3605
Sök

Går ej att ladda kondensator

20 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag har köpt en System one kondensator (årsmodell okänd) men det är så att nu när jag försöker ladda den igenom en glödlampa så stannar strömmen på 8.92 V. Glödlampan lyser inte heller utan det verkar gå riktigt segt för den att ladda. Vad är det som är fel? Är kondningen sönder? Har den"gått ut"?

mvh

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 juni 2009
#2
Min kondensator tog säkert 10-15min innan den nådde 12,48V eller vad jag nu hade på batteriet, och då använde jag mig av med följande motstånd. Hur länge har du försökt ladda?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

20 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#3
-Mackan- skrev:
Min kondensator tog säkert 10-15min innan den nådde 12,48V eller vad jag nu hade på batteriet, och då använde jag mig av med följande motstånd. Hur länge har du försökt ladda?

Jasså? Har läst att om man använder lampa så ska det bara ta några sekunder för lampan att slockna. Jag har hållt på kanske i 2 min.

Edit: Vad i helvete, nu har den fastnat på 9.20 V.
Senast redigerat av Bastiboi (25 juni 2009)

573 Inlägg
25 juni 2009
#4
min kondensator laddar upp sig på ca 5 sec så ja något är fel...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

2 665 Inlägg
25 juni 2009
#5
Ska lampan slockna. Det tvivlar jag på så länge den är ansluten.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

20 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#6
Swedenrockers skrev:
Är det voltmätare på kondensatorn eller mäter du med multimeter

Kör med en multimeter. Känns rätt sjukt att den stannade på 9.20 V och efter det så sjuker volten lite gran i taget.

291 Inlägg
25 juni 2009
#7
Bastiboi skrev:
Swedenrockers skrev:
Är det voltmätare på kondensatorn eller mäter du med multimeter

Kör med en multimeter. Känns rätt sjukt att den stannade på 9.20 V och efter det så sjuker volten lite gran i taget.

Laddar du den med ett dåligt batteri?


291 Inlägg
25 juni 2009
#8
Bastiboi skrev:
Swedenrockers skrev:
Är det voltmätare på kondensatorn eller mäter du med multimeter

Kör med en multimeter. Känns rätt sjukt att den stannade på 9.20 V och efter det så sjuker volten lite gran i taget.

Laddar du den med ett dåligt batteri?


20 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#9
Wasaki skrev:
Bastiboi skrev:
Swedenrockers skrev:
Är det voltmätare på kondensatorn eller mäter du med multimeter

Kör med en multimeter. Känns rätt sjukt att den stannade på 9.20 V och efter det så sjuker volten lite gran i taget.

Laddar du den med ett dåligt batteri?

Njao, det vet jag faktiskt inte riktigt. Inga problem att starta bilen etc, så antar att det är i normalskick.

7 277 Inlägg
25 juni 2009
#10
Visar multimetern normalt om du mäter på batteriet?


21 761 Inlägg
25 juni 2009
#11
Mät spänningen på batteriet, sedan på anslutningen till lampan, sedan på kondingen. Då ser du vart spänningen tar vägen. smile

20 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Visar multimetern normalt om du mäter på batteriet?

Jepp, ca 12. 35 V nånting.

Drönirettab skrev:
Mät spänningen på batteriet, sedan på anslutningen till lampan, sedan på kondingen. Då ser du vart spänningen tar vägen. smile

Batteri - 12,35V
anslutning till lampa - 12.35
Efter lampan - 9.20
på konding - 9.20

Kör med en 20w 12V lampa för hemmamiljö.

340 Inlägg
26 juni 2009
#13
det låter onekligen som om kondingen e sönder på ngt skumt sätt.  du har inte möjlighet att prova ladda den med ett labbaggregat där du kan ställa ström o spänning? alt om du har en batteriladdare. Till dessa kan du koppla kondingen direkt utan ngn lampa mellan för att se om den går att ladda.


260 Inlägg
26 juni 2009
#14
Koppla inte fel bara för då kan det smälla ordentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=_WheLp0R … re=related

20 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#15
newBadboy skrev:
det låter onekligen som om kondingen e sönder på ngt skumt sätt.  du har inte möjlighet att prova ladda den med ett labbaggregat där du kan ställa ström o spänning? alt om du har en batteriladdare. Till dessa kan du koppla kondingen direkt utan ngn lampa mellan för att se om den går att ladda.

Ska dra hem en laddare idag, återkommer med hur det gick.
Tack för alla tips och förslag!

Egenföretagare
999 Inlägg
26 juni 2009
#16
Bastiboi skrev:
Brains skrev:
Visar multimetern normalt om du mäter på batteriet?

Jepp, ca 12. 35 V nånting.

Drönirettab skrev:
Mät spänningen på batteriet, sedan på anslutningen till lampan, sedan på kondingen. Då ser du vart spänningen tar vägen. smile

Batteri - 12,35V
anslutning till lampa - 12.35
Efter lampan - 9.20
på konding - 9.20

Kör med en 20w 12V lampa för hemmamiljö.

Att det lägger sig 3,15 volt över resistorn/lampan måste väl vara normalt, någon som är bekant med Kirchoffs andra lag? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar


365 Inlägg
26 juni 2009
#17
Bastiboi skrev:
newBadboy skrev:
det låter onekligen som om kondingen e sönder på ngt skumt sätt.  du har inte möjlighet att prova ladda den med ett labbaggregat där du kan ställa ström o spänning? alt om du har en batteriladdare. Till dessa kan du koppla kondingen direkt utan ngn lampa mellan för att se om den går att ladda.

Ska dra hem en laddare idag, återkommer med hur det gick.
Tack för alla tips och förslag!

Skulle nog hellre köra med ett nätagg isf.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

20 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#18
Winterdrift skrev:
Bastiboi skrev:
newBadboy skrev:
det låter onekligen som om kondingen e sönder på ngt skumt sätt.  du har inte möjlighet att prova ladda den med ett labbaggregat där du kan ställa ström o spänning? alt om du har en batteriladdare. Till dessa kan du koppla kondingen direkt utan ngn lampa mellan för att se om den går att ladda.

Ska dra hem en laddare idag, återkommer med hur det gick.
Tack för alla tips och förslag!

Skulle nog hellre köra med ett nätagg isf.

Så vanlig 12V laddare funkar inte?

340 Inlägg
26 juni 2009
#19
weeeman skrev:
Bastiboi skrev:
Brains skrev:
Visar multimetern normalt om du mäter på batteriet?

Jepp, ca 12. 35 V nånting.

Drönirettab skrev:
Mät spänningen på batteriet, sedan på anslutningen till lampan, sedan på kondingen. Då ser du vart spänningen tar vägen. smile

Batteri - 12,35V
anslutning till lampa - 12.35
Efter lampan - 9.20
på konding - 9.20

Kör med en 20w 12V lampa för hemmamiljö.

Att det lägger sig 3,15 volt över resistorn/lampan måste väl vara normalt, någon som är bekant med Kirchoffs andra lag? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar

Jovisst känner jag till den. Men den förutsätter att det flyter en ström genom lampan för att det skall uppstå spänningsfall. Det flyter ström när konding laddas men när kondingen är laddad så skall det inte direkt finnas ngn spänning över lampan. Att det lägger sig 3V över lampan och kondingen inte tar emot mer laddning samt att lampan är släkt tyder i för mig att kondingen inte kan ta emot så mycket energi som den hade gjort om den är hel. Detta är min första tanke iaf.


1 785 Inlägg
27 juni 2009
#20
weeeman skrev:
Bastiboi skrev:
Brains skrev:
Visar multimetern normalt om du mäter på batteriet?

Jepp, ca 12. 35 V nånting.

Drönirettab skrev:
Mät spänningen på batteriet, sedan på anslutningen till lampan, sedan på kondingen. Då ser du vart spänningen tar vägen. smile

Batteri - 12,35V
anslutning till lampa - 12.35
Efter lampan - 9.20
på konding - 9.20

Kör med en 20w 12V lampa för hemmamiljö.

Att det lägger sig 3,15 volt över resistorn/lampan måste väl vara normalt, någon som är bekant med Kirchoffs andra lag? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar

Håller med! För att ladda kondensator mer behöver du ett förkopplings motstånd som är lägre än vad lampan innebär.

När du laddat upp den till 9.2 volt lär det inte bli några problem att koppla den till batteriet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök