledning har ju de tidigare ägarna avprogrammerat larmdosorna eller nått. Eftersom de inte använt dom:/

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 juni 2009
My bad med batteriet då.

Då kan de vara Kolla strömkabeln samt jordkabeln till startmotorn, elller själva startmotor. Fast jag e tveksam till startmotor,  för om det är den så borde det inte ens kliiicka? Det gjorde de inte i min bil, då va ALLT dött!tongue

1 585 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
hehe lungt det gäller ju att utesluta så mycket som möjligt wink

Mm ska göra det, ska bara leta rätt på startmotorn först:P sitter säkert dumt till. Mm är också tveksam till att det kan vara startmotorn.. Men man vet ju aldrig, det kan inte vara något relä eller så som är dåligt? Får ta och ringa till Saab imorgon och höra vad de säger.

emijl skrev:
My bad med batteriet då.

Då kan de vara Kolla strömkabeln samt jordkabeln till startmotorn, elller själva startmotor. Fast jag e tveksam till startmotor,  för om det är den så borde det inte ens kliiicka? Det gjorde de inte i min bil, då va ALLT dött!tongue

-.-
383 Inlägg
25 juni 2009
När du hittat startmotorn, ta en hammare eller nåt långt om den sitter dumt till och knacka till på den.
Hoppar den igång då så är det dags att byta startmotor.
Och JO den kan gå sönder helt plötsligt, jag vet av egen erfarenhet.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

1 585 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Mm har också läst det så får ta med mig en gummihammare och slå lite på startmotorn och se om den går igång då. Skulle den göra det så vet man ju att det är starmotorn som är kass.

JonasK skrev:
När du hittat startmotorn, ta en hammare eller nåt långt om den sitter dumt till och knacka till på den.
Hoppar den igång då så är det dags att byta startmotor.
Och JO den kan gå sönder helt plötsligt, jag vet av egen erfarenhet.

25 Inlägg
25 juni 2009
Dragkrok behövs inte för att bogsera. Finns bogserögglor fram och bak på alla bilar jag sett i.a.f. Ibland är de dolda bakom en lucka i kofångaren. Ibland är det en lös krok man skall skruva i ett gängat hål.

MoffeGreven
25 juni 2009
emijl skrev:
My bad med batteriet då.

När den for i min bil så klickade den smile

Sök