2119
Sök

Vad är det för fel på min 850? Jag har bytt kamrem och den vill inte starta. Behöver hjälp!

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjena big_smile

Det är så här att jag bytte kamrem på min 850 och nu vill den inte starta som jag skrivit i en annan tråd
Och jag har testat det mesta och kollat det mesta men jag får inte igång den ändå.
Det jag har kollat på den är följande.

* kollat så det är gnista - och det är det.
* kollat så det kommer bensin - och det gör det.
* haft bilmekaniker här för att kolla om remmen sitter rätt - och dom säger att den sitter rätt
* kollat felkoder - och den ger inga felkoder
* Testat starta med startkablar - och den vill inte starta
* testat rulla igång den - men den vill inte starta ( ja vet att det inte är bra men ja visste inte vad ja skulle göra )
* hört mig för ifall några ventiler är sönder - men det ska dom tydligen inte vara efter vad jag har hört
* låst bilen och låst upp den - men den är likadan ( ifall det skulle vara någon spärr där )
* kopplat ur batteriet och kopplat på det igen efter en timme - men den är likadan.
* Komptest - Men det är ingen komp
* Testat ta bort tändstift och hälla ner olja men det går inte ändå.

Det är nog det jag har kollat men den är lika död för det.

Det som händer när jag försöker att starta den är att allt går runt som det ska och det kommer typ som en avgassmäll ibland men mer händer det inte.


Sedan undrar jag om det hjälper om man byter topp på den? ja menar ifall ventiler och sånt nu skulle kunna ha gått sönder.
Och om man kan det så undrar jag också ifall en topp från en 850R passar på en 850 GLT..

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig!
//
Dennis
Senast redigerat av Sickan_ (1 juli 2009)

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

4 670 Inlägg
1 juli 2009
#2
Har du bytt stiften? hur länge försöker du starta o hur länge väntar du mellan varje gång?

Gjort komptest?

Står tänningen rätt?
Senast redigerat av mickius (1 juli 2009)


8 245 Inlägg
1 juli 2009
#3
Du skulle märka om ventiler och kolvar möts. Det skulle ha hört och det känns när man vrider runt den. Kollat kompression? Behövs inte direkt göras med mätare, kan göras för hand, bara vrida runt och känna så det finns komp. Sen kolla nollningen kan va lite spännande, märkningarna som finns är ju bara på ett ungefär, ska man kunna kolla exakt så är det båda tolkarna som gäller. Provat med startgas?


945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#4
mickius skrev:
Har du bytt stiften? hur länge försöker du starta o hur länge väntar du mellan varje gång?

Gjort komptest?

Står tänningen rätt?

Nej jag har ej bytt stiften, jag försöker väl starta den i nån minut och sedan väntat lite och försökt igen
ja just det komptest va det ja hade gjort med och det ger inget utslag och om tänningen står rätt vet ja inte men det borde den väl göra ifall dreven står rätt?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Du skulle märka om ventiler och kolvar möts. Det skulle ha hört och det känns när man vrider runt den. Kollat kompression? Behövs inte direkt göras med mätare, kan göras för hand, bara vrida runt och känna så det finns komp. Sen kolla nollningen kan va lite spännande, märkningarna som finns är ju bara på ett ungefär, ska man kunna kolla exakt så är det båda tolkarna som gäller. Provat med startgas?

Okeej ne jag har inte hört något ovanligt när jag har försökt att starta den och det går lätt när man vrider runt den för hand. Och nu har jag även testat att ta bort ett tändstift och hälla olja ner där och försökt att starta men det går inte.
Nej jag har inte provat med startgas, sprutar man in det i slangen som går till luftburken då?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

Avstängd
386 Inlägg
1 juli 2009
#6
står veven på rätt varv? Nollade du motorn innan du tog av remmen? Mvh

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#7
vw___tompa skrev:
står veven på rätt varv? Nollade du motorn innan du tog av remmen? Mvh

Jag ställde den efter markeringarna på dreven innan jag tog bort remmen. Och vevar man på vevaxeln när remmen är borta går det bara veva ett kvarts varv typ..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

1 043 Inlägg
1 juli 2009
#8
Prova att köra den på starten och fullgas i ett par minuter i sträck, var så på min kompis 850 , troligtvis ventillyftarna som tappar oljetrycket ibland

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#9
norpan1 skrev:
Prova att köra den på starten och fullgas i ett par minuter i sträck, var så på min kompis 850 , troligtvis ventillyftarna som tappar oljetrycket ibland

Jag har testat det med men den hostar inte igång då heller. sad

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

1 043 Inlägg
1 juli 2009
#10
är stiften blöta när du har försökt starta den?

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#11
norpan1 skrev:
är stiften blöta när du har försökt starta den?

Ja, lite blöta är dom.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

Avstängd
386 Inlägg
1 juli 2009
#12
Sickan_ skrev:
vw___tompa skrev:
står veven på rätt varv? Nollade du motorn innan du tog av remmen? Mvh

Jag ställde den efter markeringarna på dreven innan jag tog bort remmen. Och vevar man på vevaxeln när remmen är borta går det bara veva ett kvarts varv typ..

Man kan vrida ett varv om man tar i. Du kröker ventiler ganska lätt i en sån där topp.

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#13
vw___tompa skrev:
Sickan_ skrev:
vw___tompa skrev:
står veven på rätt varv? Nollade du motorn innan du tog av remmen? Mvh

Jag ställde den efter markeringarna på dreven innan jag tog bort remmen. Och vevar man på vevaxeln när remmen är borta går det bara veva ett kvarts varv typ..

Man kan vrida ett varv om man tar i. Du kröker ventiler ganska lätt i en sån där topp.

Okeej men det är väl inte bra att ta i för att få runt det om det tar emot?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

8 245 Inlägg
1 juli 2009
#14
Sickan_ skrev:
Marlboroman skrev:
Du skulle märka om ventiler och kolvar möts. Det skulle ha hört och det känns när man vrider runt den. Kollat kompression? Behövs inte direkt göras med mätare, kan göras för hand, bara vrida runt och känna så det finns komp. Sen kolla nollningen kan va lite spännande, märkningarna som finns är ju bara på ett ungefär, ska man kunna kolla exakt så är det båda tolkarna som gäller. Provat med startgas?

Okeej ne jag har inte hört något ovanligt när jag har försökt att starta den och det går lätt när man vrider runt den för hand. Och nu har jag även testat att ta bort ett tändstift och hälla olja ner där och försökt att starta men det går inte.
Nej jag har inte provat med startgas, sprutar man in det i slangen som går till luftburken då?

Går den lika lätt hela tiden om man vrider runt ett varv eller känner man att den komprimerar? för går det lika lätt hela vägen så tår kammarna fel. Gasen kan blåsa i antingen i luftburken eller i insuget, huvudsaken dety kommer in i motorn.


276 Inlägg
1 juli 2009
#15
Hmmm, du har skrivit på flera ställen att du gjort komptest och att de inte gav ngt utslag! Det är ju just de ett komptest skall göra!?!?!? Fick du inte upp ngt komp så har du ju fått remmen fel!


945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
Sickan_ skrev:
Marlboroman skrev:
Du skulle märka om ventiler och kolvar möts. Det skulle ha hört och det känns när man vrider runt den. Kollat kompression? Behövs inte direkt göras med mätare, kan göras för hand, bara vrida runt och känna så det finns komp. Sen kolla nollningen kan va lite spännande, märkningarna som finns är ju bara på ett ungefär, ska man kunna kolla exakt så är det båda tolkarna som gäller. Provat med startgas?

Okeej ne jag har inte hört något ovanligt när jag har försökt att starta den och det går lätt när man vrider runt den för hand. Och nu har jag även testat att ta bort ett tändstift och hälla olja ner där och försökt att starta men det går inte.
Nej jag har inte provat med startgas, sprutar man in det i slangen som går till luftburken då?

Går den lika lätt hela tiden om man vrider runt ett varv eller känner man att den komprimerar? för går det lika lätt hela vägen så tår kammarna fel. Gasen kan blåsa i antingen i luftburken eller i insuget, huvudsaken dety kommer in i motorn.

Ja det går lika lätt hela tiden

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#17
Henjer skrev:
Hmmm, du har skrivit på flera ställen att du gjort komptest och att de inte gav ngt utslag! Det är ju just de ett komptest skall göra!?!?!? Fick du inte upp ngt komp så har du ju fått remmen fel!

Ja jag vet att det ska ge utslag men det gör det inte.. och hur kan det har hamnat fel när jag har ställt det efter makeringarna???

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

945 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#18
Om detta kan vara till någon hjälp så va ja ute och kollade tändstiften igen och det är vit gnista, och av lite efarenheter sen moppeskruvandet så startar inte en moppe med vit gnista iaf så ja misstänker att det är samma sak med en bil?
Men det är juh ändå inte något komp i motorn.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

276 Inlägg
1 juli 2009
#19
Sickan_ skrev:
Henjer skrev:
Hmmm, du har skrivit på flera ställen att du gjort komptest och att de inte gav ngt utslag! Det är ju just de ett komptest skall göra!?!?!? Fick du inte upp ngt komp så har du ju fått remmen fel!

Ja jag vet att det ska ge utslag men det gör det inte.. och hur kan det har hamnat fel när jag har ställt det efter makeringarna???

För att om du tex snurrar på veven utan å snurra kammen så kommer det ju fel tex! Om du har gjort de så åt andra hållet är ju de lika galet! Ställde du veven vid markeringen med 1:ans cylinder i ÖD med alla ventiler stängda tex??? Snurrade du på veven eller kammen när remmen va av??


8 245 Inlägg
1 juli 2009
#20
Sickan_ skrev:
Marlboroman skrev:
Sickan_ skrev:

Okeej ne jag har inte hört något ovanligt när jag har försökt att starta den och det går lätt när man vrider runt den för hand. Och nu har jag även testat att ta bort ett tändstift och hälla olja ner där och försökt att starta men det går inte.
Nej jag har inte provat med startgas, sprutar man in det i slangen som går till luftburken då?

Går den lika lätt hela tiden om man vrider runt ett varv eller känner man att den komprimerar? för går det lika lätt hela vägen så tår kammarna fel. Gasen kan blåsa i antingen i luftburken eller i insuget, huvudsaken dety kommer in i motorn.

Ja det går lika lätt hela tiden

Då är den kompressionslös och då är det det dags att kolla upp nollningen på vevaxel och kamaxlar. Hade liknande bekymmer med min och då satt insugskammen ett halvt varv fel.



Sök