3917
Sök

Lite hjälp med kamremsbyte på en Peugeot 206 -04

4 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#1
Ska byta kamrem på en 206 nu, en 8ventilare. Någon gjort detta innan som har några användbara tips?

Min egentliga fråga är; Måste man använda ett sådant remspänningsinstrument? Samt ventilfjäderverktyg?

Tacksam för snabba svar.
Senast redigerat av FelixB (27 juni 2009)

3 235 Inlägg
27 juni 2009
#2
Om du inte gjort det tidigare bör du tänka noga innan du sätter igång:
Har du alla nödvändiga verktyg? Bok med bilder och beskrivningar på hur, och vad som ska göras? Nya delar?

Det viktigaste är ju att sätta alla drev enligt markeringarna, då vet du hur allt ska stå. Nyttigt att ta bilder under arbetets gång, då kan du enkellt bläddra tillbaka till respektive bild ifall du är osäker vid ihopsättning.

Spänningen kollar man på remmen genom att trycka in den med ett finger, och då ska den kunna tryckas in 1 cm.
Det folk ofta inte tänker på är att spänningen blir annorlunda med kall/varm motor. Och speciellt med ny rem, då den blir lite slappare efter att den har satt sig. Jag brukar alltid kontrollera spänningen efter några dagar. Det behöver du inte göra om du har en "automatisk" spännare.

Skaffa Haynes bok, livet blir så mycket enklare med den.


4 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Om du inte gjort det tidigare bör du tänka noga innan du sätter igång:
Har du alla nödvändiga verktyg? Bok med bilder och beskrivningar på hur, och vad som ska göras? Nya delar?

Det viktigaste är ju att sätta alla drev enligt markeringarna, då vet du hur allt ska stå. Nyttigt att ta bilder under arbetets gång, då kan du enkellt bläddra tillbaka till respektive bild ifall du är osäker vid ihopsättning.

Spänningen kollar man på remmen genom att trycka in den med ett finger, och då ska den kunna tryckas in 1 cm.
Det folk ofta inte tänker på är att spänningen blir annorlunda med kall/varm motor. Och speciellt med ny rem, då den blir lite slappare efter att den har satt sig. Jag brukar alltid kontrollera spänningen efter några dagar. Det behöver du inte göra om du har en "automatisk" spännare.

Skaffa Haynes bok, livet blir så mycket enklare med den.

Tydligen skulle man använda ett fjäderspänningsverktyg för att avlasta kamaxeln när man spänner remmen, vad ska det vara bra för ?

tack för svar

3 235 Inlägg
28 juni 2009
#4
Är inte känd med Peugeot-motorer, så kan inte svara på det.
Det borde väl finnas en haynes bok för din bil, köp den, bra investering.



Sök