3400
Sök

Skillnad på VOLVO 440 och 460?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 juni 2009
#21
Njae vad skall jag säga det e inga höjdar bilar direkt. Men dom e billiga soppasnåla hyffsat iaf känns ganska pigga å köra men dom rostar bra.

Elfelen e väll inte direkt överhängande vad jag har uppfattat klart att jag har bytt en generator eller två men dete ju ingen ny bil.

Usel kvalite på inredningen å sånna saker stör jag mig på tycker dock jag får plats alldeles utmärkt e 1.90 lång.

Sammanfattat så e detta ingen bra bil men det gör ju att priserna går ner och har du tur hittar du nån pensionärs körd välvårdad klenod å då har du faktiskt en helt OK bil

440 kombikupe 460 sedan facelifetn på 460 ser ju faktiskt inte så illa ut heller nästan en mini 850

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
26 juni 2009
#22
Bjare skrev:
darkwizard skrev:
Har kört 460, skön bil, lätt att komma upp i toppfart, men ack så känsliga motorer. Fick en spikning i motorn, så den blev tre cylindrig. Har även ägt en 440, men det överlevde inte länge.

Men, det som skiljer är nog årtalet. 460'n kom väl 92 eller om det var 93. Om du ska satsa på en av dessa bilar, satsa på en 96;a och då med 2 liters motorn.

kallar du den snabb? I helvete, jag höll fullgas i femman utanför milstolpen omkring 120kmh och den sacka.
Ni som känner till milstolpen känner även till den minimala höjden där.

Jag tyckte det, iallafall upp till 180 km/h, sen börja det sacka. Men så hade man vassare kam i 460'n.

Lev livet, det kan ta slut fort

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
26 juni 2009
#23
Bilfixarna skrev:
Tjena! Tittat runt lite på bilar och har fastnat på en volvo 440/460 då den verkar billig.

Håll dig ifrån den skiten, det är i mina ögon ingen Volvo utan en Renault/DAF med kvalitét därefter... Köp en riktig Volvo istället!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

huh?
10 427 Inlägg
26 juni 2009
#24
Aftonbladet skrev:
Volvo 440/460 – den floppande holländaren

Volvos minsting 440/460 debuterade 1989 och var tänkt att täppa till truten på hela Golf-klassen.

Men den Hollandsbyggda Volvon med Renaultmotor blev en flopp.

Modellen var från början proppfylld av barnsjukdomar som den aldrig helt lyckades bli kvitt och bilprovningens besiktningsresultat skvallrar om en bil långt sämre än snittet.

Framför allt är det diverse elfel som förmörkar tillvaron för 440/460-ägaren, fuktkänsliga kontaktstycken och trasslande styrdon är ett par exempel. Dessutom har rosten farit ovarsamt fram med 440/460.

Fördelar då?

Jo, komforten är hög med välavstämd fjädring och rejäla stolar.

Och modellen blev bättre med åren, en större 2-litersmotor kom 1993 och vid ansiktslyftningen 1994 förbättrades även en hel del under skalet.

Grundtipset är därför enkelt: ju nyare 440/460, desto bättre. Men knappast alldeles bra…



Att köra: Okomplicerad och lättkörd och fullständigt befriad från vad som brukar kallas körglädje. Renaultmotorn är trött och trist, växellådan trög och grötig. Vägegenskaperna är dock stabila och trygga, framhjulsdriften gör lilla Volvon överlägsen 240 och 740 vintertid.



Att äga: En Volvo brukar alltid vara toppen att äga i Sverige eftersom service och verkstad finns runt hörnet och eftersom andrahandsvärdet brukar vara gott. Men icke vad gäller 440/460, priserna står bottenlågt till följd av modellens skräpiga rykte. Dessutom var 440/460 relativt gammalmodig redan när den lanserades, vilket knappast stöttar prisbilden. Fast det låga andrahandsvärdet är ju snarast en fördel för begspekulanten...



Komfort: Modellens starkaste kort. Stolarna är stora och rejäla och håller nästan Volvos traditionella världsklass. Fjädring och stötdämpning är bekvämt avstämda och tillsammans med en relativt låg ljudnivå är 440/460 en av de angenämare långfärdsbilarna i sin storleksklass.



Utrymmen: Stor som en Opel Vectra utvändigt, liten som en Golf inuti. Redan vid debuten 1989 kunde man se att Volvos holländare var smått ålderstigen. På bilbranschspråk kallas det ”låg packningsgrad”. Många ägare är kritiska till utrymmet i baksätet. Bagageutrymmet imponerar inte heller.



Säkerhet: Enligt Folksams undersökningar är 440/460 lika bra som medelbilen. Förarkrockkudde var tillval från 1992 och blev standard 1993. Passagerarkudde tillval från 1995. Låsningsfria bromsar gick att få redan från starten 1989.



Känsla: Smidigare och mer lätthanterlig än storebror 240, bekvämare än många konkurrenter i klassen – förutsättningarna finns men schabblas bort av driftstörningar och kvalitetskrångel. Dessutom finns ingen Volvokänsla alls i bilen.

http://www.aftonbladet.se/bil/article56551.ab


huh?
10 427 Inlägg
26 juni 2009
#25
EmilHammarlund skrev:
steifan skrev:
Säkerhet: Enligt Folksams undersökningar är 440/460 lika bra som medelbilen.

År 2002 när artikeln skrevs var det så, modellen har inte blivit bättre på något sätt genom åren. Nästan så man blir sugen på att köpa en, tidernas mest hatade Volvo lär bli ovanliga veteranbilar i framtiden...

Klassas fortfarande med medelhög säkerhet hos Folksam år 2009 wink
Lika som S/V40 Fas1 (96-99)


4 637 Inlägg
27 juni 2009
#26
steifan skrev:
EmilHammarlund skrev:
steifan skrev:
Säkerhet: Enligt Folksams undersökningar är 440/460 lika bra som medelbilen.

År 2002 när artikeln skrevs var det så, modellen har inte blivit bättre på något sätt genom åren. Nästan så man blir sugen på att köpa en, tidernas mest hatade Volvo lär bli ovanliga veteranbilar i framtiden...

Klassas fortfarande med medelhög säkerhet hos Folksam år 2009 wink
Lika som S/V40 Fas1 (96-99)

Okej, dumt gjort av mig att jag inte tog reda på det, mitt minne hade fel.

24 Inlägg
24 augusti 2009
#27
hur mycket vridmoment/Nm har b18ft motorn som sitter i 480 turbo och även (samma?) i övriga 400 seriens turbobilar?

120hk och ??? vridmoment/NM

tacksam för svar..


huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2009
#28
T31A skrev:
hur mycket vridmoment/Nm har b18ft motorn som sitter i 480 turbo och även (samma?) i övriga 400 seriens turbobilar?

120hk och ??? vridmoment/NM

tacksam för svar..

Hjälp till självhjälp:

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg400.pdf


24 Inlägg
24 augusti 2009
#29
tack..

men det stod inget om vridet på motorn, bara hk och kw.

det skall visst vara 175Nm kollade jag upp nu på en av bilarna som fanns här på garaget..

tack iaf!
Senast redigerat av T31A (24 augusti 2009)


223 Inlägg
28 augusti 2009
#30
fassan hade en 460 en gång. gillade den inte alls mycket. och tur var det. för han lånade ut den till sin jobbe kompis som fick en bmw i sidan utanför våran parkering/gata tongue synd att vi inte fick pengar för den dock.

blev dock en 240 gl efter det big_smile
Senast redigerat av drivein (28 augusti 2009)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.


Sök