2378
Sök

Behöver råd, skulle detta ljudsystem funka i min 9-3og

239 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Hej, är verkligen inte haj på något som har med billjud att göra, så lite hjälpt hade vart toppen. Kräver inget super välljud, skön dunk, men inte alltför överdrivet. Vill inte bara höra en stor baslåda dunka iaf.

Detta är vad jag kollat på iaf.

Pioneer DEH-1120MP, stereo anläggning, duger den tro?
http://www.brl.se/default.aspx?p=6010

GAS ALPHA6925X, Trevägs 6x9-tummare på hatthyllan.
http://www.brl.se/default.aspx?p=4930

GAS ALPHA625X, 6,5 som ska in i framdörrarna, med diskant som jag fattat det?
http://www.brl.se/default.aspx?p=4928

Också kollat på dessa, också 6,5 http://www.brl.se/default.aspx?p=4928 vad bör jag satsa på?

Klarar Stereon att spela dessa högtalarna? Eller bör jag skaffa ett steg till dem? Om de går underlättare det en del iaf, isf kan jag skaffa mig ett monosteg och en baslåda.
Senast redigerat av Haziza87 (25 juni 2009)

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Hur mycket pengar vill du lägga ut på ljudet just nu?

De saker som du har kikat på kommer ju inte att spela med jättetryck eller superkvalitet, men eftersom du inte är ute efter sånt så bör det nog låta tillräckligt bra iaf. Oavsett vilka saker du väljer så är det viktigt med bra och stabil montering, då kan även förhållandevis billiga saker låta förvånansvärt bra. smile

6x9" ska sitta tätt och stabilt i hatthyllan, dörrhögtalarna ska också monteras stabilt och tätt.

För att få så mycket tryck som det går med dessa saker så är det bäst att driva alla högtalare med slutsteg (4-kanals alltså), då kan 6x9" högtalarna ge ifrån sig ganska hyfsad dunk och bas samtidigt som framhögtalarna kan delas så att de inte behöver spela de djupaste bastonerna. På så sätt blir det bättre ljudkvalitet från dem.

När du sedan vill ha baslåda så kan du välja om den ska drivas av ett eget steg (bästa alternativet) eller att låta 4-kanalssteget driva baslådan och istället låta stereon driva två av de andra högtalarna.

5 Inlägg
25 juni 2009
men.. om han ska ha låda senare, så sliter han väl ur 6x9orna, spar gallren över hålen, å tar dom kanalerna till lådan.. effekt från steg till alla högtalare, får in basen i cupen från lådan, slipper aucustisk kortslutning mellan skräpet i hatthyllan å lådan, å bra ljudbild i bilen... (vem står t.ex med ryggen mot cenen vid ett uppträdande)...
...men vad vet jag.. va bara en naturlig tankegång.... :S

239 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Funkar det inte med 6,9or samt låda?

Så det är ett bra alternativ att köra så då? Som Drönirettab sa?

2 656 Inlägg
25 juni 2009
Haziza87 skrev:

Så det är ett bra alternativ att köra så då? Som Drönirettab sa?

Drönirettab kan sina saker smile lyssna på han smile

239 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Får väl bli det paket isf, lär väl iaf slå original som sitter i nu iaf smile.

Orkar GAS 4 kanals steg driva, 2 högtalare samt GAS baslåda, vet inte riktigt vad som ger bäst ljud 1x10, 1x12 eller 2x10? Vad tror ni?

EDIT* Bör jag skaffa något på brädan fram med detta paket, t.ex 1" diskanter? Har original där nu och det är inge välljud alls, räcker diskanterna på de nya högtalare?

Och har jag verkligen valt rätt sorts högtalare runt om i bilen? Båda är ju koaxialer?
Senast redigerat av Haziza87 (25 juni 2009)

28 Inlägg
25 juni 2009
har du i dagsläget några högtalare i dörrarna.. inte barra för en grööning att sätta några dära då det original inte är några dragna kablar dit om det nu inte sitter några högt dära redan .. jag personligen kör nya amega kitten dära fram med ett dls a1 steg,,
dörrsidorna behöver mycket dämpning ... även plastning av själva dörrsidan bör göras för att få till det bra!!'

ps har en 900ng -98
Senast redigerat av Tommyboy (25 juni 2009)

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE

28 Inlägg
25 juni 2009
Haziza87 skrev:
Får väl bli det paket isf, lär väl iaf slå original som sitter i nu iaf smile.

Orkar GAS 4 kanals steg driva, 2 högtalare samt GAS baslåda, vet inte riktigt vad som ger bäst ljud 1x10, 1x12 eller 2x10? Vad tror ni?

Och har jag verkligen valt rätt sorts högtalare runt om i bilen? Båda är ju koaxialer?

fram ska du välja nått bättre med separat diskant.. sätt diskanterna under original gallren dära 3.5orna sitter nu.

du bör lägga ut lite mera pengar om du nu vill få bättre ljud tycker jag! Gas står inte högt i kurs hos mig!
köp beg om du e snååål:p börja med en 12" bas sen kan du slänga in lite flera om du fattar tycke för det hära med ljud!
Senast redigerat av Tommyboy (25 juni 2009)

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE

Civilekonom
35 Inlägg
25 juni 2009
Annars så är det väldigt många som köper kitsystem med delningsfilter. Bara att sätta 6,5" i dörrarna och 1" uppe vid rutan. Visst kostar vet lite mer men kommer säkert låta mycket bättre. Problemen är bara att det ska dras kablar till dörren (som Tommyboy skrev) samt tillverka en adapter till diskanten.

28 Inlägg
25 juni 2009
Dozan skrev:
Annars så är det väldigt många som köper kitsystem med delningsfilter. Bara att sätta 6,5" i dörrarna och 1" uppe vid rutan. Visst kostar vet lite mer men kommer säkert låta mycket bättre. Problemen är bara att det ska dras kablar till dörren (som Tommyboy skrev) samt tillverka en adapter till diskanten.

har gjort en guide för just detta ... hör av dig om du är intresserad så kan jag kirra länk

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE

Civilekonom
35 Inlägg
25 juni 2009
Ja, posta gärna en länk. Tänkte själv tillverka en adapter nu i helgen och alla tips är välkomna. funderade på att göra den i plåt då jag har en bit liggandes samt eventuellt stärka upp plåten med något asfaltsmatta eller liknande.

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Haziza87 skrev:

Så det är ett bra alternativ att köra så då?

Det som kan hända (när man har högtalare i hatthyllan och baslåda i skuffen) är att högtalarna påverkas av baslådan så att de gör stora konutslag fastän de egentligen inte borde göra så, en del får dock inga problem med såna saker.

Blgeneo har rätt i detta med ljudbilden. När man har högtalare i hatthyllan så hörs musiken bakifrån, många vill inte ha på det viset. När man tex står framför en scen så hörs ju all musik framifrån och då är det den ljudbilden som man vill ha i bilen också. Nu vet jag ju inte hur du vill ha ljudbilden, en del tycker inte att det spelar någon större roll ifall musiken hörs bakifrån eller framifrån. smile

Är man bara ute efter att det ska "dunka på" lite lagom och inte vill ha så avancerad eller dyr anläggning, då är din tänkta anläggning ett vettigt val. Vill man att musiken ska höras framifrån, då är det egentligen inte så lämpligt med hatthyllehögtalare.

Man kan iof driva hatthyllehögtalarna med stereon, så att de mest "fyller ut" ljudbilden, men det är bättre att lägga ner tid och pengar på ordentligt konstruerat framsystem och endast baslåda i skuffen (dvs inga hatthyllehögtalare).

Du får väl fundera på hur du kan tänkas vilja ha din anläggning, det har ju kommit fram några olika förslag i tråden. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2009)

239 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Haziza87 skrev:

Så det är ett bra alternativ att köra så då?

Det som kan hända (när man har högtalare i hatthyllan och baslåda i skuffen) är att högtalarna påverkas av baslådan så att de gör stora konutslag fastän de egentligen inte borde göra så, en del får dock inga problem med såna saker.

Blgeneo har rätt i detta med ljudbilden. När man har högtalare i hatthyllan så hörs musiken bakifrån, många vill inte ha på det viset. När man tex står framför en scen så hörs ju all musik framifrån och då är det den ljudbilden som man vill ha i bilen också. Nu vet jag ju inte hur du vill ha ljudbilden, en del tycker inte att det spelar någon större roll ifall musiken hörs bakifrån eller framifrån. smile

Är man bara ute efter att det ska "dunka på" lite lagom och inte vill ha så avancerad eller dyr anläggning, då är din tänkta anläggning ett vettigt val. Vill man att musiken ska höras framifrån, då är det egentligen inte så lämpligt med hatthyllehögtalare.

Man kan iof driva hatthyllehögtalarna med stereon, så att de mest "fyller ut" ljudbilden, men det är bättre att lägga ner tid och pengar på ordentligt konstruerat framsystem och endast baslåda i skuffen (dvs inga hatthyllehögtalare).

Du får väl fundera på hur du kan tänkas vilja ha din anläggning, det har ju kommit fram några olika förslag i tråden. smile

Behöver inget, speciellt i denna bilen. Men om jag skaffar små diskanter på brädan ifram då? Ni tror det kmr bli krångel att dra kablar osv? Det får väl ta den tid det tar. Fixar det med en polare över helgen isf, dämpar osv. Eller tror ni det skulle funka med det systemet jag lagt upp där. Tre-vägs är det endast för montering i främre delen av bilen?

För just nu har jag endast högtalare bak och diskanter eller likande ifram på brädan och det duger, fast ljudet är inge vidare bara, original då.

Civilekonom
35 Inlägg
26 juni 2009
Du har idag 3,5" framme i brädan. Det är där som jag ska montera 1" diskanter med en hemmagjord adapter och 6,5" i dörrarna. Delningsfilter måste jag däremot hitta en plats för någonstans i fram. Har redan inhandlat allt som jag själv behöver för tillfället för att fixa mitt ljud i min Saab tongue

De flesta som lägger ner lite tid på ljudsystemet för uppgradering köper ett 6,5" kitsystem ifram medans de lite mer fanatiker köper 3-vägssystem. Allt beror ju på hur mycket tid och pengar du själv känner att du vill lägga ner.

362 Inlägg
26 juni 2009
Det funkar väldigt bra med 6,5 i dörrarna och delningsfiltret i instrumentbrädan. Delningsfiltret kan man gömma under mattan vid a stolpen smile Där ligger mina på båda sidorna tongue

239 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Dozan skrev:
Du har idag 3,5" framme i brädan. Det är där som jag ska montera 1" diskanter med en hemmagjord adapter och 6,5" i dörrarna. Delningsfilter måste jag däremot hitta en plats för någonstans i fram. Har redan inhandlat allt som jag själv behöver för tillfället för att fixa mitt ljud i min Saab tongue

De flesta som lägger ner lite tid på ljudsystemet för uppgradering köper ett 6,5" kitsystem ifram medans de lite mer fanatiker köper 3-vägssystem. Allt beror ju på hur mycket tid och pengar du själv känner att du vill lägga ner.

Så skulle det duga med, 6,5" i dörrarna och 1" diskanter på brädan och en baslåda ibak tror ni? Ger det ett okej ljud?

Jag fattar inte vad kitsystem är riktigt, någon som skulle kunna göra ett system med GAS t.ex som skulle kunna funka i min bil?
Senast redigerat av Haziza87 (27 juni 2009)

21 761 Inlägg
27 juni 2009
Kitsystem är ett högtalarsystem där man har flera element som är anpassade till varandra, tex en 6,5" och en diskant. Systemet kan även innehålla tre element (oftast midbas, mellanregister och diskant). Grejen är att alla elementen är kopplade till ett gemensamt delningsfilter som är uträknat för varje element så att hela systemet ska återge musiken på ett bra sätt.

Ungefär så kan man säga att ett kitsystem är. smile

239 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Aha då förstår jag, då är frågan ska jag satsa på ett kitsystem med 6,5" samt diskant fram, och köra en baslåda bak hade det funkar bra tror ni? Får man ett dugligt ljud med bra dunk då?

Har GAS något system som jag söker eller mutant, behöver inget överdrivet dyrt, kör gärna allt ifrån samma märke också.

Dessa två pakten har jag lyckas hitta, kolla gärna. Och tipsa på vad som behövs ändras eller om det finns bättre grejer.

GAS kit ifrån BRL.

http://www.brl.se/default.aspx?p=4929

http://www.brl.se/default.aspx?p=5865

http://www.brl.se/default.aspx?p=6010

Mutant, gick inte länka direkt, men kolla gärna artikelnummerna.

Mutant Euphony 6,5" kit. art Mutant Euphony 6,5"
http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=1618

Baslåda med steg. art MTEN10SBP
http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=1618
Senast redigerat av Haziza87 (27 juni 2009)

Sök