3210
Sök

SAAB 9-5 -04 2.3T 221hk. Mappa eller chippa?

32 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjenare alla bilfantaster.

Nu har jag läst i forum både här och där och olika lösningar på trimningar och effektlösningar av alla de slag och prisklasser.

Läste lite i tråden som är skriven av sharky och fick väl lite svar sådär...

Ska erkänna att 6 barn som springer runt och skriker och stojar i värmen knappast gör det lätt att koncentrera sig. tongue

Varför skriver jag här då som så många andra gjort om kanske samma sak?
Jo för det första vill jag gärna få reda på det som kan gälla för just min modell samt att man aldrig får riktigt bra svar, inte ens från dom som installerar olika chip, styrboxar eller liknande.
Vissa vill ha priser på runt 9000kr för en viss effektökning och andra vill ha 3500kr för samma effektökning fast på annat sätt?
Jämför man firmorna så har de olika svar på hur effekten skall tas ut på bästa sätt.
Men VAD är egentligen den rätta vägen att gå?

Hur som helst, det jag görna skulle vilja försöka få svar på är följande:

1. Vad är det man bör/behöver byta när det gäller motordetaljer om man skulle vilja öka effekten?

2. För ett lite råare ljud (utan att låta som reaplan) hur får man till det vid acceleration?

3. Jag vill gärna kunna ändra inställningar själv via pc. Vad tar man då?

4. Vad är skäligt i effektökning utan modifikation på hårdvara?

5. Mappa eller chippa?

6. Dumpventiler, avgassystem.. Vad tycker just du??


Så har du svar på dessa frågor på ett bra sätt.
Skriv inte gärna: köp chip, det har jag, funkar asbra här i norrland i -30. Eller liknande.

Var gärna övertydlig i ditt svar, alla är inte proffs.
Skriver du att man ska ha en viss dumpventill (exempelvis).. Motivera gärna ditt val. Inte färgvalet, skulle känna mig lite gay med i rosa i bilen cool

Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.

(OBS! osäker på hur vissa ser skillnaden på 2.3t och 2.3T. Jag har 2.3T OM detta nu har någon skillnad??? Berätta gärna annars)

Hoppas det är inte är för höga krav på denna.
Rättar inte stavfel.

Have fun in the sun!!!!


371 Inlägg
28 juni 2009
#2
Att du har 2.3T med 220hk innebär att du har en aero-turbo vilket är positivt. Vad som är en skälig effektökning har de stora trimfirmorna inom saabvärlden bra koll på. Gå in på exempelvis maptuns hemsida och bilda dig en uppfattning smile
Angående frågan om du ska göra en inviduell mappning eller chippa med färdig programvara beror på vilka effekter du siktar. Så länge du håller dig till originalhårdvara så räcker chippning gott.


Beatdiz skrev:
Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.

www.ecuproject.com Det är en del att sätta sig in i men det är långt ifrån omöjligt om man har lite grundläggande elektronikkunskaper och lite jävlar anamma smile
Senast redigerat av NiV3Rt (28 juni 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

32 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#3
NiV3Rt skrev:
Att du har 2.3T med 220hk innebär att du har en aero-turbo vilket är positivt. Vad som är en skälig effektökning har de stora trimfirmorna inom saabvärlden bra koll på. Gå in på exempelvis maptuns hemsida och bilda dig en uppfattning smile
Angående frågan om du ska göra en inviduell mappning eller chippa med färdig programvara beror på vilka effekter du siktar. Så länge du håller dig till originalhårdvara så räcker chippning gott.

Just där undrar man ju lite över vad som är skäligt? Jag vill säkra mer på accelreation och kanske lite i slutet så den gör kanske 240-250km/h. Egentligen är det inte så relevant vad den toppar, åker man dit på det så är det ändå kört.
Men accelerationen känner jag skulle vilja vara lite rappare.
Inte det att jag inte är nöjd, den är ju super egentligen, men du vet kanske själv, mycket vill ha mer.

Så visst, jag skulle gärna tänka mig runt 250-275hk alltså mellan 25-45hk mer och det känns inte så långt bort för mig vad jag vet?



Beatdiz skrev:
Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.

www.ecuproject.com Det är en del att sätta sig in i men det är långt ifrån omöjligt om man har lite grundläggande elektronikkunskaper och lite jävlar anamma smile

Ha ha, det där gjorde ju att man fick pms direkt, i den här jävla värmen och snorungarna springer runt så.. puh, engelska är ju kanon idag big_smile

Men det var schysst att komma med snabbt svar och det var helt okej för mig.

Ska glo lite på Mapturn och se vad de skriver.


Och tydligen så kan jag inte citera som alla andra här inne.. 25 minuter för att få bort min egen citering, jag skiter i det.. pallar bara inte.


Inläggskritiker
990 Inlägg
28 juni 2009
#4
Mappa behöver du bara göra vid "högre" trim planer.
Och givetvis också om du byter ut div hårdvara, men du klarar dig långt på chiptrim.
Min var inne på mapping förrförra veckan, nu 70mil senare, ras. förmodligen ett vevlager som gått.
Men så är det väl när man har 515hk ist för 225hk som är orginal, learn it the hard way!

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

371 Inlägg
28 juni 2009
#5
Enligt beskrivningen av det du vill ha så skulle jag tro att ett steg1 skulle duga gott för dig (iaf ett tag wink). Steg2 ger inte nämnvärt mer än steg1, men du får ett lite skönare ljud. Ett steg1 ger strax över 260hk.

Det är bara att skriva om det är nåt mer du undrar. Jag är väl hyfsat "saab-allmänbildad" och kan svara på det mesta så länge det inte är åt helvete för tekniskt big_smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#6
NiV3Rt skrev:
Enligt beskrivningen av det du vill ha så skulle jag tro att ett steg1 skulle duga gott för dig (iaf ett tag wink). Steg2 ger inte nämnvärt mer än steg1, men du får ett lite skönare ljud. Ett steg1 ger strax över 260hk.

Det är bara att skriva om det är nåt mer du undrar. Jag är väl hyfsat "saab-allmänbildad" och kan svara på det mesta så länge det inte är åt helvete för tekniskt big_smile

Ja det låter ju bra.
Men om vi nu tar och pratar Steg 1.

Visst, jag har läst om att mjukvaran ändras och eventuellt sportluftfilter ska sättas i.
Jag själv tror på luftfilter som ett extra komplement till trimningen. Men varför är det många som ändå ifrågasätter dess funktionalitet?

Jag har väl pratat löst med folk lite här och där och känner en viss skeptism gentemot viss personers kunskaper. he he
"- Du, skaru trimma blire till attt byta hela skiten i motorn, du ska ha en annan kam, ny topp, smidda kolvar, nya vevlager och växellådan, den drar åt helvete direkt, köp nytt"

Då pratar man om max 100hk till.
Helt plötsligt så kostade steg 1 inte längre 9800kr utan 36900kr.

Vad är det man ska tänka på då?

Kan ju då säga att mina kunskaper i praktiken sträcker sig till att kunna byta EGR rör på en Golf Mk2 tongue


32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#7
Hammarslag skrev:
Mappa behöver du bara göra vid "högre" trim planer.
Och givetvis också om du byter ut div hårdvara, men du klarar dig långt på chiptrim.
Min var inne på mapping förrförra veckan, nu 70mil senare, ras. förmodligen ett vevlager som gått.
Men så är det väl när man har 515hk ist för 225hk som är orginal, learn it the hard way!

Just det.. Exakt det här jag menar.

Det här är ett typexempel på att folk gör sånt som de inte borde gjort?
Nu syftade jag på de personer som gjorde mappningen.
De borde kanske talat om för dig att din mappning är omöjlig att genomföra på grund av den specifikation som gäller för just din bil?

Tycker nog (beroende på vad som sagts/skrivits er emellan) att den kostnaden raset gå på borde nog den firman stå för. Inte mer än rätt i så fall.


337 Inlägg
29 juni 2009
#8
Beatdiz skrev:
Hammarslag skrev:
Mappa behöver du bara göra vid "högre" trim planer.
Och givetvis också om du byter ut div hårdvara, men du klarar dig långt på chiptrim.
Min var inne på mapping förrförra veckan, nu 70mil senare, ras. förmodligen ett vevlager som gått.
Men så är det väl när man har 515hk ist för 225hk som är orginal, learn it the hard way!

Just det.. Exakt det här jag menar.

Det här är ett typexempel på att folk gör sånt som de inte borde gjort?
Nu syftade jag på de personer som gjorde mappningen.
De borde kanske talat om för dig att din mappning är omöjlig att genomföra på grund av den specifikation som gäller för just din bil?

Tycker nog (beroende på vad som sagts/skrivits er emellan) att den kostnaden raset gå på borde nog den firman stå för. Inte mer än rätt i så fall.

Att företaget i fråga står för detta skulle jag inte tro tongue Om inte det nu är ett totalt garantibygge där allt arbete är gjort av företaget. Gissar på att det mesta byggdes hemma och att bilen bara mappades där. 300hk mer än original är grymma påfrestningar för en bil tongue

Du behöver inte vara speciellt orolig över att din bil ska rasa om du kör steg 1. (kanske inte att rekomendera om din bil gått 30 xxx mil kanske. Men det har jag svårt att tro)

Chippa du den, sätt på ett öppet sportluftfilter och ett lagom avgassystem från katten så kommer du nog bli nöjd smile
Avgassystemet och luftfiltret kanske gör någon HK men inget du bör räkna med. Detta mest för ljudet & känsla!

Mvh // Erik


Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
29 juni 2009
#9
Beatdiz skrev:
Tjenare alla bilfantaster.

Nu har jag läst i forum både här och där och olika lösningar på trimningar och effektlösningar av alla de slag och prisklasser.

Läste lite i tråden som är skriven av sharky och fick väl lite svar sådär...

Ska erkänna att 6 barn som springer runt och skriker och stojar i värmen knappast gör det lätt att koncentrera sig. tongue

Varför skriver jag här då som så många andra gjort om kanske samma sak?
Jo för det första vill jag gärna få reda på det som kan gälla för just min modell samt att man aldrig får riktigt bra svar, inte ens från dom som installerar olika chip, styrboxar eller liknande.
Vissa vill ha priser på runt 9000kr för en viss effektökning och andra vill ha 3500kr för samma effektökning fast på annat sätt?
Jämför man firmorna så har de olika svar på hur effekten skall tas ut på bästa sätt.
Men VAD är egentligen den rätta vägen att gå?

Hur som helst, det jag görna skulle vilja försöka få svar på är följande:

1. Vad är det man bör/behöver byta när det gäller motordetaljer om man skulle vilja öka effekten?

2. För ett lite råare ljud (utan att låta som reaplan) hur får man till det vid acceleration?

3. Jag vill gärna kunna ändra inställningar själv via pc. Vad tar man då?

4. Vad är skäligt i effektökning utan modifikation på hårdvara?

5. Mappa eller chippa?

6. Dumpventiler, avgassystem.. Vad tycker just du??


Så har du svar på dessa frågor på ett bra sätt.
Skriv inte gärna: köp chip, det har jag, funkar asbra här i norrland i -30. Eller liknande.

Var gärna övertydlig i ditt svar, alla är inte proffs.
Skriver du att man ska ha en viss dumpventill (exempelvis).. Motivera gärna ditt val. Inte färgvalet, skulle känna mig lite gay med i rosa i bilen cool

Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.

(OBS! osäker på hur vissa ser skillnaden på 2.3t och 2.3T. Jag har 2.3T OM detta nu har någon skillnad??? Berätta gärna annars)

Hoppas det är inte är för höga krav på denna.
Rättar inte stavfel.

Have fun in the sun!!!!

Tjenare, jag var i samma situation som dig fram tills i Fredags!

Har samma modell som dig 2,3T 220hk. Fördelen är att det är en Aero i hela drivningen ut! Det är en snällare mjukvara som skiljer dom åt! Har fått tag i en kontakt som programerar om boxarna till Aero-mappen för en skitpeng!  PM:A om du vill höjja effekten till 250hk/350nm


MVH J

Vw CC 170TDI DSG -2013

355 Inlägg
29 juni 2009
#10
Hej!

Sedan kan du ju gå in på http://forum.saabturboclub.com/

Där finns det nog en hel del matnyttiga trådar att läsa. FAQ:n exempelvis


Mvh Jonas

Mvh Jonas

32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#11
Eiiiiik skrev:
Beatdiz skrev:
Hammarslag skrev:
Mappa behöver du bara göra vid "högre" trim planer.
Och givetvis också om du byter ut div hårdvara, men du klarar dig långt på chiptrim.
Min var inne på mapping förrförra veckan, nu 70mil senare, ras. förmodligen ett vevlager som gått.
Men så är det väl när man har 515hk ist för 225hk som är orginal, learn it the hard way!

Just det.. Exakt det här jag menar.

Det här är ett typexempel på att folk gör sånt som de inte borde gjort?
Nu syftade jag på de personer som gjorde mappningen.
De borde kanske talat om för dig att din mappning är omöjlig att genomföra på grund av den specifikation som gäller för just din bil?

Tycker nog (beroende på vad som sagts/skrivits er emellan) att den kostnaden raset gå på borde nog den firman stå för. Inte mer än rätt i så fall.

Att företaget i fråga står för detta skulle jag inte tro tongue Om inte det nu är ett totalt garantibygge där allt arbete är gjort av företaget. Gissar på att det mesta byggdes hemma och att bilen bara mappades där. 300hk mer än original är grymma påfrestningar för en bil tongue

Du behöver inte vara speciellt orolig över att din bil ska rasa om du kör steg 1. (kanske inte att rekomendera om din bil gått 30 xxx mil kanske. Men det har jag svårt att tro)

Chippa du den, sätt på ett öppet sportluftfilter och ett lagom avgassystem från katten så kommer du nog bli nöjd smile
Avgassystemet och luftfiltret kanske gör någon HK men inget du bör räkna med. Detta mest för ljudet & känsla!

Mvh // Erik

Tack för inlägget. Jag hade det i åtanke.
Att just ta lite effekt och lite skönare ljud.
Eftersom jag egentligen har hela bilen full med barn så är inte det så märkvärdigt med megakrafter big_smile
Jag skulle anta att man bara gör bort sig i slutändan.
Behöver ju inte maxa effekten till det absoluta, kan ju böja i lite lugnare takt big_smile


32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#12
MrLila skrev:
Hej!

Sedan kan du ju gå in på http://forum.saabturboclub.com/

Där finns det nog en hel del matnyttiga trådar att läsa. FAQ:n exempelvis


Mvh Jonas

Om jag inte minns fel så tror jag att jag var där inne en kort stund igår och kikade lite. hade tyvärr för lite ork att sitta och koncentrera mig..

Tack för inlägget, har nämligen inte hört talas om den sidan förut big_smile


32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#13
Johanisback skrev:
Beatdiz skrev:
Tjenare alla bilfantaster.

Nu har jag läst i forum både här och där och olika lösningar på trimningar och effektlösningar av alla de slag och prisklasser.

Läste lite i tråden som är skriven av sharky och fick väl lite svar sådär...

Ska erkänna att 6 barn som springer runt och skriker och stojar i värmen knappast gör det lätt att koncentrera sig. tongue

Varför skriver jag här då som så många andra gjort om kanske samma sak?
Jo för det första vill jag gärna få reda på det som kan gälla för just min modell samt att man aldrig får riktigt bra svar, inte ens från dom som installerar olika chip, styrboxar eller liknande.
Vissa vill ha priser på runt 9000kr för en viss effektökning och andra vill ha 3500kr för samma effektökning fast på annat sätt?
Jämför man firmorna så har de olika svar på hur effekten skall tas ut på bästa sätt.
Men VAD är egentligen den rätta vägen att gå?

Hur som helst, det jag görna skulle vilja försöka få svar på är följande:

1. Vad är det man bör/behöver byta när det gäller motordetaljer om man skulle vilja öka effekten?

2. För ett lite råare ljud (utan att låta som reaplan) hur får man till det vid acceleration?

3. Jag vill gärna kunna ändra inställningar själv via pc. Vad tar man då?

4. Vad är skäligt i effektökning utan modifikation på hårdvara?

5. Mappa eller chippa?

6. Dumpventiler, avgassystem.. Vad tycker just du??


Så har du svar på dessa frågor på ett bra sätt.
Skriv inte gärna: köp chip, det har jag, funkar asbra här i norrland i -30. Eller liknande.

Var gärna övertydlig i ditt svar, alla är inte proffs.
Skriver du att man ska ha en viss dumpventill (exempelvis).. Motivera gärna ditt val. Inte färgvalet, skulle känna mig lite gay med i rosa i bilen cool

Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.

(OBS! osäker på hur vissa ser skillnaden på 2.3t och 2.3T. Jag har 2.3T OM detta nu har någon skillnad??? Berätta gärna annars)

Hoppas det är inte är för höga krav på denna.
Rättar inte stavfel.

Have fun in the sun!!!!

Tjenare, jag var i samma situation som dig fram tills i Fredags!

Har samma modell som dig 2,3T 220hk. Fördelen är att det är en Aero i hela drivningen ut! Det är en snällare mjukvara som skiljer dom åt! Har fått tag i en kontakt som programerar om boxarna till Aero-mappen för en skitpeng!  PM:A om du vill höjja effekten till 250hk/350nm


MVH J

Tjenare, coolt, det vore ju kanske en idé att testa.
Men jag undrar om lite det där med kraften man får ut.

350Nm?? Är det inte så att det är högre än så?
Har säkert fel ,m en jag har för mig att modellen har ännu högre??
Rätta mig om jag har fel. tongue

Hur tycker du känslan blivit i bilen då du fått mer hk?
Tack för inlägget..


337 Inlägg
29 juni 2009
#14
Jag chippade min förra Volvo T4 hos BSR. Duktiga & seriösa killar! Tycker absolut att du borde ta din Saab dit.
Steg 1där kostar 7 900:-
273HK.
331NM.

Då får du också en slags handdator som är knuten till din bil som gör att du kan orginalställa den när du känner för det. T.ex. när den ska in på besiktning, eller om du inte vill att någon verkstadskille ska ha ihjäl bilen när den är på service eller liknande smile
Tänk på att karaktär och kurva på bilen blir mycket mycket bättre! Mer bottendrag osv.
Efter detta hänger du ju ganska lätt på ett mildare avgassystem (t.ex. Simons) efter katten för att få lite muller.
Öppet filter för att höra tydligt skönt turbosug och lite tydligare motorljud.

Det va absolut inget jag ångrade och tror inte heller du kommer göra det smile

Mvh Erik


32 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#15
Eiiiiik skrev:
Jag chippade min förra Volvo T4 hos BSR. Duktiga & seriösa killar! Tycker absolut att du borde ta din Saab dit.
Steg 1där kostar 7 900:-
273HK.
331NM.

Då får du också en slags handdator som är knuten till din bil som gör att du kan orginalställa den när du känner för det. T.ex. när den ska in på besiktning, eller om du inte vill att någon verkstadskille ska ha ihjäl bilen när den är på service eller liknande smile
Tänk på att karaktär och kurva på bilen blir mycket mycket bättre! Mer bottendrag osv.
Efter detta hänger du ju ganska lätt på ett mildare avgassystem (t.ex. Simons) efter katten för att få lite muller.
Öppet filter för att höra tydligt skönt turbosug och lite tydligare motorljud.

Det va absolut inget jag ångrade och tror inte heller du kommer göra det smile

Mvh Erik

Tjenare Erik, kul att du skriver igen big_smile

Det låter ju inte så tråkigt det där, ja pengarna låter ju lite trist (tänk på alla ungarna som ska ha och ha och ha och ha och ha.......)

Jag har sett även vissa modeller som skulle ge mig 275hk för 3500:-
Det är ju lite därför man skriver här också.
Vad är skäligt och vad ger allt?

Det är kul att du är nöjd med det du har bestämt dig för.
Men frågan är om det då inte finns datorprogram att få ner för att fixa inställningarna i bilen?
Och sköta allt via... hmm, heter det OSD ut-/ingång??

Ska erkännandevis också säga det att BSR är det som legat närmast till hands i mina val.

Tack så länge.
Daniel


BioPower by MapTun
238 Inlägg
29 juni 2009
#16
Beatdiz skrev:
Jag har sett även vissa modeller som skulle ge mig 275hk för 3500:-
Det är ju lite därför man skriver här också.
Vad är skäligt och vad ger allt?

Daniel

Man brukar få vad man betalar för smile

Jag personligen hade valt en känd firma & tagit den högre kostnaden.

Du skrev tidigare nåt om kolv byten mm. Kan då säga att att man brukar dra gränsen vid 300hk för original kolvar. Koppling 450nm.

Har jobbat på MapTun så jag vet vad jag talar om!

Satsa på ett steg 2 ifrån en känd leverantör, du kommer inte bli missnöjd.

Mvh

Maptun #3 BioPower Inviduell

337 Inlägg
30 juni 2009
#17
Tjenare Erik, kul att du skriver igen big_smile

Det låter ju inte så tråkigt det där, ja pengarna låter ju lite trist (tänk på alla ungarna som ska ha och ha och ha och ha och ha.......)

Jag har sett även vissa modeller som skulle ge mig 275hk för 3500:-
Det är ju lite därför man skriver här också.
Vad är skäligt och vad ger allt?

Det är kul att du är nöjd med det du har bestämt dig för.
Men frågan är om det då inte finns datorprogram att få ner för att fixa inställningarna i bilen?
Och sköta allt via... hmm, heter det OSD ut-/ingång??

Ska erkännandevis också säga det att BSR är det som legat närmast till hands i mina val.

Tack så länge.
Daniel

Det är klart... Än så länge har jag ju bara mig själv att tänka på tongue

Säger som en annan skribent här "Du får vad du betalar för". BSR (Nämner dem igen då det egentligen är den enda jag har erfarenhet av) lämnar också 2års fri support vid ingrepp i din bil. Sånt kan ju vara värt lite också smile

Denna handdatorn pluggar du in i OSD under ratten som du pratar om smile

Mvh Erik
Senast redigerat av Eiiiiik (30 juni 2009)


Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
30 juni 2009
#18
Vore intressant att veta ungefär hur mkt pengar du har lust att lägga på trimning. Det skiljer sig ju rätt mkt i pris som sagt. Du vill ju landa på ca 250-275Hk har jag för mig du skrev nånstans. Troligtvis blir ett steg 2 jättebra då det ingår 3tums halvsats på många ställen som ger ett goare ljud när du gasar. Om du har lust att lägga lite mer pengar, ca 20 papp, på ett biopowersteg så kan du ju landa på dryga 300Hk utan särskilt mkt hårdvarubyte vilket inte är fel plus att du kanske kan köra lite billigare på etanol också smile men som du säger så har du ju bilen full med barn och då är det ju definitivt inte läge att maxa ur bilen och utnyttja en massa hästar. fast å andra sidan så lär du inte maxa ur 270Hk heller när bilen är full med barn men när du är ensam däremot... ;smile

OM du vill ha nåt av dom värre trimstegen så går det ju att köpa ochmontera hårdvaran själv och enbart beställa styrboxen till respktive steg då går det nog att komma undan billigare om man är lite händig.

Jag har egen erfarenhet av både Speedparts och MapTun, skaffade steg 1 på speedparts och gick sen vidare med trimning hos MapTun och min personliga uppfattning är att MapTun  känns duktiga och bättre så det är min rekommendation till dig men det är säkert inte nåt fel på BSR heller. Tycker dock det känns som att BSR har lite överdrivna siffror eftersom dom på vissa steg typ skriver: effektökning 69Hk och sen under så står det medeleffektökning 51Hk. För mig känns det som att ok, då kan man räkna med 51Hk och inte 69Hk.
Det är min personliga känsla bara så rätta mig nån om jag har fel.

Kanske finns nån här som prövat typ steg 1 eller 2 på samma modell men från flera olika firmor som kan komma med tyckande och tänkande angående kvalitet och effekt eller nåt??

Jag personligen hade nog inte våga chansa på ett steg 1 för 3500kr när dom större firmorna tar det dubbla. Det känns som att det finns en bra anledning till att det är dyrare hos dom firmorna... Typ massautvecklingskostnader,provkörningar och allt vad man nu gör för att sätta grejorna på prov för att veta att det verkligen håller.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

371 Inlägg
30 juni 2009
#19
Beatdiz skrev:
NiV3Rt skrev:
Enligt beskrivningen av det du vill ha så skulle jag tro att ett steg1 skulle duga gott för dig (iaf ett tag wink). Steg2 ger inte nämnvärt mer än steg1, men du får ett lite skönare ljud. Ett steg1 ger strax över 260hk.

Det är bara att skriva om det är nåt mer du undrar. Jag är väl hyfsat "saab-allmänbildad" och kan svara på det mesta så länge det inte är åt helvete för tekniskt big_smile

Ja det låter ju bra.
Men om vi nu tar och pratar Steg 1.

Visst, jag har läst om att mjukvaran ändras och eventuellt sportluftfilter ska sättas i.
Jag själv tror på luftfilter som ett extra komplement till trimningen. Men varför är det många som ändå ifrågasätter dess funktionalitet?

Jag har väl pratat löst med folk lite här och där och känner en viss skeptism gentemot viss personers kunskaper. he he
"- Du, skaru trimma blire till attt byta hela skiten i motorn, du ska ha en annan kam, ny topp, smidda kolvar, nya vevlager och växellådan, den drar åt helvete direkt, köp nytt"

Då pratar man om max 100hk till.
Helt plötsligt så kostade steg 1 inte längre 9800kr utan 36900kr.

Vad är det man ska tänka på då?

Kan ju då säga att mina kunskaper i praktiken sträcker sig till att kunna byta EGR rör på en Golf Mk2 tongue

Öppet filter är grymt bra...för den som säljer det. Undvik wink
Det du ska lägga pengarna på istället är insugsröret som tydligen ska vara lite begränsat på 9-5.

Om du kör som folk och tar det lugnt innan motorn är varm så ska det inte vara några problem. Saab har ju dessutom själva krämat ur mer effekt ur samma hårdvara själva (aero) smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

337 Inlägg
3 juli 2009
#20
Skriv gärna en rad om hur du tyckte att resultatet blev när du sen är klar smile

// Erik



Sök