Ta det nya filtret och smörj ett tunt lager olja på packningen. Detta kommer att underlätta demonteringen nästa gång det är dags för byte. Fyll gärna på en skvätt olja i filtret innan det skruvas fast för att motorn ska få upp oljetrycket lite fortare när den startas senare. Gänga på filtret tills packningen kommer i kontakt med tätningsytan. Dra därefter fast filtret ca 1/2 varv till med handkraft (inga verktyg!).
volvo-s60-t5 skrev:
tack ska du ha för den tipsen fan tänkte spänna med en sån hehe
jag har volvo s60 så det är bara ta loss ta bort filtret och en med ny smörja lite packningen hälla lite nytt olja och skruva in den sakta så att pakningen sitter bra och sen dra in med händerna sen är det klart väl tack för tipset
jag har volvo s60 så det är bara ta loss ta bort filtret och en med ny smörja lite packningen hälla lite nytt olja och skruva in den sakta så att pakningen sitter bra och sen dra in med händerna sen är det klart väl tack för tipset
ska man göra så som jag ska? ja eller nej
Ja. Kolla så packningen på det gamla filtret sitter kvar på det gamla filtret med så att säga, så det inte blir dubbla packningar när du sätter dit det nya filtret Vad mycket packningar och filter det blev där, hoppas du hängde med
Lycka till.
Mvh Michael.
Senast redigerat av Larsson_Power (26 juni 2009)
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
ska man göra så som jag ska? ja eller nej
Ja. Kolla så packningen på det gamla filtret sitter kvar på det gamla filtret med så att säga, så det inte blir dubbla packningar när du sätter dit det nya filtret Vad mycket packningar och filter det blev där, hoppas du hängde med
Lycka till.
Mvh Michael.
ja ra hehe:) men det jag skrev det är bra va hälla lite olja i oljefiltret o så?
ifall man inte får bort det gammla filtret å inte är rädd för att bli skitig å ligger i en verkstad så prukar jag ta en lite större skruvmejsel å slå in i sidan på filtret å sedan är det bara lossa med den... dåligt förklarat men iaf...