Tjenare alla bilfantaster.
Nu har jag läst i forum både här och där och olika lösningar på trimningar och effektlösningar av alla de slag och prisklasser.
Läste lite i tråden som är skriven av sharky och fick väl lite svar sådär...
Ska erkänna att 6 barn som springer runt och skriker och stojar i värmen knappast gör det lätt att koncentrera sig.
Varför skriver jag här då som så många andra gjort om kanske samma sak?
Jo för det första vill jag gärna få reda på det som kan gälla för just min modell samt att man aldrig får riktigt bra svar, inte ens från dom som installerar olika chip, styrboxar eller liknande.
Vissa vill ha priser på runt 9000kr för en viss effektökning och andra vill ha 3500kr för samma effektökning fast på annat sätt?
Jämför man firmorna så har de olika svar på hur effekten skall tas ut på bästa sätt.
Men VAD är egentligen den rätta vägen att gå?
Hur som helst, det jag görna skulle vilja försöka få svar på är följande:
1. Vad är det man bör/behöver byta när det gäller motordetaljer om man skulle vilja öka effekten?
2. För ett lite råare ljud (utan att låta som reaplan) hur får man till det vid acceleration?
3. Jag vill gärna kunna ändra inställningar själv via pc. Vad tar man då?
4. Vad är skäligt i effektökning
utan modifikation på hårdvara?
5. Mappa eller chippa?
6. Dumpventiler, avgassystem.. Vad tycker just du??
Så har du svar på dessa frågor på ett bra sätt.
Skriv inte gärna: köp chip, det har jag, funkar asbra här i norrland i -30. Eller liknande.
Var gärna övertydlig i ditt svar, alla är inte proffs.
Skriver du att man ska ha en viss dumpventill (exempelvis).. Motivera gärna ditt val. Inte färgvalet, skulle känna mig lite gay med i rosa i bilen
Givetvis så skulle jag vilja göra det mesta själv så hänvisa i SISTA hand till installatör. Allt för hemmapulare.
(OBS! osäker på hur vissa ser skillnaden på 2.3t och 2.3T. Jag har 2.3T OM detta nu har någon skillnad??? Berätta gärna annars)
Hoppas det är inte är för höga krav på denna.
Rättar inte stavfel.
Have fun in the sun!!!!