Som sagt blev det en liten ride igår. Då jag kom hem från Norge i Fredags natt och fick inget gjort då, blev det lite stressmek igår. Vi satsade på att hinna ut innan mörkret föll men det visade sig svårt och synd då mina lyktor inte fanns på plats då Ermin bygger om dem till h trafik och med E34 insatser.
Kalle K svetsade klart resten av avgaset och det ser kanon ut, passformen verkar stämma finfint och ligger inte emot någonstans vilket är svårt o säga säkert innan bilen varvats upp och rullat. Ljudet är klingar fint men har inte kommit till sin rätt än då bilen pga justeringar inte har kunnat varvas ut som den ska.
Olja i fördelningslådan byttes ut till Shell ATF Typ IID. Styrservo samt 4wD fick Redline Power Steering som kan blandas med så gott som alla ATF och styrservo-oljor oavsett färg
Fram och bakdiff kommer få ny olja bytt framöver mot 76 High Performance Gear oil
http://www.76olja.nu/produkter/Produkt7 ... earOil.pdf Denna olja ska vara extremt grym och passa samtliga diffar och den har ett riktigt bra pris på ca 125kr. Vad jag fått höra från Meca där jag köper den tar ÅF åt 76 på sig ansvaret för haveri pga av deras produkt.
I växellåda kör jag på Redlines Lightweight Shockproof. I motorn har jag bytt olja 2 gånger redan samt oljefilter en gång men snart åker den riktiga Millers 10/60w olja med ytterligare ett nyt filter.
Bromsarna är tyvärr inte 100 och känns som det är luft i systemet, därför vi testade o lufta men inte en bubbla från något av oken? Vadan detta kan bero på förstå vi inte än och bromsarna kändes precis som de skulle när bilen ställdes av för 1 och 1/2 år sedan. Tycker inte huvudcylindern borde bli kass av att stå i varmgarage. Har någon hjälpande tips är det välkommet.
Efter allt som krävdes för att få bilen rullbar hängdes skärmar och front på. Därefter startades bilen för att lufta vattensystemet. Som Mitzu tidigare påpekat stämde det med att luftfickor kunde infinna sig i min högt belägna vattendragning, men efter lite luftningar på olika ställen fick vi det förmodligen åtgärdat.
Efter justering av soppatryck och kamaxelgivare fick vi inte bilen att gå speciellt bra mer än på tomgång men efter en stund upptäckte vi att lmm inte gillade nätstrumporna som agerade luftfilter :roll: Nu gick bilen klart bättre och varvade ur snabbare med eller pga bättre tändning. Testrundrorna fick bli på den belysta, lätt trafikerade vägen mot ICA 100m längre ner. Den blurrade lite och såg inte ut att ladda mer än max 0.5 bar. Ingen direkt kraft fick man känna då tändning vs bränsle inte var 100. Vi testade att ställa soppatrycket på alllt mellan 2.5 till 6 bar. 3 bar tror jag spridarna på 680cc vill ha vid max effekt om info på nätet stämmer. Oljetryck låg mellan 3.5 - 5 bar. Jag har fått för mig att vattentempen inte stämmer enligt Power FC då den verkar visa för lågt, samtidigt som org mätaren står i topp vilket inte heller är troligt då det skulle innebära kok. Power FC:n verkar inte heller fungera som BC, vilket jag har som tillval/extra på den.
All hjälp eller tips ang justeringar, tändning, Power FC är varmt välkommet. Jag skulle även vara glad om jag kunde få hjälp med att få mina Nismo lmm att fungera. När de monteras går bilen verkligen piss och varvar inte alls samt att tändning, luft, soppa mäts och tenderar vara helt fel. Så fort org lmm monteras är det helt andra bullar och fungerar som de ska. Angående tändning, kan vi justera mer än på kamaxelgivaren själva. Power FC:n vill jag inte röra utan lämnar till mappare framöver. Målet är att få den att gå tillräckligt bra för en besiktning och sedan mappning.
Mvh Jimmy!